Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke en waarom?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jun 2018 16:27

Welke en waarom?

Geliefden,

Ik wil (tweedehands!) andere en ook actieve speakers aanschaffen. Nu ja, eerst sparen ;-)
Ik twijfel.
Yamaha? Adam F5? Genelec?
Graag jullie advies-ervaringen en vooral ook, waarom dat advies-ervaringen.
Mijn voorkeur is nog steeds Adam F5, klinken prettig transparant en vol.
Maar misschien ben ik dan echt te smal bezig...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 17:04

Re: Welke en waarom?

Hoi Kees,

Zelf heb ik Adam A7X en die bevallen me heel goed! Gedetailleerd, helder en vol. Maar, ik heb geen vergelijk met de andere monitoren.

Je zou ze eigenlijk allemaal moeten beluisteren om een goed oordeel te kunnen vellen.

Succes met de keuze!

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jun 2018 17:13

Re: Welke en waarom?

Dank je Arjan. Ja Adam is mooi. Echter groter dan de F5 past zeker niet in m'n kast
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2018 17:43

Re: Welke en waarom?

Kees, Adam gebruikt een ribbon tweeter die horizontaal anders afstraalt dan verticaal.Je moet dus even kijken hoe je de nieuwe speakers kan positioneren als je ze boven in plaatst dicht tegen het plafond dan is dit minder relevant omdat je dan indirect luistert.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 19 jun 2018 19:25

Re: Welke en waarom?

Moet je nog rekening houden dat de baspoorten aan de voorzijde uitstralen omdat die anders te dicht bij een muur staan?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 19 jun 2018 20:13

Re: Welke en waarom?

Kees!....Toevallig heb ik tijdens mijn aktiviteiten bij Andree Bovenschen ervaring met de Adam lijn opgedaan.

Een wel ZEER gunstige prijs-kwaliteitsverhouding!! Ook heb ik ze meegemaakt in een hybride-opstellig in een pijporgel, waar ze gewoon tussen de pijpen zijn geplaatst en een ongelofelijke draagkracht hadden.

Het is ook met name de tweeter, een air motion transformer (ribbon type) die indruk maakt.

inmiddels hebben ze ook goedkopere typen die uit China komen, weet ff niet zo snel het typenr, zijn nagenoeg gelijk, maar vee lgoedkoper.....

Verder, als je van zelf (in)-bouwen houdt, zou ik KEF aanbevelen, maar dan is dat denk ik meer voor wat grotere ruimtes en dat je er dan kasten omheen bouwt....

Je zou eens bij Andree moten gaan luisteren, maar ja, is btje ver weg; hoewel, je schoonfamilie???

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jun 2018 21:42

Re: Welke en waarom?

geert01 schreef:inmiddels hebben ze ook goedkopere typen die uit China komen, weet ff niet zo snel het typenr, zijn nagenoeg gelijk, maar vee lgoedkoper.....
Geert

Bedoel je Dayton Geert? https://www.soundimports.eu/en/b652-air.html?gclid=CjwKCAjw06LZBRBNEiwA2vgMVVVbLWSaKwi0_cBf-eIXGx_5iLjFv9U78ImwmhIQHvsoMu8TkAU6TxoCCvYQAvD_BwE
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jun 2018 23:01

Re: Welke en waarom?

HJK schreef:Moet je nog rekening houden dat de baspoorten aan de voorzijde uitstralen omdat die anders te dicht bij een muur staan?


Ja inderdaad, ze moeten in m'n bovenkast en schuin omhoog gericht liggen. Daarom moet ik ook veranderen, de speakers die ik heb zijn Bassreflex en da's geen doen nu.
Heb tijdelijk Behringer ms40 set maar da's te vlak spul. Klinkt redelijk bij pc maar voor Hauptwerk haalt het niet bij de Adam F5. Die ken ik van een vriend van me, echt heel fraai!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jun 2018 23:04

Re: Welke en waarom?

geert01 schreef:Kees!....Toevallig heb ik tijdens mijn aktiviteiten bij Andree Bovenschen ervaring met de Adam lijn opgedaan.

Een wel ZEER gunstige prijs-kwaliteitsverhouding!! Ook heb ik ze meegemaakt in een hybride-opstellig in een pijporgel, waar ze gewoon tussen de pijpen zijn geplaatst en een ongelofelijke draagkracht hadden.

Het is ook met name de tweeter, een air motion transformer (ribbon type) die indruk maakt.

inmiddels hebben ze ook goedkopere typen die uit China komen, weet ff niet zo snel het typenr, zijn nagenoeg gelijk, maar vee lgoedkoper.....

Verder, als je van zelf (in)-bouwen houdt, zou ik KEF aanbevelen, maar dan is dat denk ik meer voor wat grotere ruimtes en dat je er dan kasten omheen bouwt....

Je zou eens bij Andree moten gaan luisteren, maar ja, is btje ver weg; hoewel, je schoonfamilie???

HG

Geert


Geert ik was reeds diverse malen bij André, maar een vriend van ons uit Yerseke heeft twee paar Adam F5, dat is echt fantastisch!

Budget speelt echt ook een rol. Daarom liefst tweedehands hè.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jun 2018 23:05

Re: Welke en waarom?

Jan Wim schreef:Kees, Adam gebruikt een ribbon tweeter die horizontaal anders afstraalt dan verticaal.Je moet dus even kijken hoe je de nieuwe speakers kan positioneren als je ze boven in plaatst dicht tegen het plafond dan is dit minder relevant omdat je dan indirect luistert.


Ja klopt, moeten ca. 45 graden omhoog op ca. 50 cm van het plafond.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jun 2018 23:08

Re: Welke en waarom?

Jaap380 schreef:
geert01 schreef:inmiddels hebben ze ook goedkopere typen die uit China komen, weet ff niet zo snel het typenr, zijn nagenoeg gelijk, maar vee lgoedkoper.....
Geert

Bedoel je Dayton Geert? https://www.soundimports.eu/en/b652-air.html?gclid=CjwKCAjw06LZBRBNEiwA2vgMVVVbLWSaKwi0_cBf-eIXGx_5iLjFv9U78ImwmhIQHvsoMu8TkAU6TxoCCvYQAvD_BwE


Als dat ze zijn en echt haast hetzelfde en geluid even strak.....! Dan zou dat inderdaad veel geld schelen!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 jun 2018 08:48

Re: Welke en waarom?

Als ik de foto goed bekijk zijn dit passieve speakers en jij zocht toch aktieve speakers? Ook de lage frequentie ligt hoger dan van Adam speakers. Of het ontbreken van een baspoort erg is weet ik niet.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 jun 2018 08:57

Re: Welke en waarom?

Je zou ook nog kunnen kijken naar de Tannoy Reveal serie. Hebben goede specs op papier. Misschien dat mede forumgenoten hier ervaring mee hebben en die willen delen.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 jun 2018 10:58

Re: Welke en waarom?

Kees, neem ff kontakt op met Andree, ik heb ze bij hem gezien.

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 jun 2018 11:02

Re: Welke en waarom?

het is denk ik de T serie........
Dan zou je de T7 kunnen nemen, als je nog geen sub hebt staan, maar ik dacht dat jij al wel een sub hebt?? Dan is de 5 natuurlijk ruim voldoende voor de huiskamer.......

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 jun 2018 11:04

Re: Welke en waarom?

Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 jun 2018 11:21

Re: Welke en waarom?

....maar de T-serie heeft weer wel de bass-reflex poort aan de achterkant, en dat mocht ook niet zeker?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 jun 2018 15:33

Re: Welke en waarom?

Klopt Anco, moet juist aan de voorkant of helemaal, nog beter, geen Bassreflex hebben. Ik heb inderdaad reeds een heel beste subwoofer, Magnat Monitor Surpreme 301A.
En inderdaad wil ik nu actieve speakers.
Kom toch steeds dichterbij de 2eh. Adam F5 uit of inderdaad die Tannoys, die zijn ook heerlijk strak.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 jun 2018 16:06

Re: Welke en waarom?

De baspoort aan de achterzijde, dan hoor je hem minder (ruisen).....
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 jun 2018 16:10

Re: Welke en waarom?

geert01 schreef:De baspoort aan de achterzijde, dan hoor je hem minder (ruisen).....

Nee Geert, dat is nu niet de bedoeling, want ze moeten op hun rug liggen!
Ca.45gr. omhoog.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 jun 2018 16:40

Re: Welke en waarom?

JA, dan zit de baspoort in de weg idd...maar het kan HEEL GOED zijn, dat, als jij andere speakers hebt, die aanbevolen opstelling weer beter kan, en dus anders.....da tis juist het leuke van AUDIO: er zijn geen kant en klare recepten en veel parameters die je kunt wijzigen.

ik heb even niet de voorgaande diskussies gevolgd, maar ga jij voor een gewone 2.1 opstelling, of zijn er ook rear speakers..

Wordt leuk; ik moet toch gauw eens een keertje komen kijken....succes gewenst met je beslissingen!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 jun 2018 16:47

Re: Welke en waarom?

Ja Geert rear heb ik ook!
En je weet het, welkom!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 20 jun 2018 19:19

Re: Welke en waarom?

Zal 'm dan wel niet worden. Maar anders heeft Bax-shop de T5V van Adam in de aanbieding voor 169 per stuk. Maar ja, wel met basreflex aan achterzijde.
bert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 jun 2018 20:03

Re: Welke en waarom?

En zelfs die goedkopere Adams hebben symmetrische ingangen, en de nodige regelaars, plus digitale versterkertrappen.
Daar kan je nooit een buil aan vallen, vooral gezien de prijs.

Voor die A5x zie je toch nog forse prijzen op MP.....Wat die reflexpoorten betreft, lijkt mij niet zo,n punt hoor, enerzijds houd je toch voldoende ruimte, wanttenslotte moeten de kabels er ook nog in , en, je kunt natuurlijk omdat je al ene sub hebt, het laag rustig nog wat affilteren.....

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 jun 2018 20:44

Re: Welke en waarom?

Ja die zijn heel duur en de F5 vind ik nog fraaier ook.
Maar het resoneert anders teveel in m'n kast zijn ondanks het isoleren, dat wil ik niet.

Dank voor zover!

Niemand ervaringen met Yamaha?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com