Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

Speakers actief/passief

Toon actieve onderwerpen

Bericht 28 jun 2018 00:37

Re: Speakers actief/passief

jaap,
speakerflens is niet voor je tweeter maar een dit is een tussenstuk om de monitor vanuit een rechte statief te kantelen

Bericht 28 jun 2018 09:39

Jan Wim schreef:jaap,
speakerflens is niet voor je tweeter maar een dit is een tussenstuk om de monitor vanuit een rechte statief te kantelen

:( Dat is dan weer jammer.... Het was ook al laat.. :?
Wie op kunstof kan spelen, doet het ook graag eens op hout.

Bericht 29 jun 2018 13:23

tweeters een kwartslag draaien moet volgens Adam wel mogelijk zijn. Volgens Adam zelf schijnt dit niet nodig te zijn, omdat dit een AMT (Air Motion Transformer) is en geen Ribbon-tweeter. Dit vond ik op een audioforum en is geschreven door Adam:
thanks for your email! You can, without compromising the performance or sound quality, use your A77X vertically and there is no need to rotate the tweeter!

It's a common misconception that our X-ART tweeter is a "ribbon tweeter", where it actually is an "Air Motion Transformer". As with ribbon microphones you want to avoid so called "ribbon sag" - that's why in classic ribbon tweeter speakers you'd need to rotate the tweeter.

The tweeter in the picture you sent is with the tweeter in its original position. In a horizontal setup we recommend using the A speaker on the left and the B on the right, but it's not problem at all to use it the other way around - it's a personal choice (and sometimes dependent on your room) if to have the low woofer on the outside or inside.

Overigens is de T5V / T7V wel speciaal ontworpen voor vertikaal gebruik, en daar zit wel een ribbontweeter in.

Bericht 29 jun 2018 15:17

de hamvraag is wat doet de AMT en de woofer wanneer die ingebouwd is?

de enige die hier antwoord op kan geven is de microfoon ;)

zodra je een speaker passief of actief gaat inbouwen help je alle specificaties om zeep.
wil je die fouten herstellen moet je
A. een actieve speaker hebben met een echte DSP
B. een passieve speaker ook met een echte DSP

actief dsp ben je snel klaar dat zijn er maar een paar, en van die paar zijn de meeste ruisbakken :o

passief kan je wat meer zoeken maar ben je wel wat duurder uit.

tegenwoordig heb je een nette mini DSP die een FIR filtering aankan, dan bouw je faserein een filter
ik weet niet of je iemand in de omgeving /kennissen kring hebt die dat kan fixen

maar een budget van 500 euro is zeker niet toereikend voor een redelijke versterker speakers en DSP

Bericht 29 jun 2018 17:04

Jaap380 schreef:tweeters een kwartslag draaien moet volgens Adam wel mogelijk zijn. Volgens Adam zelf schijnt dit niet nodig te zijn, omdat dit een AMT (Air Motion Transformer) is en geen Ribbon-tweeter. Dit vond ik op een audioforum en is geschreven door Adam:
thanks for your email! You can, without compromising the performance or sound quality, use your A77X vertically and there is no need to rotate the tweeter!

It's a common misconception that our X-ART tweeter is a "ribbon tweeter", where it actually is an "Air Motion Transformer". As with ribbon microphones you want to avoid so called "ribbon sag" - that's why in classic ribbon tweeter speakers you'd need to rotate the tweeter.

The tweeter in the picture you sent is with the tweeter in its original position. In a horizontal setup we recommend using the A speaker on the left and the B on the right, but it's not problem at all to use it the other way around - it's a personal choice (and sometimes dependent on your room) if to have the low woofer on the outside or inside.

Overigens is de T5V / T7V wel speciaal ontworpen voor vertikaal gebruik, en daar zit wel een ribbontweeter in.

Daarnaast de tweeter van de Adam T5V / T7V zijn niet los te schroeven van de buitenkant zoals de adam A serie. Dus ik denk haast dat dat van binnenuit moet gebeuren wat waarschijnlijk niet de garantie ten goede komt.

Jan Wim schreef:de hamvraag is wat doet de AMT en de woofer wanneer die ingebouwd is?

de enige die hier antwoord op kan geven is de microfoon ;)

zodra je een speaker passief of actief gaat inbouwen help je alle specificaties om zeep.
wil je die fouten herstellen moet je
A. een actieve speaker hebben met een echte DSP
B. een passieve speaker ook met een echte DSP

actief dsp ben je snel klaar dat zijn er maar een paar, en van die paar zijn de meeste ruisbakken :o

passief kan je wat meer zoeken maar ben je wel wat duurder uit.

tegenwoordig heb je een nette mini DSP die een FIR filtering aankan, dan bouw je faserein een filter
ik weet niet of je iemand in de omgeving /kennissen kring hebt die dat kan fixen

maar een budget van 500 euro is zeker niet toereikend voor een redelijke versterker speakers en DSP

Een beetje een versterker als ik het goed heb, ben je al 500,- kwijt. Dat gaat echt boven mn budget. Maar ik weet dat een DSP en Sonarworks in totaal verschillend zijn, maar kan je dit niet grotendeels oplossen door Sonarworks? De speakers stralen in totaal volledig naar buiten via het speaker doek. Er zit alleen aan de zijkanten (met ruimte) een plank van 1,2 cm dik. Kan dat zoveel kwaad?

Ik snap dat je met 500,- lang niet op het niveau van best komt, maar beter dan onze huidige situatie wordt het altijd. (denk ik) en met onze huidige situatie ben ik al niet ontevreden.

Bericht 29 jun 2018 17:29

Uiteraard kan je het spul gewoon inbouwen, alleen de uitkomst is ongewis,

Er zal ongetwijfeld geluid uitkomen ;)

met SW kan je wel correctie uitvoeren, maar besef wel dat ook SW een hulpmiddel is, je moet het niet zien als een wondermiddel dat alles aankan ,ieder correctie programma heeft beperkingen.

Maar is het geen optie om je toekomstige consolle tijdelijk uit te rusten met je bestaande speakers.
Kan je gewoon lekker spelen, en je gaat dan staps gewijs je audio vervangen naar een ander niveau.
Alles hoeft toch niet in 1 x
Dan kost het nu niets, en doe je geen halve investering die op termijn niet bevredigd.

Bericht 29 jun 2018 18:42

Jan Wim schreef:Uiteraard kan je het spul gewoon inbouwen, alleen de uitkomst is ongewis,

Er zal ongetwijfeld geluid uitkomen ;)

met SW kan je wel correctie uitvoeren, maar besef wel dat ook SW een hulpmiddel is, je moet het niet zien als een wondermiddel dat alles aankan ,ieder correctie programma heeft beperkingen.

Maar is het geen optie om je toekomstige consolle tijdelijk uit te rusten met je bestaande speakers.
Kan je gewoon lekker spelen, en je gaat dan staps gewijs je audio vervangen naar een ander niveau.
Alles hoeft toch niet in 1 x
Dan kost het nu niets, en doe je geen halve investering die op termijn niet bevredigd.

Dat is zeker een optie. Misschien ook wel een beter optie. Maar dan moet ik wel de kasten van de MFB boxen erom heen af halen. en dan los inbouwen. Anders past het nooit! Ik hoop dat dat niet echt hele gekke effecten gaat krijgen..

Maar welke passieve speakers en versterker zijn dan aan te raden? Dan kan ik alvast daar een begroting van maken..

Bericht 29 jun 2018 19:19

Je kunt het ook omdraaien en een budget vaststellen en kijken wat je daarvoor kunt krijgen. Zo heb ik voor 250,- 2 moboblock versterkers van Marantz gekocht, en daar ben ik zeer tevreden mee...
Met speakers heb ik van alles geprobeerd tot 500,- per set en ben nu uitgekomen op 1 paar B&W. Dat is na veel proberen het meest bevredigend. Het zal vast nog beter kunnen, maar ik ben er zeker van dat voor mijn budget dit de hoogst haalbare oplossing is.
Speakers inbouwen ben ik geen voorstander van, om de redenen die JanWim aangeeft.

Bericht 02 jul 2018 14:32

Jaap380 schreef:Speakers inbouwen ben ik geen voorstander van, om de redenen die JanWim aangeeft.

Ik snap dat inbouwen vervormingen krijgt, maar uitbouw is niet mogelijk. Ik ben al blij dat ik ze nu op oorhoogte kan krijgen.
Maar gaat passief veel verschil uitmaken met inbouw speakers?

Zeg dat ik 850,- apart legt, is dat haalbaar voor passief?

Anders kan ik natuurlijk ook 2x adam a5x op z'n zei met een subwoofer. Daar kan de tweeter ook makkelijk van gedraaid worden.

Bericht 02 jul 2018 15:45

prestantt wellicht heb je het al beschreven maar kan ik het niet terug vinden

wil je uiteindelijk stereo of surround gaan spelen met je setup?
en wat zijn of worden je inbouwmaten?

Bericht 02 jul 2018 15:51

Jan Wim schreef:prestantt wellicht heb je het al beschreven maar kan ik het niet terug vinden

Het blijft stereo. Surround is geen optie.

Wil de speaker voor het speakerdoek blijven zijn de inbouw maten als volgt:
HxBxW = 21x37x35

mvg

Barend

Bericht 02 jul 2018 16:28

prestantt schreef:
Jan Wim schreef:prestantt wellicht heb je het al beschreven maar kan ik het niet terug vinden

HxBxW = 21x37x35

mvg

Barend

oke en heb je al een geluidskaart?

Bericht 02 jul 2018 16:31

Jan Wim schreef:
prestantt schreef:

HxBxW = 21x37x35

mvg

Barend

oke en heb je al een geluidskaart?

Zeker, een Alva Nanoface. Ben er geweldig tevreden mee.. :D

Bericht 02 jul 2018 17:03

oke jammer, althans jammer ik bedoel anders zou je geluidskaart kunnen uitsparen en direct een digitale versterker eraan hangen

Bericht 02 jul 2018 17:07

Jan Wim schreef:oke jammer, althans jammer ik bedoel anders zou je geluidskaart kunnen uitsparen en direct een digitale versterker eraan hangen

Maar verkopen is niet een heel groot probleem..

Bericht 02 jul 2018 17:13

dan zou ik voor digitale versterking gaan als je toch geen surround gaat spelen

Denon pma-50

je zou dan of de speakers eventueel zelfbouw kunnen maken.
dan kan je het optimaal maken via een dsp, dat is de allerbeste optie qua geluid(alleen de dsp zal boven je beschikbaar budget uitkomen denk ik)

anders zou je eens je kunnen verdiepen in:
kefQ150 dan heb je in iedergeval genoeg spreiding en zit je niet met het probleem dat je de speaker moet draaien o.i.d

2x kefq150
2x 209,- 418,- https://www.hifioutlet.nl/kef-q150-b
denon pma-50 499,- http://www.correct.nl

totaal 917,- 67,- euro boven budget

alleen als je de geluidskaart verkoopt moet je wel een midi ingang maken
dat kan bv. al door een usb-midi Roland UM-ONE MIDI interface mk2

Bericht 02 jul 2018 17:37

Jan Wim schreef:dan zou ik voor digitale versterking gaan als je toch geen surround gaat spelen

Denon pma-50

dan kan je het optimaal maken via een dsp, dat is de allerbeste optie qua geluid(alleen de dsp zal boven je beschikbaar budget uitkomen denk ik)

kefQ150 dan heb je in iedergeval genoeg spreiding en zit je niet met het probleem dat je de speaker moet draaien o.i.d

2x kefq150

Dat ziet er interessant uit! Midi kom ik wel uit. Maar gaan deze laag genoeg?

Bericht 02 jul 2018 17:59

prestantt schreef:
Jan Wim schreef:dan zou ik voor digitale versterking gaan als je toch geen surround gaat spelen

Denon pma-50

2x kefq150

Dat ziet er interessant uit! Midi kom ik wel uit. Maar gaan deze laag genoeg?

nee, maar dat gaan de Adams ook niet, ondersteuning in het laag blijft een noodzakelijk kwaad :(

dat is nu eenmaal de bijwerking van een kleinere driver in dito behuizing

Bericht 02 jul 2018 18:48

En is dit een optie wanneer ik m'n geluidskaart wilt behouden? DENON PMA-720AE VERSTERKER?

Bericht 02 jul 2018 18:54

prestantt schreef:En is dit een optie wanneer ik m'n geluidskaart wilt behouden? DENON PMA-720AE VERSTERKER?

dat kan, het is alleen niet te vergelijken met de pma-50

het is belangrijk dat je voor jezelf goed een afweging gaat maken , verkeerde investeringen zijn altijd duur.

de andere kant is als het budget beperkt is moet je keuze's maken.

maar kom ik eigenlijk weer terug op mijn antwoord eerder, niet alles hoeft in 1x ;)
alleen je zit tijdelijk met materiaal dat soms inverhouding tot andere schakels wat overdone is, het rendement betaald zich pas uit als de gehele audioketen op orde is.

je kan bv. ook eerst je console bouwen goede speakers erinbouwen. dan is dat oke
de versterking doe je dan bv. met een kringloop versterking van 20 euro, net zolang tot je weer wat budget hebt
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 02 jul 2018 18:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht 02 jul 2018 18:57

prestantt schreef:En is dit een optie wanneer ik m'n geluidskaart wilt behouden? DENON PMA-720AE VERSTERKER?

Was dat maar waar, dan ging ik ook digitaal! :D
Deze heeft volgens mij geen Asio en geen digitale ingang.
Je PC communiceert met versterker via Asio. Dus je hebt een geluidskaart nodig (die hebben bijna allemaal Asio), of een versterker met Asio. En dat is de pma-50 of pma-60

Bericht 02 jul 2018 21:40

Jaap380 schreef:

Was dat maar waar, dan ging ik ook digitaal! :D
Deze heeft volgens mij geen Asio en geen digitale ingang.
Je PC communiceert met versterker via Asio. Dus je hebt een geluidskaart nodig (die hebben bijna allemaal Asio), of een versterker met Asio. En dat is de pma-50 of pma-60

Nee klopt, maar daarom wilde ik ook mijn geluidskaart blijven gebruiken.

Jan Wim schreef:maar kom ik eigenlijk weer terug op mijn antwoord eerder, niet alles hoeft in 1x ;)
alleen je zit tijdelijk met materiaal dat soms inverhouding tot andere schakels wat overdone is, het rendement betaald zich pas uit als de gehele audioketen op orde is.

Uiteraard. Niet alles hoeft in 1 keer. Maar het is natuurlijk puur hoe je het zelf beleefd, maar is er 'mee te leven' om tijdelijk geen subwoofer bij deze opstelling te hebben?

En als ik een subwoofer er bij wilt, dan heb ik denk ik ook een DSP nodig?

Bericht 02 jul 2018 21:46

als je bv. de kef of de adams uitzoekt dan ontkom je eigenlijk niet aan laag ondersteuning(sub)

een dsp heb je alleen nodig als je zelf speakers gaat bouwen en i.p.v een analoog een digitaal filter bouwt

Bericht 03 jul 2018 09:01

Ik ben op audio gebied niet de slimste... Dus neem me niet kwalijk dat ik zoveel vragen stelt.
Maar hoe sluit ik dan nu een subwoofer aan? Er is wel een subwoofer pre out op de Denon PMA 50. Moet ik deze dan naar een actieve subwoofer sturen?

Bericht 03 jul 2018 09:33

prestantt schreef:Ik ben op audio gebied niet de slimste... Dus neem me niet kwalijk dat ik zoveel vragen stelt.
Maar hoe sluit ik dan nu een subwoofer aan? Er is wel een subwoofer pre out op de Denon PMA 50. Moet ik deze dan naar een actieve subwoofer sturen?

Barend je onderschat jezelf ;) ;) ;)
inderdaad kan je en sub direct op de pre-out aansluiten. later kan je dat naadloos op elkaar afstemmen met behulp van een meting.
en anders op het gehoor
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk