Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Multi kanaals??

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 nov 2011 00:21

Multi kanaals??

Graag jullie ervaring,

voor mijn nieuwbouw hauptwerk orgel het volgende, had ik in gedachten
links en rechts van de speeltafel
2 torens met daarin alle 16+8 voets registers
boven de speeltafel
2 speakers voor 4+2 voets
2 speakers voor 1 voets en tongwerken
center speaker voor mixturen, sexquialters, en afgeleide registers
2 speakers voor orgel geluiden
2 speakers surround(optie)

ik wil 2x M-audio LT1010 geluidskaart plaatsen zodat ik 8 kanaals kan uitsturen.

is genoemde opstelling beter??? of hebben jullie meer gevoel bij alleen pedaal,hoofdwerk,en rugwerk apart uit te sturen????
dus niet op voet maten letten !!!!???

En als ik eventueel geluid op voetmaten aanstuur, is het dan verstandig om C/CIS toe te passen????

met vriendelijke groet

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 03 nov 2011 00:44

Re: Multi kanaals??

Beste Jan Wim,]

Hier staat mijn ervaring,ik ben dus voorstander van "werken"apart dus rugwerk laag en hoofdwerk boven enz..
viewtopic.php?f=4&t=271
M.v.g,
Lub
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 nov 2011 01:20

Re: Multi kanaals??

Ik heb er verder (nog) geen ervaring mee, maar ik speel ook met de gedachte de diverse werken over diverse kanalen te laten klinken.
Maar is dit "bij Kampen" wel een goede keuze?
Kampen is ver van het orgel opgenomen....klinkt ook echt ver in de ruimte....dan moet toch de totaalklank van het hele "in de ruimte gemengde" orgel uit 2 speakers komen (of het hele orgel uit meer speakerparen)?

Zoals Lub voorstelt klinkt bijv. het Rugwerk met de enorme nagalm rechts naast/onder je en bijv. het hoofdwerk eveneens met een enorme nagalm boven je. Lijkt me niet zo'n logische keuze.
Ook de scheiding in voetmaten zie ik daarom als een onlogische keuze. Zo hoor je dat toch ook in de ruimte niet. OF ga je dan werken met verschillende type speakers?
Maar wellicht hebben anderen hier een andere kijk op.

Ik kan me voorstellen, dat bij "een dichtbij opgenomen direkter orgel" de scheiding der werken beter tot zijn recht komt.
Bij Vollenhove zou het volgens mij beter tot zijn recht komen.

Urk is een beetje te ver, maar wie heeft er nog meer een dergelijke opstelling als Lub (met Kampen)?
Gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 nov 2011 11:02

Re: Multi kanaals??

Jan Wim,
Mijn schoonvader heeft niet de werken apart, doch de verschillende 8vt. verspreidt over div. kanalen.
Dat voor zowel de labialen, als ook de tongwerken en vulstemmen.
Onze ervaring is, het klinkt erg ontspannen en geeft een prachtige spreiding van het geluid.
Hij heeft geen torens, doch heeft 3x stereo plus subw. Woofer in het orgel, 3x stereo op het orgel. Een Sweelinck positief kast, welke hij destijds zelf volledig heeft gemidificeerd. Het geluid komt dus over je heen.
Rabstejn heeft hij in surr. tja, dan is het helemaal top.
Is beslist het overwegen waard!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 04 nov 2011 03:25

Re: Multi kanaals??

Hoi Jan Wim,

ik ben het met Kees eens. Het verdelen van de verschillende werken leek mij in eerste instantie ook beter maar als je bv. vaak kleine registraties gebruikt op 1 werk, heb je dus telkens maar 1 set boxen die je hoort. Als je de Holpijp 8 van het Hoofdwerk uit het ene stereokanaal laat komen en de Roerfluit 4 van hetzelfde Hoofdwerk uit een ander stereokanaal laat komen, geeft dat zoals Kees ook zegt een prachtige spreiding in de klank. Zeker als je dan de Prestant 8 weer uit het derde kanaal laat komen, stuur je bij 3 stemmen toch al 6 boxen aan en dat klinkt naar mijn mening toch echt beter dan uit 2. In mijn geval gaat het om 6 dezelfde monitors dus ik kan als ik wil ook altijd weer kiezen voor de '2 boxen per werk' optie als ik dit zou willen want (daar heeft Ron een punt) bij Kampen klinkt dat ook weer erg goed omdat je wel een flink verschil hoort tussen het Rugwerk en het Bovenwerk qua direktheid. Ook vooruitlopend op de komst van Utrecht met die prachtig gesamplede tremulanten op het Zwelwerk zit ik zelfs te denken om 2 boxen naar boven te richten en daar dan het Zwelwerk indirect uit te laten komen. Ik denk dat dit het meest reële gevoel creëert.
Jouw idee maakt ook gebruik van spreiding maar omdat je aparte speakers gaat maken voor bepaalde stemmen, zit je daar dan wel aan vast en moet je dit voor elk orgel zo doen. Voor kleinere orgels is dit prima maar voor de grotere zoals Kampen en Salisburry (en Utrecht ;-) ) lijkt me dit minder. Persoonlijk zou ik dus voor 8 identieke speakers gaan zodat je altijd de keuze hebt om beide opties toe te passen. Kost even wat meer in jouw geval met High end materiaal maar ik denk dat je er uiteindelijk beter mee uit bent.

Trouwens, heb je nog nieuws over die Sub die je aan het ontwikkelen was? Ik ben daar nog steeds in geïnteresseerd.

Groeten
Christian

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 05 nov 2011 15:04

Re: Multi kanaals??

Jan Wim,

Ik speel al jaren met Hauptwerk en ik heb diverse luidspreker configuraties uitgeprobeerd. Het beste wat hier uitgekomen is , is de volgende confuguratie:
Ik heb 6 Genelec 8040 studio speakers en 1 definitive supercube II subwoofer. Deze heb ik verdeeld over 3 stereo uitgangen en een mix down output zodat alle geluid van de 3 stereo kanalen ook naar mijn subwoofer gaan. Hierop zit een crossover van 40 tot 150Hz
Het voordeel hiervan is dat ook alle 16vt van uit het hoofdwerk,rugwerk en swell ook naar de subwoofer gaan terwijl de hogere harmonischen van
de 16vt ook naar de andere 3 stereo speakers gaan.
Het geeft een mooi gedragen en verdeeld geluid
Het grote voordeel is dat als je b.v. maar met 1 register aan speelt het geluid uit al je speakers komt en wel de laagste C0 uit stereo paar 1 de volgende C1 uit speaker paar 2 en de volgede C2 uit speaker paar 3
en dan komt C4 weer uit speaker paar 1 en in hetzelfde octaaf komt met hetzelfde register aan de C uit speaker 1, de cis begint in speakerpaar 2 de d begint in speakerpaar 3 in dit gaat zo voor alle andere toetsen. Ik heb nog 1 stereo uitgang over voor eventueel surround.

In de Audio output groups' screen, 'Output allocation within group' set to 'Cyclic within octave, octaves and ranks cycled'.
Dan op de 'General settings | Audio outputs' screen moet je 5 uitgangen maken
1. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=1, R chan=2, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
2. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=3, R chan=4, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
3. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=5, R chan=6, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
4. 'Mix', type=aux mix-down, format=stereo, geluidskaart, L7, R 8
.5. reserve voor eventuele surround boxen
Nr 4 de mixdown is alle signaal wat nu ook naar je subwoofer gaat.

Er is nog een groot voordeel:
In General settings in de audeo settings heb je maar 1 groep zodat je tijdens het toewijzen van je registers van b.v. Kampen je met 1 klik
alle registers van alle klavieren en pedaal in een keer kan selecteren onder
"main-output" zonder dat je ze over je verschillende boxen moet selecteren.

een vereiste voor zo een configuratie is dat je wel het zelfde type boxen hebt. dus kort samen gevat de volgende voordelen
1)Je luidsprekers worden optimaal benut
2)Geluid is verdeeld over al je speakers en subwoofer "octaves and ranks cycled" Dit geeft een heel breed gedragen geluid
3)Het voorkomt intermodulatie d.i. het ontstaan van niet verwante tonen
die uit 1 box komen
4)Het voorkomt een vervorming van signaal mix effecten
als je b.v.een terts of een kwint speelt komt die nu uit 2 verchillende boxen.

Dit wordt ook zo op de engelse site voor een Multi speaker setup aanbevolen

Pleun Doolaard

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 28 jan 2012 20:05

Re: Multi kanaals??

elec schreef:
1. 1. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=1, R chan=2, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
2. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=3, R chan=4, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
3. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=5, R chan=6, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
4. 'Mix', type=aux mix-down, format=stereo, geluidskaart, L7, R 8
5. reserve voor eventuele surround boxen

Ik zou dit graag eens willen uitproberen elec maar ik kom hier niet uit.

Groet,
Dirk

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jan 2012 20:40

Re: Multi kanaals??

hoi Dirk,

ik heb de instellingen overgenomen zoals Pleun het uitgelegd heeft, en bij mij werkt het goed.

ik heb wat screenshots gemaakt van mijn instellingen deze zou je kunnen gebruiken als voorbeeld.

screenshots zijn van HW4.

het kanaal orgelgeluiden kan je vergeten dit is alleen een extra kanaal bij mijn orgel.

je maakt eerst de gewenste kanalen aan
dan volg je per kanaal het voorbeeld zoals meegestuurd

en uiy eindelijk de mixdown die alles voor zijn kiezen krijgt :)


veel succses ermee

wellicht kan Pleun nog wat toevoegen als ik nog iets vergeten ben

groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jan 2012 20:46

Re: Multi kanaals??

..........
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 28 jan 2012 21:54

Re: Multi kanaals??

Bedankt Jan Wim,

Is het ook mogelijk er een extra configuratie bij te maken (voor Kampen)
zodat ik de huidige nog kan behouden.

Groet,
Dirk

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jan 2012 22:09

Re: Multi kanaals??

Dirk schreef:Bedankt Jan Wim,

Is het ook mogelijk er een extra configuratie bij te maken (voor Kampen)
zodat ik de huidige nog kan behouden.

Groet,
Dirk



wat bedoel je met een extra configuratie????
volgens mij kan je beter een backup maken van hauptwerk
de nieuwe configuratie invoeren, testen , spelen , uitproberen, en als het niet bevalt zet je de backup terug(of je delete de kanalen) en laadt de sampleset opnieuw in het geheugen

weet niet of je dit bedoelde

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 28 jan 2012 22:29

Re: Multi kanaals??

Ja, dat bedoelde ik.
Bedankt.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 28 jan 2012 22:41

Re: Multi kanaals??

Hallo Dirk,

In Hauptwerk 4 kan je 4 verschillende configuraties maken.
Je hebt Hauptwerk config, Hauptwerk config1, Hauptwerk config 2 en Hauptwerk config 3. In elke configuratie kan je een verschillende keuze maken hoe je registers over de luidsprekers verdeelt.
Je kan het ene sample van Hauptwerk config copieren naar de andere Config.
Dan hoeft je niet al je registers meer te koppelen maar dan kan je in config 1,2 en 3 een andere luidspreker opstelling configureren zodat je gemakkelijk kan wisselen tussen de ene en de andere configuratue.

Groet, Pleun Doolaard

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 30 jan 2012 21:42

Re: Multi kanaals??

Instellingen overgenomen en het werkt perfect.
Het klinkt inderdaad heel goed.

Groet,
Dirk

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jan 2012 21:50

Re: Multi kanaals??

Dirk schreef:Instellingen overgenomen en het werkt perfect.
Het klinkt inderdaad heel goed.

Groet,
Dirk


100% mee eens het blijft transparant klinken
gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 mei 2012 22:58

Re: Multi kanaals??

Jan Wim en Pleun ,
jullie hebben 6 of meer speakers.
De instellingen die jullie hierboven beschrijven (verdeling van alle tonen/pijpen over de diverse
speakers) is dat ook zinvol voor "slechts" 4 mainspeakers?
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 mei 2012 07:18

Re: Multi kanaals??

hoi Ron,

Multi kanaals werkt ook bij 4 Hoofd speakers

als je de mogelijkheid hebt zeker een aanrader

zeker op dat mooie orgel van jou, passen boven jouw register velden 2x een Adam8??, of komt er in de toekomst dan 1 set in het middenveld
van je orgel?


succses


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 mei 2012 07:53

Re: Multi kanaals??

Multi-channel audio output is also only available in the Advanced Edition of Hauptwerk (it's only possible to use more than one mono or stereo
output if you are using the Advanced Edition).

bovenstaand word vermeld in de hauptwerk gids, dus 2x een stereopaar moet werken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 mei 2012 09:15

Re: Multi kanaals??

Dank je Jan Wim,
Je zou het zo niet zeggen misschien....maar de zijvelden zijn nagenoeg geheel
gevuld met de A8......A8 speakers passen niet meer in het front.
Dus wil ik uitbreiden met precies dezelfde speakers.....zullen ze naast de kast
geplaatst moeten worden.
Is visueel natuurlijk minder mooi, al is daar misschien ook nog wel iets aan te
doen......'k moet er nog eens over nadenken.
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 mei 2012 10:32

Re: Multi kanaals??

Ik heb altijd gedacht, dat een centrespeaker eigenlijk een dubbele identieke
speaker is die je in het midden tussen 2 andere speakers kan plaatsen, maar al lezende op de
Adamsite zie ik dat dit niet zo is.
Voor zover ik het begrijp is het 1 speaker met een subspeaker en een midrangespeaker en
1 tweeter.
Klopt dat? Dus werkt hij precies hetzelfde in gebruik als een "normale speaker"?
Ik doel op de A77x.
http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/products/a77x/description

Of bestaan er wel centrespeakers met identieke dubbele speakers?
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 mei 2012 16:34

Re: Multi kanaals??

hoi Ron,

inderdaad een center speaker is eigenlijk een mono speaker, en solo niet echt geschikt om in jouw hauptwerk configuratie te gebruiken.

of je moet er 2 kopen,

ondanks dat het bereik van de center 38hz-50khz exact gelijk is aan je Adam 8, zou ik het je toch afraden, omdat het totaal klankbeeld van de centerspeaker iets verschuift ten opzichte van de A8.
de crossover op beide speakers lopen al niet synchroon

advies koop precies de zelfde, anders word het misschien een teleurstelling


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 mei 2012 16:52

Re: Multi kanaals??

Helder, Jan Wim!
Thanks!

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 19 jul 2012 21:41

Re: Multi kanaals??

Omdat m'n vraag aansluit bij dit topic post ik maar even hier. Volgens aanwijzingen hierboven heb ik 4 kanalen (2x stereo) ingesteld als: Cyclic within octave, octaves and ranks cycled. Dat lukte allemaal, alleen bleek dat ik nu veel sneller aan mijn poly limiet kwam. Inmiddels heb ik de memory compression uitgeschakeld (orgel opnieuw loaden en alle registerknoppen opnieuw instellen, pfff), en nu is dat probleem wel opgelost. Toch vraag ik me af: heeft het instellen van een multi kanaals systeem invloed op je poly limiet? Ik had hiervoor 6 kanalen draaiende, 1 per klavier en 1 voor het pedaal. En toen geen problemen met de limiet. Kan het ook met een instelling op de M-Audio delta 1010LT te maken hebben?
Een tweede vraagje: uiteraard moet het volume van de kanalen exact worden geleveld. Zijn de ingestelde waarden op de 1010LT zichtbaar te maken in getallen? Je kunt weliswaar de schuifjes tamelijk precies instellen, maar ik zou de ingestelde waarden graag ergens willen noteren. Dat is handig voor als ik met die waarden wil experimenteren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jul 2012 22:17

Re: Multi kanaals??

Interessante vraag Lucas.

Overigens, ik heb sinds kort een 1010LT. Deze draait(na enige troubles, niet t.g.v. die kaart!) nu als een speer, buffer 256 alles in surround.
Ik heb echter 1x stereo front, welke via de gekoppelde subwoofer wordt aangestuurd en 1x stereo rear.
Beiden via een eigen versterker.

Ik denk wel dat de polyfonie vraag verdubbeld, t.o.v. stereo.
Maar of dat bij een willekeurige verdeling via HW ook zo is, betwijfel ik.
Mijn schoonvader heeft 6 kanaals stereo, een wat oudere XP pc met DDR2 8gb.
Hij verdeelde dan de werken per paar, dan liet hij HW kiezen, nooit enig polyfonie probleem gehad.
Wel vind ik persoonlijk, dat bij een front wat over meerdere kanalen, dus b.v. 2, 3 of 4x stereo je een meer ontspannen geluid krijgt.
Verder, doch ik ben maar een leek hoor, lijkt het me puur een verdeelkwestie binnen HW.
Je gaat t.g.v. een verdeling m.i. niet meer waves laten spreken.
Doch, er zijn hier geleerder koppen, die hierover vast een meer empirisch verhaal kunnen houden!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jul 2012 22:33

Re: Multi kanaals??

Hoi Lucas,

de beperkende factor is de weg van het geluidspad van HW naar je audiodriver(kaart )
in jouw situatie moet er wel 2extra kanalen(totaal 4 kanalen) in 48 kHz/32 bits formaat naar de ASIO driver overgedragen worden en misschien kan de audiodriver of de cpu dan net niet bijbenen
Laatste versie van de driver geïnstalleerd???

in mijn geval moest ik ook mijn poly iets terug schroeven, i.v.m 10 kanaals aanbod naar de audio driver(en heb toch een heel stevige pc)


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com