Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 jan 2014 16:22

Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren.

Spelen met een hoofdtelefoon op, is niet mijn manier van spelen maar omdat mijn dochter aan het blokken is voor haar examens moet het huis wel stil zijn dus maar weer de hoofdtelefoon uit de mottenballen gehaald.
Eerst even de verschillen beluisterd tussen de hoofdtelefoon uitgang van mijn Yamaha rx-v4600 receiver en de uitgang van mijn RME UCX. De Rme wint dus met zeer ruime marge, dus daar zit een prima hoofdtelefoon versterker op.
In Reaper een aparte headphone track aangemaakt omdat ik voor een koptelefoon geen Arc2 correctie nodig heb.
Op het internet zijn er voor Reaper div. Gratis VST plugins te downloaden die specifiek de hoofdtelefoon weergave verbeteren. O.a. Van Isone tonebooster en van refined audiometrics lab de hdphx vst plugin en tenslotte van Steinberg de binauralizer vst v1.0.1.plugin.
Het effect wat er met kop en schouders boven uit steekt is de Binauralizer vst van Steinberg omdat je met deze vst het geluid van Hauptwerk als het ware voor je hoofd kan laten klinken en daarmee dus het grote bezwaar van headphones dat alles tussen je oren klinkt voor een groot gedeelte wegneemt. Het lijkt net alsof het orgel voor je staat. Het effect is niet spectaculair maar desalniettemin toch een verbetering.
Je kan deze vst eenvoudig downloaden van div.sites.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 jan 2014 21:16

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Hi Jan! Leuk dat je - noodgedwongen - ook eens met de koptel iets probeert. Succes gewenst met de examens van je dochter!

Idd steekt de Steinberg software vaak boven de anderen uit, tenslotte zijn zij niet voor niets de ontwikkelaars van ASIO geweest. Ik speel nog steeds mijn audio op de PC vaak af met Wavelab of Mymp3pro, ook beiden van St. Daarin zitten die virtualisers ook ingebouwd.

Wel knap, dat jij het dus kunt horen, dat verschil tussen een ( RME) dedicated headphone amplifier en de uitgang van jouw toch hooggewaardeerde versterker.... Welk type koptel gebruik je??

Ik had laatst al eens op het forum geschreven, dat in alle losse powerversterkers serieweerstanden zijn opgenomen naar de koptel-aansluiting. Vaak in de orde van 300 ohm. Dus dan krijg je, afkankelijk van je koptel impedantie, een frekwentie-afhankelijke spaningsdeler. Minder laag. Plus natuurlijk minder afdemping van de opgewekte tegen-emk. etc, etc.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 12 jan 2014 21:28

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Hallo Jan,

Zou de de link voor de download er ook bij kunnen zetten? Ben nu al een tijdje aan het zoeken via Google, maar kom op de vreemdste sites uit en HTTP 404 (not found) errors.

Alvast bedankt!

Groet,
Gerald
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 jan 2014 22:44

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Afgekeurd!....door mij dan, wel te verstaan.

Ben toch erg benieuwd, Jan, naar welke koptel jij gebruikt, en bij welke sampleset je de beste ervaringen hebt.

Ik test hier even met Anloo, en als je aan de slider Azimuth draait, dan hoor je wat een enorme verschillen in amplitude van de verschillende harmonischen worden opgewekt; kan ook niet anders natuurlijk, want het berust allemaal op fase-gerelateerde en frekwentie-afhankelijke mee- en tegenkoppelingen. Je hoort dus een acht-voet Bourdon gewoon van klankkarakter veranderen, van vol en rond naar neuzig......

Bij spelen van een stukje, en dan vooral met meerdere vulstemmen toegevoegd, zijn de nadelige effekten wat minder hoorbaar.
Ik ga ook eens op zoek naar andere exemplaren.
Overigens vind ik de ruimtelijkheid zonder dit effekt bij mijn spullen al meer dan voldoende. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan dan ook niet vergelijken met die magistrale lsp setup van jou........

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 jan 2014 23:55

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Hoi Geert

Mijn koptelefoon is de Sennheiser HD595
Als je in de vst de hoogte positie veranderd dan hoor je inderdaad de klankkleur veranderen maar als een positie kiest iets boven je hoofd dus op de plaats waar je een orgel zou zien staan dan vind ik het effect toch wel aardig goed. Ik heb dan zeker wel de perceptie dat het orgel wat meer voor me staat en niet tussen mijn oren en dat vind ik prettiger, maar ja het blijft behelpen met een koptelefoon.

Hoi Gerald

Ik ben ook op zoek gegaan naar deze plugin maar kon het ook niet meer echt vinden. Ik ben van mijn zoek ervaringen uitgegaan enige jaren geleden toen ik veel met vst effecten en plugins bezig was in Reaper en toen waren er zeer veel sites waar je ongeloofelijk veel plugins kon downloaden maar het lijkt wel of daar niet zoveel interesse meer voor is en dat veel sites van het internet afgehaald zijn.
Als je mij een pb stuurt met je mail adres dan zal ik hem wel als attachment naar je toesturen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 jan 2014 00:59

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Hee, toevallig heb ik ook de 595 hier, Jan! Maar voor orgel gebruik ik de AKG 550, die heeft meer laag, en de omgeving geniet minder mee.... :oops:

Ik kon die VST wel gemakkelijk vinden en downloaden, al is het tegenwoordig wel oppassen dat je niet op de eerste de
beste ZGN download knop drukt.....

Wat zou de wereld toch een stuk overzichtelijker zijn, als er niet zoveel reclameboodschappen waren...(zucht).
Ik geloof niet, dat de mens primair geschapen is om zoveel mogelijk te verdienen aan zn medemens. maar soms denk ik in de huidige tijd weleens, dat je daarin bijna alleen staat!

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 jan 2015 23:13

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Dit topic maar eens even weer opgezocht om mijn ervaringen bij het optimaliseren van hoofdtelefoonweergave te melden.
er is op internet genoeg onderbouwing te vinden omtrent het fenomeen dat door de akoestisch gescheiden aansturing van beide oren met een geluidsbeeld dat gemaakt is voor luidsprekerweergave, er dingen mis gaan.

SInds ik pianosoftware ( Pianoteq) gebruik ,waarbij elke piano zowel voor luidsprekerweergave als wel binaural ( dus voor koptelefoon) beschikbaar is, ben ik hier nog meer van doordrongen geraakt.

Er zijn voorzover ik kan nagaan, slechts 2 high-end koptel versterkers, waarbij de noodzakelijke aanpassingen zijn ingebouwd, te weten Jan Klein,s serie amps, bv de Corda Classic, en van SPL de Phonitor 2 en Phonitor mini.
Vooral die SPL units zijn, als je nog een speciale koptel verterker wilt aanschaffen, zeer de moeite waard, omdat de eindtrappen met 120 Volt worden aangestuurd, hetgee ntot een extreme dynamiek, S-N verhouding en lage vervorming leidt.

Echter:
Aangezien ik geluid voor de koptel uitsluitend betrek uit de PC, heb ik de mogelijkheid van separate software-aanpassingen wat verder uitgeprobeerd.
Dit heeft tevens het voordeel, dat je een reeds aangeschafte koptel amp gewoon kan blijven gebruiken. tevens zijn op de PC de afstelmogelijkheden vele malen groter.

Zeer tot mijn verbazing, blijkt de VST plug-in Toonbooster Isone, die Jan ook al noemde, geheel aan mijn verwachtigen te voldoen, EN..........het kost slechts E 19,50 en kan onbeperkt in demo mode ( geen save) worden gebruikt!!

Ik heb Laurens Transept als voorbeeld gebruikt, vanwege de grote transparantie en duidelijke pijp-plaatsingen.
Na afregelen volgens de handleiding ( zelfs de grootte van je oren is instelbaar.. :oops: ), is het effekt als volgt:

Zonder lijkt het door de overdreven stereo, alsof het orgel in een halve cirkel om je heen staat, waarbij dus pal naar links en ook pal naar rechts van je pijpen lijken te staan.
Na afregeling komt het geluid dus echt van voren, met speakers in een hoek van zeg 30 graden, zoals het hoort.

Waarschuwing: omdat dit programma in eerste instantie is gemaakt voor de studio-opnametechnicus, die op zijn hoofdtelefoon een huiskamer-situatie wil emuleren, zitten er dus ook allerlei instellingen voor de kamer-afstelling in, die dus de reflektie-karakteristieken emuleren. EN DAT WILLEN WIJ NU JUIST NIET!!
Immers, wij HEBBEN al akoestiek, en wat voor een...!!
Dus dient daar de instelling voor "Anechoic Room" te worden gekozen!

Nu doet zich dus het voordeel voor de koptelefoongebruikers optimaal gelden: Wij hebben alleen nog maar te maken met de akoestiek zoals die bij de orgel"opname" hoort, en verder niets!

De lelijke kleuringen en andere artefacten die zich bij sommige andere binauralizeers kunnen voordoen, zijn hier geheel afwezig. Ongetwijfeld zijn er nog betere programma,s maar deze springt eruit kwa prijs/prestatie.
Isone2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 jan 2015 00:22

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Hoi Geert

Ga die toonbooster isone weer eens uitproberen met jou instellingen, ik ben benieuwd.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2015 01:11

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Ja, leuk Jan! Alleen het plaatje geeft niet de gebruikte instellingen weer.
Ik stuur morgen wat meer gegevens.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2015 22:43

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Zoals beloofd, en ik ben inmiddels NOG enthousiaster geworden over deze plug-in.
Bij testen met piano bleek, dat nog meer dan ze bij Pianoteq al hadden gedaan, de overdreven L/R informatie onderdrukt.
Waarsch, omdat het bij Pianoteq niet inselbaar is, hebben ze daar op safe gespeeld door het wat minder te accentueren.

De piano, of anders een super droog orgel, zijn uitstekend geschikt voor het testen.
Ik noemde al het effect, dat de gerkomd om je heen staande orgelpijpen in een realistischer front opstelling worden teruggedrukt. Meer vlak zeg maar ,en recht voor je, zoals ook in het echt. Terwijl de L/R informatie volledig blijft behouden. Alleen minder overdreven.

Nu heb ik ook met ene orgelstuk met lang aangehouden tutti getest, en dan valt weer een ANDER effekt op: de massaliteit van de "sound-body" neemt enorm toe...!! Is ook wel logisch, omdat de pijpen meer teruggedrukt worden in de oregelkast waar ze ook thuishoren. Kortom: in korte tijd men ik al verknocht geraakt aan deze tool en speel niet meer zonder.

Lees ook de zeer goed gedocumenteerde PDF handleiding als je hier mee aan de slag gaat. Maar in veel gevallen is het instellen beperkt tot simpelweg de room designer uitschakelen, de drie knoppen rechts op 50%, en het knopje CSC op AAN zetten. En dat kan je dan als default saven onder een eigen naam.
toneboosters.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2015 22:45

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

sorry voor de vele typfoutjes...
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 03 jan 2015 12:47

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Beste mensen,

Wat ik hier lees, vind ik echt interessant!

Ik ben nog vrij nieuw in Hauptwerk land. Zeker als het gaat om instellingen binnen Hauptwerk /geluid.
Wij wonen in een heel gehorig appartement, dus zit voorlopig vast aan de hoofdtelefoon met Hauptwerk.
Nu maak ik ook gebruik van de Akg k550 op een focusrite saffire pro 24 dsp geluidskaart.

Ik ben in bezit van o.a. Hinsz orgel van de Bovenkerk. Dit klinkt inderdaad, zoals ik heb gelezen in die topic, of het orgel om je heel staat. En dus met een tutti in je orgel tettert. En ik wil nog niet doof zijn over een paar jaar.

Misschien is dit te behelpen met plugins, zoals door jullie beschreven?

Hartelijke groet,
MartijnK
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jan 2015 14:37

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Hoi Martijn

http://www.qsound.com/demos/binaural-audio.htm

Als je deze demos met je koptelefoon beluisterd dan weet je wat mogelijk is met een koptelefoon.
Deze plugins werken denk ik op een vergelijkbare wijze.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jan 2015 17:25

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Ok, Martijn, eindelijk weer eens iemand gevonden die veel op de koptel speelt. En toevallig ook de K550.
Die is prima geschikt, vanwege zn grote dynamiek en geode basresponse natuurlijk. Somiige fijnproevers vinden de K701 ( open) prettiger, maar voor echt verbetering tov de K550 moet je toch naar de HD600. En dat is helemaal niet nodig eignelijk. Bovendien heb je voor de HD600 veel meer drive nodig, en red je dat niet met aansluiten op je geluidsdoos.

http://www.innerfidelity.com/content/wo ... -headphone

Ik heb trouwens een Fiio E11k Kilimanjaro hoofdtelefoonversterker in gebruik.

Ik zie, dat inmiddels ook een stukje van deze diskussie op samplesets / Marcussen transept is terecht gekomen. Nouja, dat geberut vaker op het forum.

Draai je al met Reaper?? Als je meer info of hulp nodig hebt voor het gebruiken van Reaper en/of deze crossfeed plug-in, dan roep je maar hoor!! Tis werkelijk een grote verbetering.

Iets anders, omdat je daar ook over rept: gehoorschade. Dat kan natuurlijk op de lsp net zo goed, maar het risico is op koptel groter, omdat het zo gemakkelijk harder kan.

Het dynamisch bereik van het orgel is zo groot, dat je vooral moet oppassen, met een mooi volume in te stellen bij een zachte registratie, en dan ineens het volle werk erop los te laten......

Je kunt ook werken met een limiter, sommigen zijn heel mooi af te stellen, met minimale neveneffekten.

Zelf werk ik nu aan een 20 knops presetschakeling, waarbij ik voor het plenumgedeelte, een langzaam oplopende demping naar het volle werk toe inschakel; totaal plm 6 dB in onhoorbare stapjes van telkens 1 dB per in sterkte oplopende preset.

Dit is schakeltechnisch zeer eenvoudig op te lossen, door een ladderverzwakker te construeren, die wordt geschakeld mbv CMOS switches, en in HW is toegewezen aan de algemene volumeregelaar.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 03 jan 2015 19:46

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Bedankt voor uw reactie.
Wat betreft gehoorschade moet ik zeker uitkijken. Vandaar juist dat ik dit topic tegen kwam ik ben met reaper aan de slag gegaan. En heb ik werkend gekregen, wel met hulp van de Hauptwerk handleiding. Daar worden de instellingen goed stap voor stap beschreven. Ideaal!
Dus heb ik al wat gespeeld met die plug-in en dat werkt best goed eigenlijk. Het geluid kun je verder van je af instellen en toch blijft het wel mooi.
Met speakers nog veel mooier natuurlijk, maar dat kan niet in mijn huidige woning.

Zijn er nog meer plug-ins die handig zijn met geluid en afstand?

Groet Martijnk
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jan 2015 20:21

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Fijn dat je Reaper al een btje hebt verkend. Daar kan je nog veel meer handige dingen mee doen.

Geluid en afstand: dan denk ik allereerst aan convolution reverb.

Hier spelen 2 dingen: 1. Een goede convolver-plugin; 2. een goede impulsresonse.

Velen gebruiken SIR2. Die is prima. En voor impuslresponses kan je nemen degenen, die tot voor enige tijd op de website van Jiri stonden. Dat zijn specifiek voor orgelgebruik aangepaste akoestiek-opnames van een aantal om hun klank bekend staande kerken in Europa.

Als je ze nodig hebt, kan ik ze voor je in een dropbox zetten.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jan 2015 23:13

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Ik wilde ook nog even kwijt, dat de algehele muziekweergave sterk is verbeterd. Met een zangeres bv, komt zij nu veel duidelijker ( "presence") direkt op je af, terwijl zonder binaural alles in het overdreven stereoveld verdrinkt.
Dus ook de tesktverstaanbaarheid bv.
Resize of Clip_5.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 04 jan 2015 16:50

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Draai je al met Reaper?? Als je meer info of hulp nodig hebt voor het gebruiken van Reaper en/of deze crossfeed plug-in, dan roep je maar hoor!! Tis werkelijk een grote verbetering.


Goedemiddag Geert,

Wat mij op valt, is wanneer Reaper met de plugin actief is, de sampleset een halve toon lager is...
Zodra ik dan Reaper sluit en origineel in Hauptwerk speel, hoor ik het weer op de 'eigen' toonhoogte.
Is dat bij u ook zo? Of het ik iets verkeerd gedaan met de instellingen?

Verder werkt de plugin heel goed. Geluid is 'verder van je af' in te stellen. En het is tegelijkertijd een soort equalizer.
Want ik miste soms toch wat bas...dat is nu veel beter.

Zou u die plug-ins kunnen inpakken en vervolgens verzonden kunnen worden via Wetransfer? Dropbox kan natuurlijk ook.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 04 jan 2015 18:35

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Hallo Geert,

Ik heb het ook even geprobeerd en hoor inderdaad verbeteringen, alhoewel minimaal.

Ik heb zelf ook Repear en de Breeze (Reverb) plug-in. Wat is nu de meeste slimme aansturing van de TB plug-in? Om deze voor Breeze te zetten of er na (m.a.w. krijgt TB input van Hauptwerk VST of van Breeze - Breeze krijgt de input van de Hauptwerk VST)? Ik ben niet zelf zo'n Repear expert, maar heb het wel allemaal aan de praat gekregen.

Groet,
Gerald
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 jan 2015 19:34

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Ha, Martijn, das dus een kwestie, dat Reaper, zoals ik al eerder heb uitgelegd, bij de meeste Audio Devices de baas speelt over de (ASIO) samplerate instellingen.
Dit vindt dus plaats in File / Project Settings / Porject Sample rate. Daar moet je de juiste waarde invullen.

Dit staat dus LOS van de instellingen in Options/Preferences/Audio/Device. Aldaar kun je het beste GEEN vinkje zetten in het vakje "Request Samplerate". De waarde die daar verder staat, is irrelevant.

Je moet dus altijd een aparte projectfile maken voorelk orgel, das soeiwso hadnig, omdat je dan alles pewr orgel kunt finetunen, maar ook natuurlijk, voor het geval dat je een 44.1 kHz samplerate orgel gebruikt, dat je dan in de betreffende projectsettings dat ook invult.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 jan 2015 19:43

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Gerald, hoe meer je werkt met deze plug-in, hoe meer je het verschil gaat horen. Zoals ik al aangaf, ook bij afspelen van muziekfiles. Je gaat er steeds beter op letten na het afkicken van de non-crossfeed ervaring.

Dit moet je natuurlijk helemaal op het eind zetten. Dus in de MASTER-FX.

Daarbij ga ik er van uit, dat je dus je koptelefoon laat draaien op de I/O die je in de MASTER hebt gekozen.

Het kan natuurlijk ook , dat je een nieuwe strip in Reaper maakt, waarheen je alle outputs verwijst, dat wordt dan OOK een soort MASTER strip. En vervolgens kies je aldaar voor de fysieke output waar je koptel aan hangt. En doe je ALDAAR de FX voor crossfeed.

Dan kan de rest gewoon zo blijven. Eea hang ook sterk ervan af, welke Audio device je hebt, dus of je je koptel wel fysiek apart kunt houden.

Je kunt ook voor elk orgel een aparte Reaper file hebben voor speakers en koptel. Dat doe ik zelf.
Tis ook heel snel als je in eens op speakers wilt overgaan, even een andere projectfile te kiezen, omdat ze meteen inladen.

O ja, voor ik het vergeet: de Tonebooster kost slechts E 19,50, dus die kun je gewoon zelf even downloaden.
EN....je kunt de trial-versie gewoon gebruiken, alleen heb je geen save van je instellingen. Maar dat lijkt mij een minor problem.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 jan 2015 20:38

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

MArtijn, dat vergat ik nog: je hebt het over meer of minder bas. Maar je moet in Reaper dus ReaEQ gebruiken voor eventuele toon-aanpassingen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 jan 2015 21:08

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

Hoi Geert

Ik ben er ook mee aan de slag gegaan en het resultaat valt niet tegen.het luisterd zeker rustiger met de koptelefoon en het geluid zit niet meer echt tussen je oren maar staat toch wat meer naar voren. Je moet hem wel even tunen voor het beste resultaat.
Elke keer als je hem opstart moet je speakerlevel even naar 0 draaien en de preset van de equaliser curves op flat zetten en dan spelen maar. Fijn dat er ook een crossfeed (csc button) opzit, deze zal jij ook altijd aangevinkt hebben denk ik.
De headsize en ear size laat ik gewoon op 50 staan, draaien daaraan gaf geen spectaculaire verbeteringen.
Met de Hrtf knop kan je de mate van effect veranderen, deze zet ik zelf rond de 90!
Al met al een waardevolle aanvulling voor de koptelefoon spelers onder ons.

Groeten Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 jan 2015 01:07

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

OK, Jan, bedankt voor je reaktie. Tenslotte ben jij degene, die dit topic heeft gestart. Ik kende het crossfeedmechanisme wel, maar had er nog nooit zelf mee gerommeld.
Vroeger moest je dit gewoon in hardware bouwen, maar virtueel is het allemaal een stuk flexibeler.

Als je even E19,50 betaalt, krijg je een keyfile toegestuurd, die kun je naar believen op nog zoveel machines als je wilt plaatsen. Dan kan je die instellingen dus saven onder een eigen naam. Bij mij heet het: "NoRoom" ... :P

Ik heb de instellingen hetzelfde. Door het te saven, laadt Reaper automatisch deze instelling bij opstarten.
HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 05 mei 2015 15:10

Re: Binauralizer VST om hoofdtelefoon weergave te verbeteren

In een ander topic heb ik advies gevraagd voor een koptelefoon. We gaan langzamerhand uitkijken naar een appartement en dan moet je de speakers wel inleveren.
Nu heb ik hier een conversatie tussen een paar heren gelezen die helaas voor een leek niet goed te begrijpen is.
Is er kort en bondig iets te zeggen over een goede koptelefoon en kan ik die gewoon op de geluidskaart aansluiten.
welke extra's heb ik nodig etc.
Sorry voor deze extra vraag om toelichting.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com