Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Multi kanaals??

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 19 jul 2012 22:40

Re: Multi kanaals??

Jan Wim schreef:Hoi Lucas,

in jouw situatie moet er wel 2extra kanalen(totaal 4 kanalen) in 48 kHz/32 bits formaat naar de ASIO driver overgedragen worden en misschien kan de audiodriver of de cpu dan net niet bijbenen


Dag Jan Wim,

Het probleem was al wel opgelost hoor,door het uitschakelen van de memory compressie. Ik begreep alleen niet waarom 6 kanalen op zich zonder problemen draaiden, maar dat ik na het instellen van cylisch...enz. tegen die poly limiet aanliep...

groet, Lucas
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 23 jan 2013 14:12

Re: Multi kanaals??

elec schreef:Jan Wim,

Ik speel al jaren met Hauptwerk en ik heb diverse luidspreker configuraties uitgeprobeerd. Het beste wat hier uitgekomen is , is de volgende confuguratie:
Ik heb 6 Genelec 8040 studio speakers en 1 definitive supercube II subwoofer. Deze heb ik verdeeld over 3 stereo uitgangen en een mix down output zodat alle geluid van de 3 stereo kanalen ook naar mijn subwoofer gaan. Hierop zit een crossover van 40 tot 150Hz
Het voordeel hiervan is dat ook alle 16vt van uit het hoofdwerk,rugwerk en swell ook naar de subwoofer gaan terwijl de hogere harmonischen van
de 16vt ook naar de andere 3 stereo speakers gaan.


Beste Pleun en/of andere ervaringsdeskundigen,

ik had bovenstaande configuratie al draaiend (is absoluut de beste manier) maar ik ga het nu doen met een aparte subwoofer zoals in jouw voorbeeld.
Nu vraag ik me af of er ergens een mogelijkheid is om de monitors wat te ontlasten want zoals ik het nu begrijp spelen de monitors gewoon tot aan hun grens (in mijn geval ca 40 Hz) en om vervorming tegen te gaan zou ik graag de monitors pas op bv 80 herz mee laten doen.
Is dit te regelen? Je hebt volgens mij nog wel ergens een mogelijkheid om in Hauptwerk aan te geven dat vanaf bepaalde midinoten, het signaal naar de subwoofer moet?
Zou ik het op die manier kunnen regelen en weet iemand hoe dit werkt?

Groeten
Christian

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 23 jan 2013 16:25

Re: Multi kanaals??

Als je Genelec speakers hebt, kan je aan de achterkant de "Bass Roll off" aanpassen. Bij mij pakt de subwoofer alles tot 85 Hz en de 8030's alles vanaf 85Hz.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2013 21:34

Re: Multi kanaals??

en niet te vergeten dat je de subwoofer moet switchen op "Normal" of "Phase"
de wat duurdere sub versterkers hebben een traploos instelbaar spectrum van 0-normal tot einde Phase

dit kan je het beste op het gehoor afstellen dat is belangrijker dan alleen naar de Hz overlap te kijken

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 24 jan 2013 01:04

Re: Multi kanaals??

Tip uit Canada
Ik heb mijn sub op de grondt gezet in een kleerenkast met de deur open ,
Klinkt mooie.
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 26 jan 2013 02:04

Re: Multi kanaals??

Maarten schreef:Als je Genelec speakers hebt, kan je aan de achterkant de "Bass Roll off" aanpassen. Bij mij pakt de subwoofer alles tot 85 Hz en de 8030's alles vanaf 85Hz.


Klopt, die optie ken ik inderdaad maar ik heb geen Genelecs en mijn monitors hebben niet zo'n instelmogelijkheid dus ik zou het softwarematig moeten oplossen. Als iemand dit ook gedaan heeft hoor ik graag hoe dit het beste kan.

gr. Christian

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 28 jan 2013 16:18

Re: Multi kanaals??

Hello Jan Wim
Ik vindt dat het bij mij het beste klinkt als ik:
Alle 32vt en16vt verdeeld over alle kanaalen
Dan alle 8vters verdeeld ook over alle kanaalen.
En dan de rest ook verdeelen over al de kanaalen.
Klinkt het beste als er zo weinig mogelijk registers van de zelfde voet hoogten door een kanaal gaan vindt ik teminste.
Dit is niet zo belangrijk met Surround ,denk ik,of toch wel?
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jan 2013 17:06

Re: Multi kanaals??

Hoi Pedro,

met surround is dit niet aan de orde, dit kan makkelijk via 1 stereo paar worden weer gegeven.

en inderdaad het verdelen van alle voetmaten geeft een wijd/rustig stereo beeld

ik laat hauptwerk het toewijzen van de kanalen zelf doen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 28 jan 2013 18:25

Re: Multi kanaals??

Hi JanWim
Je maakt me nu wel niewsgierig met als je zegt dat je haup werk zelf de kanaalen uit laat zoeken.
Zover ik weet moet je toch de kanaalen zelf bepaalen?
Zover ik weet is het enkel de mixdown voor de sub die de zwaarste noten uit het andere halen en door de sub sturen?
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jan 2013 22:02

Re: Multi kanaals??

hoi Pedro,

je maakt 1 kanaal voor alle surround bestanden
en je maakt 1 hoofd groep bv Default en deze groep is onder verdeeld in de door jouw in aantal toe gewezen kanalen

dus het voordeel is dat als je een sampleset laadt voor de 1e keer dat je alleen maar de rear bestanden naar het surround kanaal moet sturen.

en de rest van de stemmen gaan dan automatisch naar het default kanaal , waarin je net zoveel kanalen kan hangen als dat er uitgangen op je audiokaart zijn.

hauptwerk beslist dan zelf welke stem hij naar welk kanaal stuurt, in de praktijk is dit altijd goed,

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 12 jun 2017 20:11

Re: Multi kanaals??

Eerder in dit topic schreef Pleun Doolaard het volgende:

"In de Audio output groups' screen, 'Output allocation within group' set to 'Cyclic within octave, octaves and ranks cycled'.
Dan op de 'General settings | Audio outputs' screen moet je 5 uitgangen maken
1. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=1, R chan=2, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
2. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=3, R chan=4, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
3. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=5, R chan=6, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
4. 'Mix', type=aux mix-down, format=stereo, geluidskaart, L7, R 8
.5. reserve voor eventuele surround boxen
Nr 4 de mixdown is alle signaal wat nu ook naar je subwoofer gaat.

Er is nog een groot voordeel:
In General settings in de audeo settings heb je maar 1 groep zodat je tijdens het toewijzen van je registers van b.v. Kampen je met 1 klik
alle registers van alle klavieren en pedaal in een keer kan selecteren onder
"main-output" zonder dat je ze over je verschillende boxen moet selecteren."

Omdat ik bezig ben met mijn audioconfiguratie heb ik n.a.v. bovenstaande de volgende vraag: als je een mixdown maakt van je hoofdkanalen en die naar de sub stuurt, krijg je toch dubbel volume aan lage tonen, aangezien je gewone speakers het laag ook gewoon (grotendeels) weergeven?

Je kunt dit toch alleen voorkomen door het filter in je subwoofer te gebruiken, zodat die het laag zelf weergeeft en de rest naar je overige speakers stuurt?

Groet, Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 jun 2017 09:45

Re: Multi kanaals??

Klopt Dirk, dat doe je met je Crossover! Zo heb ik dat ook gedaan, afhankelijk van je configuratie, is een crossover op ca. 75 hz tamelijk juist.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 13 jun 2017 11:39

Re: Multi kanaals??

Dan moet ik tussen geluidskaart en hoofdspeakers dus de lage frequenties eruit filteren?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 jun 2017 12:26

Re: Multi kanaals??

Dirk1 schreef:Dan moet ik tussen geluidskaart en hoofdspeakers dus de lage frequenties eruit filteren?

Ik zou gewoon de subwoofer laten filteren. Dan weet je zeker dat de frequenties goed gecrosst worden en er geen overlap of gat in het frequentieverloop ontstaat.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 13 jun 2017 12:32

Re: Multi kanaals??

Inderdaad, maar dan kan ik (met configuratie van Pleun in gedachten), via de subwoofer maar 1 speakerpaar aansturen, en moeten de overige speakerparen alsnog direct op de geluidskaart.

Kortom: ik heb zo'n vermoeden dat Pleun hier een andere oplossing voor heeft..
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 13 jun 2017 12:56

Re: Multi kanaals??

Dirk1 schreef:....
Omdat ik bezig ben met mijn audioconfiguratie heb ik n.a.v. bovenstaande de volgende vraag: als je een mixdown maakt van je hoofdkanalen en die naar de sub stuurt, krijg je toch dubbel volume aan lage tonen, aangezien je gewone speakers het laag ook gewoon (grotendeels) weergeven?



Dirk1 schreef:Dan moet ik tussen geluidskaart en hoofdspeakers dus de lage frequenties eruit filteren?


Je hoeft je hoofdspeakers toch niet af te knijpen om passend te krijgen bij de subwoofer?
Je subwoofer moet pas gaan werken waar je hoofdspeakers ondersteuning nodig hebben.
Dus de subwoofer instellen op dat punt waar de speakers het laag gaan missen. En de subwoofer ook zo zacht zetten dat je hem niet hoort, maar wel gaat missen als je hem uit zet. Subwoofer is meer ter ondersteuning, niet om er echt naar te moeten luisteren..zegmaar...
Als je hem zo instelt heb je ook geen 'dubbel' laag

(of begrijp ik je vraag nu verkeerd?)
Laatst bijgewerkt door anco.marijs op 13 jun 2017 13:03, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 jun 2017 12:56

Re: Multi kanaals??

Je kunt een mixdown maken, van alle kanalen naar je subwoofer, de frequentie van je sub, dus crossover zet je dan op 75-85 hz. Zó laat je dan je subwoofer alles wegfilteren, wat te hoog is.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 13 jun 2017 20:46

Re: Multi kanaals??

Dank voor jullie reacties!
Conclusie: mixdown naar subwoofer sturen en de cross-over afstellen op frequentie waar je gewone speakers het laten afweten. Verder naar smaak het volume van de subwoofer afstellen.

Groet, Dirk

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 jun 2017 21:03

Re: Multi kanaals??

op het gehoor afstellen gaat redelijk, maar richt je niet alleen op het overname gebied
fase is zeker zo belangrijk, normaliter zou je de sub in fase met je fronts laten spelen, maar het kan soms nodig zijn om de fase te verschuiven zodat je hier eventuele staande golven mee kan uitdoven.
door de uitdoving zal de sub harder moeten spelen, maar het kan voor het gehoor soms beter uitpakken.

is een beetje uit proberen als je geen meet microfoon ter beschikking hebt.

success


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 14 jun 2017 23:56

Re: Multi kanaals??

Bedankt Jan Wim. Als ik een gaatje heb, ga ik er mee aan de slag. Weet nu in elk geval in grote lijnen waarmee ik rekening moet houden.

Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 jun 2017 08:28

Re: Multi kanaals??

Die fase omkeren/verschuiven, daarmee bedoel je wellicht, dat je de stekker 180 graden draait? Is vast vaker uitgelegd, maar ik ben een leek en al een paar jaar niet of nauwelijks actief geweest hier... :?

Overigens, wij zijn vorig jaar verhuisd, onze woonkamer is haast tweemaal zo groot nu, dat is voor mijn geluid uitzonderlijk prettig geworden. Alleen moet nu mijn orgel nog van een opbouw worden voorzien, maar dat moet even wachten, tot de meer noodzakelijke zaken zijn beloop hebben gekregen :-)
I.i.g. is het "dreunen" of de soms wat sneller neiging daartoe van de SW nu verledentijd, toch prettig, sowieso klinkt alles veel meer ontspannen en ik speel nu ook voor het eerst sinds 2009 in normaal surround, i.p.v. omgekeerde surround.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jun 2017 09:12

Re: Multi kanaals??

Kees Hoekman schreef:Die fase omkeren/verschuiven, daarmee bedoel je wellicht, dat je de stekker 180 graden draait? Is vast vaker uitgelegd, maar ik ben een leek en al een paar jaar niet of nauwelijks actief geweest hier... :?

Overigens, wij zijn vorig jaar verhuisd, onze woonkamer is haast tweemaal zo groot nu, dat is voor mijn geluid uitzonderlijk prettig geworden. Alleen moet nu mijn orgel nog van een opbouw worden voorzien, maar dat moet even wachten, tot de meer noodzakelijke zaken zijn beloop hebben gekregen :-)
I.i.g. is het "dreunen" of de soms wat sneller neiging daartoe van de SW nu verledentijd, toch prettig, sowieso klinkt alles veel meer ontspannen en ik speel nu ook voor het eerst sinds 2009 in normaal surround, i.p.v. omgekeerde surround.


Kijk dat zijn al goede ontwikkelingen Kees dat surround in de juiste volgorde word afgespeeld, dan valt alles iets netter op zijn plaats.

Met fase omkeren bedoel ik niet de stekker omkeren, maar de beweging van de conus ,even heel basic, normaliter is iets pas in fase(wil nog niet zeggen faserein) als zowel de conus van de SW en de fronts in dezelfde richting bewegen, wat in de praktijk niet altijd zo is.
Om dit te compenseren kan je op de meeste subwoofers de "uitslaande beweging van de conus aanpassen"
Zodat deze wel in de pas gaat lopen.
Je voelt al aan dat is met puur front en sw wel te realiseren, maar als daar ook nog een meestal een 180graden tegen overgestelde rear bij komt onstaat er een soort spagaat.

Dan is het belangrijk dat je de rears eerst op tijd gaat zetten met je front speaker, dan is er op dat gebied al minder fase omkering nodig, en kan je als laatste de SW afstemmen.


Maar zoals ik eerder noemde in de topic hierboven, soms zijn bepaalde staande golven juist gebaat bij uitdoven, maar dit kan ook buik/ knoop zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 06 aug 2017 23:55

Re: Multi kanaals??

Hallo allemaal,

misschien is dit een domme vraag, maar ik kreeg visite, en deze beste man zei dat mijn pedaalregisters zowel uit mijn front als uit mijn rear speakers kwamen, waarop ik zei. ik heb twee audiogroepen 1 is mijn main dus alle registers van front heb ik naar main gestuurd, en alle registers van rear naar rear gestuurd. ik zag dat er verder geen meerdere groepen bijstonden, het is al zo een wirwar om alles toe te wijzen, want bij sommige samples staat alles door elkaar om en om, dus ik moet soms een sample twee keer inladen, dus eerst alle fronkanalen en dan vervolgens alle rear kanalen, als ik bv de ctrl in hou dan kan ik alle registers toewijzen. :(

Maar wat gebeurt er nu nadien als ik het controleer blijken alle registers of op front of op rear te staan ,terwijl ik toch echt alles toegewezen heb wat bij front moet staat of bij rear, dit is alleen het geval als alle registers om en om staan in het menu, bij utrecht bv staan alle frontregisters netjes bij elkaar en de rear, bij rotterdam staat alles door elkaar heen om en om. :(

Toen zei hij je kan pedaal registers zo instellen dat ze niet naar je frontspeakers gaan, dus je moet specifiek groepen aanmaken ,van bv hoofdwerk zwel rug borst pedaal enz. Maar ik heb maar twee stereo uitgangen, op mijn Hw aangesloten, hoe kan ik dan specifiek meerdere audiogroepen aanmaken als ik niet meer speakers heb. ben ik nu dom of begrijp ik iets niet, en als dat wel zou kunnen hoe doe ik dat dan ? en moet ik zeker ook alle orgels opnieuw inladen om alle registers apart toe te wijzen , nee ik snap dit echt niet, wie wil mij dat uitleggen het liefst met plaatjes, op audiogebied ben ik een leek qua instellen.

Dus wie weet raad,
groetjes
henk
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 aug 2017 06:43

Re: Multi kanaals??

gewoon nooit geen visite meer in huis ontvangen Henk ;)



maar ik snap het verhaal niet goed, je visite zegt dat er pedaal tonen uit je front en rear komt? terwijl jij zeker weet dat je ze netjes toegewezen hebt.....
nu dan staat toch alles correct ingesteld??
want front heeft zijn eigen front samples incl. pedaaltonen
en rear heeft zijn eigen rear samples incl. pedaaltonen

jouw visite zegt ook:
Toen zei hij je kan pedaal registers zo instellen dat ze niet naar je frontspeakers gaan,

maar je front samples moeten toch juist naar je fronts toe gaan???

anders even een testje doen door een paar orgelstemmen te laden en de rest even op disable zetten , dan even niet de control knop gebruiken, maar 1 voor 1 toewijzen bij bv 4 registers om te kijken of het dan wel goed gaat, dan hoef je niet elke keer te wachten op de complete inlaad tijd
het kan best zijn dat je met selecteren via control toch de verkeerde aanklikt, of dat de output groep niet goed geselecteerd wordt,
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 07 aug 2017 08:33

Re: Multi kanaals??

Goede morgen Wim,

Allereerst bedankt voor je antwoord, het is nu zo dat mijn front speakers boven op het orgel staan, en natuurlijk daar komen alle frontklanken vandaan, en achter alle rear-klanken. Ik kan daar niks aan veranderen hoor ,als ik alles instel zoals het hoort.
Dus dat probleem is weer uit de wereld geholpen, het enige wat nog zou kunnen ,als ik er twee actieve luidsprekers bij zou kopen, en nu leg ik de nadruk,,, als ik,,, en dat doe ik dus niet, dan zou er een actieve komen voor alleen de pedalen ,en 1 voor bv het zwelwerk , dus de mooie tongwerken verdelen, ik heb namelijk nog twee audiokanalen over op mijn focusrite.
Kijk dan was dit geen probleem. dus dit is opgelost :D

Nu dat andere, hoe laden jullie dan de registers in :? Als alles door elkaar staat. Doen jullie dat ook met de CTRL en dan 1 voor 1 selecteren, dus eerst alle front selecteren , en dat de rear, want wat ik al eerder vermelde als ik dat zo doen onthoud hij het laatste, en dan staat bij mij alles op rear ? :? Dus om dat uit te sluiten laad ik het nu twee keer in, eerst alle frontregisters eruit wippen, inladen op 20 of 24, en dan alle rear-registers, 20 of 24,( of ik moet geheugen te kort hebben dan gaan sommige op 16).

En dan staat het wel goed.
alvast bedankt voor de antwoorden.

met vriendelijke groeten.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com