Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Aansluiten sub op geluidskaart

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 13 nov 2018 20:44

Aansluiten sub op geluidskaart

Wie kan adviseren, hoe sluit ik een actieve subwoofer aan op mijn Motu 828mk3usb2?
Op de 2 XLR Jacks heb ik AdamT7V monitoren aangesloten.
Voor surround wil In de toekomst ook als rear 2 actieve monitoren aansluiten.
Welke kabels kan ik het beste gebruiken?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2018 23:25

Re: Aansluiten sub op geluidskaart

Je sluit de subwoofer aan op de geluidskaart en de frontspeakers op de uitgang, die op de subwoofer zit.
Het scheidingsfilter, dat in de subwoofer zit, bepaalt welke frequenties door de subwoofer zelf worden afgespeeld (bijv. alles onder de 200 Hz) en alles boven die scheidingsfrequentie wordt door de frontspeakers afgespeeld.
In HW blijft het gewoon het "front" kanaal.

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 14 nov 2018 13:13

Re: Aansluiten sub op geluidskaart

Bedankt voor je reactie Evert-Jan,

Betekent dat ik geen gebruik maak van de XLR kabel tussen de Adan T7V maar de unbalanced aansluiting gebruik?
Op mijn Canton As5 subwoofer moet de kabel dan gestript worden.
De subwoofer wordt dan vervolgens aangesloten op ingang 1 van de Motu?

Mvg. Willem

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 nov 2018 14:35

Re: Aansluiten sub op geluidskaart

Nu je het merk en type van de subwoofer noemt, heb ik even de aansluitingen op de achterzijde opgezocht.
Deze subwoofer heeft helemaal geen line out. Dus je kunt hier niet je bestaande Adams speakers op aansluiten zoals ik hierboven voorstelde. De sub heeft alleen een line in aansluiting in de vorm van tulpplugjes (en luidspreker ingangen). Dus ongebalanceerd. Terwijl de XLR aansluiting/kabel gebalanceerd is.

Daarom moet je de Adam speakers op de geluidskaart laten zitten en moet je een 2e verbinding maken: geluidskaart naar subwoofer. Deze kabel is dus ongebalanceerd / asymmetrisch.
Daarvoor zijn 2 kabels nodig met elk aan 1 zijde een 6,3 mm jackplug (mono!!) en aan de andere zijde een tulpplug.
Ik weet niet of je mijn boek hebt (ik heb hier geen lijst bij de hand), maar op blz. 97 het 3e plaatje met kabels. Deze kabel heb je dan nodig https://www.allekabels.nl/jack-naar-tul ... kabel.html

Op dit moment heb je op de 2 XLR Jacks uitgangen van de Motu de AdamT7V monitoren aangesloten. Dit zijn de 2 uitgangen voor studiomonitoren en daarvoor kun je met de regelaar op het frontpaneel het volume regelen. Bij het aansluiten van subwoofer (en in de toekomst rear speakers) gaat dat fout, omdat die op een analoge aansluiting (uitgang) van de geluidskaart zit/komt. En dat volume wordt dan niet geregeld en het mastervolume wel.
Beter is het om daarvoor direct 2 stuks kabel XLR male - Jack stereo 6,3 mm te kopen zodat de Adam speakers op een analoge uitgang van de Motu kan worden aangesloten (blz. 97 het 1e plaatje met kabels).
https://www.allekabels.nl/xlr-kabel/8/1 ... kabel.html

Wel bij aanschaf van de kabels even letten op de benodigde lengte.

Dan het aanpassen van Hauptwerk.
Eerst de Adam speakers aanluiten op analog out 1 en 2. Dan moet je in HW ook de audio outputs (menu General --> Audio Outputs) deze op analog 1 en 2 zetten. Dat kun je dan in HW testen en zou moeten werken.
Vervolgens de subwoofer aansluiten op analog out 3 en 4 en in HW een mixdown aanmaken voor de subwoofer. In het boek op blz. 46 e.v.; maar in het kort als volgt:
1. Ga naar General Settings | Audio Outputs.
2. Maak in het linker deel van het scherm een nieuwe 'Audio Output' regel aan door op de knop Insert te klikken.
3. In het rechter deel van het scherm kan achter 'Alias' de logische naam worden aangegeven: subwoofer
4. Selecteer vervolgens achter 'Device channel 1 (L)' en 'Device channel 2 (R)' de te gebruiken audiokanalen van de geluidskaart: 3 en 4.
5. Zet 'Recording format' op 'Recording disabled from this output'.
6. Selecteer links in het scherm de subwoofer en ga in het rechter deel van het scherm naar tabblad 'Routing and aux mix (advanced settings)'. Selecteer achter 'Output type' 'Aux mix down output (dest. for primary output aux sends)', namelijk de output van de audiomixer.
7. Selecteer in het linker schermdeel 'Main output' en ga naar het tabblad 'Routing and aux mix (advanced settings)'. In het blokje 'Aux sends' moet achter 'Aux send 1 destination:' 'subwoofer kanaal 3 en 4'
8. Alles is nu geconfigureerd. Klik op OK.


Vervolgens moet je op de subwoofer het volume en filter in balans brengen met de Adam speakers.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 14 nov 2018 15:41

Re: Aansluiten sub op geluidskaart

Evert-Jan, ik ben in het bezit van je zeer gewaardeerde en aanbevelenswaardig boek.
Heel erg bedankt voor je heldere uitleg, ik ga ermee aan de slag.
Overigens heb je ook een andere, nog niet gestelde, vraag beantwoord, namelijk dat er een mono jackplug gebruikt moet worden.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com