Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Meerwaarde van extra speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 feb 2018 18:25

Meerwaarde van extra speakers

Stel, je gebruikt een perfect opgenomen "wet" stereo sample set. Je zit in de perfecte (droge) luisterruimte en hebt 1 stereopaar van de perfecte speakers. Je krijgt de mogelijkheid om een onbeperkt aantal van deze speakers extra aan te schaffen.

Eerst een theoretische vraag: hebben die extra speakers een toegevoegde waarde? Wordt je geluidsweergave beter, slechter, of blijft deze gelijk?

En dan een praktische vervolgvraag: welke imperfecties in het sample set, in je speakers en in je luisterruimte kunnen er voor zorgen dat je een andere afweging gaat maken als het gaat om het benodigde aantal speakers?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 feb 2018 20:45

Re: Meerwaarde van extra speakers

ha Jos
lijkt op een vervolg van wat ik in de andere topic schreef ;)

als..... we ervan uitgaan dat alles perfect is zoals je schrijft

dan doet elk extra paar speakers absoluut afbreuk. dat is theorie maar ook praktijk mits de omgeving en de set perfect zijn.

de imperfectie is m.i. wat ik in de andere topic al benoemde
een te smal stereobeeld
feitelijk zou elk wave bestandje dat een korte golflengte heeft wat meer "behandeld moeten worden"
nu is het vaak het geval dat bij stereo het laag nog wel "overal" ruimtelijk aanwezig is, maar het hoog komt "dunner"en meer gebundeld uit de speaker.
bv een 8v klinkt erg goed, terwijl een mixtuur al kan gaan bundelen en toeteren in je oren.

maar los je dit op door meer speakers? ja deels wel, maar m.i. een dure omweg in een woonkamer.
bij grotere ruimtes moet je meer geluidsdruk hebben, en dan valt 1 stereopaar af.

ik denk dat de imperfectie eerst afkomstig is van de set, en daarna de beperking van een speaker.
maar als 1 speaker een technische beperking heeft dan hebben de andere dat ook.

je zou voor de gein eens Mid/Side moeten toepassen, dan hoor je direct dat niet zozeer de speaker gelijk de boosdoener is.
nu wordt er netjes een orgel gesampeld van ruis ontdaan en zeg maar daarna in een doosje verkocht.

ik denk dat er echt grote winst te halen is met hoe samples echt nabewerkt(gemixt) kunnen worden.
denk maar aan de prof, studios

die kunnen een opname maken en breken terwijl de bron in beide kampen gelijk is.


ook zal imperfectie meer of minder voorkomen, afhankelijk of er wel/geen ruimt correctie is uitgevoerd
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com