Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Line in Content D2800

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5

Geregistreerd: 30 nov 2016 14:59

Bericht 28 apr 2018 15:04

Line in Content D2800

Goedemiddag,

Op mijn orgel, een Content D2800, zit aan de achterkant een aansluiting voor Line in / line out en MIDI in / MIDI out.
Nu heb ik een Sony Hi-MD Walkman MZ-RH1.
Die heb ik via de line-out van het orgel aangesloten en heb e.e.a. ingespeeld. Als ik de kabels nu verwissel (in het orgel dus line-in) en de ingespeelde muziek afspeel kan ik dat via het orgel luisteren.

Het afspelen gaat goed, als ik echter een knopje van de Walkman intoets (stoppen, volgende nummer, pauze o.i.d.) geeft het orgel een heel harde piep. Het lijkt mij niet erg gezond voor het orgel. Ook is er een lichtje van een register al kapot nadat ik de kabels er in had gedaan. Het lijkt dus een soort kortsluiting. Kan het zijn dat ik iets verkeerd doe? Ik zet het orgel eerst uit voordat ik de kabels verwissel. Heeft het met de kleuren van de stekker te maken (rood/wit)? Bij de aansluiting op het orgel zie ik geen aanwijzing voor een bepaalde kleur.

Alvast bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,

Johan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 apr 2018 18:17

Re: Line in Content D2800

Johan

Zoals je het beschrijft doe je misschien iets verkeerd.
Je line out van je orgel heb je aangesloten op de Walkman tbv opname van het orgelspel. Dat is juist.
Vervolgens ga je line-in van het orgel gebruiken om de opname af te spelen. En wat doe je dan aan Walkman zijde? Ga je de kabel daar om prikken naar line out?? Dat geef je niet aan. Als je daar de kabel laat zitten is dat fout.


Ik denk dat je het geluid van de Walkman hard hebt staan om nog iets te kunnen horen via je orgel. En als de Walkman mechnische schakelaars heeft hoor je dat in het audio.
Die piep is waarschijnlijk een knal in het audio. Speakers vinden dat niet fijn.

Maar waarom zou je audio van je Walkman af willen spelen via je orgel? Dat kun je betre via een audioversterker doen.

Wat betreft de kleur van de stekkertjes: rood = rechter kanaal en wit is linker kanaal. Waarschijnlijk staat op het orgel L en R. Op een versterker staat dat zeker of is een kleur (rood en wit) gebruikt.

Berichten: 5

Geregistreerd: 30 nov 2016 14:59

Bericht 28 apr 2018 18:58

Re: Line in Content D2800

Dag Evert-Jan,

Bedankt voor de reactie.
De kabel bij het afspelen prik ik inderdaad wel in de line-out van de Walkman. Dus dat lijkt me ook goed gaan.

Het geluid van de Walkman staat niet per se hard. Bij het opnemen komt de decibelmeter tot ongeveer de helft. Met afspelen staat het volume van de Walkman op een gemiddeld volume.

Onze CD-speler die we nu hebben heeft geen aansluiting voor RCA kabels o.i.d.
Ik hoopte eigenlijk dat ik het via (de boxen van) het orgel af kon spelen. Zoals het nu gaat durf ik dat eigenlijk niet meer aan. Waar wordt een line-ingang bij een orgel dan voor gebruikt?
Ik zou het nog via een MIDI kabel kunnen proberen, maar die heb ik nu niet in huis. Vandaar dat ik eerst met een RCA kabel aan de slag ben gegaan.

Groet,
Johan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 apr 2018 20:49

Re: Line in Content D2800

Nu je aangeeft dat je ook de line-out van de Walkman gebruikt, doe je alles goed.
En met het volume van de Walkman op gemiddeld is dat ook oké. Mijn conclusie is dat het probleem in je Walkman moet zitten. Maar dan zou je het probleem bij aansluiten op een versterker ook moeten hebben.

Een line-ingang bij een orgel wordt bijv. gebruikt voor een expander, waarin extra registers zitten. Het audio wordt dan via het orgel afgespeeld. En bij HW kun je het gebruiken voor het afspelen van het geluid (al is dat niet de beste oplossing maar als opstart van je eigen setup kun je dat gebruiken).

Je hebt het over een MIDI kabel. Over een MIDI kabel kan geen audio, alleen MIDI (een digitaal signaal).
Al lijken de 5 polige DIN connectors op elkaar, de aansluiting intern is anders.
Een audiokabel heeft deze aansluitingen: https://nl.wikipedia.org/wiki/DIN-connector
Een DIN kabel gebruikt alleen aansluiting punt 4 en 5: https://www.midi.org/specifications/ite ... cification

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com