Leo schreef:Even voor alle duidelijkheid.
Blijkbaar mag je vooral niet hardop zeggen dat je zelf tevreden ben over je eigen orgel, vooral niet als je niet met een truckendoos werkt.
Zelf heb ik mijn orgel afgeregeld op een manier die op dit forum gelijk de grond in zal worden geboord, maar wel met een voor mijn oren(weer die oren!!!) top resultaat, zonder enig detailverlies.
Offtopic
Leo, uiteraard mag jij , ik, iedereen tevreden zijn met zijn eigen setup. Zou vreemd zijn als dat niet zo zou zijn.
Dus voor de duidelijkheid mijn input is zeker niet bedoeld om te schofferen.
Maar ik benader een audio setup technisch, ik schrijf nadrukkelijk audio setup.
Want het staat erg ver van een pijporgel af, het is puur audio met de daarbij behorende afwijkingen.
Uit je reactie maak ik op dat je intoneer? Ik zal je daar echt niet de grond voor inboren hoor
Maar intoneren kan pas na corrigeren!!
Je schrijft zonder detail verlies, dat is onmogelijk...... Omdat je met intoneren geen fase en tijdsdomein versmering kan aanpakken.
Zou je die zaken als 1e aanpakken, en daarna pas je eigen intoneer methode eroverheen zetten, Dan kan je nog meer detail uit je setup halen.
Het bevreemd mij altijd dat juist de audio technische Kant ondergeschikt is bij veel organisten.
Ik heb ook diversen malen aan Boersma gevraagd hoe hij denkt de drivers onder controle te houden met intonatie.
En waarom hij bij de achterdeur (lees gebruikers kant) intoneert en niet via de ODF, want wat heeft het voor zin als een set maker de harmonische terug zet in de ODF ,en de gebruiker probeer ze achteraf terug te schuiven met brightness e.d.
Het antwoord moet nog komen.......
Nu worden er print screens gemaakt van intonatieties per orgel, die een gebruiker zelf maar moet zien te vertalen naar eigen inzicht, als je intoneert via de ODF dan kan je zelfs een komplete ODF uitruilen onderling, maar dan trap je gelijk in de valkuil , want wie zegt dat de intonatie van gebruiker A . Uitwisselbaar is bij gebruiker B.?? Je voelt al aan dan klopt het geheel niet meer.
Je kan alleen intonatie onderling ruilen als beide gebruikers een gecorigeerde akoestische omgeving hebben.
Dan is de afwijking per woning tot minimum gebracht.
Dus ik ben zeker niet per definitie anti intonatie , maar aan de technische zijde is veel meer winst te halen ,dan wellicht vele denken.
Uiteindelijk staat persoonlijk beleving en emotie boven aan, maar met de juiste technische correcties zal het realisme sterker toe nemen.
On topic
In dat Kader moet je mijn bijdrage's lezen.
Ik weet zeker dat als Willem alleen gaat corrigeren hij veel geld kan besparen , en kan nog genoeg tunen aan zijn huidige speakers.
Als Willem wel wil investeren dan zou ik zoals diversen forumbroeders al geschreven hebben eerst de audiokaart vervangen.
P.s ik denk dat je truckendoos met een knipoog geschreven hebt, want correctie is juist geen truuk, maar een technisch hulpmiddel wat in iedere ruimte eigenlijk nodig is.
Zelfs in studio' s kunnen ze ondanks fysieke aanpassingen nog niet zonder correctie, dat zegt denk ik al genoeg.
In feite is een studio al zo ingericht en aangekleed om akoestisch zo gezond mogelijk te zijn, echter er blijft ook daar correctie nodig al zal het in mindere mate zijn.