Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

Speakers actief/passief

Toon actieve onderwerpen

Bericht 02 maart 2018 13:30

Speakers actief/passief

Dag allemaal,

Voor Hauptwerk ben ik de juiste speakers aan het uitzoeken.

Ik heb 2 sets speakers getest, maar dat beviel me allemaal niet.

De Adam F5 is best mooi wanneer deze op oor hoogte staat.
Maar dat is bij ons geen optie. Ik weet dat het een slechte plek is, maar wij willen de speakers neerzetten waar de huidige speakers in ons orgel zitten, nl. bij de knieën.

Nu zijn alle Adam speakers Nearfield speakers. Betekend dit misschien dat de speakers dicht bij je oren moeten zitten?

Ik heb zelf ook de Philips MFB567 getest. Deze klinken ook mooi wanneer ze op kniehoogte staan. Alleen deze speakers zijn al behoorlijk oud. Ik heb het liefst speakers met garantie.

Moet ik misschien overgaan op passief?

Ons budget is voor Stereo, ongeveer 400€.

Hebben jullie tips voor goede speakers op kniehoogte?

Bericht 02 maart 2018 14:04

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:Dag allemaal,

Maar dat is bij ons geen optie. Ik weet dat het een slechte plek is, maar wij willen de speakers neerzetten waar de huidige speakers in ons orgel zitten, nl. bij de knieën.

Nu zijn alle Adam speakers Nearfield speakers. Betekend dit misschien dat de speakers dicht bij je oren moeten zitten?

Ik heb zelf ook de Philips MFB567 getest. Deze klinken ook mooi wanneer ze op kniehoogte staan. Alleen deze speakers zijn al behoorlijk oud. Ik heb het liefst speakers met garantie.

Prestantt, een nearfield monitor is ontworpen en gebouwd om op korte afstand af te luisteren, dit heeft alles te maken met afstraalgedrag, stereobeeld en detail.
Wijk je daarvan af dan is te verwachten dat het minder zal klinken.
Nu is het zo dat je een Adam gerust wat midfield kan plaatsen, maar uit het knieschot hoogte gaat een Adam niet goed klinken.
Feitelijk wil je optimaal geluid, maar de opstelruimte is verre van optimaal.
het enige wat dan nog wat uitkomst biedt is een passieve speaker met Dsp , maar daar werkt het beschikbare budget niet mee.

Oude speakers wil je liever niet i.v.m garantie.
Kortom zijn je wensen / mogelijkheden een beetje elkaars tegenpool ;)

Ik weet niet wat voor type orgel he nu bezit, maar is het geen optie om links en rechts van je lessenaar de Adams in te bouwen?, dan stralen ze naar boven altijd beter dan kniehoogte

Bericht 02 maart 2018 14:56

Jan Wim schreef:
prestantt schreef:Dag allemaal,

Prestantt, een nearfield monitor is ontworpen en gebouwd om op korte afstand af te luisteren, dit heeft alles te maken met afstraalgedrag, stereobeeld en detail.
Wijk je daarvan af dan is te verwachten dat het minder zal klinken.
Nu is het zo dat je een Adam gerust wat midfield kan plaatsen, maar uit het knieschot hoogte gaat een Adam niet goed klinken.
Feitelijk wil je optimaal geluid, maar de opstelruimte is verre van optimaal.
het enige wat dan nog wat uitkomst biedt is een passieve speaker met Dsp , maar daar werkt het beschikbare budget niet mee.

Oude speakers wil je liever niet i.v.m garantie.
Kortom zijn je wensen / mogelijkheden een beetje elkaars tegenpool ;)

Ik weet niet wat voor type orgel he nu bezit, maar is het geen optie om links en rechts van je lessenaar de Adams in te bouwen?, dan stralen ze naar boven altijd beter dan kniehoogte

De MFB is nog wel een optie. Maar als het nieuw kan, doe ik dat graag.

Ik ga thuis kijken of het kan. Het gaat om een Content D2227. Maar volgens mij zit daar het rolluik.

Bericht 02 maart 2018 15:01

Gewoon naast de lessenaar is dus geen optie.. toch niet omdat de speaker te lelijk is om in het zicht te zetten?

Als je het rolluik wil houden zit dat inderdaad in de weg. Zou je er ook gewoon uit kunnen halen..

edit: Meestal schuift dat rolluik door naar achter en zakt dan achter het orgel naar beneden zegmaar

Bericht 02 maart 2018 16:03

Clip_111.jpg

Ik zie daar L en R naast de muziekstandaard toch gewoon plek voor 2 stuks Adam ?? Of ben ik nu geheel in de war van streek??

HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Bericht 02 maart 2018 16:46

geert01 schreef:
Clip_111.jpg

Ik zie daar L en R naast de muziekstandaard toch gewoon plek voor 2 stuks Adam ?? Of ben ik nu geheel in de war van streek??

HG

Geert

Klopt, ruimte is er wel, maar we willen het niet voor het zicht.

Bericht 02 maart 2018 16:49

prestantt schreef:
geert01 schreef:
Clip_111.jpg

HG

Geert

Dacht ik al ;)

Mag het ook niet met een frontje ervoor of een kastje omheen?

Bericht 02 maart 2018 18:13

optie hoofdtelefoon? (wel grotere kans op gehoorschade bij veelvuldig gebruik)

Bericht 02 maart 2018 18:22

Over zicht gesproken: velen doen een nep-pijpenfrontje. En dan die speakers er gewoon achter zetten.

Het is al erg genoeg dat die prachtige Adam tweeters dan achter die pijpen moeten werken, maar is altijd nog veel beter dan het geluid op kniehoogte......

Overigens, over gezicht gesproken, zie je toch ook vaak dan men de speakers van de audio-installatie toch gewoon zichtbaar opstelt. "Mag"dat wel dan?? :oops:

HG

Geert

Bericht 02 maart 2018 18:59

Waarom niet he? Wie had t nu over een nep frontje foto op canvas! Ook slim :D
Met vriendelijke groet,
Albert

Bericht 02 maart 2018 19:05

Alho schreef:Waarom niet he? Wie had t nu over een nep frontje foto op canvas! Ook slim :D

inderdaad dat was erg creatief bedacht

Bericht 02 maart 2018 19:53

Ik zou niet weten waarom je je knieën moet gaan verwennen met € 400,- :o
Je kunt ze wel zelf inbouwen. De basspeakers bij je knieen -jij je zin ;) - en 2 middentoners en tweeters inbouwen op handhoogte..
Of bovenin het orgel. (naar boven laten stralen)

Of zoals Geert zegt: een deal sluiten en de speakers van je stereo inruilen voor HW-speakers. (En dan stiekum je stereo aansluiten op je orgelspeakers).
Wie op kunstof kan spelen, doet het ook graag eens op hout.

Bericht 02 maart 2018 20:59

Heel begrijpelijk! Ik had met hetzelfde probleem te maken. Mijn vrouw vond het ook niet zo mooi, maar vond de klank zo wel mooier. Inmiddels staan de Adam's er zo'n 1,5 jaar bovenop en ik hoor er nooit meer over. Gewoon een kwestie van wennen. ;)

Groet,
Arjan

Bericht 02 maart 2018 21:10

:lol: :lol: je zet ze gewoon neer, met de vermelding dat als ze ingeregeld zijn. je ze verplaatst
vraag is natuurlijk wanneer is een speaker ingeregeld, dat kan wel jaaaaaaaren duren ;)

Bericht 03 maart 2018 17:29

anco.marijs schreef:
prestantt schreef:
geert01 schreef:
Clip_111.jpg

HG

Geert

Dacht ik al ;)

Mag het ook niet met een frontje ervoor of een kastje omheen?

Zelf ben ik niet heel handig met hout bewerking. Dus ik ga er zeker naar kijken of dat een optie is. Maar die kans is vrij klein :(

Jan Wim schreef:optie hoofdtelefoon? (wel grotere kans op gehoorschade bij veelvuldig gebruik)

Is ook een optie. Maar dan kan de rest niet 'mee genieten'...

geert01 schreef:Over zicht gesproken: velen doen een nep-pijpenfrontje. En dan die speakers er gewoon achter zetten.

Het is al erg genoeg dat die prachtige Adam tweeters dan achter die pijpen moeten werken, maar is altijd nog veel beter dan het geluid op kniehoogte......

Overigens, over gezicht gesproken, zie je toch ook vaak dan men de speakers van de audio-installatie toch gewoon zichtbaar opstelt. "Mag"dat wel dan?? :oops:

HG

Geert

Dat is het probleem, dat hebben wij niet.. dus..

Jaap380 schreef:Ik zou niet weten waarom je je knieën moet gaan verwennen met € 400,- :o
Je kunt ze wel zelf inbouwen. De basspeakers bij je knieen -jij je zin ;) - en 2 middentoners en tweeters inbouwen op handhoogte..
Of bovenin het orgel. (naar boven laten stralen)

Of zoals Geert zegt: een deal sluiten en de speakers van je stereo inruilen voor HW-speakers. (En dan stiekum je stereo aansluiten op je orgelspeakers).

Dit is wel een goede optie. Eventueel kan dat als ik iets niet binnen het budget kan vinden, met de MFB speakers. Bas bij de knieën en de 2 middentoners en tweeters ergens bij mijn handen inbouwen. Op dit moment zit er al een speaker grill naast de wipregisters

Jan Wim schreef::lol: :lol: je zet ze gewoon neer, met de vermelding dat als ze ingeregeld zijn. je ze verplaatst
vraag is natuurlijk wanneer is een speaker ingeregeld, dat kan wel jaaaaaaaren duren ;)

:D

Bericht 26 jun 2018 19:17

dag allen,

Zoals in een ander topic vermeld, ben ik begonnen met het bouwen van een eigen orgel. Dat lukt verbazing wekkend beter dan ik had gedacht..

De MFB boxen zijn mooi op de plek waar ze nu zitten, maar ik wil ze eigenlijk met het nieuwe orgel niet meer hebben. Ze passen ook niet in het model.

Nu zit ik nog te kijken wat goede speakers zijn. ze komen nu wel op oor hoogte. bijgevoegd een afbeelding van het orgel. Dit is uiteraard een schets zonder enige plinten etc. Maar aan de voorkant ter achter de zwarte gaten komen de speakers. Ik zit zelf te denken aan gewoon actieve speakers. Zou een Adam T7V hier achter kunnen? Of is dit al weer te veel uit de richting van oorhoogte? Qua formaat passen ze.

En budget, ja, rond de 500. zit ik weer te denken.

Mvg
Barend
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Bericht 26 jun 2018 20:27

Mooie tekening!
Je zult de Adams dan op hun zijkant moeten leggen. Daarbij versmal je wel de afstraling van de tweeter. Ze stralen staand horizontaal wel breed uit, maar verticaal veel minder. Of je moet de tweeter een kwartslag kunnen draaien....maar gezien de ovale vorm, gaat dat niet lukken.

Bericht 26 jun 2018 21:35

Jaap380 schreef:Mooie tekening!
Je zult de Adams dan op hun zijkant moeten leggen. Daarbij versmal je wel de afstraling van de tweeter. Ze stralen staand horizontaal wel breed uit, maar verticaal veel minder. Of je moet de tweeter een kwartslag kunnen draaien....maar gezien de ovale vorm, gaat dat niet lukken.

Ze komen tenslote wel achter een speakerdoek. Dus als je ze hem los maakt, en vervolgens een kwartslag draait, niemand ziet er iets van :lol: . Maar is Adam de juiste oplossing voor deze situatie?

Bericht 26 jun 2018 22:34

prestantt schreef:...Maar is Adam de juiste oplossing voor deze situatie?

Dat kan ik je niet vertellen. Heb je ze beluisterd, en hoe vind je ze in vergelijking met de MFB's? En welke speakers heb je nog meer geprobeerd?
In 1x perfect gaat niet. Het gaat meestal van slecht, goed, beter, beterder, best. Proberen is wel goed met speakers die je mooi(st) vindt klinken.
Als je ze inbouwt, wordt het altijd minder, maar dan kun je daarna nog corrigeren met roomcorrectiesoftware.

Bericht 26 jun 2018 23:28

KEF inbouwspeakers is ook HEEL mooi...maar meer voor degenen die willen experimenteren; je moet er dan ook zelf nog versterkers bij hebben, en wel hele goeie......

Met die Adams loopt je veel minder risico, zitten ook hele goeie digitale eindtrappen in, en symmetrische ingangen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer goede aktieve boxen, maar Adam is wel erg goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Met 7 inch woofers heb je in een normale huiskamer ook zonder sub al en heel mooie balans, maar als je toch al een sub overweegt of hebt, dan zou ik gewoon voor 5 inch uitvoeringen gaan, die klinken precies gelijk, alleen is het afgestraalde vermogen IETS minder en natuurlijk een wat hogere afsnijfrekwentie, maar dan heeft de sub het al overgenomen....

Mooi nieuw ontwerp van je console.....

HG

Geert

Bericht 27 jun 2018 15:33

Jaap380 schreef:
prestantt schreef:...Maar is Adam de juiste oplossing voor deze situatie?

Dat kan ik je niet vertellen. Heb je ze beluisterd, en hoe vind je ze in vergelijking met de MFB's? En welke speakers heb je nog meer geprobeerd?
In 1x perfect gaat niet. Het gaat meestal van slecht, goed, beter, beterder, best. Proberen is wel goed met speakers die je mooi(st) vindt klinken.
Als je ze inbouwt, wordt het altijd minder, maar dan kun je daarna nog corrigeren met roomcorrectiesoftware.

Nee, ik heb ooit de F5 beluisterd. 1 stuks dan wel. Dus geeneens stereo. Op oorhoogte sprak het orgel echt. Dat vond ik persoonlijk heel mooi. Dat mis ik nu op kniehoogte echt wel. (logisch uiteraard). Ik wil pas gaan testen en proberen wanneer het orgel qua meubel gereed is. Dan weet ik zeker dat ik gebruik kan maken van mijn retourrecht als ze echt neit bevallen.

geert01 schreef:KEF inbouwspeakers is ook HEEL mooi...maar meer voor degenen die willen experimenteren; je moet er dan ook zelf nog versterkers bij hebben, en wel hele goeie......

Maar een hele goeie versterker kost ook redelijk wat. Dan ben ik bijna evenveel kwijt aan een versterker alleen vergeleken met twee adam t7v speakers... en Kef speakers, ik kan er naast zitten, maar dan ben je ook wel redelijk wat kwijt..

Jaap380 schreef:Mooie tekening!

Vergat het bijna.. Dankjewel!
geert01 schreef:Mooi nieuw ontwerp van je console.....

Dankje wel! Uiteraard is dit een schets, en sierplintjes etc zit er niet op bij deze schets.

Maar als ik bijv. twee keer adam T5V daar neer zet, dan heb ik een subwoofer nodig, wat is dan een mooie plaatsing voor de subwoofer? Bijv. https://www.coolblue.nl/product/432810/ ... zwart.html deze subwoofer, straalt naar ondere. Moet ik deze onderin de kast plaatsen? De achterkant kan ik dan openhouden/maken.

Bericht 27 jun 2018 16:56

De sub kan eigenlijk overal staan, vanwege het bekende feit dat je van lage tonen de richting niet kunt bepalen.

Hij moet natuurlijk wel vrij zn lucht kwijt kunnen, en resonantievrij opgesteld worden, dus liever niet direkt op de vaak dunne houten onderplaat van je konsole

Veel orgelkasten zijn onderin te ondiep voor de vierkante uitvoeringen. Er bestaan dus ook platte units, die naar opzij uitstralen.

Maar eigenlijk moe Jan Wim zijn kommentaar geven........wij zijn maar amateurs.....

HG

Geert

Bericht 27 jun 2018 18:42

Maar eigenlijk moe Jan Wim zijn kommentaar geven........

Ha Geert,

ben even druk……... ;) moet snel bekisting maken en beton storten, eind van de week moet mijn 1PS af zijn.

zal intussen wel dit topic doorlezen en kijken of ik nog iets kan bijdrage aan het ontwerp van Prestantt

Bericht 27 jun 2018 21:27

Jan Wim schreef:
Maar eigenlijk moe Jan Wim zijn kommentaar geven........

Ha Geert,

ben even druk……... ;) moet snel bekisting maken en beton storten, eind van de week moet mijn 1PS af zijn.

zal intussen wel dit topic doorlezen en kijken of ik nog iets kan bijdrage aan het ontwerp van Prestantt

Maak je niet druk Jan Wim. Het orgel is toch nog in de bouwfase :D

Groet,
Barend

Bericht 27 jun 2018 23:29

De tweeters zijn toch kantelbaar: Adam Hall SM707 Kantelbare speakerflens
€ 13,85
http://link.marktplaats.nl/a1148025568? ... ialbuttons
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk