Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Slecht geluid

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 01 nov 2017 14:20

Slecht geluid

Wie kan. In helpen. Ik heb div orgels die het goed doen. Alleen bij de laurenskerk is het geluid zeer slecht als ik meerdere registers open trek. Ik heb dan een hoop gekraak maar helaas geen fatsoenlijk geluid meer. Andere (kleinere) orgels heb ik prima geluid. Is dit een instelling?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 nov 2017 14:25

Re: Slecht geluid

Jan,
je kan kijken hoe hoog je polyphonie is

te vinden onder tab View----large floating control panels(for this organ)----Audi, Midi and performance ----aanklikken
met de pijltjes toetsen links en rechts kan je deze waarde aanpassen
poly.jpg


als deze waarde te laag staat dan kan dit mogelijk bij meerdere registers een cpu probleem geven
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 nov 2017 15:21

Re: Slecht geluid

Ik zie wel eens dat mensen met hun polyfonie richting de 8000 of meer gaan, terwijl de meeste computers niet veel meer dan 3000-4000 trekken (tenzij echt een heel krachtige processor hebt). Dat levert problemen op bij grotere registraties.

Anderzijds kun je met een polyfonie beneden de 1000 ook snel problemen krijgen. Je moet de polyfonie zó zetten, dat je CPU-metertje (net) in het oranje gaat bij de grootste registraties en de snelste akkoorden, maar in ieder geval (net) niet in het rood. Gaat ie wel ruim in het oranje of zelfs in het rood, dan moet je polyfonie lager. Lukt het niet om de CPU-meter in het oranje te krijgen, hoeveel je ook uittrekt en indrukt, dan kan je polyfonie hoger.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 nov 2017 15:35

Re: Slecht geluid

Jan Wim schreef:als deze waarde te laag staat dan kan dit mogelijk bij meerdere registers een cpu probleem geven
Het is juist net andersom.
Als de polyfonie te hoog is ingesteld, heeft HW geen kans om het audio onhoorbaar weg te draaien als de CPU het verwerken van het audio niet kan bijhouden en dan gaat kraken. De polyfonie moet dan terug zodat HW eerder kan ingrijpen door het audio weg te draaien.
Als je de polyfonie te laag zet, grijpt HW ter vroeg in om het audio weg te draaien. Je mist een stuk akoestiek terwijl jouw CPU dat orgel wel "aan kan".
Afregelen dus. Afgelopen weekend heb ik dat bij iemand nog teruggedraaid (van ca 8400 tot net boven de 7000). Had zelfde probleem: krakend audio.

Ander punt: normaal staat het audio op het door Jan Wim genoemde scherm op -10. Bij de Laurenskerk is dat in geval van het volle werk te hard: de meter gaat in het rood. Een goede waarde is -12.

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 01 nov 2017 17:26

Re: Slecht geluid

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga vanavond als ik thuis ben even proberen.

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 02 nov 2017 01:38

Re: Slecht geluid

Ik heb geen idee of polyphony nu hoog of laag moet staan maar ik heb beide geprobeerd en het geluid blijft slecht (kraken).
Is er misschien nog een andere oplossing?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 nov 2017 02:00

Re: Slecht geluid

Kan het zijn dat bij Rotterdam je volume te hoog staat? Menu>>View>>Large control panels>>Audio, Midi and Performance

En dan de Trim dB en de volumeslider omlaag.

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 02 nov 2017 19:04

Re: Slecht geluid

Ook volume en trim Db heb ik al geprobeerd maar daarmee los ik het probleem ook niet op helaas. Het blijft een hoop gekraak.

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 02 nov 2017 19:08

Re: Slecht geluid

Kan het nog aan een andere instelling liggen? Het zou toch gewoon goed moeten kunnen werken.... hoop ik..

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2017 19:23

Re: Slecht geluid

Dit lijstje van boven naar beneden afwerken en alle stappen doorlopen. Alleen zo heeft het zin je probleem aan te pakken.

Controleer eerst in Windows deze instellingen (zie viewtopic.php?p=32793#p32793) en zet ze zonodig goed.

Zet van de sample set Rotterdam als die geladen is, het windmodel uit: menu Organ settings --> Organ preferences op het tabblad "Wind supply model". Rotterdam heeft strakke wind, die geen windmodel nodig. Het aanwezige windmodel in de sample set is kunstmatig gemaakt en komt niet overeen met het echte orgel.


Ga naar http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/10529 of naar http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/21122
Pak daar de MIDI file en speel die op het Laurenskerkorgel af. Zet zelf even een goed plenum open en trek ook koppels e.d. open. Volle werk mag ook. Hoe meer registers, des te meer moet de CPU verwerken. En dan gaat het bij minder altijd goed.

Ga naar menu View --> Large floating control panels --> Audio, MIDI and Performance large control panel.
De waarde op het volumedisplay kun je bij Rotterdam hoofdorgel op -12 dB zetten; slider op 100%.

Polyfonie controleren en zonodig als volgt afregelen: de CPU en polyfonie meters moeten in het performance scherm "gelijktijdig rood naderen". Zodra de CPU in het rood komt, kan deze de verwerking van het audio niet meer bijhouden en worden er tikken en hick-ups e.d. in het audio gehoord. In dat geval moet de polyfonie terug geregeld worden (en dat zal bij jou denk ik het geval zijn).

Als dat goed staat: kijk direct in de mixer van je geluidskaart of die niet boven de 0dB komt als je de MIDI file met het volle werk afspeelt.

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 02 nov 2017 21:53

Re: Slecht geluid

Ik heb inmiddels alle stappen doorlopen maar het probleem blijft zich helaas voordoen. Zijn er nog andere opties?

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 02 nov 2017 22:08

Re: Slecht geluid

Overigens heb ik het zelfde probleem bij de Utrechtse dom. Alleen in veel mindere mate. Dan kraakt hij af en toe heel licht als ik alles open trek. Ook hier krijg ik het niet opgelost met polyphony instellen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 nov 2017 22:47

Re: Slecht geluid

Jan wat voor type geluidskaart gebruik je?
en wat is de configuratie van je pc/laptop?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2017 22:47

Re: Slecht geluid

Processor op constante, hoge snelheid laten draaien en op een nominale voedingsspanning: op disable zetten dus.
Deze aanpassingen, meestal te vinden in het BIOS menu voor "Overclocking", zijn:
- Intel Turbo Boost Technology (bij gebruik van een Intel processor)
- Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST) (bij gebruik van een Intel processor)
- Intel C-State (bij gebruik van een Intel processor)


Wat voor moederbord zit er in de PC? Merk en type?
Hoeveel geheugen?
Wat voor geluidskaart? Merk en type
Welke windows versie?
Is er ook virusscanner actief? Zo ja, welke?
Is er een draadloosnetwerk actief?

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 02 nov 2017 23:09

Re: Slecht geluid

Ik heb Windows 7.
Geluidskaart Focusrite Scarlett 2i4
Mijn pc heb ik op dit moment niet aangesloten op internet.
Ik heb 24 GB geheugen.
Intel(R) Core(TM) i5-3470

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2017 23:54

Re: Slecht geluid

I5 is geen snelheidsmonster. Heeft 4 cores en geen hyper threading.
Ik kan niet inschatten of die Rotterdam zou aan kunnen. Misschien wel als andere zaken in de PC optimaal geconfigureerd zijn.
Ik denk dat je alleen wet gebruikt en dan een mix van 16 en 20 bit en lossless compression.

Heb je BIOS settings al aangepast?
Het merk/type moederbord?
Wat is het merk/type videokaart als je niet de interne "kaart" van het moederbord icm de CPU gebruikt?
Wat is de ingestelde polyfonie nu geworden na het afregelen?
Geen virusscanner?
Hoeveel geheugen is er nog vrij als het orgel geladen is? (even de teller rechtsboven op het scherm in de gaten houden als het orgel geladen wordt).
Gebruik je wel de ASIO drivers van je geluidskaart?


Aero is het doorzichtige bureaublad. Staat dat uit? Zo niet:
- klik op het bureaublad met de rechtermuisknop en kies "Aan persoonlijke voorkeur aanpassen"
– scroll naar beneden en selecteer een kleur schema uit de "Basis- en Hoog Contrast Thema’s" sectie, zoals "Windows Klassiek"
– klik op OK

Visuele effecten uitzetten
Ga naar Start en tik in het zoekveld SystemPropertiesPerformance in en druk op de Enter toets.
Ga naar het tabblad "Visuele effecten". Klik op "Beste prestaties" en klik vervolgens op OK. Het bureaublad gaat na de aanpassing er iets anders uitzien (is strakker).

Schakel energiebesparende opties van USB-poorten uit zodat geluidskaart altijd aan blijft.
Ga naar Start --> Configuratiescherm --> Apparaatbeheer en dan naar de "Universal Serial Bus controllers"-
sectie. Klik met de rechtermuisknop achtereenvolgens op elke "USB-hoofdhub" en op elke "Generic USB
Hub" en kies dan "Eigenschappen --> tabblad Energiebeheer". Haal een eventueel vinkje weg bij de optie
"De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen"
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 nov 2017 00:30

Re: Slecht geluid

Dit wordt een pc-upgrade, ben ik bang.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 03 nov 2017 00:34

Re: Slecht geluid

Ik ben niet zo computer technisch dus dit kost me enige moeite (als het al lukt) maar ik ga van het weekend is op m’n gemak kijken

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 nov 2017 00:40

Re: Slecht geluid

Ik ga er wel van uit dat je de dingen die ik aangegeven heb, ook hebt uitgevoerd.
En als dat door kennisgebrek niet lukt, moet je dat ook aangeven.
Anders trek ik verkeerde conclusies en wordt het probleem nooit opgelost.

En ook zou ik graag antwoord hebben op alle vragen!!
Dus kijk het lijstje nog even na

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 nov 2017 20:54

Re: Slecht geluid

Ik heb aan mijn bericht van 22:54 uur van gisteren nog 2 vragen toegevoegd:

Hoeveel geheugen is er nog vrij als het orgel geladen is? (even de teller rechtsboven op het scherm in de gaten houden als het orgel geladen wordt).
Gebruik je wel de ASIO drivers van je geluidskaart?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 nov 2017 23:50

Re: Slecht geluid

Jan, als je je woonplaats vermeldt in je profiel, is er misschien iemand in de buurt die je kan helpen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 04 nov 2017 18:02

Re: Slecht geluid

Zoals eerder aangegeven ben ik niet zo computer technisch......
De bios setting aanpassen gaat mij niet lukken dat gaat boven mijn pet.
Aero aanpassen is gelukt.
Visuele effecten stonden al uit.
Energie besparende optie usb poort stonden ook al uit.

Merk/type moederbord. Hoe kom ik daar achter?
Merk/type videokaart hoe kom ik daar achter?
De polyphonie staat ingesteld op 1024
Virusscanner zit er volgens mij niet op.
Ik gebruik wel de asio drivers van mijn geluidskaart.

Als het orgel geladen is heb ik geen geheugen meer vrij. De teller staat op 0,1 GB. (Hij staat aan het begin op 15 GB)
Bij opstarten geeft hij ook aan dat het geheugen te weinig is. Ik kan dan doorgaan of cancel.
Bij doorgaan laad hij het orgel wel. Dit doet hij alleen bij de Utrechtse dom en de laurens. Het gekke is dat hij het de de eerste keer bij opstarten niet doet. Hij start bij mij automatisch gelijk de Utrechtse dom op. (Dit zou ik graag uitschakelen maar weet niet hoe dat moet).
Nu heb ik sinds kort ook het probleem dat ik bij de eerste keer opstarten helemaal geen geluid heb. Ik moet dan Hauptwerk opnieuw opstarten en dan heb ik wel geluid. (Alleen krijg ik dan wel dat ik te weinig geheugen heb).

Het vreemde is wel dat het bij de vorige eigenaar wel werkte en bij mij niet.....
Helaas had de vorige eigenaar er net zo veel verstand van als ik dus die kan mij ook niet helpen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 nov 2017 18:15

Re: Slecht geluid

Aha! Ja, als je heel weinig geheugen meer vrij hebt krijg je steeds meer problemen met de geluidsweergave. Het kan een keertje goed gaan, maar meestal gaat het fout. Aanbeveling is om 1/4 van het geheugen (6GB) vrij te houden. In de praktijk kun je iets verder gaan, maar hou toch tenminste 10-15% vrij.

Berichten: 39

Geregistreerd: 19 jan 2017 21:43

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 04 nov 2017 18:17

Re: Slecht geluid

Hoe zou ik dit nu kunnen oplossen? Een aantal orgels verwijderen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 nov 2017 18:30

Re: Slecht geluid

Jan

Ik denk dat je ook geen videokaart in de PC hebt maar het moederbord video + CPU gebruikt. Dat gaat ook nog van het beschikbare RAM af
En als jij niets hebt aangepast aan de PC, moet dit bij de vorige eigenaar ook fout gegaan zijn.

Bij te weinig RAM vrij als een orgel geladen is heeft het geen zin om zo'n orgel te bespelen. Een deel van het interne geheugen wordt dan op de harddisk opgeslagen. En om dat tijdens het spelen er weer af te halen moet een stuk geheugen worden vrijgemaakt om dan die samples te kunnen laden. Dat kost tijd en daarbij is het niet van belang of je PC heel snel is of traag. Gevolg audio gaat hikken, onafhankelijk van een polyfonie instelling. En dit is jou probleem.

Oplossing:
Je moet het orgel dan in 16 bit laden. Utrecht gebruikt dan 9,6 GB (in wet), en Rotterdam 13 GB (wet).
Ga naar menu organ --> load organ, adjusting rank, audio, MIDI .........
Kies Utrecht
Selecteer alle front samples en dan in het rechter schermdeel 16 bit kiezen en lossless compression.
Selecteer alle rear registers en dan in het rechter schermdeel rank enabled = NO zetten.
En dan OK klikken

Bij Rotterdam hetzelfde doen

Als beiden goed werken dan de MIDI file van CB afspelen en polyfonie afregelen

Hopelijk is dit duidelijk beschreven; anders hoor ik het wel.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com