Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

audio midi valt uit

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 feb 2012 01:31

audio midi valt uit

Geachte forumleden,

Ik heb het probleem dat mijn audio en midi spontaan uitvalt, gewoon tijdens het spelen.
Als ik op dat moment een MP3'tje start krijg ik gewoon geluid, dus de audiokaart functioneert wel.
Vervolgens reset ik audio en midi via het menu van Hauptwerk (moet 2x) en vervolgens werkt alles weer.
Ik gebruik W7-64, Hauptwerk advanced en een M-Audio Audiophile USB.
Iemand een idee?

Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 18 feb 2012 11:10

Re: audio midi valt uit

Is er misschien een ander programma dat het gebruik van de geluidskaart overneemt? Slechts 1 programma tegelijk kan gebruik maken van ASIO.

Maakt ook Windows gebruik van deze geluidskaart? Ik zie namelijk dat ook je MP3's via de geluidskaart worden afgespeeld. Ik meen me te herinneren dat Martin Dyde adviseert om Windows-geluiden niet via dezelfde geluidskaart te laten lopen als HW of om Windows-geluiden uit te schakelen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 feb 2012 13:21

Re: audio midi valt uit

Het kan wellicht ook met de usb functie te maken hebben?
In mijn begin periode gebruikte ik een Terratec usb geluidskaart, ook met ASIO.
Die moest ook nogal eens een reset krijgen. We hebben nooit boven water gekregen hoe dat opgelost kon worden. En mijn schoonvader is toch bovengemiddeld technisch.
Nu heb ik een M-audio inbouw(zeg ik dat goed...) daar loopt alle geluid over, ook mediaplayer in windows, nooit problemen meer gehad.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 feb 2012 01:57

Re: audio midi valt uit

@Gerrit,

Ik heb vorige jaar een nieuwe PC gekocht voor alleen Hauptwerk. Naast Windows 7 en Hauptwerk is er geen software op geïnstalleerd. De Windows geluiden lopen ook via de M-audio.
Voordat ik mijn nieuwe PC had, was de M-audio aangesloten op mijn "huis"PC. Windows XP-32 met een keur aan diverse programma's. Op deze PC liep 'ie niet vast.

@Kees,

Ik heb de USB stroombesparingsopties allemaal uitgezet, de USB lijkt ook wel gewoon te functioneren, immers er komt gewoon geluid uit (bij MP3) maar niet bij Hauptwerk.

Zou de MIDI de oorzaak kunnen zijn?\

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 feb 2012 09:53

Re: audio midi valt uit

Dat de MP3tjes gewoon werken, bewijst dat de geluidskaart nog werkt incl USB-interface. Je gebruikt dan natuurlijk niet het ASIO-gedeelte van de driver.

Bij 32 bits werkte het stabiel. Iets met de driver voor 64 bits?? Dat Midi en ASIO tegelijk uitvallen lijkt mij meer een driver-probleem; als Midi vastloopt ofzo, heb ik nog nooit meegemaakt dat dan de audio ook uitvalt.

Wel is het natuurlijk zo, datals Midi vastloopt, je ook geen geluid meer uit je HW krijgt via de console........Heb je al gerpobeerd of je in die stituatie met de muis op het virtuele kb WEL nog geluid hebt?? Of geeft HW al aan dat er geen audio meer is?

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 feb 2012 10:41

Re: audio midi valt uit

Ik zie, dat deze unit reeds in 2002 is ontwikkeld. OFschoon er idd Win7 SP1 64 bits drivers voor zijn gemaakt, is mijn ervaring met diverse producten uit die tijd, dat dit niet altijd optimaal is gelukt.
Verder waarschuwt deze unit niet, als hij tegen zijn (USB1.0.......) bandbreedtegrenzen aanloopt. De grens is 16 bits 48 kHz ( voor 4 ch gebruik).

Dus het zou zomaar kunnen zijn, dat je tijdens het spelen ( ook een btje afhankelijk van de samplefrekw; bij de wat oudere samplesets is het nogweleens 44 kHz) tegen zn grenzen aanloopt........denk ik.......

Laatst nog een Firewire Focusrite Saffire via marktplaats gezien voor E 125,.......voldoende bandbreedte en 10 ch output.
En zeer stabiel.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 20 feb 2012 10:59

Re: audio midi valt uit

Geert schreef:Ik zie, dat deze unit reeds in 2002 is ontwikkeld. OFschoon er idd Win7 SP1 64 bits drivers voor zijn gemaakt, is mijn ervaring met diverse producten uit die tijd, dat dit niet altijd optimaal is gelukt.


Hallo Geert,
Het ligt niet alleen aan de nieuwe drivers, maar ook aan de manier waarop W7 hiermee omgaat. Ik lees dat meer gebruikers problemen hebben met de M-Audio Audiophile (http://forum.ableton.com/viewtopic.php?f=1&t=172308). Geadviseerd wordt om in ieder geval alle ethernet en wireless verbindingen uit te schakelen en daarnaast de BIOS te upgraden.

Groet, Danny

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2012 11:49

Re: audio midi valt uit

nog een aanvulling op Geert zijn verhaal: je kunt natuurlijk ook rechtsonder in het HW scherm kijken of de midi lichtjes flikkeren als je op de toetsen rammelt
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 feb 2012 14:02

Re: audio midi valt uit

Evert-Jan,

het ging mij niet erom, vast te stellen ofer nog Midi was. maar juist om te zien of er nog Audio was......

Maar de meeste tips zijn nu al gegeven; nog eentje: geen USB-hub gebruiken natuurlijk! En ook geen andere USB-apparaten liever. Wat dat laatste betreft zit je met Firewire beter, omdat je daar niet snel een andere gebruiker bij zult plakken.

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 feb 2012 01:08

Re: audio midi valt uit

Geert schreef:Ik zie, dat deze unit reeds in 2002 is ontwikkeld. OFschoon er idd Win7 SP1 64 bits drivers voor zijn gemaakt, is mijn ervaring met diverse producten uit die tijd, dat dit niet altijd optimaal is gelukt.
Verder waarschuwt deze unit niet, als hij tegen zijn (USB1.0.......) bandbreedtegrenzen aanloopt. De grens is 16 bits 48 kHz ( voor 4 ch gebruik).

Dus het zou zomaar kunnen zijn, dat je tijdens het spelen ( ook een btje afhankelijk van de samplefrekw; bij de wat oudere samplesets is het nogweleens 44 kHz) tegen zn grenzen aanloopt........denk ik.......

Laatst nog een Firewire Focusrite Saffire via marktplaats gezien voor E 125,.......voldoende bandbreedte en 10 ch output.
En zeer stabiel.

HG

Geert


De Focusrite stamt uit 2005, dat maakt vast een wereld van verschil :lol:
Ook hiervoor zijn W7 drivers geschreven.
Overigens, USB2, 24 bits voor de M-audio!
Ik ben de 40 gepasseerd, het verschil tussen 16 of 24 bits hoor ik toch niet.

Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 feb 2012 01:18

Re: audio midi valt uit

dkoschinski schreef:
Geert schreef:Ik zie, dat deze unit reeds in 2002 is ontwikkeld. OFschoon er idd Win7 SP1 64 bits drivers voor zijn gemaakt, is mijn ervaring met diverse producten uit die tijd, dat dit niet altijd optimaal is gelukt.


Hallo Geert,
Het ligt niet alleen aan de nieuwe drivers, maar ook aan de manier waarop W7 hiermee omgaat. Ik lees dat meer gebruikers problemen hebben met de M-Audio Audiophile (http://forum.ableton.com/viewtopic.php?f=1&t=172308). Geadviseerd wordt om in ieder geval alle ethernet en wireless verbindingen uit te schakelen en daarnaast de BIOS te upgraden.

Groet, Danny


hallo Danny,
Wireless zit er niet op/in/aan. Ethernet wel. BIOS upgraden lijkt mij ook niet direct de oplossing. De PC -en BIOS- is behoorlijk recenter dan de W7-64 driver. En upgraden van iets wat niet kapot is.......

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 feb 2012 09:48

Re: audio midi valt uit

Ok Jan, dat verhaal van limitation of active ports bij meer bits valt idd nogal mee; je houdt bij 24 bits zie ik toch 3 stereo pairs over zodat je in elk geval 2 stereo pairs voor weergave hebt ook bij 24 bits. Ik had wat te snel gelezen..... :roll:

Zelf hoor ik nog wel verschil tussen 16 en 20 bits, maar de stap naar 24 doet bij mij nix meer.
Voor alle zekerheid doe ik dus standaard maar 20 bits.

Heb hier een vergelijkbare set, de EMU 0404 USB. Mocht je evt inde buurt van Ermeloo wonen, dan kan je altijd eens een tijdje die uitproberen......is mijn reserve-set.

HG

Geert

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 21 feb 2012 12:47

Re: audio midi valt uit

Ben het probleem ook wel eens tegen gekomen.
de oorzaak was eigenlijk simpel-eenslechte verbinding in de midikabel/contacten tussen VPO en geluidskaart

opnieuw insteken en verbinden -probleem op gelost!!!
Slechte verbindingen tussen HUB en wellicht diepere oorzaken, maar als het wel gewerkt heeft moet het toch lukken
succes er mee!
gert ceess

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 22 feb 2012 22:05

Re: audio midi valt uit

Hallo allen,

Na alle reacties gelezen te hebben en een aantal zaken getest komt ik tot het volgende:
- de uitval van zowel midi als audio (in Hauptwerk) ontstaat "spontaan". Meestal echter maar één keer en binnen 15 minuten na opstarten een enkele keer komt het later ook nog voor.
- wanneer ik stop met orgelspelen, zeg een uur of langer, doet ie het vaak ook niet meer.
- op het moment dat ie uitvalt ziet Hauptwerk geen midi meer, lampjes rechtsonder knipperen niet meer, toetsen van het virtuele klavier bevriezen. Ook met de muis de toetsen bedienen heeft geen resultaat. Het lijkt erop, ik durf het bijna niet te schrijven, dat Hauptwerk hierop vastloopt.
- Ik krijg weer geluid en midi door op het scherm onder "engine" en dan onderaan iets van "stop audio en midi" aan te klikken, vervolgens op de foutmelding "OK"te klikken en dit dan het hele rijtje nog een keer te doen.

Iemand nog tips?

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 feb 2012 22:14

Re: audio midi valt uit

Geen tips, wel weet ik wel haast zeker, dat dit een compatibiliteitsprobleem is, een wat verouderd product, wat onder nieuwe software draait. Hierboven reeds aangegeven.
Had ik destijds ook en er valt niet echt veel tegen te doen, dan je frustratie wegbijten en overnieuw starten.
Destijds sloot ik meteen na het spelen HW af, dan liep hij i.i.g. tussentijds niet stil.
Misschien, als Bruin het trekken kan..., een nieuwe kaart?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 feb 2012 23:55

Re: audio midi valt uit

Jan
betreffende uitval binnen 15 minuten kan ik niets zeggen. Maar na 1 uur niet gebruik zou kunnen duiden op een slaapstand van je PC. Deze kun ze in het "configuratiescherm" aanpassen onder het kopje energiebeheer (eventueel in "Nooit in slaapvallen PC" zetten; scherm mag na 1 uur uit)
Jan schreef:op het moment dat ie uitvalt ziet Hauptwerk geen midi meer, lampjes rechtsonder knipperen niet meer, toetsen van het virtuele klavier bevriezen. Ook met de muis de toetsen bedienen heeft geen resultaat. Het lijkt erop, ik durf het bijna niet te schrijven, dat Hauptwerk hierop vastloopt.
Hauptwerk loopt niet vast maar omdat je USB Midi en geluidskaart niet meer functioneert, HW niets kan ontvangen aan Midi en ook geen geluid kan afspelen. Je kunt kijken of de USB Hubs goed zijn ingesteld. Even uit mijn hoofd: op het computericoontje (via start en dan 2e kolom) en dan rechtermuisknop --> eigenschappen. Vervolgens apparatenbeheer en dan USB apparaten. Bij alle Hub's rechter muisknop en dan eigenschappen. Een van de tabjes is energiebeheer. Daar het vinkje weghalen als dat staat voor "mag door PC worden uitgeschakeld om energie te besparen" (oid)

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com