Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1 speaker, 2 bronnen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5

Geregistreerd: 30 nov 2016 14:59

Bericht 12 jan 2018 11:34

1 speaker, 2 bronnen

Goedemorgen,

Ik heb een orgel en een cd-speler. Nu wil ik de boxen van de cd-speler ook op het orgel aansluiten. Deze twee ga ik niet tegelijkertijd gebruiken. De vraag is: Kan je 1 box op 2 'geluidsbronnen' aansluiten? Dan komen er dus 2 speakerdraadjes in dezelfde ingang binnen. (2x rood, 2x zwart). Kan dat kwaad voor de box?
Nu heb ik bij het orgel ook al 2 boxen. Als ik die van de cd-speler ook aansluit zijn het er dus 4. En dan geld hetzelfde ook voor het orgel maar dan omgekeerd, daar gaan 2 draden (2x rood, 2x zwart) uit dezelfde aansluiting. Kan ik dat zonder schade aan te brengen aansluiten?

Alvast hartelijk bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,
Johan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 jan 2018 12:58

Re: 1 speaker, 2 bronnen

Zou ik niet doen, omdat de inpedantie dan anders (te laag) wordt. En je wilt niet per ongeluk 2 muziekbronnen tegelijkertijd op 1 speaker hebben...
Je kunt wel 2 of meer muziekbronnen op een versterker aansluiten en dan switchen tussen de verschillende muziekbronnen. Je kunt aansluiten op aux, tuner, cd etc maar niet op phono. Heb je een losse CD-speler en versterker of is het een combo?
Het is ook de vraag welke speakers je hebt en of het iets toevoegt aan de geluidskwaliteit van je orgel...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jan 2018 13:09

Re: 1 speaker, 2 bronnen

Johan,

je kan op 1 speaker 2 geluidsbronnen aansluiten MAAR...................................................

1 foutje en de versterkers kan je bij het grof vuil zetten.
ik zou voor de veiligheid altijd er een switch tussen zetten, want vroeg of laat vergeet je een keer 1 versterker uit te zetten.
plus zonder switch maakt de andere versterker deel uit van je signaalpad, ook al staat die uit.

een optie is om een sper diodes van zeer hoge waarde aan te brengen , tussen de beide versterkers/bedrading

maar gezien jouw vraagstelling zou ik me daar niet aan wagen

ik voorzie wat rook signalen ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5

Geregistreerd: 30 nov 2016 14:59

Bericht 12 jan 2018 13:34

Re: 1 speaker, 2 bronnen

Dag Jaap en Jan Wim,

Bedankt voor de snelle reactie.
Geen goed plan dus, begrijp ik. ;)
Op het gebied van elektronica en speakers ben ik nog niet heel erg thuis. Een schakelaar/switch er tussen zetten zou een oplossing zijn. Wat voor schakelaar kan dat zijn? Zijn die bij een bouwmarkt te koop of moet je daarvoor naar de betere elektronica-zaken?

En Jaap: het zal waarschijnlijk niet veel toevoegen aan de geluidskwaliteit van het orgel, maar om een surround sound te krijgen lijkt het me mooi om e.e.a. uit te proberen met speakers in de kamer.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jan 2018 13:54

Re: 1 speaker, 2 bronnen

dit kan elke A/B switch zijn.

je kan kijken of je versterker bv ook een A/B kant heeft, alleen het gevaar daarvan is dat ze vaak ook beide aan kunnen
en dan heb je opnieuw een probleem.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com