Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

speakeropstelling nieuwbouworgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 14

Geregistreerd: 29 dec 2015 22:26

Bericht 22 okt 2019 20:21

speakeropstelling nieuwbouworgel

Hallo,

Ik ben bezig met de voorbereidingen om een orgel te gaan bouwen. Het is de bedoeling een cavaille coll model.

Nu ben ik van plan om speakers in de kast te gaan bouwen, dus achter speakerdoek. Vraag me alleen af of dit niet nadelig is, om de volgende redenen:

-de speakers komen in de kast, dus eigenlijk op kniehoogte. Kan me voorstellen dat dit niet ideaal is voor de weergave van het geluid?
- zitten er nadelen aan om de speakers achter het doek te zetten, misschien mogelijk nog demping?

Groeten Jaap

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 okt 2019 20:29

Re: speakeropstelling nieuwbouworgel

Jaap, het speakerdoek is niet erg wel de speakers op kniehoogte.
Zeker met name voor het midden/hoog signaal ga je flink inleveren, zeker als je klavieren en register terassen nog uitkragen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 29 dec 2015 22:26

Bericht 22 okt 2019 20:33

Re: speakeropstelling nieuwbouworgel

Jan Wim schreef:Jaap, het speakerdoek is niet erg wel de speakers op kniehoogte.
Zeker met name voor het midden/hoog signaal ga je flink inleveren, zeker als je klavieren en register terassen nog uitkragen.


Heb nu de speakers op het orgel, dus eigenlijk oorhoogte, vandaar mijn twijfels. Zou een subwoofer onderin wel een optie zijn?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 okt 2019 22:55

Re: speakeropstelling nieuwbouworgel

JC Eerland schreef:
Jan Wim schreef:Jaap, het speakerdoek is niet erg wel de speakers op kniehoogte.
Zeker met name voor het midden/hoog signaal ga je flink inleveren, zeker als je klavieren en register terassen nog uitkragen.


Heb nu de speakers op het orgel, dus eigenlijk oorhoogte, vandaar mijn twijfels. Zou een subwoofer onderin wel een optie zijn?


Zeker wel omdat laag frequent signaal zich bolvormig gedraagt kan dat geen kwaad, als je zorgt dat resonantie tussen de sub en speeltafel behuizing ontkoppeld is.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 23 okt 2019 19:23

Re: speakeropstelling nieuwbouworgel

Een bas- subwoofer onder de speeltafel is prima.
Maar het belangrijkste deel van de weergave is vanaf 500 Hz en daarboven, kan het beste op oorhoogte of wat hoger, worden weergegeven. Wie heeft z'n oren aan z'n knieën zitten ? Ik niet hoor :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com