Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jul 2018 22:35

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

En waar is de equalizer gebleven? Dit zit wel in je HW --> versterker verbinding en waarschijnlijk niet in de Cd --> versterker verbinding.

Nog een ander verschil: HW speel je misschien met 24 bit en misschien ook wel in surround; de CD is altijd 16 bit stereo.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 18 jul 2018 22:46

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

En waar is de equalizer gebleven? Dit zit wel in je HW --> versterker verbinding en waarschijnlijk niet in de Cd --> versterker verbinding.


Correct opgemerkt Evert-Jan, hij zit niet tussen de CD-speler maar puur alleen tussen de Aux van de versterker en de geluidskaart.

Nog een ander verschil: HW speel je misschien met 24 bit en misschien ook wel in surround; de CD is altijd 16 bit stereo.


Klopt, vanwege m'n beperkte hoeveelheid RAM speel ik Utrecht deels op 20 en deels 16bit. En alleen de frontsamples. Aix is alleen op 16 bit opgenomen. Ook hier geldt: een cd-opname (waarover ik beschik van deze set) klinkt beter dan via orgel, met koude start.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jul 2018 23:58

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm

dan moet je de koude start test met HW (HW output met de sample set Utrecht) en de versterker ook ZONDER de equalizer doen en deze zo vergelijken met je eigen CD opname's van Utrecht, afgespeeld met je CD speler.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jul 2018 08:33

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

kun je Sampleset Aix bij mij installeren en afspelen met jouw dongel in mijn pc?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 jul 2018 09:59

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Jaap380 schreef:kun je Sampleset Aix bij mij installeren en afspelen met jouw dongel in mijn pc?


Uitstekend plan Jaap, over Utrecht beschik je wel?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 jul 2018 10:01

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Evert-Jan schreef:Harm

dan moet je de koude start test met HW (HW output met de sample set Utrecht) en de versterker ook ZONDER de equalizer doen en deze zo vergelijken met je eigen CD opname's van Utrecht, afgespeeld met je CD speler.


Als je de equalizer er ook bedradingstechnisch tussenuit haalt en dan gaat proefspelen is het dus feitelijk alleen de geluidskaart of versterker die je kunt beoordelen. Als ik vanavond tijd heb ga ik dat eens proberen.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jul 2018 10:22

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm schreef:
Jaap380 schreef:kun je Sampleset Aix bij mij installeren en afspelen met jouw dongel in mijn pc?


Uitstekend plan Jaap, over Utrecht beschik je wel?

Nee. R'dam en Gorlitz.

Even wat anders: is het niet zo dat je CD afspeelt zonder geluidskaart, en HW met geluidskaart?
Dat zopu het verschil in geluid kunnen verklaren.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 jul 2018 10:32

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Jaap380 schreef:
Harm schreef:
Jaap380 schreef:kun je Sampleset Aix bij mij installeren en afspelen met jouw dongel in mijn pc?


Uitstekend plan Jaap, over Utrecht beschik je wel?

Nee. R'dam en Gorlitz.

Even wat anders: is het niet zo dat je CD afspeelt zonder geluidskaart, en HW met geluidskaart?
Dat zopu het verschil in geluid kunnen verklaren.


Oke Jaap, mooie sets. En... je slaat de spijker op z'n kop. Feitelijk zet ik die equalizer ertussen om de kwaliteit van de geluidskaart wat te maskeren. ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jul 2018 11:47

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Kwaliteit van het geluid maskeren?? Heb veel meegemaakt"................ Maar dit nog niet ;) je zal met maskeren wel een andere bedoeling hebben.

in de zin dat je via de eq wat frequentie gebieden aanpakt denk ik.

Maar om te beginnen sloop die harwarematige eq er eens tussen uit, die dingen doen echt geen goed :cry:

In de Hauptwerk omgeving kan je via reaper wel wat eq aanpassingen doen indien je dat nodig vind.

En in de windows omgeving kan je dit eveneens via software doen APO equalizing.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 jul 2018 12:22

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Jan Wim schreef:Kwaliteit van het geluid maskeren?? Heb veel meegemaakt"................ Maar dit nog niet ;) je zal met maskeren wel een andere bedoeling hebben.

in de zin dat je via de eq wat frequentie gebieden aanpakt denk ik.

Maar om te beginnen sloop die harwarematige eq er eens tussen uit, die dingen doen echt geen goed :cry:

In de Hauptwerk omgeving kan je via reaper wel wat eq aanpassingen doen indien je dat nodig vind.

En in de windows omgeving kan je dit eveneens via software doen APO equalizing.


Kijk! Nu krijg ik antwoord op een vraag wat je i.p.v. een hardwarematige equalizer moet gebruiken. Hiervoor moet je dus Reaper installeren. Ik heb me al voorzichtig geörienteerd op dit programma. Zit hier een nauwkeurigere equalizerfunctie op dan hardwarematige equalizering?

Dan nog iets, zou ten opzichte van een Delta 1010 een betere geluidskaart (MOTU/RME) minder/geen equalizering nodig hebben?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 jul 2018 12:59

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

En... wellicht hebben déze kaarten ook niet die "opwarmtijd" nodig die ik nu ervaar!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jul 2018 13:00

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm schreef:Zit hier een nauwkeurigere equalizerfunctie op dan hardwarematige equalizering?

Dan nog iets, zou ten opzichte van een Delta 1010 een betere geluidskaart (MOTU/RME) minder/geen equalizering nodig hebben?

In Reaper kun je per noot corrigeren. ik weet niet precies hoeveel db.. maar je kunt er flinke pieken en dalen mee maken. dat kan met een goede microfoon en REW. Veel preciezer dan met een equalizer. Maar dat is een heel gedoe en daar hebben we tegenwoordig correctiesoftware voor, zoals Sonarworks, ARC of Dirac .
Roomcorrectie moet je altijd doen, dat hangt niet van je geluidskaart of speakers af, maar van wat de ruimte met het geluid doet.
Maar je kunt mijn Motu gewoon uitproberen.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 jul 2018 13:03

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Oke Jaap, rest me eigenlijk nog 1 vraag: moet Reaper geïnstalleerd worden om SW te kunnen draaien, mocht ik SW willen aanschaffen?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jul 2018 13:26

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm schreef:Oke Jaap, rest me eigenlijk nog 1 vraag: moet Reaper geïnstalleerd worden om SW te kunnen draaien, mocht ik SW willen aanschaffen?
Volgens mij moet dat wel, dan kun je Sonarworks als VST-plugin gebruiken in Reaper.
Zeker als je surround speelt/wil gaan spelen, moet je de front en rear qua tijd corrigeren, en heb je Reaper nodig.
Ik denk dat Sonarwoks Systemwide niet met Asiodrivers werkt, maar dat weet ik niet zeker.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 jul 2018 22:11

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Inmiddels is het volgende gebeurd:
- Reaper geïnstalleerd en in gebruik genomen met behulp van beschrijving Jan Wim en verstrekt door GerrGouw (beiden hartelijk dank!)
- De equalizer is verwijderd uit m'n audio opstelling en de versterker rechtstreeks aan de geluidskaart gehangen.
- Een opnamecd van Aix beluisterd en geïnturrumpeerd met eigen spel en zelfde registraties (1 op 1 vergelijk)
- Ditzelfde met Utrecht ook gedaan.

Conclusie:
-Aix klinkt redelijk overtuigd in vergelijk met cd-opname, dit is een superset (en dat voor z'n leeftijd en 16 bit opname!)
-Utrecht komt in vergelijk met de cd vrij hol over met live bespeling.
Ik denk dat dit set niet optimaal kan klinken doordat m'n RAM geheugen beperkt is (16GB) Zodoende moet het set aardig "geknepen" ingeladen worden.
Wat zou de beste inlaadmogelijkheid zijn?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jul 2018 10:41

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm schreef:-Utrecht komt in vergelijk met de cd vrij hol over met live bespeling.
Ik denk dat dit set niet optimaal kan klinken doordat m'n RAM geheugen beperkt is (16GB) Zodoende moet het set aardig "geknepen" ingeladen worden.
Wat zou de beste inlaadmogelijkheid zijn?

Alleen de fontsamples laden en eventueel truncated laden op 3,5 sec. ...(liefst in 20-bit, maar dat past niet in 16 GB :( ).
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jul 2018 11:02

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

De 16 voeters mogen op 16 bit; eventueel het laagste octaaf van de 8 voeters ook op 16 bit (via het bass split scherm)
De rest wel op 20 bit houden.
Dan moet het zeker passen.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 20 jul 2018 17:35

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Evert-Jan schreef:De 16 voeters mogen op 16 bit; eventueel het laagste octaaf van de 8 voeters ook op 16 bit (via het bass split scherm)
De rest wel op 20 bit houden.
Dan moet het zeker passen.


Ha Evert-Jan, hoe gaat dit in zijn werk? Als ik in het Subtab Bass splitt 1 noot op 16 bit zet wordt de rest ook 16 bit. En... kan je het ook per octaaf doen? (Ik beschik niet over je handboek :oops: )

Edit: Utrecht is met truncate 4sec op 20 bit en 16voeten + 8voeten 1e octaaf op 14 bit ingeladen.
Laatst bijgewerkt door Harm op 20 jul 2018 20:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 20 jul 2018 20:52

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Ik hoor geen merkbare verbetering in mijn geluid t.o.v. de cd-opname Utrecht.
Ik denk dat de meest aannemelijke stap nu is om up te graden naar een betere geluidskaart.
Ik kan nu gaan equalizeren maar omdat het hardwarematig sterk wordt afgeraden zal softwarematig ook behelpen zijn. Jan-Wim zegt tenslotte dat de samples kwalitatief goed zijn, en dat is op beide cd's te horen.
We wachten de luistersessie bij Jaap even af... ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 jul 2018 21:44

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm schreef:Ik hoor geen merkbare verbetering in mijn geluid t.o.v. de cd-opname Utrecht.
Ik denk dat de meest aannemelijke stap nu is om up te graden naar een betere geluidskaart.
Ik kan nu gaan equalizeren maar omdat het hardwarematig sterk wordt afgeraden zal softwarematig ook behelpen zijn. Jan-Wim zegt tenslotte dat de samples kwalitatief goed zijn, en dat is op beide cd's te horen.
We wachten de luistersessie bij Jaap even af... ;)


Hoi Harm

Mocht je een Rme of Motu geluidskaart kopen dan is er bij de meeste modellen een hardware equaliser ingebouwd.
Die kan je via de meegeleverde software instellen. Dan kan je op verantwoorde wijze toch een hardware equaliser inzetten ;)
Voordeel is dat je inet digitale domein blijft en dat je de processor in je pc minder belast.
Uiteraard kan je ook reaper gebruiken als equaliser.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 20 jul 2018 21:57

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Hoi Harm

Mocht je een Rme of Motu geluidskaart kopen dan is er bij de meeste modellen een hardware equaliser ingebouwd.
Die kan je via de meegeleverde software instellen. Dan kan je op verantwoorde wijze toch een hardware equaliser inzetten ;)
Voordeel is dat je inet digitale domein blijft en dat je de processor in je pc minder belast.
Uiteraard kan je ook reaper gebruiken als equaliser.

Groet Jan




Inmiddels is e.e.a. aangepast met de equalizer van Reaper. Wat een prachtprogramma eigenlijk! Je kunt zoveel bands toevoegen als je wilt en bent dus niet meer afhankelijk van de grove uitgezette bands van de hardwarematige equalizer! Morgen hopen we verder te rommelen en niet te vergeten... heerlijk spelen! ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jul 2018 22:57

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Inderdaad Harm een softwarematige equalizer ( wordt meestal aangesuid als VST pluggin voor reaper) kan het zelfde uiterlijk hebben als een hardware matige module.

Je hebt grofweg 2 types , een band equlizer zoals je nu hebt, maar er zijn ook parametrische equalizers die werken vele male nauwkeuriger, maar zijn lastiger in te stellen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 21 jul 2018 10:35

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Met behulp van de reaper-eq is Utrecht heel dicht in de buurt van de cd-opname gekomen.
En inderdaad Jan-Wim, die kanalenbeïnvloeding is grafisch ook goed zichtbaar.
Die parametrische equalizers zien er wel heel prof. uit.

Nog even over Sonarworks, moet ik dit correctieprogramma ook als een heel slimme equalizer beschouwen?
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jul 2018 11:58

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm schreef:Met behulp van de reaper-eq is Utrecht heel dicht in de buurt van de cd-opname gekomen.
En inderdaad Jan-Wim, die kanalenbeïnvloeding is grafisch ook goed zichtbaar.
Die parametrische equalizers zien er wel heel prof. uit.

Nog even over Sonarworks, moet ik dit correctieprogramma ook als een heel slimme equalizer beschouwen?



een correctieprogramma is zeker een slimme equalizer, maar het doet meer dan alleen eq banden aanpasen
want zodra je een EQ band aanpast heeft dat ook faseverandering tot gevolg, om tot een soort mix-techniek te komen,
zal een correctie programma via slimme algoritmes van diversen meetpunten, een totaal overzicht maken, en dit als correctie voorstellen.
Letop ieder correctie programma werkt op basis van een verwachte uitkomst, in de praktijk is dit vrij nauwkeurig,
vele malen nauwkeuriger dan dat je dat zelf zou doen via EQ schuifen.
zie de software maar als een soort schaakcomputer, die soms al slagen vooruit "denkt"
vaak wordt gedacht een beetje boosten en dempen van een bepaalde frequentieband is alleen voor het betreffende gebied, maar onderwater gebeurd er veel meer, fase veranderd mee, deze beinvloeden op hun beurt weer naast liggende frequenties enz.

wil je tot het uiterste gaan dan moet je zelf flink aan de slag, het is zeker mogelijk om correctiesoftware te overtreffen.
Alleen dat kost veel tijd, kennis en inzicht.


De Parametrische EQ kan je bv al fase natural bouwen, terwijl je soms dan maar een bepaald oct/ gebied van een band beinvloed puur waar nodig, de rest laat je dan ongemoeid.
terwijl een normale EQ een hele band aantast.
de standaard EQ in reaper is wel parametrisch maar het fase gedrag is niet te berekenen , daar heb je wat meer prof. materiaal voor nodig zie plaatje hieronder
fase eq.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 21 jul 2018 12:38

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

De cd-weergave is inderdaad niet voor 100% te realiseren met reaper-eq. Ik vind 'm wel beduidend beter dan met de hardwarematige eq. En... ik heb de indruk dat ik de zogenaamde 'koude start' kwijt ben!
Met Aix had ik veel minder moeite om die ongeveer gelijk met de cd-opname te krijgen.

De phase lijn is met een vinkje aan te zetten en beweegt zich met een ongelijke golfbeweging door mn eq heen. Phase natural afstellen zal voor deze leek niet meevallen ;) Op den duur vraag je je af: wat WIL je eigenlijk horen? :lol:
Ik ben heel benieuwd wat ik bij Jaap te horen krijg, waar wel dus alles op tijd staat. :)
Met vriendelijke groet,
Harm
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com