Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Adam speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 13 jun 2020 09:37

Adam speakers

van de week mijn Krk speakers vervangen door de Adam T7V en de T8V met de beroemde Lint-tweeter . ongelooflijk wat een verschil in detail, niet duur , en echt de moeite waard.

https://www.adam-audio.com/en/
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 jun 2020 15:16

Re: Adam speakers

Ik ben me ook aan het orienteren op nieuwe speakers. Daartoe kijk ik of er metingen beschikbaar zijn van de speakers. Dus als die Adam T87 zo'n goede indruk maakt, ben ik benieuwd of daar ook metingen van beschikbaar zijn. Helaas kan ik die (nog) niet vinden.

Een van de beste in de prijsklasse van 250-750 euro lijkt, op grond van gepubliceerde metingen, de KEF Q350 te zijn. Zie https://www.stereophile.com/content/kef ... asurements.

Ter vergelijk een willekeurige speaker die het ook niet slecht doet, maar toch een stuk minder dan de KEF Q350: https://www.stereophile.com/content/psb ... asurements

Het is de moeite waard om een keer te bespreken waar je op kunt letten.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 jun 2020 15:33

Re: Adam speakers

Van de T7V kan ik wel metingen vinden. Zie https://www.adam-audio.com/content/uplo ... ing-en.pdf. De grafieken zien er behoorlijk goed uit voor een speaker in die prijsklasse, alleen figuur 5 (verticale variatie in de respons) ziet er best wild uit. Ik denk dat je echt goed op oorhoogte moet luisteren bij deze speakers, anders krijg je te maken met een flinke dip tussen de 2 en 3 Hz.

Op https://www.audioholics.com/bookshelf-s ... conclusion zie je een willekeurig voorbeeld hoe het veel beter kan bij een veel duurdere speaker
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 13 jun 2020 22:28

Re: Adam speakers

josq schreef:Van de T7V kan ik wel metingen vinden. Zie https://www.adam-audio.com/content/uplo ... ing-en.pdf. De grafieken zien er behoorlijk goed uit voor een speaker in die prijsklasse, alleen figuur 5 (verticale variatie in de respons) ziet er best wild uit. Ik denk dat je echt goed op oorhoogte moet luisteren bij deze speakers, anders krijg je te maken met een flinke dip tussen de 2 en 3 Hz.

Op https://www.audioholics.com/bookshelf-s ... conclusion zie je een willekeurig voorbeeld hoe het veel beter kan bij een veel duurdere speaker


ik heb niet zoveel kennis van diverse grafieken, maar wat ik wel weet dat mijn samplesets heel wat beter helderder en fris klinken. De T8 V heb ik ook en die gaat tot 33 Hz, dit is erg diep, en hij loopt door tot 25 KHz, nu dat is volgens mij zeer hoog

configuratie:
woofer: 8 inch
tweeter: 1.9 inch (ribbon)
frequentierespons: 33 Hz - 25 kHz
max SPL: 118 dB @ 1m (per paar)
versterking: 70 + 20 W Class D
brede sweetspot
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 14 jun 2020 11:07

Re: Adam speakers

ADAM kan ik van harte aanbevelen. Heldere monitors met heel veel detail, echte Duitse kwaliteit. ADAM wordt niet voor niets veel in professionele geluidsstudio's gebruikt. Zelf heb ik 4 passieve ADAM monitors: 2x ADAM Pencil Mk3 (front), en 2x ADAM Compact Mk3 (rear). Prachtluidsprekers, zeer tevreden mee.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 jun 2020 13:42

Re: Adam speakers

Het bekijken van metingen heeft bij luidsprekers niet zo veel nut. Hoogstens dat je kunt zien bij welke frequentie hij begint af te vallen en of hij dus diep gaat of niet. (en of je er dus een sub bij nodig hebt of niet).
Een mooie meting kan vreselijk saai klinken. Luisteren is de beste manier om te beoordelen of een speaker je bevalt of niet. Liefst met je eigen versterker en geluidskaart, want die bepalen ook een groot deel van het uiteindelijke resultaat.
En als laatste de plaatsing van de speakers. Wat bij een ander goed klinkt, kan bij jou thuis totaal niet uit de verf komen door de akoustiek van de ruimte.
Daarom is thuis proberen de beste manier.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 14 jun 2020 20:17

Re: Adam speakers

Jaap380 schreef:Het bekijken van metingen heeft bij luidsprekers niet zo veel nut. Hoogstens dat je kunt zien bij welke frequentie hij begint af te vallen en of hij dus diep gaat of niet. (en of je er dus een sub bij nodig hebt of niet).
Een mooie meting kan vreselijk saai klinken. Luisteren is de beste manier om te beoordelen of een speaker je bevalt of niet. Liefst met je eigen versterker en geluidskaart, want die bepalen ook een groot deel van het uiteindelijke resultaat.
En als laatste de plaatsing van de speakers. Wat bij een ander goed klinkt, kan bij jou thuis totaal niet uit de verf komen door de akoustiek van de ruimte.
Daarom is thuis proberen de beste manier.


Zeker te weten Jaap. ze klinken mij mij enscht goed, beter dan de Krk ,en deze waren ook goed hoor, niks mis mee. Maar niet geschikt om ze achter een pijpenfront te plaatsten, Nu deze Adams hebben hier dus totaal geen moeite mee. dus ik was verbaast over het grote verschil dat ik te horen kreeg, dus ik kan wel zeggen dat ik er op vooruit ben gegaan.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 21 aug 2020 16:21

Re: Adam speakers

Ongeveer 4 jaar geleden heb ik een Adam Sub7 met 2 F7's aangeschaft.
Ze geven een fantastisch geluid, daar is niets op aan te merken.
Maar kort geleden liet de Sub7 mij in de steek, af en toe produceerde hij een gestommel alsof er inbrekers in huis waren. Tevens was er een voortdurend geritsel op de achtergrond. Duidelijk een teken van een slecht contact hier of daar.
Omdat de speakers met zeer solide professionele kabels zijn aangesloten kon ik met niet voorstellen dat daar het probleem zat. En inderdaad, het bleek in de volume potmeter te zitten. Deze bevindt zich aan de voorzijde van de kast en wordt bediend via een afstandsbediening. Normaal gesproken wordt er niet aan de potmeter gedraaid vanwege de afregeling van de ARC2 Roomcorrection.
Uiteraard waren de batterijen leeg maar toen dit was verholpen liet ik de potmeter een tiental keren heen en weer draaien. En ja hoor, het probleem was opgelost!

Ook mijn Focusrite Scarlett leidt aan dit euvel, af en toe moet ik de volumepotmeters even flink heen en weer draaien om ze weer kraakvrij te krijgen.

In de jaren 50 van de vorige eeuw repareerde ik regelmatig kapotte radio's. Kraken was het meest voorkomende euvel, veroorzaakt door connectors, schakelaars, buisvoeten en potmeters. Na meer dan 70 jaar is het probleem van de krakende potmeters nog steeds niet de wereld uit!
Laatst bijgewerkt door Jaap Langerak op 22 aug 2020 11:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 aug 2020 20:37

Re: Adam speakers

Jos

ik schat jouw capaciteit hoog genoeg in om een speaker zelf te bouwen.

1.koop 2 of 3 drivers
2. bouw er een kast omheen, deze kan je simuleren aan de hand van je driver parameters (WinISD)
http://www.linearteam.org/download/winisd-07x.exe
3.akoestisch filteren met een DSP

Je hebt dan een speaker die over het totale bereik voldoet icm Hauptwerk


A. je bouwt een speaker die lineair is
Vaak wordt een fabel verteld dat een lineaire frequentie saai klinkt???
vraag ik me af willen die critici een sampleset horen, of een sampleset incl. kleuring van de speaker?

een speaker moet niets weglaten of toevoegen aan het aangeboden signaal geen kleuring

B. je kan de drivers keurig faserein afstellen

C. door akoestisch te filteren bouw je het filter digitaal in je eigen huis akoestiek
geen roomcorrectie achteraf nodig


look at the picture
je ziet een meting van mijn zelfbouw 3-weg
afzonderlijk in de kleuren Blauw-Groen-Rood (laag-mid-hoog)
met daarboven de totaalmeting over het gehele frequentie spectrum.
ik heb een sub ter ondersteuning voor het sonisch laag van 20-25Hz (niet in de meting opgenomen)
meting zelfbouw JW.jpg


kom maar op Adam :o ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 aug 2020 22:05

Re: Adam speakers

Jan Wim schreef:Jos

ik schat jouw capaciteit hoog genoeg in om een speaker zelf te bouwen.
,

Bedoel je mij? ;)

De theorie vind ik geweldig interessant.
Maar praktisch gezien kan ik een behoorlijke kluns zijn hoor!

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 23 jan 2021 21:47

Re: Adam speakers

Hallo Jan Wim,

Als ik je berichtje lees krijg ik het gevoel dat het allemaal niet zo spannend is om een speaker te bouwen.
Dat is mss weer wat makkelijk gezegd. Toch zou ik dat wel graag doen, alleen weet ik echt niet waar ik zou moeten beginnen, hoe aan informatie te komen, wat heb je nodig, hoe stem je alles op elkaar af, en waar haal je de spullen.
Ik verbaas me er over dat er zo weinig (betaalbare) 4 weg speakers zijn, en 'alles' zo op full-range gericht is?
Mijn idee is dat je met meer weg systemen meer frequentie tegelijk kunt uitsturen en dus de geluidskwaliteit ten goede komt, maar mss komt het omdat ik een leek ben op dat gebied.
Zo wie zo vindt ik het wel knap dat men met een enkele geluidsbron zoveel verschillende klanken kan weer geven.

Misschien kun je wat tips geven zodat ik me er wat in kan verdiepen en als ik het zie zitten mijn speakers zelf kan gaan bouwen?

Alvast bedankt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2021 22:34

Re: Adam speakers

André Flier schreef:Hallo Jan Wim,

Als ik je berichtje lees krijg ik het gevoel dat het allemaal niet zo spannend is om een speaker te bouwen.
Dat is mss weer wat makkelijk gezegd. Toch zou ik dat wel graag doen, alleen weet ik echt niet waar ik zou moeten beginnen, hoe aan informatie te komen, wat heb je nodig, hoe stem je alles op elkaar af, en waar haal je de spullen.
Ik verbaas me er over dat er zo weinig (betaalbare) 4 weg speakers zijn, en 'alles' zo op full-range gericht is?
Mijn idee is dat je met meer weg systemen meer frequentie tegelijk kunt uitsturen en dus de geluidskwaliteit ten goede komt, maar mss komt het omdat ik een leek ben op dat gebied.
Zo wie zo vindt ik het wel knap dat men met een enkele geluidsbron zoveel verschillende klanken kan weer geven.

Misschien kun je wat tips geven zodat ik me er wat in kan verdiepen en als ik het zie zitten mijn speakers zelf kan gaan bouwen?

Alvast bedankt.



Als ik je berichtje lees krijg ik het gevoel dat het allemaal niet zo spannend is om een speaker te bouwen.


Andre, een goede speaker ontwerpen die aan de regels der kunst moet voldoen is niet zo simpel, omdat je altijd moet kiezen tussen 2 kwaden, dat achtervolgt je eigenlijk van kast ontwerp tot filtering toe.
Niet dat ik je wil ontmoedigen maar gaat er maar vanuit dat het 1e ontwerp direct de kliko in kan.
Het is vele malen complexer dan een driver in een kastje bouwen zeg maar ;)
Als je echter doorzet en teleurstellingen weet te overwinnen kan je zeker hele mooie speakers bouwen, het is een leer traject.
Wil je dat niet dan verval je in bestaande ontwerpen die niet altijd geschikt zijn voor gebruik met HW

Zie een speaker bouwen maar als orgelspelen het lijkt simpel, een nootje geeft aan welke toets je moet indrukken.
Echter de praktijk leert ons dat het vele male complexer is.
Maatvoering, lees snelheid, foutloos kunnen spelen, dat zijn op zich zaken die je in de praktijk tot het oneindige zou kunnen oefenen en verbeteren, maar stel dat je technisch !00% kan spelen dan klinkt de muziek nog niet zoals je zou willen.
De muziek mist dan nog de emotie, dit zal je als orgelspeler erin moeten leggen, lees het maar als interpretatie.
Wijk je dan mijlenver af van het voor geschreven stuk bladmuziek? nee maar je gaat een soort emotie (Filtering van drivers) toevoegen.

Als uiteindelijk de technische zijde en de interpretatie kloppen, zal je een homogene samenhang krijgen/ervaren als speler of luisteraar.
Met speakerbouw is dat feitelijk net zo, technisch en interpretatief moet een ontwerp van A tot Z kloppen.
Lijkt simpel totdat je weet waar de valkuilen liggen.
Een goede organist wordt je ook niet na 1 les, en is ook meer dan proberen de juiste toetsen in te drukken.
Een goede speaker ontwerp en bouw je ook niet na 1 model, ook al zal die op papier er redelijk uitzien.

Ik verbaas me er over dat er zo weinig (betaalbare) 4 weg speakers zijn, en 'alles' zo op full-range gericht is?

Is niet verbazend, als je bedenkt dat de afzet markt voor een 4-weg heel klein is, een 4-weg is al een behoorlijke forse speaker die je niet zomaar ergens weg propt.
Een 4 weg heeft zoveel ruimte rondom zich nodig dat deze vaak niet eens in een wat kleinere huiskamer tot zijn recht kan komen.

Zo wie zo vindt ik het wel knap dat men met een enkele geluidsbron zoveel verschillende klanken kan weer geven.

Nee dat is mogelijk zie elke frequentie maar als een afzonderlijk steentje die je in een vijver gooit, Steentje 1 geeft een nette rimpel, steentje 2 geeft eveneens zijn eigen rimpel in het water, elk steentje zal zijn eigen rimpel geven in diezelfde vijver, het gaat pas fout als de steentjes te licht of te zwaar worden voor de afmeting van de vijver, stel dat je na die 2 kleine steentjes een grote kei in die zelfde vijver kiept, dan beinvloed die grote kei/grote rimpel die van de kleine steentjes.
Om dat allemaal netjes te verwerken zal een filter ontwerpen vele malen meer tijd kosten dan de bouw van een speaker kast.

Zie mijn vergelijking met maar met hetzelfde muziekstuk 10 organisten zullen die ieder net iets anders vertolken
De kunst is om zo dicht mogelijk bij de partituur te blijven zonder dat het emotie verliest.

Een juist ontworpen speaker zal ervoor zorgen dat je als luisteraar de juiste emotie ervaart, luister je naar een matig door ontwikkelde speaker dan ervaar je gemis, vaak wordt dat in HW land opgevuld door meer speakers toe te voegen.
register verdelen over 3 of meer front paren, 1 goede 2-weg max. 3,5-weg met 1x rear is meer als genoeg zelfs voor het dynamische Hauptwerk.

Letwel dat geld voor gebruik in een huiskamer ;)


ik weet niet waar je woont, anders kan ik je eventueel wel na goedkeuring een referentie adres geven, waar ik een speaker ingebouwd heb 2-weg zonder subwoofer o.i.d waarbij jij versteld zal staan van de Transparante kleur, en tegelijk Emotie, dat lijken haast tegenstrijdige zaken, dat zijn ze ook ;) maar bij de juiste verhouding afstemming zal er een klik ontstaan die een organist in vervoering brengt.
Juist door zo iets te beluisteren zal je ervaren dat er een wereld te winnen is naast de fabrieksspeaker.
Omdat te bereiken is er maar 1 manier, en dat is aan de bak, bouwen, testen, vallen en opstaan, blijven volhouden totdat het lukt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 25 jan 2021 20:50

Re: Adam speakers

Dank Jan Wim,

Het lijkt me erg interessant, maar denk dat het niet slim voor mij is, om mij daar op dit moment zover in te gaan verdiepen. Een beetje te druk momenteel. Maar op de langere termijn wel mooi om te doen lijkt me.
Maar mss is er ook een tussenweg, kast zelf bouwen maar de componenten inkopen? Maar wss bereik je dan toch niet het gewenste resultaat?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jan 2021 22:50

Re: Adam speakers

Maar wss bereik je dan toch niet het gewenste resultaat?


nee dat vrees ik van niet :(
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com