Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

aansluiten lexicon mx 300

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 25

Geregistreerd: 29 jul 2017 11:25

Bericht 21 sep 2017 22:02

aansluiten lexicon mx 300

Mijn vraag is hoe ik mijn lexicon aan moet sluiten .Ik eem aan pc--geluidskaart--effect processor? Maar op mijn geluids kaart heb ik 6 uitgangen waarvan ik er 4 gebruikt en op de processor 2 uitgangen. of moet het zijn pc--processor--geluidskaart ?? Het gaat wel alle bij via midi.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2017 10:05

Re: aansluiten lexicon mx 300

Ad,

Even vooraf: ik heb geen Lexicon maar de info uit het manual.

Dit is de juiste aansluiting: pc--geluidskaart--effect processor. Het plaatje op blz. 10 in het manual waarbij keyboard HW + de geluidskaart is en Stereo Line Input van de mixerpaneel jouw speakers.
De MX300 heeft 2 mono ingangen en 2 mono uitgangen; beiden eventueel schakelbaar naar S/PDIF in / uit.
De 2 ingangen komen vanaf je geluidskaart en gaan naar de MX300 ingangen. De 2 uitgangen van de MX300 gaan naar je actieve speakers of naar de versterker/passieve speaker combinatie. Dat is dan incl. akoestiek. Via de knop Bypass op de MX300 kun je die akoestiek uitzetten.

Ik weet niet waar jij de 4 andere aansluitingen van de geluidskaart nu voor gebruikt.
Die hebben m.i. nu geen functie.
De MX300 is een effectprocessor die akoestiek toevoegt. Dat komt via die 2 speakers naar 'buiten'. Maar wat dan met die 4 andere geluidskaart-uitgangen die aan de geluidskaart zitten? Die zouden toch immers dezelfde akoestiek moeten toevoegen? Anders zit je in het extreme geval met 1 set speakers in een kathedraal en met 4 andere speakers in een gort droge kerk.

MIDI door dit systeem jagen heeft geen zin. Daarmee kun je via MIDI de effecten in de MX300 aanpassen. Maar dit kan ook via het knoppenpaneel aan de voorzijde van het apparaat. Anders moet jouw orgel die codes kunnen genereren. Maar hoe doe je dat dan?

Berichten: 25

Geregistreerd: 29 jul 2017 11:25

Bericht 22 sep 2017 16:39

Re: aansluiten lexicon mx 300

Bedankt voor het mee denken,ik had nog 2 uitgangen voor surround maar die zijn nu dus overbodig.Zal het zo aansluiten.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 sep 2017 20:06

Re: aansluiten lexicon mx 300

Je kan de Lexicon ook als externe hardware effectprocessor toepassen ism met een DAW, bv Reaper. Daar is tie eigenlijk ook voor gemaakt, omdat in de studio het ook zo wordt geschakeld.

Dan maak je in Reaper een Send aan van alle kanalen waar je galm aan wilt toevoegen, en die Sends gaan dan naar een effect send strip waarop als hardware uitgangen een stel vrije uitgangen op je audio device aan worden toegewezen.

Dit gesommeerde ( stereo) signaal wordt dan via deze uitgangen naar je LEX gevoerd. De uitgang(en) van de LEX sluit je dan aan op een stel vrije INGANGEN van je audio device. Worden die ook nog eens een keer gebruikt........

Vervolgens maak je dan in Reaper een zgn RETURN-strip aan waaraan deze ingangen zijn toegewezen. En het signaal van deze strip, zijnde de galm, kan je dan in amplitude regelen en naar believen verdelen. Dat meot je naturulijk zodanig doen, dat de boel niet kan gaan rondzingen.......!!

Maar je HOEFT natuurlijk de galm niet terug te voeren naar je DAW, je kunt ook de galm laten afstralen door een stel aparte speakers. Maar dan heb je natuurlijk geen galm op je koptel kanaal......

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 sep 2017 20:36

Re: aansluiten lexicon mx 300

en om Geert aan te vullen

nog mooier had het geweest maar ja dat is achteraf :oops:
om er helemaal geen Lexicon tussen te knopen, dit soort zaken zijn keurig, en veel beter te regelen via een VST pluggin
https://lexiconpro.com/en/products/mpx-native-reverb
schrijf dit niet om je, je plezier te ontnemen, maar voor een toekomstige aspirant koper die eventueel ook een lexicon gaat kopen.

dit alles is tegenwoordig geheel digitaal te realiseren. cpu belasting is nihil
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 22 sep 2017 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2017 21:23

Re: aansluiten lexicon mx 300

@Geert: dat verhaal had ik ook gelezen in het manual maar dat is voor een starter niet te doen. Die stopt al met lezen als men het over een Sendbus heeft ........ Via de 4 kabels is het eenvoudiger.

@Jan Wim: Reaper aanschaffen (http://reaper.fm - US$ 60) en SIR2 (http://www.siraudiotools.com/sir2.php - €149, de beste VST plugin voor akoestiek). Ben je voor al je kanalen klaar!!
Je moet helemaal geen Lexicon kopen, zeker al;s je meer dan 2 kanalen wilt gebruiken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 sep 2017 21:34

Re: aansluiten lexicon mx 300

@ Evert-Jan inderdaad SIR staat qua realisme aan de top
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 25

Geregistreerd: 29 jul 2017 11:25

Bericht 26 sep 2017 19:58

Re: aansluiten lexicon mx 300

Klinkt wel erg ingewikkeld ,ik sluit het wel aan zoals Evert Jan het beschreefl In middels komt er wel geluid uit via de Lexicon maar ik krijg het niet (nog niet ) voor elkaar om een effect toe te voegen via de handleiding (engels) kom ik er niet uit.Enig idee hoe i te wer moet gaan ??

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 sep 2017 21:35

Re: aansluiten lexicon mx 300

Als je de Lexicon hebt aangesloten als hierboven omschreven moet je het volgende doen.

Ik verwijs naar het plaatje van het frontpaneel op blz. 4 van het manual
1.
spanning van de unit aanzetten (knop 15)

2.
Knop 2 moet op 12 uur stand staan. Als je nu op je orgel speelt moet je de lampjes boven die knop zien oplichten. De knop naar rechts draaien wordt meer signaal in de Lexicon toegelaten. En visa versa. Het signaal mag niet in het rood komen.

3.
Stel het effect/galmkeuze in met Program/Load knob (knop 14). Je ziet dit op display 13 als een nummer. De tabel staat op blz. 48 van het manual. Je mag alleen de nummers kiezen waar Stereo achter staat. Als het juiste galmeffect voor staat moet je op knop 14 drukken om deze te activeren.

4.
Met de 3 knoppen 8 stel je de gekozen galm nader in. Onder de knop staan kleine letters: A, B en C.
Knop A bepaalt de vertraging in het begin van een toon. Deze moet op 0 staan. Verhoog je die met een kleine waarde, hoor je meer de toonontwikkeling van de pijp tot stand komen
Knop B bepaalt de galmtijd
Knop C bepaalt de grootte van de ruimte (o.a. voor galmrefecties)
Alles wordt op display 3 zichtbaar
Het is even spelen wat je het mooiste vindt.

5.
Druk op knop 9 (store) om de instellingen op te slaan

Zo zou het moeten werken volgens mij wat ik zo snel heb begrepen uit het manual. Probeer het maar.


Ander knoppen:
11: Program bypass: hiermee kun je even zonder galm spelen. Nogmaals indrukken en je hebt weer galm
7: Effect bypass schakelt alleen het effect dat in het hoofddisplay staat even uit en nogmaals drukken weer aan

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 02 okt 2017 10:55

Re: aansluiten lexicon mx 300

http://www.johnboersma.nl/nagalm.html

Deze NL toelichting van dhr. Boersma kan ook handig zijn.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 okt 2017 11:34

Re: aansluiten lexicon mx 300

Ja, dat is een goede beschrijving (en gelukkig klopt de mijne ook met dit verhaal ;) )

Alleen wat op die webpagina staat over "Convolutie galm" klopt niet. Dat kost geen 1200 tot 1500 Euro. De prijzen van Reaper en Sir2 heb ik hierboven genoemd (totaal ca. € 205).
De IR's kun je gratis downloaden vanaf o.a. http://www.openairlib.net.
Of hier (http://impulserecord.com/project/convology-famous-halls-and-churches-collection/) kopen voor US$ 40.
Of hier voor o.a. Nederlandse kerken en zalen http://www.audioease.com

Even IR intikken op Google en je vindt er meer.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 okt 2017 17:48

Re: aansluiten lexicon mx 300

Mijn Lexicon is in de aanbieding, want idd, tegenwoordig doe je dit via software.

Ik gebruik zelf SIR2, zowel op de Mac als op de PC.

Het GROTE voordeel bij HW-gebruik is, naast dat je geen kastje meer ziet, dat je dus meerdere instanties tegelijkertijd kunt draaien, en zodoende bv voor elk werk een eigen galm kunt hebben. Natuurlijk alleen bij dry of semi-dry sets.

HG

Geert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 16 jan 2018 14:36

Re: aansluiten lexicon mx 300

Mijn Lexicon is ook in de aanbieding, ik werk ook via Sir2, compleet in doos met alle kabels, nauwelijks gebruikt.

groet
Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 18 aug 2018 09:56

Re: aansluiten lexicon mx 300

Alho schreef:Mijn Lexicon is ook in de aanbieding, ik werk ook via Sir2, compleet in doos met alle kabels, nauwelijks gebruikt.

groet
Albert



Voor de liefhebber ;)
Met vriendelijke groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 18 aug 2018 13:22

Re: aansluiten lexicon mx 300

Is dat ook een MX-300 en hoeveel kost ie dan?

Fijn weekend

Bart :D

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com