Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem met afspelen MIDI files van www.JSBach.net

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 11 nov 2017 17:07

Probleem met afspelen MIDI files van www.JSBach.net

Wie kan mij helpen?

Van de website http://www.jsbach.net/midi/midi_organ.html heb ik files gedownload die ik probeer af te spelen op de set van Zutphen. Maar dat gaat niet helemaal goed... Wat op het klavier gespeeld moet worden, dan wordt afgespeeld op het pedaal volgens mij... erg on'hand'ig... Hoe kan ik dat instellen, zodat het op het juiste klavier afgespeeld wordt?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten, Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 11 nov 2017 19:58

Re: Probleem met afspelen MIDI files van www.JSBach.net

Ik denk dat je daar een midi file editor voor nodig hebt. Daar kun je vaak aan partijen wel eengeven waar ze gespeeld moeten worden.
Of ze dat allemaal kunnen, en welke wel/niet, opt moment geen idee.
Zou je ff moeten proberen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 nov 2017 22:42

Re: Probleem met afspelen MIDI files van www.JSBach.net

De midi files zijn allen ingespeeld op een Grand Piano. Daarvan staat het MIDI kanaal op 1
In HW is dat altijd het pedaal.
Ook de Trio sonates van Bach staan maar op 1 MIDI kanaal, dus niet op 2 manualen en pedaal.

Nu kun je dat omzetten naar kanaal 2 met een MIDI editor (bijv. in Reaper), maar dan heb je geen pedaal (of je moet het noot voor noot uitzoeken en ook andere kanalen gebruiken).

Wil je het toch horen zonder een editor te gebruiken, dan moet je MIDI learn op pedaal doen. En ipv laagste/hoogste toets pedaal doe je dat op manuaal 1 (en dit later natuurlijk weer terugzetten).
En vervolgens de P-Bass koppel en de melodie koppel van de Master Couplers gebruiken.
De laagste noot wordt op het pedaal gespeeld en de hoogste op een 2e klavier.

MIDI files zoeken op Contrebombarde is beter omdat ze dan direct afspelen (soms niet altijd goed omdat jouw orgel bijv 2 klavieren heeft en de MIDI file opname er 3 gebruikt)
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 14 nov 2017 21:25

Re: Probleem met afspelen MIDI files van www.JSBach.net

Dank je voor het advies Evert-Jan!
Ik was van mening dat de midifiles geen rekening zouden houden met de toegewezen klavieren, maar gewoon de sampleset gebruiken zoals hij is. Maar ik ga het uitproberen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 nov 2017 00:05

Re: Probleem met afspelen MIDI files van www.JSBach.net

Elke MIDI file heeft minimaal 1 kanaal nummer. Is hij ingespeeld op een electronisch orgel of HW, dan zijn er meerdere kanalen. Immers: anders weet het apparaat waarop je het afspeelt niet op welk manuaal/pedaal er gespeeld moet worden.
Het moet dus "passen".
HW MIDI files passen wel, want bij elk orgel is kanaal 1 = pedaal, kanaal 2 = manuaal 1, kanaal 3 = manuaal 2, enz.
Alleen moeten het orgel waar je op afspeelt een gelijk aantal manualen of minder manualen zijn dan het orgel waar het is opgenomen. Je moet altijd zelf registreren tenzij het orgel waarop je afspeelt hetzelfde is als waar het is opgenomen.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com