Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speakers actief/passief

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 maart 2018 14:04

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:Dag allemaal,

Voor Hauptwerk ben ik de juiste speakers aan het uitzoeken.

Ik heb 2 sets speakers getest, maar dat beviel me allemaal niet.

De Adam F5 is best mooi wanneer deze op oor hoogte staat.
Maar dat is bij ons geen optie. Ik weet dat het een slechte plek is, maar wij willen de speakers neerzetten waar de huidige speakers in ons orgel zitten, nl. bij de knieën.

Nu zijn alle Adam speakers Nearfield speakers. Betekend dit misschien dat de speakers dicht bij je oren moeten zitten?

Ik heb zelf ook de Philips MFB567 getest. Deze klinken ook mooi wanneer ze op kniehoogte staan. Alleen deze speakers zijn al behoorlijk oud. Ik heb het liefst speakers met garantie.

Moet ik misschien overgaan op passief?

Ons budget is voor Stereo, ongeveer 400€.

Hebben jullie tips voor goede speakers op kniehoogte?


Prestantt, een nearfield monitor is ontworpen en gebouwd om op korte afstand af te luisteren, dit heeft alles te maken met afstraalgedrag, stereobeeld en detail.
Wijk je daarvan af dan is te verwachten dat het minder zal klinken.
Nu is het zo dat je een Adam gerust wat midfield kan plaatsen, maar uit het knieschot hoogte gaat een Adam niet goed klinken.
Feitelijk wil je optimaal geluid, maar de opstelruimte is verre van optimaal.
het enige wat dan nog wat uitkomst biedt is een passieve speaker met Dsp , maar daar werkt het beschikbare budget niet mee.

Oude speakers wil je liever niet i.v.m garantie.
Kortom zijn je wensen / mogelijkheden een beetje elkaars tegenpool ;)


Ik weet niet wat voor type orgel he nu bezit, maar is het geen optie om links en rechts van je lessenaar de Adams in te bouwen?, dan stralen ze naar boven altijd beter dan kniehoogte
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 02 maart 2018 15:01

Re: Speakers actief/passief

Gewoon naast de lessenaar is dus geen optie.. toch niet omdat de speaker te lelijk is om in het zicht te zetten?

Als je het rolluik wil houden zit dat inderdaad in de weg. Zou je er ook gewoon uit kunnen halen..

edit: Meestal schuift dat rolluik door naar achter en zakt dan achter het orgel naar beneden zegmaar

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 maart 2018 16:03

Re: Speakers actief/passief

Clip_111.jpg


Ik zie daar L en R naast de muziekstandaard toch gewoon plek voor 2 stuks Adam ?? Of ben ik nu geheel in de war van streek??

HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 02 maart 2018 16:49

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:
geert01 schreef:
Clip_111.jpg


Ik zie daar L en R naast de muziekstandaard toch gewoon plek voor 2 stuks Adam ?? Of ben ik nu geheel in de war van streek??

HG

Geert


Klopt, ruimte is er wel, maar we willen het niet voor het zicht.


Dacht ik al ;)

Mag het ook niet met een frontje ervoor of een kastje omheen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 maart 2018 18:13

Re: Speakers actief/passief

optie hoofdtelefoon? (wel grotere kans op gehoorschade bij veelvuldig gebruik)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 maart 2018 18:22

Re: Speakers actief/passief

Over zicht gesproken: velen doen een nep-pijpenfrontje. En dan die speakers er gewoon achter zetten.

Het is al erg genoeg dat die prachtige Adam tweeters dan achter die pijpen moeten werken, maar is altijd nog veel beter dan het geluid op kniehoogte......

Overigens, over gezicht gesproken, zie je toch ook vaak dan men de speakers van de audio-installatie toch gewoon zichtbaar opstelt. "Mag"dat wel dan?? :oops:

HG

Geert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 02 maart 2018 18:59

Re: Speakers actief/passief

Waarom niet he? Wie had t nu over een nep frontje foto op canvas! Ook slim :D
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 maart 2018 19:05

Re: Speakers actief/passief

Alho schreef:Waarom niet he? Wie had t nu over een nep frontje foto op canvas! Ook slim :D


inderdaad dat was erg creatief bedacht
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 maart 2018 19:53

Re: Speakers actief/passief

Ik zou niet weten waarom je je knieën moet gaan verwennen met € 400,- :o
Je kunt ze wel zelf inbouwen. De basspeakers bij je knieen -jij je zin ;) - en 2 middentoners en tweeters inbouwen op handhoogte..
Of bovenin het orgel. (naar boven laten stralen)

Of zoals Geert zegt: een deal sluiten en de speakers van je stereo inruilen voor HW-speakers. (En dan stiekum je stereo aansluiten op je orgelspeakers).
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 02 maart 2018 20:59

Re: Speakers actief/passief

Klopt, ruimte is er wel, maar we willen het niet voor het zicht.


Heel begrijpelijk! Ik had met hetzelfde probleem te maken. Mijn vrouw vond het ook niet zo mooi, maar vond de klank zo wel mooier. Inmiddels staan de Adam's er zo'n 1,5 jaar bovenop en ik hoor er nooit meer over. Gewoon een kwestie van wennen. ;)

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 maart 2018 21:10

Re: Speakers actief/passief

:lol: :lol: je zet ze gewoon neer, met de vermelding dat als ze ingeregeld zijn. je ze verplaatst
vraag is natuurlijk wanneer is een speaker ingeregeld, dat kan wel jaaaaaaaren duren ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 jun 2018 20:27

Re: Speakers actief/passief

Mooie tekening!
Je zult de Adams dan op hun zijkant moeten leggen. Daarbij versmal je wel de afstraling van de tweeter. Ze stralen staand horizontaal wel breed uit, maar verticaal veel minder. Of je moet de tweeter een kwartslag kunnen draaien....maar gezien de ovale vorm, gaat dat niet lukken.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 jun 2018 22:34

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:...Maar is Adam de juiste oplossing voor deze situatie?

Dat kan ik je niet vertellen. Heb je ze beluisterd, en hoe vind je ze in vergelijking met de MFB's? En welke speakers heb je nog meer geprobeerd?
In 1x perfect gaat niet. Het gaat meestal van slecht, goed, beter, beterder, best. Proberen is wel goed met speakers die je mooi(st) vindt klinken.
Als je ze inbouwt, wordt het altijd minder, maar dan kun je daarna nog corrigeren met roomcorrectiesoftware.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 26 jun 2018 23:28

Re: Speakers actief/passief

KEF inbouwspeakers is ook HEEL mooi...maar meer voor degenen die willen experimenteren; je moet er dan ook zelf nog versterkers bij hebben, en wel hele goeie......

Met die Adams loopt je veel minder risico, zitten ook hele goeie digitale eindtrappen in, en symmetrische ingangen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer goede aktieve boxen, maar Adam is wel erg goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Met 7 inch woofers heb je in een normale huiskamer ook zonder sub al en heel mooie balans, maar als je toch al een sub overweegt of hebt, dan zou ik gewoon voor 5 inch uitvoeringen gaan, die klinken precies gelijk, alleen is het afgestraalde vermogen IETS minder en natuurlijk een wat hogere afsnijfrekwentie, maar dan heeft de sub het al overgenomen....

Mooi nieuw ontwerp van je console.....

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 27 jun 2018 16:56

Re: Speakers actief/passief

De sub kan eigenlijk overal staan, vanwege het bekende feit dat je van lage tonen de richting niet kunt bepalen.

Hij moet natuurlijk wel vrij zn lucht kwijt kunnen, en resonantievrij opgesteld worden, dus liever niet direkt op de vaak dunne houten onderplaat van je konsole

Veel orgelkasten zijn onderin te ondiep voor de vierkante uitvoeringen. Er bestaan dus ook platte units, die naar opzij uitstralen.

Maar eigenlijk moe Jan Wim zijn kommentaar geven........wij zijn maar amateurs.....

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 18:42

Re: Speakers actief/passief

Maar eigenlijk moe Jan Wim zijn kommentaar geven........


Ha Geert,

ben even druk……... ;) moet snel bekisting maken en beton storten, eind van de week moet mijn 1PS af zijn.


zal intussen wel dit topic doorlezen en kijken of ik nog iets kan bijdrage aan het ontwerp van Prestantt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 jun 2018 23:29

Re: Speakers actief/passief

De tweeters zijn toch kantelbaar: Adam Hall SM707 Kantelbare speakerflens
€ 13,85
http://link.marktplaats.nl/a1148025568? ... ialbuttons
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jun 2018 00:37

Re: Speakers actief/passief

jaap,
speakerflens is niet voor je tweeter maar een dit is een tussenstuk om de monitor vanuit een rechte statief te kantelen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 jun 2018 09:39

Re: Speakers actief/passief

Jan Wim schreef:jaap,
speakerflens is niet voor je tweeter maar een dit is een tussenstuk om de monitor vanuit een rechte statief te kantelen

:( Dat is dan weer jammer.... Het was ook al laat.. :?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 jun 2018 13:23

Re: Speakers actief/passief

tweeters een kwartslag draaien moet volgens Adam wel mogelijk zijn. Volgens Adam zelf schijnt dit niet nodig te zijn, omdat dit een AMT (Air Motion Transformer) is en geen Ribbon-tweeter. Dit vond ik op een audioforum en is geschreven door Adam:
thanks for your email! You can, without compromising the performance or sound quality, use your A77X vertically and there is no need to rotate the tweeter!

It's a common misconception that our X-ART tweeter is a "ribbon tweeter", where it actually is an "Air Motion Transformer". As with ribbon microphones you want to avoid so called "ribbon sag" - that's why in classic ribbon tweeter speakers you'd need to rotate the tweeter.

The tweeter in the picture you sent is with the tweeter in its original position. In a horizontal setup we recommend using the A speaker on the left and the B on the right, but it's not problem at all to use it the other way around - it's a personal choice (and sometimes dependent on your room) if to have the low woofer on the outside or inside.


Overigens is de T5V / T7V wel speciaal ontworpen voor vertikaal gebruik, en daar zit wel een ribbontweeter in.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jun 2018 15:17

Re: Speakers actief/passief

de hamvraag is wat doet de AMT en de woofer wanneer die ingebouwd is?

de enige die hier antwoord op kan geven is de microfoon ;)

zodra je een speaker passief of actief gaat inbouwen help je alle specificaties om zeep.
wil je die fouten herstellen moet je
A. een actieve speaker hebben met een echte DSP
B. een passieve speaker ook met een echte DSP

actief dsp ben je snel klaar dat zijn er maar een paar, en van die paar zijn de meeste ruisbakken :o

passief kan je wat meer zoeken maar ben je wel wat duurder uit.


tegenwoordig heb je een nette mini DSP die een FIR filtering aankan, dan bouw je faserein een filter
ik weet niet of je iemand in de omgeving /kennissen kring hebt die dat kan fixen

maar een budget van 500 euro is zeker niet toereikend voor een redelijke versterker speakers en DSP
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jun 2018 17:29

Re: Speakers actief/passief

Uiteraard kan je het spul gewoon inbouwen, alleen de uitkomst is ongewis,

Er zal ongetwijfeld geluid uitkomen ;)

met SW kan je wel correctie uitvoeren, maar besef wel dat ook SW een hulpmiddel is, je moet het niet zien als een wondermiddel dat alles aankan ,ieder correctie programma heeft beperkingen.

Maar is het geen optie om je toekomstige consolle tijdelijk uit te rusten met je bestaande speakers.
Kan je gewoon lekker spelen, en je gaat dan staps gewijs je audio vervangen naar een ander niveau.
Alles hoeft toch niet in 1 x
Dan kost het nu niets, en doe je geen halve investering die op termijn niet bevredigd.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 jun 2018 19:19

Re: Speakers actief/passief

Je kunt het ook omdraaien en een budget vaststellen en kijken wat je daarvoor kunt krijgen. Zo heb ik voor 250,- 2 moboblock versterkers van Marantz gekocht, en daar ben ik zeer tevreden mee...
Met speakers heb ik van alles geprobeerd tot 500,- per set en ben nu uitgekomen op 1 paar B&W. Dat is na veel proberen het meest bevredigend. Het zal vast nog beter kunnen, maar ik ben er zeker van dat voor mijn budget dit de hoogst haalbare oplossing is.
Speakers inbouwen ben ik geen voorstander van, om de redenen die JanWim aangeeft.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2018 15:45

Re: Speakers actief/passief

prestantt wellicht heb je het al beschreven maar kan ik het niet terug vinden

wil je uiteindelijk stereo of surround gaan spelen met je setup?
en wat zijn of worden je inbouwmaten?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2018 16:28

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:
Jan Wim schreef:prestantt wellicht heb je het al beschreven maar kan ik het niet terug vinden

wil je uiteindelijk stereo of surround gaan spelen met je setup?
en wat zijn of worden je inbouwmaten?


Het blijft stereo. Surround is geen optie.

Wil de speaker voor het speakerdoek blijven zijn de inbouw maten als volgt:
HxBxW = 21x37x35

mvg

Barend


oke en heb je al een geluidskaart?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com