Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speakers onder manualen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 20 apr 2019 21:01

Speakers onder manualen

Hallo allen,

Inmiddels druk bezig met het uitzoeken en uittekenen van een orgel met oled displays, maar ook overweeg ik gebruik te maken van kleinere touchscreens, is in ieder geval weer een mooi programmeer project. Echter zullen de speakers onder de manualen worden geplaatst en zal (net als bij de mixtuur intrada) er alleen nog ruimte zijn voor 2 kleine speakers links en rechts boven de manualen.

Nu wil ik uiteraard verschillende opties gaan beluisteren en ook proberen thuis te beluisteren, maar ik weet niet goed hoe ik dit nu het beste op kan lossen. Overigens ben ik mij ervan bewust dat deze situatie niet ideaal is, maar soms moeten er nou eenmaal compromissen worden gesloten.

Het plaatsen van bijv. adam monitoren onder de manualen is geen probleem, maar hoe ga ik dit met de subwoofer doen, ik heb de magnat sub 301a, een prima subwoofer maar die is natuurlijk veel te diep om in het console te plaatsen.

Daarnaast vraag ik me af wat voor speakers ik links en rechtsboven de manualen kan plaatsen voor extra geluid op oorhoogte. In principe zouden hier wel adam monitoren passen maar alleen de bovenste helft zou dan achter speakerdoek zitten, ik neem aan dat dit problemen op gaat leveren aangezien een deel van het geluid dan in de kast verdwijnt. Wellicht kunnen jullie me hierin een stapje verder helpen. Bij de meeste johannus orgels zitten de speakers toch ook alleen maar onder de manualen?

Gr. Daan
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 23 apr 2019 12:38

Re: Speakers onder manualen

Daarnaast vraag ik me af wat voor speakers ik links en rechtsboven de manualen kan plaatsen voor extra geluid op oorhoogte. In principe zouden hier wel adam monitoren passen maar alleen de bovenste helft zou dan achter speakerdoek zitten, ik neem aan dat dit problemen op gaat leveren aangezien een deel van het geluid dan in de kast verdwijnt.

Hoi Daan,
In principe kun je alle merken boxen links en rechts boven de manualen plaatsen, als ze maar een mooie geluidsweergave geven. Ik zou ze in de orgelkast wegwerken, zodat je alleen het speakerdoek ziet evt. met nog andere afwerking ervoor. Mooi ingebouwd is geeft een fraai geheel.
Met speakerdoek, latten of sierpijpen ervoor verlies je vrijwel geen geluidskwaliteit, echter moeten hoge tonen drivers altijd zo vrij mogelijk kunnen uitstralen, belemmeringen ervoor belemmeren het geluid (midden- en hoge tonen). Lage tonen komen er wel goed tussendoor is mijn ervaring. Zelf heb ik sierpijpen in het orgelkast op oorhoogte en de boxen staan op z'n kop zodat de tweaters zoveel mogelijk ruimte hebben, immers zitten die achter de punten onderaan de pijpen.
Waarom zou je boxen onder de manualen plaatsen ? Heb jij ook oren aan je knieën ?? :P Een aparte subwoofer - voor weergave van tonen tot ca 400 Hz - kun je wel heel goed laag plaatsen.

Bij de meeste Johannus orgels zitten de speakers toch ook alleen maar onder de manualen?

Klopt, maar dat heb je bij alle standaard elektronische orgels zonder opbouw. Het is een compromis. Maar achter de speeltafel heb je geen optimaal geluid. Je mag komen luisteren bij mij, ik heb de geluidsweergave over 4 kanalen (4 boxen 2-weg) en een aparte scheiding van kanalen 1 en 2 voor weergave lage tonen middels een 300 Watt subwoofer tot 300 Hz.
Geef me een PB als je op een avond wil komen spelen / luisteren. :D Ik woon in Waarder in het midden van het land.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 apr 2019 13:09

Re: Speakers onder manualen

Ik dacht dta je ene hele zolder voor je orgel ter beschikking had Daan?
Dan zou ik nooit speakers tegen mijn knieen laten stralen. Daar vind ik ze veel te duur voor.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 23 apr 2019 14:37

Re: Speakers onder manualen

Jaap380 schreef:Ik dacht dta je ene hele zolder voor je orgel ter beschikking had Daan?
Dan zou ik nooit speakers tegen mijn knieen laten stralen. Daar vind ik ze veel te duur voor.


Klopt, maar de zolder krijgt op den duur een andere bestemming.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com