Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tutorial Akoestisch filteren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 sep 2017 10:26

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Loosman schreef:Hoi Jaap

Ik begreep uit het verhaal dat je wel de nano digi wilde gaan aanschaffen?
Gr Jan

Ha Jan, dat was ik niet van plan.:) Ik heb zelf de Alva Nanoface geluidskaart en die klinkt gewoon goed.
Ik was van plan om het crossover filter van de Jamo's te upgraden. (zo'n €200,- voor 2 3-wegspeakers)
Maar nu ik deze tutorial lees, kan ik dat geld beter in een DSP stoppen...
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 29 jan 2018 15:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 sep 2017 10:37

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Je scrijft ook ergens dat je met de 828 ook dacs moet aanschaffen.
De 828 heeft ook 4 analoge stereo uitgangen dus zitten er al 4 dacs in die ook nog eens heel redelijk zijn.
Dus je kan met deze kaart de analoge en ook de digitale route of een combi van beide volgen. Op elke uitgang kan je crossovers instellen!
Je kan wel minder instellen als de nano. bijv welk soort filter Bessel of LR etc. Maar dat heb ik niet als gemis ervaren..
Dit even als aanvulling.
Er bestaat ook een crossover vst voor in Reaper
http://www.thuneau.com/alloclite.htm
Prijs 25 dollar! Dus voor een spotprijsje kan je voluit experimenteren. Kost je wel in tegenstelling tot hardware crossovers enige processor kracht maar dat schijnt minimaal te zijn volgens de fabrikant.
Voor diegenen die in Reaper een crossover willen instellen.
Je moet dan wel de allocator light gebruiken omdat de versie met fasecorrectie te veel latency geeft voor Hauptwerk en je moet Hauptwerk als vst hebben ingesteld in Reaper.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 sep 2017 12:39

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Loosman schreef:Er bestaat ook een crossover vst voor in Reaper
http://www.thuneau.com/alloclite.htm
Prijs 25 dollar!
Groet Jan

Kijk, dat zijn leuke berichten! :lol:
Die fasecorrectie kun je toch ook in reaper wel instellen?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2017 13:05

Re: Tutorial Akoestisch filteren

een reaper crossover werkt zeker goed, alleen hoe ga je de actie die je daarin verwerkt terug meten?

want akoestisch filteren kan alleen op basis van meten i.c.m je eigen akoestiek

en hoe bescherm je de drivers als je onverhoopt eens iets buiten reaper afpeelt?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 sep 2017 13:53

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Jan Wim schreef:een reaper crossover werkt zeker goed, alleen hoe ga je de actie die je daarin verwerkt terug meten?

want akoestisch filteren kan alleen op basis van meten i.c.m je eigen akoestiek

Oja, dat is waar. Maar ik probeer een hardwarematige crossover voor mijn Jamo's uit te sparen :lol:
maar voor akoustisch filteren is het inderdaad geen oplossing.
Dan maar weer naar de Motu of Minidsp... €€€€
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2017 15:10

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:een reaper crossover werkt zeker goed, alleen hoe ga je de actie die je daarin verwerkt terug meten?

want akoestisch filteren kan alleen op basis van meten i.c.m je eigen akoestiek

Oja, dat is waar. Maar ik probeer een hardwarematige crossover voor mijn Jamo's uit te sparen :lol:
maar voor akoustisch filteren is het inderdaad geen oplossing.
Dan maar weer naar de Motu of Minidsp... €€€€


effe een krantenwijkje voor een maand overnemen en het leed is geleden Jaap :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 sep 2017 19:06

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Er zijn nog wel meer mogelijkheden zoals de Ekio crossover.
http://www.lupisoft.com/ekio/
Heb nog niet alles goed bekeken maar dit progje kan je automatisch laten opstarten als je Windows opstart dus buiten Reaper om en je kan er volgens mij ook je metingen in kwijt.
Een stuk moderner en geavanceerder als Thuneau maar ook een stuk duurder 149 dollar.
Er is free version met 2in 4out!

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2017 20:36

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Loosman schreef:Er zijn nog wel meer mogelijkheden zoals de Ekio crossover.
http://www.lupisoft.com/ekio/
Heb nog niet alles goed bekeken maar dit progje kan je automatisch laten opstarten als je Windows opstart dus buiten Reaper om en je kan er volgens mij ook je metingen in kwijt.
Een stuk moderner en geavanceerder als Thuneau maar ook een stuk duurder 149 dollar.
Er is free version met 2in 4out!

Gr Jan


dat ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit Jan

er kunnen ook complete biquads in gekopieerd worden

alleen het is niet echt praktisch vrees ik.............. :oops:
want nu bv heb ik 1 coax in mijn eigen DSP en gaan er 3 uit, dus voldoende om een 3weg te voeden.

bij de Ekio software moet je dan juist meer digitale outputs op je geluidskaart hebben, of zie ik dat verkeerd?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 sep 2017 21:00

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Het ziet er heel mooi en eenvoudig uit. In 6 minuten ben je klaar :lol:
Dit lijkt mij leuker dan condensatoren en spoelen solderen.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 sep 2017 22:47

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Jan Wim schreef:
Loosman schreef:Er zijn nog wel meer mogelijkheden zoals de Ekio crossover.
http://www.lupisoft.com/ekio/
Heb nog niet alles goed bekeken maar dit progje kan je automatisch laten opstarten als je Windows opstart dus buiten Reaper om en je kan er volgens mij ook je metingen in kwijt.
Een stuk moderner en geavanceerder als Thuneau maar ook een stuk duurder 149 dollar.
Er is free version met 2in 4out!

Gr Jan


dat ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit Jan

er kunnen ook complete biquads in gekopieerd worden

alleen het is niet echt praktisch vrees ik.............. :oops:
want nu bv heb ik 1 coax in mijn eigen DSP en gaan er 3 uit, dus voldoende om een 3weg te voeden.

bij de Ekio software moet je dan juist meer digitale outputs op je geluidskaart hebben, of zie ik dat verkeerd?


Dan zou de rme digiface usb perfect te pas komen. 4 digitale uitgangen voor 399€ bij de Bax shop.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 sep 2017 06:40

Re: Tutorial Akoestisch filteren

is zeker een optie om deze module toe te passen

maar de risico factor wordt wel steeds groter vrees ik
want bv in mijn setup zou ik 1 RME kwijt zijn voor de rear(3-weg)
en moet er voor de fronts (3-weg) een 2e module komen

wat gaan die 2 modules doen 2x asio?
wordt dit automatisch herkend door RME zodra je een 2e unit aan de pc hangt


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 05 sep 2017 07:35

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Jan-Wim, kun je bij de DigiFace de ADAT poorten dan niet gebruiken? Dan zouden er 32 kanalen te gebruiken zijn
(met een adat/toslink splitter ertussen?)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 sep 2017 09:20

Re: Tutorial Akoestisch filteren

anco.marijs schreef:Jan-Wim, kun je bij de DigiFace de ADAT poorten dan niet gebruiken? Dan zouden er 32 kanalen te gebruiken zijn
(met een adat/toslink splitter ertussen?)



Dat kan Anco. ADAT is 8xmono 4x stereo per aansluiting,


Ik ga het anders doen..... Nog even niets kopen....... :o Denk even met me mee

Ik heb de volgende kaart,
https://www.bax-shop.nl/inbouw-audio-in ... -interface


Deze heeft ook een ADAT in/ uit
Ik heb nog een optische splitter liggen 1 in 4 uit

Met deze combinatie zou ik voorlopig de configuratie kunnen maken, met de proef versie van de software die Jan Loosman noemde, want die zag er toch redelijk professioneel uit

Eerst maar eens stoeien met de spullen die ik heb liggen ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 sep 2017 14:28

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Hoi Jan Wim

Met een splitter krijg je vier identieke kanalen, dat gaat toch niet werken. Je moet een adat interface hebben of bedoel je dat soms ?

Groet jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 sep 2017 15:54

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Met een splitter krijg je vier identieke kanalen, dat gaat toch niet werken. Je moet een adat interface hebben of bedoel je dat soms ?

Groet jan


ja sorry Jan dat bedoelde ik ook :oops: (typo)

RME HDSPe RayDAT PCIe audio interface heb ik , dit zou een gelijkwaardige variant van de nieuwere digiface moeten zijn
ben nu aan het stoeien om de free software aan de praat te krijgen het lijkt eenvoudig
inputs en outputs aan elkaar knopen, maar het blijft daarna erg.................. stil :lol: :lol: :lol:

moet er echt even wat meer tijd in steken.

de software is gebruiks vriendelijk maar wat ik ook aan elkaar plug het signaal wordt niet overgenomen.

terwijl er toch duidelijk vermeld staat dat het met asio moet werken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 sep 2017 08:39

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Jan-Wim, probeer je het nu aan de praat te krijgen met dat ADAT signaal?
Kan de rest van je audio keten het ADAT signaal wel uitlezen? Of heb je een converter adat naar spdif ofzoiets erbij?

Denk dat ADAT toch niet gaat werken..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 sep 2017 11:44

Re: Tutorial Akoestisch filteren

anco.marijs schreef:Jan-Wim, probeer je het nu aan de praat te krijgen met dat ADAT signaal?
Kan de rest van je audio keten het ADAT signaal wel uitlezen? Of heb je een converter adat naar spdif ofzoiets erbij?

Denk dat ADAT toch niet gaat werken..


ha Anco,

ik probeer eerst de software via de normale coax spdif uitgang werkend te krijgen, wat nog niet lukt tot nu toe.

als dat eenmaal werkt, dan kan ik gaan kijken of ADAT werkt i.v.m tri-amping
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 sep 2017 11:56

Re: Tutorial Akoestisch filteren

hmm, toch niet zo gebruiksvriendelijk dus...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 sep 2017 12:03

Re: Tutorial Akoestisch filteren

anco.marijs schreef:hmm, toch niet zo gebruiksvriendelijk dus...


nee terwijl de opzet echt vriendelijk is
je selecteer een input en een output , en kan vervolgens die aan elkaar knopen

exact gedaan zoals het in de voorbeelden beschreven wordt, maar tot op heden nope......
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 sep 2017 16:58

Re: Tutorial Akoestisch filteren

De Rme hebben een asio scherm waarbij je ook de output van de digitale uitgang kan instellen op Adat of sdiff.
Staat die niet op Adat?
Heb je nu 2 rme kaarten er in zitten? Conflicteren die niet met elkaar?
Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 sep 2017 18:28

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Loosman schreef:De Rme hebben een asio scherm waarbij je ook de output van de digitale uitgang kan instellen op Adat of sdiff.
Staat die niet op Adat?
Heb je nu 2 rme kaarten er in zitten? Conflicteren die niet met elkaar?
Gr Jan


ha Jan,

ik heb nog steeds dezelfde kaart in de pc , ik heb wel 2 types maar die zijn beide pcie en ik heb maar een pcie-slot
dus dat is het probleem niet.

rme.jpg


adat heb ik niet geselecteerd, ik probeer juist de software aan de praat te krijgen op een spdif kanaal wat werkt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2018 19:47

Re: Tutorial Akoestisch filteren

DEEL II Akoestisch Filteren


nu hebben we dus het akoestisch filteren behandeld, dit is de enige juiste methode om je speaker te filteren deels met je eigen woonkamer akoestiek.

dan krijgen we nu het 2e deel wat zich meer richt op groepsdelay, fase, "tijdafstemming" en "fase-uitlijning"
wat heel vaak geheel onterecht als het zelfde afgedaan wordt, terwijl het 2 zaken zijn, wel zijn ze beiden aan elkaar verwant, maar het zijn 2 concepten.


waar het 1e deel van deze topic nog redelijk te volgen is voor een "leek" (althans dat hoop ik)
zal het 2e deel toch onvermijdelijk taaier van karakter zijn, maar het is een wezenlijk onderdeel van het geheel.
zowel analogie als terminologie zal ik gebruiken om het leesbaar en volgbaar te houden.

in het 1e deel is het fase gedrag al besproken tijdens het filteren, waar je op moet letten, en hoe je kan zien d.m.v een meting of de drivers in fase spelen.
nu meer het antwoord op waarom is fase dan zo belangrijk? ik kan je alvast uit de droom helpen dat veel fabrieks speakers niet faserein de fabriek verlaten.
dit vertaald zich onder andere in een afwijkend lineair gedrag, waarvan de uitkomst alleen middels een roomcorrectie kan worden glad getrokken, maar de onderliggende oorzaak kan je daarmee niet verhelpen.
heel vaak krijgt de akoestiek direct de schuld, terwijl de speaker niet altijd zo onschuldig is als het lijkt ;)

laat ik een poging wagen, ik heb internet afgestruind om iets visueels neer te zetten, maar dat valt tegen
dan eerst maar analogie.
als voorbeeld een estafette.
De "lopers" worden uitgelijnd op één startpunt.
Straks zullen alle lopers direct starten vanuit een "eigen" start positie.
De race begint met het schot van een startpistool, dat is het moment van tijd uitlijning tussen diversen drivers.
Indien de lopers met dezelfde snelheid rennen, zijn ze allemaal in fase uitgelijnd (hun radiale positie op de baan) en de tijd is uitgelijnd (de verstreken tijd plaatst ze op dezelfde afstand vanaf de start).
Maar.......als 1 hardloper sneller gaat dan de andere loper, (lopen zowel fase als tijd uit balans).
Als het verschil een volledige ronde bereikt, wordt de fase (opnieuw) uitgelijnd, maar de tijd niet.
(bij een speaker kan je max 360 graden uit fase lopen, vandaar dat na 1 rondje de fase opnieuw loopt).

Het is een estafettewedstrijd, wat betekent dat de eerste loper(woofer) van elk team het stokje moet afstaan ​​aan de tweede loper(tweeter).
Het kritieke element hier is dat de twee lopers in 1 team in fase moeten worden uitgelijnd om de overdracht te maken. De tweede loper kruist de eerste op het aangewezen radiale ontmoetingspunt (de fase) ongeacht de tijd (het ene team staat misschien voor op het andere team, maar de overdracht vindt plaats op dezelfde plaats).

Elke overdracht is een "crossover"(filter helling) van het stokje naar een ander lid van het team.
Mijn 3-wegs speaker is dus ook als een estafette, met de volgende lopers ( tweeter, middentoon en woofer) die de drivers besturen via de crossover.
Bij elke cross-over moeten ze in fase worden uitgelijnd om te voorkomen dat ze het stokje (geluid) op de grond laten vallen en de race verliezen (uitdoven).

een uitgedoofde frequentie is verloren, zelfs correctie software kan dit niet meer oplossen
opnieuw zien we in dit stadium dat Intoneren totaal niets te maken heeft met corrigeren.

voordat ik weer dreigmail krijg ik ben niet anti-intonatie
eerst corrigeren , daarna pas intoneren, andersom toepassen is ondenkbaar en volstrekt onlogisch


nu wat terminologie:
faseverschuiving, fasevertraging, fase-uitlijning

Faseverschuiving:
Faseverschuiving is een frequentie-afhankelijke vertraging, gekwantificeerd in graden 0-360.

Fasevertraging
Fasevertraging is hetzelfde gekwantificeerd maar dan in msec.

Fase-uitlijning
Fase-uitlijning is het proces van fase-aanpassing op een bepaalde frequentie en locatie.

Groeps delay: waarover later meer


we hebben nog een kreet als Tijdsverschuiving
dit is frequentie onafhankelijk, tijdsvertraging veroorzaakt "fase-offset"
als vb. 1 msec vertraging veroorzaakt een fase-offset van:
3600 graden bij 10 kHz
360 graden bij 1 kHz
36 graden bij 100 Hz.

de snelheid van het geluid door de lucht is als he ware een "akoestische delay"



nu komen er direct wat manco's naar boven drijven
stel we hebben een subwoofer die we statisch op tijd kunnen zetten.
de sub geeft een bereik weer van 20-70Hz
maar tussen het laagste en hoogste bereik kan met gemak 30msec verschil optreden
kijk maar naar een waterfall-plot.
dit geheel laat ik even rusten ,de oorzaken van Laag Frequent-fasevertraging zijn een complexe mix van elektro-akoestiek gedrag en filters .
dit is stof van een erg ingewikkeld niveau, wat ik niet beheers, daar is mijn IQ niet op gebouwd ;)
je mag in je handen knijpen van geluk als je een sublaag krijgt wat verspreid over een aantal octaven niet meer afwijkt dan 0,5msec.


wordt vervolgd.....
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 11 jan 2018 21:08

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Hallo Jan-Wim,

Leuk dat je weer verder gaat met dit interessante onderwerp.

Als ik dit lees, denk ik dat je beter een audio opstelling kunt kiezen met passieve speakers dan met actieve speakers.
Klopt het dat je beperkt bent met actieve speakers als je zelf nog veel wilt corrigeren ?

( ik ben met REW metingen / correctie niet echt meer verder gegaan, wil het wel weer oppakken. )

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2018 22:42

Re: Tutorial Akoestisch filteren

zeker Hans met actieve speakers ben je gebonden aan de filtering die in de plateamp opgenomen is

passief en een digitaal crossover , dan ben je geheel flexibel.
het is alleen de kunst om een filter te bouwen wat klopt(dat is iets anders dan alleen filter hellingen invoeren)

maar het voordeel van een dsp is het kost geen vrachtwagen aan spoelen en condensators, weerstanden enz.ga er maar van uit dat het 1e ontwerp niet goed klinkt maar oefening baart kunst, en wordt zeker beloond door iets moois.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 jan 2018 15:45

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Het lijkt me toch leuk om eens een workshop te volgen i.p.v. een tutorial. Zou je dat willen doen bij genoeg belangstelling, Jan Wim?
En dan in een klaslokaaltje met onze eigen, laptop, geluidskaart en DSP.... :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com