Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Spacestation V.3 ervaringen?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 2

Geregistreerd: 21 sep 2017 22:03

Bericht 22 sep 2017 11:45

Spacestation V.3 ervaringen?

Hallo,

Ik ben nieuw hier en me nog een beetje aan het inlezen in Hauptwerk en midi orgels.
Momenteel heb ik een digitale piano thuis en die wil ik wat extra 'geluid' geven en daarvoor wordt oa de
aspen pittman designs Spacestation V.3 aangeraden.

Nu is het wel handig als ik later ook met hauptwerk aan de slag wil dat ik dan geen dubbele geluidsinstallatie neer hoef te zetten. Dus vandaar mijn vraag, gaat dit een beetje werken of geeft de spacestation dan een terleurstellend resultaat voor orgel? En is het laag eventueel goed op te vangen met een subwoofer?

Martijn

Info over spacestation:
aspen pittman designs Spacestation V.3, Center Point Stereo Spacestation V.3, active monitor, generates 300-degree 3D stereo sound field from a thomann single cabinet, electronically encodes stereo left and right to be mid and side signal, then decoding them acoustically via the front and side dipole-powered speaker array, well suited for keyboards and PA, master level control, stereo width level control, 3way tri-amp front speaker, eminence acoustinator CX2008 8" speaker, thomann eminence APT-50 1" compression mid driver, 6,5" side speaker, speaker contour controls, sub woofer output with line level, compact and lightweight, average 106 dB max SPL, power: 100W RMS front woofer, 100W RMS side speaker, 40W RMS midrange driver, 40W RMS tweeter, frequency range 100 - 20000 Hz, thomann inputs: 2x 6,3 mm jack, sub woofer output: 6,3 mm jack, incl. cover, dimensions WDH: 279 x 279 x 457 mm, weight: approx. 19 kg

(bron: https://www.thomann.de/nl/aspen_pittman ... on_v.3.htm )

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2017 12:27

Re: Spacestation V.3 ervaringen?

Martijn

welkom op het forum

Wat je vraag betreft: ik zou geen speaker kopen (1 zuil) waar stereo uit zou komen al dan niet getrukt. Mijn voorkeur is 2 speakers: 1 links en 1 rechts. Dit kan zowel voor je digitale piano als voor HW.
Maar er zijn meer HW-bezitters op het forum die hun mening kunnen geven.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 sep 2017 12:43

Re: Spacestation V.3 ervaringen?

Martijn ook welkom


als aanvulling op Evert-Jan zijn bericht



dit zou je echt proef ondervindelijk moeten gaan beluisteren.
maar het blijft een truc.
je kan 1 component een soort 3d stereo laten weergeven, maar je kan ook met dezelfde module een virtueel centerspeaker bouwen

toepassing van 1 zuil:
het idee erachter is een extract vanuit linker en rechter signaal
dit gaat door een Fase shaker heen, het resultaat is dat je een soort 3d effect simuleert .
dus stel je zit in een ruimte waar niet iedereen van de sweetspot kan genieten, dan verzorgt de spacestation een virtueel ruimtelijk geluid zowat cirkelvormig, je kan zelfs de spacestation (excentrisch) ergens anders plaatsen het "effect" blijft waarneembaar.

dit komt doordat er gelijktijdig in-uit fase gewerkt wordt.

dit kan bij aanvang best wel redelijk klinken, maar het gevaar is door al dat fase gerommel dat het uit eindelijk vermoeid gaat klinken, een soort lastige vlieg die maar om je hoofd blijft rond vliegen.

spacestation inzetten als aanvulling op main speakers (links/rechts):
heb je een reguliere (HW) opstelling
dus speaker links en speaker rechts waarbij de speler/ luisteraar kort op deze bron zit, dan ontstaat er altijd een vrij krachtige sweetspot. dit is een natuurlijk verschijnsel en niet simpel te verhelpen
je moet dan eigenlijk op je front speakers weer de crosstalk canceling toepassen
wat opnieuw fase gerelateerd is.

en elke vorm van fase verandering t.o.v het oorspronkelijke signaal is verlies

ik ben bang dat het niet goed gaat klinken, maar nogmaals voordat je zo'n investering zou overwegen , eerst proberen of je niet ergens iets kan gaan beluisteren .
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 2

Geregistreerd: 21 sep 2017 22:03

Bericht 23 sep 2017 14:32

Re: Spacestation V.3 ervaringen?

Bedankt voor jullie antwoorden en welkom.
Nou dan ga ik maar gewoon voor studio monitoren, die zijn ook in beide situaties te gebruiken.

Martijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 sep 2017 15:30

Re: Spacestation V.3 ervaringen?

Hallo Martijn.

Ik heb mijn digitale piano via zijn cinch uitgangen aangesloten op een simpele Jamo subwoofer.
Dit gaf in mijn geval een enorme verbetering omdat de midrange en hogetonen speakers van die digitale pianos vaak best al wel goed zijn.
Door alleen een simpele sub er aan toe tevoegen kreeg mijn piano ineens veel meer body.
Een enorme verbetering vind ik zelf.
De sub is een simpele Jamo sub 210 en kost 149 euro

Groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com