Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audio routing hauptwerk V

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 mei 2020 10:08

Audio routing hauptwerk V

Goedemorgen allen,

Afgelopen week heb ik een andere audio interface aangeschaft (RME Fireface 800) maar nu krijg ik de gewenste audio-routing in HW V niet meer voor elkaar. Ik heb de eerdere posts op dit forum erbij gepakt en het boek van Evert Jan maar na uren worstelen krijg ik het nog steeds niet voor elkaar. Waarschijnlijk is het een eenvoudige fix en zie ik iets over het hoofd. Wie o wie kan me op gang helpen.

Mijn situatie is als volgt: Ik maak gebruik van 2x Tannoy reveal actieve monitoren in het orgel als main speakers en 2x passieve Tannoy reveal monitoren op het orgel als extra stereo. Tzt wil ik deze als rear speakers gebruiken maar heb daar momenteel de ruimte niet voor. Ik heb een Magnat sub en twee kleinere speakers in het orgel voor de tractuurgeluiden etc. Mijn idee is om dus twee keer stereo aan te sluiten waarbij ik het bovenwerk meer uit te bovenspeakers laat komen, het rugwerk alleen uit de main en het hoofdwerk uit alle vier. Ik weet niet of dit ook de beste manier is om twee keer stereo te gebruiken??

Hierbij moet alles behalve de tractuurgeluiden etc naar de sub en de tractuurgeluiden naar de luidsprekers achter het orgel. Ik heb mijn huidige instellingen bijgevoegd in de volgende foto's en heb de meer kanaals audio instelling uit het boek van Evert Jan als richtlijn gebruikt.

Hoop dat de foto's een beetje te lezen zijn maar zal ook nog wel schermkopieen maken van de instellingen.

Groet, Gertjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 mei 2020 10:59

Re: Audio routing hauptwerk V

Bedankt voor de screenshots, Gertjan! Dat kan veel helpen om het probleem te traceren.

Laten we even traceren wat er gebeurd met de registers van het hoofdwerk en bovenwerk. Volgens het onderste screenshot in plaatje 3 worden deze registers in Perspective 1 naar de groep "Front main" gestuurd. Deze groep bevat 2 primaire bussen: "Main speaker R" en "Upper speaker L" (2e plaatje, screenshot middenonder). Vanaf daar kan ik helaas niet zien hoe het verder gaat, want van deze primaire bussen heb je geen screenshots.

Maar naar mijn idee kunnen hier al twee zaken fout gaan.

Ten eerste: je wilt met de registers van het HW iets anders doen dan met het registers van het BW. In het bijzonder wil je de registers van het HW naar twee stereoparen sturen. Dat kan op twee manieren. Ten eerste (en dit is de standaard manier) kun je gebruik maken van Perspective 1&2. Hiertoe kun je via Organ settings >> rank voicing per register de slider aanpassen bij "Perspective mix: source persp to output persp 1" en "Perspective mix: source persp to output persp 2". Verder had er dan niks aangepast hoeven te worden in de standaardinstellingen van Hauptwerk, behalve het selecteren van de juiste audiokanalen in het "Audio Mixer" scherm voor "Mstr mix bus 5" en "Mstr mix bus 6". Ik zie dit echter niet terug in de screenshots dus ik neem aan dat je deze route niet met succes hebt geprobeerd.

De andere manier is om de registers van het Hoofdwerk naar een aparte bus group te sturen, vanaf daar naar een primaire bus, en het geluid van deze primaire bus naar twee master mix bussen te sturen. Maar deze route wil ook niet lukken, omdat je de registers van het BW en het HW naar dezelfde primaire bussen stuurt.

Ten tweede zou ik niet verwachten dat je de primaire bussen "Main speaker R" en "Upper speaker L" in 1 bus group zet, terwijl je "Main speaker L" of "Upper speaker R" erbuiten laat. Overigens kun je gerust stereogeluid naar een bus sturen, je hoeft geen aparte bussen aan te maken voor L en R kanalen.

Wat je volgens mij moet doen is even teruggaan naar de standaardinstellingen van Hauptwerk, Perspective 1 gebruiken voor het onderste speakerpaar, Perspective 2 voor het bovenste speakerpaar, bij het RW persp. 1 op 100% laten staan, bij het HW zowel persp. 1 als persp 2 op 100% zetten (of een andere verhouding naar wens) en bij het BW alleen persp. 2 op 100%. De bijgeluiden even laten zitten tot je dit voor elkaar hebt. Het geluid voor de subwoofer loopt in het "AudioMixer"-scherm via Mstr Mix bus 3, selecteer bij deze Master bus dus je subwooferkanalen.

De standaard-instellingen verkrijg je door via General settings de General Configuration Wizard te doorlopen, en daar “reset audio settings” aan te vinken. Je bestaande audio-instellingen raak je dan kwijt, dus maak eventueel een backup voordat je dit doet.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 mei 2020 11:24

Re: Audio routing hauptwerk V

Bedankt voor je uitleg! Ik ga het eens even proberen. Moet zeggen dat ik het afgelopen weekend zoveel mogelijkheden heb geprobeerd dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik blijf de ‘bussen’ structuur erg lastig te doorgronden vinden, zeker als je net iets wil wat afwijkt van de standaard.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 mei 2020 11:33

Re: Audio routing hauptwerk V

Hoi, die bussenstructuur is inderdaad lastig, en als je naast het boek van Evert-Jan nog wat extra schema's en uitleg wilt om deze te begrijpen, klik dan even op het linkje onderaan mijn berichtjes.

Maar wat je wilt is (gelukkig) een standaardmogelijkheid, de standaardinstellingen van Hauptwerk zijn hier op voorgeprogrammeerd. Voor je overzicht: het enige wat je hoeft in te stellen is
1) de juiste toewijzing van de kanalen van je geluidskaart in het Audio Device-scherm; ik neem aan dat dit nu goed staat
2) Het selecteren van de juiste kanalen in het "Audio Mixer"-scherm bij de Mstr mix bussen 3, 5 en 6 (respectievelijk de subwoofer, de onderste en de bovenste kanalen, dit komt overeen met de standaardnaamgeving van deze bussen)
3) Het per register (per werk) veranderen van het percentage bij de perspectives 1 & 2 in het voicing scherm.
4) (even bewaren tot je het bovenstaande goed hebt) het in gebruik nemen van een extra mixer bus group/Mstr mix bus voor de bijgeluiden

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 mei 2020 20:08

Re: Audio routing hauptwerk V

Dag Jos, tot zover gelukt! Er komt geluid uit de diverse werken en heb ook de verhoudingen onderling af kunnen stellen!! Bizar hoe eenvoudig het kan zijn.

Volgende challenge, de tractuurgeluiden....

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 mei 2020 20:53

Re: Audio routing hauptwerk V

Gertjan schreef:Dag Jos, tot zover gelukt! Er komt geluid uit de diverse werken en heb ook de verhoudingen onderling af kunnen stellen!! Bizar hoe eenvoudig het kan zijn.

Volgende challenge, de tractuurgeluiden....


Gefeliciteerd! Gaaf he? ;)

Er zijn allerlei manieren om de tractuurgeluiden toe te voegen. De meest interessante manier is nu ook de eenvoudigste. Als ik 2 hints geef moet het voldoende zijn... Perspective 3, Mstr Mix bus 7.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 mei 2020 21:40

Re: Audio routing hauptwerk V

Ik heb inmiddels tractuurgeluiden. Alleen blijven deze ook uit de upper speakers komen. Dit zelfs terwijl ik in de voicing tool de perspective mix van perspective 2 van alle geluiden dicht geschoven heb......

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 mei 2020 21:46

Re: Audio routing hauptwerk V

Kun je even checken wat je hebt ingesteld in het Audio Mixer scherm? Zijn de Mstr Mix bussen wel met de juiste kanalen verbonden?

Iets wat ik vergeten ben te noemen is Mstr Mix bus 1. Deze stuurt als standaardinstelling een mixdown van alle geluiden naar één paar outputkanalen (en van daar naar een speakerpaar). Is het probleem verholpen als je bij Mstr Mix bus 1 de audio output channels op "None" zet?

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 mei 2020 22:05

Re: Audio routing hauptwerk V

Master mix bus 1 had ik inderdaad al op none gezet. Alleen bus 3 gaat naar de sub. Perspective 3 gaat naar kanaal 7 waar mijn kleine speakers op staan aangesloten. Het gekke is alleen als ik deze uitzet ik de geluiden ook uit de andere speakers blijf horen komen.

Andersom is het niet het geval, er komen alleen maar tractuurgeluiden uit de kleine speakers in het meubel

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 mei 2020 23:16

Re: Audio routing hauptwerk V

Het Audio Mixer-scherm bevat groene en rode indicatorlampjes, die oplichten wanneer er op een bus audiosignaal binnenkomt/ er signaal uit komt. Als je zonder registratie toetsen indrukt (dus alleen tractuurgeluiden maakt), op welke bussen komt dan geluid binnen? Let op: de indicatorlampjes werken niet bij bussen die je geselecteerd hebt.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 mei 2020 09:30

Re: Audio routing hauptwerk V

De lampjes van bus 3 (sub), 5 (main) en 7 (noise) branden constant. Dit komt door de blower die constant draait. Het liefst heb ik de (externe) geluiden alleen via bus 7 en ook niet via de sub. In de voicing tool staan de main en upper persfectives voor externe geluiden allemaal dicht....

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 mei 2020 14:02

Re: Audio routing hauptwerk V

Ha Gertjan, dit zou je inderdaad niet verwachten. Dat ze bij Master bus 7 branden is goed, dat er ook audiosignaal van de bijgeluiden bij Master bus 3 komt wil je straks veranderen maar voor nu is het verwacht gedrag. Maar bij Master bus 5 verwacht je geen signaal van de bijgeluiden.

Er zijn zoals ik hierboven al opmerkte twee manieren waarop het geluid van een register naar meerdere Master bussen kan worden gestuurd. De ene manier is door middel van de perspectives, maar dit heb je min of meer uitgesloten (of heb je Perspective 4 toevallig in gebruik?). De andere manier is via primaire bussen, die met meerdere Master bussen verbonden zijn. Laten we dat even uitzoeken.

Kun je naar Organ Settings>>Advanced audio routing applications>>Rank routing to audio mixer bus groups gaan, de bijgeluiden selecteren en een screenshot maken?
Een screenshot van General Settings>>Advanced audio routing application>> Audio mixer bus groups zou ook kunnen helpen.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 mei 2020 17:39

Re: Audio routing hauptwerk V

Perspective 4 is niet in gebruik, hierbij de foto’s.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 mei 2020 18:25

Re: Audio routing hauptwerk V

Bedankt. Dit zijn gewoon de standaardinstellingen, niets mis mee. Maar het valt me wel op dat je de rear samples van de bijgeluiden niet geselecteerd hebt. Heb je in het voicing scherm bij deze rear samples de perspectives wel aangepast? Als bij de rear samples van de bijgeluiden perspective 1 nog op 100% staat, hebben we een verklaring. 8-)

Als het daar niet aan ligt, graag een screenshot van General Settings>>Advanced audio routing application>> Audio mixer bus groups

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 mei 2020 19:33

Re: Audio routing hauptwerk V

Heb gecontroleerd dat alle rear samples ook dicht staan bij de main en upper perspectives. Hierbij nog wat foto’s
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 mei 2020 20:21

Re: Audio routing hauptwerk V

Staat allemaal goed... Nog één mogelijkheid: kun je in het audio mixer scherm de Primaire bus nr. 3 selecteren en dan een screenshot maken? Naar welke master bussen stuurt deze primaire bus zijn signaal? Als het goed is, niet naar Master bus 5. Zo wel, dan ligt daar het probleem.

Bonus: om de bijgeluiden niet naar de subwoofer te sturen, kun je hier Master bus 3 uitvinken.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 mei 2020 21:11

Re: Audio routing hauptwerk V

Lijkt goed te staan..... Heb wel gelijk bus 3 gedeselecteerd...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 mei 2020 21:25

Re: Audio routing hauptwerk V

Ik geloof dat we dan door de checklist heen zijn! Maar laten we alles nog een keer langslopen...

Hebben we alle bijgeluiden gecheckt:
tractuurgeluiden?
wind?
andere bijgeluiden?
Zowel front als rear samples?
En voor al deze geluiden hebben we in het voicing-scherm de perspectives 1,2 en 4 op 0% gezet?

Perspective 3 staat wel op 100% (of een ander percentage) voor alle bijgeluiden?
Het geluid van dit perspective gaat naar bus group 0003, zoals op het screenshot is te zien, waarin primaire bus 3 zit, en die stuurt zijn geluid naar de Master Mix bussen 1,2,4 en 7 (en niet naar 5).

Desalniettemin krijgen we nog steeds audiosignaal op Master Mix bus 5? En dus horen we de bijgeluiden door de onderste speakers?

Als je Perspective 3 op 0% zet en de rest op 0% laat staan zouden we geen bijgeluiden meer moeten horen, is dat zo?

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 mei 2020 21:39

Re: Audio routing hauptwerk V

Klopt, als ik perspective 3 dichtschuif in de voicingtool zijn er geen geluiden meer. Het gekke is dat de geluiden los van de boxen in het meubel uit perspective 2 blijven komen, niet uit de main

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 mei 2020 22:06

Re: Audio routing hauptwerk V

Ik ben eigenlijk een beetje door mijn ammunitie heen... :roll: Maar misschien kan het nog wat opleveren om de verbinding met de outputkanalen opnieuw in te stellen.

Eerst even de perspectives goed zetten, voor zover nodig:
*RW 100% Persp.1; 0% bij de rest
*HW 100% Persp.1, 100% Persp. 2; 0% bij de rest
*BW 100% Persp.2; 0% bij de rest
*Bijgeluiden 100% Persp.3; 0% bij de rest

Zet in het Audio Mixer scherm bij alle Mstr Mix bussen de output channels op "none".

Vervolgens verbind je Mstr Mix bus 3 met de subkanalen, hoor je de lage frequenties van de gewone registers maar niet de bijgeluiden?

Vervolgens bus 5 met de onderste speakers: hoor je het RW en HW maar niet de bijgeluiden?
Vervolgens bus 6 met de bovenste speakers: hoor je het HW en BW maar niet de bijgeluiden?
Vervolgens bus 7 met de speakers in het orgel: hoor je dan de bijgeluiden?

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 mei 2020 22:30

Re: Audio routing hauptwerk V

Jos,

Als ik alle master mixbus outputs op ‘none’ zet en allen bus drie op de output kanalen van de sub komt er nog steeds ook geluid uit mijn upper speakers.....
:cry:

Denk dat ik maar eens een volledige reset ga doen en van voor af aan beginnen.

Ik wil je wel heel erg bedanken voor je hulp, echt zeer gewaardeerd!!!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 mei 2020 22:36

Re: Audio routing hauptwerk V

Graag gedaan! Ik hou wel van dit gepuzzel.

Een reset kun je doen, want geweldig veel instelwerk is het niet in dit stadium.

Maar misschien ook goed om nog eens te kijken of je de toewijzing van de kanalen wel goed hebt gedaan. Het kan ook zijn dat er ook iets niet goed staat in de software van de geluidkaart. Ik heb zelf (nog) geen RME maar ik geloof dat RME vrij uitgebreide mixersoftware heeft dus daar kan ook van alles gebeuren.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 mei 2020 22:45

Re: Audio routing hauptwerk V

Klopt, zit nog uitgebreide mixersoftware bij. Geluid van deze oude RME is wel echt geweldig. Zeker in vergelijking met mijn M-audio 601...

Ik hou je op de hoogte van de vorderingen!!!

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 11 jun 2020 15:02

Re: Audio routing hauptwerk V

Allen,

Na zeer veel inspanningen is het me nog steeds niet gelukt mijn audiorouting correct te krijgen. Alle instellingen in Hauptwerk staan precies zoals vermeld in de bovenste screenshots. Zelfs in de mixerpagina kan ik zien d.m.v. de rode lampjes de geluiden uit de correcte Perspective komen, maar toch komt het ook nog uit andere speakers. Weet iemand of dit aan de geluidskaart zelf kan liggen of aan de bijgeleverde "totalmix" software??

Groeten,

Gertjan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 jun 2020 20:04

Re: Audio routing hauptwerk V

Ha Gertjan,
Frustrerend! Ik neem aan dat je ook de aansluitingen van je speakers op je geluidskaart hebt gecontroleerd?
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com