Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

(MFB) speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 maart 2012 21:06

Re: (MFB) speakers

Hoi Lucas

Ik heb in mijn jeugd (ben nu 53!)de MFB boxen wel eens bij kenissen gehoord maar heb er niet meer echt weet van hoe ze klonken. Wel kan ik gezien de stand van de hedendaagse techniek bijv. met zekerheid stellen dat een Volvo S60 comfortabeler rijdt dan een Volvo Kattenrug ook al heb ik in geen van beiden ooit gereden. Zo is het denk ik ook met deze boxen in vergelijking met de jongere generatie boxen.
Nogmaals niets ten nadele van deze boxen en ze zullen best wel lekker klinken en in hun tijd waren ze echt revolutionair maar de techniek heeft toch zeker niet stil gezeten in de afgelopen 35jaar.!

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 10 maart 2012 21:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 maart 2012 21:10

Re: (MFB) speakers

tja buizenversterkers :roll: :roll:

ben ook druk aan het sparen maar ik vrees dat ze weg zijn voordat ik het geld bij elkaar heb :oops:
dus doen we het maar met de semi buizenversterker
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/bui ... ies-3.html?

dus als iemand zo iets koopt en wel 2e hands?, dan moet je geen last hebben can de recessie :?

maar het geluid is echt bizar mooi
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 10 maart 2012 22:25

(MFB) speakers

Het is wel grappig dat het woord buizen versterker nu valt, daar ik momenteel bezig ben met de bouw van 8 buizen versterkers ( 4voorversterkers en 4 eindversterkers) gebaseerd op de EL34 en KT88.
Naar mijn menig is het geluid veel warmer dan van een transistor versterker.
Heb in het verleden vele versterker gebouwd en gerepareerd maar altijd als hobby.


Willem.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 11 maart 2012 01:10

Re: (MFB) speakers

Dag Jan,

Qua leeftijd kunnen we elkaar de hand geven :) .
Ik vind het wel grappig dat mensen die de boxen niet kennen zo hun twijfels hebben ("'t Is oude techniek dus zal het wel niets wezen"). Iemand die de stoute schoenen aantrekt en gewoon gaat proberen blijkt erg onder de indruk te zijn (zie het relaas van Christiaan, en vele lotgenoten op mfbfreaks.com). En ja, als je je twijfels hebt kun je natuurlijk zomaar gaan denken die die indruk op minder goede oren of een minder goed smaak is gebaseerd (lees je eerdere bijdragen maar eens terug, die suggestie doe je wel een beetje... ;)).

Ikzelf was overigens net zo'n twijfelaar, maar wilde op een dag graag wat betere boxen bij mijn pc. Nou, de 541tjes die hier staan doen het 99 keer beter dan de 2010-boxjes die ik hiervoor had. Daarmee is mijn MFB-voorliefde dus ontstaan. Ik had grote 3-weg zuilen van Philips uit 1985 in de woonkamer. Na aanschaf van drieweg-MFB's (de 532) heb ik die zuilen verkocht. Ze hadden in de verste verte niet de kwaliteit van de MFB's (tot mijn grote verbazing).
Met andere woorden: ik zou je nog wel eens weer willen horen wanneer je deze boxen een keer in het echt beluisterd hebt (bijvoorbeeld in combinatie met Hauptwerk). Nee, het is vandaag geen state-of-the-art meer. Maar ik kan me niet voorstellen dat die Behringer monitortjes die ik hier en daar zie, simpele 2-wegjes van een 200 tot 400 euro per stuk (!) dat wèl zouden zijn. Uiteindelijk gaat het dan toch ook om de prijs/kwaliteitverhouding.

En ja, die auto's... Alle technische vooruitgang ten spijt zijn er toch ook old-timers die een rijgevoel geven dat in de moderne auto's niet meer aanwezig is. De grote massa wil een comfortabel veergedrag dat ten koste gaat van dat ouderwetse gevoel van contact hebben met het wegdek. Dus of nieuwer nu altijd beter is...

groet, Lucas
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 maart 2012 02:11

Re: (MFB) speakers

Hoi Lucas

Altijd leuk zo'n discussie! Ik vind het ook wel leuk dat mensen nog steeds zo enthousiast zijn over de MFB boxen dus zullen ze ook wel iets speciaals hebben dat mensen aanspreekt.
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken (ik ben ook een audio/homecinema liefhebber). Ik ben begonnen met Celestion MK2 speakers die toendertijd uitstekend getest waren (bijna high end volgens de vakbladen). Ik heb hier jaren met veel plezier naar geluisterd. toch begon het weer te kriebelen en later heb ik Kef RDM2 boxen aangeschaft met twee Tannoy supertweeters erboven op.
De boxen waar ik jaren met plezier naar had geluisterd werden volledig weggespeeld door deze Kefs. De ruimtelijkheid en het gemak van weergave waren gewoon van een veel hogere klasse.Ik luister nog steeds met veel plezier naar deze boxen. Sinds kort heb ik boven op mijn orgel twee Kef R100 speakers geplaatst. Dit zijn speakers uit de nieuwste Kef R serie waarin speakers zijn gemonteerd die afgeleid zijn van the Blade speakers (de top speakers van Kef). Voor Hauptwerk klinken ze fantastisch maar ook bij het luisteren naar gewone muziek hoor ik de evolutie in deze Kef speakers. De musikaliteit en vooral de transparantie van deze speakers is gewoonweg fantastisch en duidelijk nog een stap hoger vergeleken bij de Kef RDM2 boxen in mijn gewone instalatie. Ik heb dus in de jaren duidelijk een evolutie in mijn boxen gehoord door de verder toegenomen technische verfijning en innovaties. ik kan mij dus niet echt voorstellen dat boxen van 35 jaar oud nu nog zo´n goed geluid hebben dat ze de vergelijking met de hedendaagse boxen kunnen doorstaan. Begrijp me goed ik wil niet overkomen als de man die het wel weet op het gebied van boxen want dat is zeker niet zo en op dit forum leer ik weer veel van anderen, dit zijn alleen mijn eigen bevindingen op het boxen gebied.
Het moet zeker geen box wedstrijd worden :lol: :lol:


Groeten Jan

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 12 maart 2012 00:42

Re: (MFB) speakers

Het moet zeker geen box wedstrijd worden

Nou, daar ben ik het wel mee eens! Het leukst zou het natuurlijk zijn om eens een boxenvergelijking te kunnen doen. Zoiets als de "mfb-freaks" regelmatig doen (klik hier; let wel: het gaat hier niet alleen over MFB-boxen maar ook over nieuwe boxen in combinatie met een high-end versterker, en deze bijdrage is geschreven door de bejaarde Piet Gouw, de ontwikkelaar van de MFB's).
Overigens ben ik zeker niet idolaat, en kan het best zijn dat ik uiteindelijk met mijn budget toch voor iets anders kies. Ik vraag me ook af of je aan boxen voor Hauptwerk-gebruik dezelfde eisen moet stellen als aan het algemene gebruik. Maar dat zijn allemaal dingen waar ik nog niet uit ben. Voorlopig blijf ik nog wel even tevreden... ;)

Groet, Lucas
Laatst bijgewerkt door Lucas op 29 jan 2022 23:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 maart 2012 01:22

Re: (MFB) speakers

Hoi Lucas

Ik denk dat er niet echt specifieke Hauptwerkboxen bestaan (waarschijnlijk zijn een hoop Hauptwerk gebruikers het hier niet mee eens!) Muziek is muziek of het nou wordt opgewekt door een CD of door het spelen van een sampleset. wel is de plaatsing van boxen boven op een orgel console anders dan in een gewone huiskamer instalatie. Een orgel staat dicht tegen een muur en als je kiest voor boxen met een basreflexpoort aan de achterzijde dan kan dit nog weleens voor een boemerige bas zorgen. ook koppel je twee ruimtes (orgel en boxen) aan elkaar als je ze boven op elkaar zet. Dit kan wel eens ongewenste beinvloeding van elkaar geven. Ontkoppel de boxen goed van de orgel console met een dikke laag schuimrubber of andere rubber dempers. Je zou nog wel eens verbaasd kunnen zijn over de positieve invloed op het geluidsbeeld na ontkoppeling (ik weet dat uit ervaring!)

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 12 maart 2012 19:08

Re: (MFB) speakers

Loosman schreef:Hoi Lucas

Ik denk dat er niet echt specifieke Hauptwerkboxen bestaan (waarschijnlijk zijn een hoop Hauptwerk gebruikers het hier niet mee eens!) Muziek is muziek of het nou wordt opgewekt door een CD of door het spelen van een sampleset. wel is de plaatsing van boxen boven op een orgel console anders dan in een gewone huiskamer instalatie. Een orgel staat dicht tegen een muur en als je kiest voor boxen met een basreflexpoort aan de achterzijde dan kan dit nog weleens voor een boemerige bas zorgen. ook koppel je twee ruimtes (orgel en boxen) aan elkaar als je ze boven op elkaar zet. Dit kan wel eens ongewenste beinvloeding van elkaar geven. Ontkoppel de boxen goed van de orgel console met een dikke laag schuimrubber of andere rubber dempers. Je zou nog wel eens verbaasd kunnen zijn over de positieve invloed op het geluidsbeeld na ontkoppeling (ik weet dat uit ervaring!)

Groet Jan


Hallo Jan, wat dacht je hiervan: http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/2_wege/grandorgue/index.html

vrgr Jan N
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 maart 2012 21:00

Re: (MFB) speakers

Hoi Jan

Grand Orgue is denk ik de naamgeving voor die boxen omdat ze zo laag door lopen maar ik weet niet of deze boxen specifiek ontworpen zijn voor Hauptwerk? ik denk wel dat ze er uitermate geschikt voor zijn. Sinds kort ben ik in het bezit van een jm aucoustics reference1 subwoofer gekocht voor 350€ op marktplaats. Deze subwoofer gaat tot 10 HZ!! bijgaand de frequentie metingen van mijn luisterruimte met als bruine lijn de gemeten frequentie respons van mijn luister ruimte met flinke bult bij 60 HZ (waarschijnlijk had ik de highcut frequentie op de subwoofer lager moeten instellen) en de witte door ARC gecorrigeerde frequentie curve. (Arc zorgt door de correctie ook voor een naadloze aansluiting van de subwoofer op de main speakers). Let even op de lineariteit (na ARC correctie, witte lijn!)en hoe ver het laag recht doorloopt. vergelijk dit eens met de Visaton frequentie curve en laag afval. Met twee goede boekenplank speakers en een goede subwoofer (incl. ARC correctie) bereik je dus zelfs een beter resultaat dan 2 van die (foei lelijke!) Grand orgue boxen.

Groet Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 maart 2012 23:12

Re: (MFB) speakers

Strak weer, Jan, met die ARC erbij.......Een enorme aanrader voor orgelmensen, omdat je vooral met aangehouden tonen zoals het orgel produceert, zo snel dit soort zaken hoort!

Nou heb ik toevallig die Grand-Orgues helpen in elkaarzetten en natuurlijk ook gehoord. Daar heb je dus weer zoiets als met die vorige diskussie over MFB........

Tis niet te meten allemaal. Je moet het beleven.......zegt een techneut!

Dat laag komt heel anders tot je. Zal ik maar zeggen. Tis alleen wel jammer, dat het rendement OERlaag is; je hebt al gauw 500 Watt nodig!! Dus alleen verantwoord te doen met veel zonnepanelen.


HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 maart 2012 15:02

Re: (MFB) speakers

Hoi Geert

Hoe zit het met de transient weergave van deze boxen omdat er behalve voor het sub gebied eigenlijk fullrange speakers in zitten zonder tweeters?
Hoe klonken ze in jouw beleving?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 maart 2012 00:43

Re: (MFB) speakers

Daar heb je een punt, Jan!

De ontwerper geeft ergens ook zelf aan, dat deze dingen ook prima voor het laag alleen zijn. Hij weet denk ik ook wel, dat het midden-hoog beter kan. Daar zitten nl gewoon een aantal goedkope ovale ( heel slecht..) speakertjes in. De meeste mensen vinden het hoog min of meer gemeen zeg maar. De spreiding is ook minder goed.
Je zou die box willen kombineren met de eitjes........

Maar in een kerkruimte doen ze het uitstekend. Voor in huis zijn ze denk ik ook btje te log en lelijk.....


HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 17 maart 2012 02:55

Re: (MFB) speakers

Ik ken de Visatons zelf ook omdat Johan van de Waal van Dijk er 2 sets van gebouwd heeft en ik één set een tijdje bij mij thuis heb uitgeprobeerd. Zo'n freq. curve zegt mij nooit zoveel, ik weet dat deze zo recht mogelijk moet zijn en dat is die dus niet bij de GO van Visaton. Ik heb zelf 2 sets Behringer 3031A monitors en daar zit ook per box zo'n officieel document bij en daar is deze curve ook mooi strak. Desalniettemin zijn er zat mensen die deze boxen afdoen als goedkope rommel. :roll:
Bij de GO van Visaton is het overigens wel zo dat de bovenste 2 speakers alleen als tweeter fungeren en de overige het middengebied pakken. Die breedbanders zijn idd niet bijzonder maar (ik vermoed) omdat het er zo veel zijn, klinkt het toch goed hoor. Persoonlijk vind ik ze dus erg mooi klinken maar je moet wel een flinke kamer hebben. Ze moeten nl. minimaal 1 meter van de muur staan, liefst 3 meter wil je die 16Hz halen. In huis zal dat bij de meeste mensen niet lukken of je moet wonen als Wibi Soerjadi maar we hebben ze pas getest in een flinke zaal (voor degenen die het wat zegt, zaal D bij ons in het Hervormd Centrum) en dan blijken ze moeiteloos in staat om een zingende gemeente te kunnen dragen. Naar mijn mening is het concept hier ook voor ontworpen en Johan heeft de omkasting aangepast waardoor het - voorzien van front - gewone mooie luidsprekerzuilen zijn. Ik moet er overigens wel even bij zeggen dat we er wel een 2000Watt versterker achter hadden staan :?

Nu ik echter de MFB's ontdekt heb, kan ik deze toch nog het meeste aanbevelen, althans voor thuis. Persoonlijk ga ik voor meerkanaals weergave en dan is het volgens mij iets minder belangrijk om superkwaliteit weergevers te hebben. Voor 2 van de KEF's van Jan heb ik ongeveer 10 MFB544 boxen en ik denk toch dat deze laatste dan uiteindelijk een beter resultaat opleveren. Ik ken die KEF's niet maar Johan heeft ook Genelecs die ook een flinke duit kosten en als ik die hoor naast de MFB's kan ik niet zeggen dat ze veel beter klinken. In het laag redden ze het sowieso niet tegen de MFB's. Uiteraard, het blijft smaak maar ik blijf er ook bij dat je versteld zult staan als je zo'n MFB 541 of 544 aanschaft via Marktplaats en aansluit op je HW systeem. Ik ben er erg blij mee iig. Ik was zoals gezegd eerder al gegaan voor 4 'budget' Behringer 3031A monitors omdat ik die prima vond klinken en ik deze duur genoeg vond. Op termijn wilde ik er daar dan nog 6 van aanschaffen plus een Supercube II subwoofer van Deftech maar ik heb nu 6 MFB's aangeschaft voor een kwart van dat geld. Misschien gaat die Supercube nog wel een paar Herz lager maar ik vind het het extra geld niet waard.
Wel is, zoals eerder gemeld, het uitgangssignaal van mij Focusrite kaart iets te laag om een acceptabel geluidsniveau te creëren met de MFB's maar Geert heeft inmiddels zijn diensten aangeboden om dit probleem op te lossen middels een custom built tussenversterker!
Ik verwacht dat over 2 maanden mijn orgel af is en dan zijn geïnteresseerden zeker welkom om eens te komen luisteren. Dan pas kun je je eigen oordeel vellen. Mochten er mensen zijn die de Visatons willen testen, ook dat kan in Hardinxveld Giessendam dus we kunnen het zelfs eventueel combineren.

Groeten
Christian

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 17 maart 2012 10:33

Re: (MFB) speakers

Cribo schreef:Ik moet er overigens wel even bij zeggen dat we er wel een 2000Watt versterker achter hadden staan :?


Nouja, als ze toch drie meter van de muur moeten staan heb je daar toch ook wel de ruimte voor dunkt me.. :mrgreen:
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 maart 2012 13:13

Re: (MFB) speakers

Ik snap de logica in het ontwerp niet? Als de bovenste twee fullrange speakers alleen de hoge tonen weergeven waarom zet je er dan geen echte tweeters in?. Nog even terugkomend op de frequentie metingen, bij de Grand orgue is dit waarschijnlijk gedaan in een dode kamer dus de frequentie curve is de echte curve zoals de weergevers het weergeven zonder kamer invloeden en bij de metingen in mijn kamer is de frequentie curve uiteraard wel beinvloed door de ruimte waar de boxen in staan, dit nog even terzijde.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2012 13:47

Re: (MFB) speakers

Loosman schreef:Ik snap de logica in het ontwerp niet? Als de bovenste twee fullrange speakers alleen de hoge tonen weergeven waarom zet je er dan geen echte tweeters in?.

Groet Jan


A. omdat die duurder zijn......
B. omdat ze dan minder goed matchen met de fullrange speakers.....

groeten
Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 maart 2012 15:43

Re: (MFB) speakers

Hoi Christian

Meerdere boxen op je console heeft natuurlijk een aantal grote voordelen. Je kan zelf beslissen welke registers door welke boxen worden weergegeven en omdat je de boxen individueel minder belast kan dit de geluids kwaliteit verbeteren. Ik denk wel dat deze manier van weergeven wel beter past bij de dry sample sets omdat dit toch al per pijp is opgenomen en daarna software matig zijn verdeeld over het linker en rechter kanaal. Bij wet sets (stereo en surround) is de opname gemaakt met een stereo microfoon opstelling en worden de plaats van de orgel pijpen (voor zover ik weet, maar dat weet ik niet zeker) precies zo weer gegeven als ze zijn opgenomen.Ook de akoestiek wordt opgenomen. de samples worden dus op 2 vaste punten door 2 microfoons opgenomen. als je de opnamen daarna weergeeft via 2 boxen in stereo opstelling dan krijg je voor mijn gevoel de meest accurate weergave van met name de ruimte waar het orgel zich bevind. Als je surround samplesets gebruikt dan wordt het helemaal een feest omdat je dan met 4 referentie punten werkt. Je kan het dan vergelijken met autonavigatie. Door een aantal vaste (satteliet) punten weet je precies waar je auto zich bevind. Ik denk dat je op deze manier wel de meest accurate perceptie krijgt van de ruimte om je heen met surround sets.

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 maart 2012 16:45

Re: (MFB) speakers

Jouw verhaal klopt wel, Jan, denk ik. Alleen zou ik willen toevoegen, dat, hoe conform de werkelijkheid ook een surround-opname tot stand is gekomen, de afspeel-ruimte nu eenmaal een zeer grote invloed blijft uitoefenen.
Weliswaar heb jij dus de meest opvallende reflekties en faseverschuivingen er met ARC uitgehaald, maar toch is het nu eenmaal een feit, dat op meer dan 1,5 m van de luidsprekers in de meeste ruimtes het gereflekteerde geluid domineert over het direkte geluid.

Ik schat daarom in, dat in die situaties het toch iets minder punctueel wordt dan gesuggereerd. Maar dat surround heel veel toevoegt is zeker.
Het zelf maken van surround dmv convolution vind ik zelf nog net iets interessanter, omdat je dan de surround-parameters meer in de had hebt en kunt afstellen op je smaak en luisterruimte. En nog niet iedereen heeft 24 Gig RAM..
En snellere laadtijden.

Heel iets anders, inhakende op jouw ideale stereo of surround opstelling, is, of je registers wilt laten mengen in het electrische of in het akoestische domein zoals dat in het echte orgel gebeurt...
In het laatste geval heb je dus veel kanalen nodig; om minimaal de meest in het oor springende stops zo te verdelen ( 8 voets, 4 voets, reeds, etc).

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2012 19:40

Re: (MFB) speakers

het verdelen van verschillende stops geeft alleen bij een dry sampleset een wat bredere spreiding

bij wet sets zou ik het zelfs afraden, heb diversen test gedaan, maar tot nu toe bevalt de volgende configuratie het best,
namelijk, alle orgelstemmen(met uitzondering van de surround indien voorhanden) verdelen over 3 of meer stereo paars en hauptwerk zelf het algoritme qua verdeling laten uitzoeken,

Deze zijn verdeeld over 3(of meer) stereo uitgangen ,en 1 mix down output zodat alle geluid van de 3(of meer) stereo kanalen, ook naar de subwoofer gaan.
Het voordeel hiervan is dat ook alle 16vt-32vt van uit het hoofdwerk,rugwerk en zwel, ook naar de subwoofer gaan terwijl de hogere harmonischen van
de 16vt-32vt ook naar de andere 3(of meer) stereo speakers gaan.

Het grote voordeel is dat als je b.v. maar met 1 register aan speelt het geluid uit al je speakers komt en wel de laagste C0 uit stereo paar 1 de volgende C1 uit speaker paar 2 en de volgede C2 uit speaker paar 3
en dan komt C4 weer uit speaker paar 1 en in hetzelfde octaaf komt met hetzelfde register aan de C uit speaker 1, de cis begint in speakerpaar 2 de d begint in speakerpaar 3 in dit gaat zo voor alle andere toetsen(heb ik beluisterd bij Pleun), en daarna overgenomen in mijn eigen configuratie).

Je luidsprekers worden op deze manier optimaal benut
--Geluid is verdeeld over al je speakers, en subwoofer "octaves and ranks cycled" Dit geeft een heel breed gedragen geluid
--Het voorkomt intermodulatie d.i. het ontstaan van niet verwante tonen
die uit 1 box komen
--Het voorkomt een vervorming van signaal mix effecten
als je b.v.een terts of een kwint speelt komt die nu uit 2 verchillende boxen.

ook bij dry sets geeft dit een reel geluidsbeeld weer.


groeten

Jan Wim
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 17 maart 2012 21:32, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 maart 2012 21:14

Re: (MFB) speakers

Goeie uitleg, Jan-Wim.......hier is wel behoefte aan, omdat het voor veel gebruikers al gauw abracadabra wordt.......

Ook helemaal eens met die opmerking dat droge samples het best geschikt zijn voor wat ik aankaartte.

Voor die zeg maar min of meer random verdeling zoals jij beschrijft, is het natuurlijk wel van belang, dat je identieke speakers gebruikt, en bij de opstelling hier ook rekening mee houdt om vreemde sprongen en klankverschillen te vermijden.

Persoonlijk - wat mooi dat je dat allemaal met HW kan doen.... - ben ik nogal een liefhebber van een verdeling in werken.
Daar kun je dan indien de ruimte en budget het toelaat, nog weer onderverdelingen in maken natuurlijk.
Maar ik vind het best indrukwekkend dat je dus de lokatie van een werk, en ook de akoestisch verschillende uitwerking daarvan in de ruimte, zo fraai kunt simuleren.

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 maart 2012 23:47

Re: (MFB) speakers

Duidelijk verhaal van Jan Wim.
Nog een aanvulling: de 6 boxen moeten van hetzelfde merk/type zijn; anders heb je natuurlijk geluidsverschillen tussen de verschillende paren
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 maart 2012 17:43

Re: (MFB) speakers

Hoi Jan Wim

Hoe bedoel je dat? Hauptwerk zelf qua algorItme de verdeling kan laten Uitzoeken? Is zoiets instelbaar? Kan je het nog iets meer verduidelijken.

Groet Jan

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 19 maart 2012 01:35

Re: (MFB) speakers

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Hoe bedoel je dat? Hauptwerk zelf qua algorItme de verdeling kan laten Uitzoeken? Is zoiets instelbaar? Kan je het nog iets meer verduidelijken.

Groet Jan


Hallo,

Ik heb hier over in het verleden ook weleens wat over geschreven in een eerder topic bij technische vragen dat luidde als volgt:

Ik speel al jaren met Hauptwerk en ik heb diverse luidspreker configuraties uitgeprobeerd. Het beste wat hier uitgekomen is , is de volgende confuguratie:
Ik heb 6 Genelec 8040 studio speakers en 1 definitive supercube II subwoofer. Deze heb ik verdeeld over 3 stereo uitgangen en een mix down output zodat alle geluid van de 3 stereo kanalen ook naar mijn subwoofer gaan. Hierop zit een crossover van 40 tot 150Hz
Het voordeel hiervan is dat ook alle 16vt van uit het hoofdwerk,rugwerk en swell ook naar de subwoofer gaan terwijl de hogere harmonischen van
de 16vt ook naar de andere 3 stereo speakers gaan.
Het geeft een mooi gedragen en verdeeld geluid
Het grote voordeel is dat als je b.v. maar met 1 register aan speelt het geluid uit al je speakers komt en wel de laagste C0 uit stereo paar 1 de volgende C1 uit speaker paar 2 en de volgede C2 uit speaker paar 3
en dan komt C4 weer uit speaker paar 1 en in hetzelfde octaaf komt met hetzelfde register aan de C uit speaker 1, de cis begint in speakerpaar 2 de d begint in speakerpaar 3 in dit gaat zo voor alle andere toetsen. Ik heb nog 1 stereo uitgang over voor eventueel surround.

In de Audio output groups' screen, 'Output allocation within group' set to 'Cyclic within octave, octaves and ranks cycled'.Dan op de 'General settings | Audio outputs' screen moet je 5 uitgangen maken
1. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=1, R chan=2, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
2. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=3, R chan=4, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
3. Type=primary, format=stereo, geluidskaart, L chan=5, R chan=6, group=Main output, aux 1 dest='Mix'.
4. 'Mix', type=aux mix-down, format=stereo, geluidskaart, L7, R 8
.5. reserve voor eventuele surround boxen
Nr 4 de mixdown is alle signaal wat nu ook naar je subwoofer gaat.

Er is nog een groot voordeel:
In General settings in de audeo settings heb je maar 1 groep zodat je tijdens het toewijzen van je registers van b.v. Kampen je met 1 klik
alle registers van alle klavieren en pedaal in een keer kan selecteren onder
"main-output" zonder dat je ze over je verschillende boxen moet selecteren.

een vereiste voor zo een configuratie is dat je wel het zelfde type boxen hebt. dus kort samen gevat de volgende voordelen
1)Je luidsprekers worden optimaal benut
2)Geluid is verdeeld over al je speakers en subwoofer "octaves and ranks cycled" Dit geeft een heel breed gedragen geluid
3)Het voorkomt intermodulatie d.i. het ontstaan van niet verwante tonen
die uit 1 box komen
4)Het voorkomt een vervorming van signaal mix effecten
als je b.v.een terts of een kwint speelt komt die nu uit 2 verchillende boxen.

Dit wordt ook zo op de engelse site voor een Multi speaker setup aanbevolen

Pleun Doolaard
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 maart 2012 12:30

Re: (MFB) speakers

Hoi Pleun en Jan Wim

Bedankt voor jullie uitleg.

Zo'n opstelling heeft veel voordelen i.v.m. De verdeling van het geluid over meerdere speakers. Zelf speel ik nu met een vierkanaals surround opstelling met 4 Kefs en een subwoofer (JM acoustics). Ik ben hier erg tevreden over omdat ik momenteel niet het gevoel heb dat deze Kefs moeite hebben met complexe signalen en om weer te gaan investeren heb ik nu niet zo'n zin in. Omdat de Kefs met de tweeter (net als veel Tannoy's) in het midden een perfecte fase reinheid hebben denk ik dat op het gebied van ruimtelijkheid en focusering dit soort opstellingen in het voordeel zijn terwijl op het gebied van breed gedragen/Intermodulatie vervorming de 6 speaker opstellingen in het voordeel zijn.
Leuk dat er zoveel wegen naar Rome leiden en dat je door dit forum ook leert dat je ook op een andere wijze een goed klinkend Hauptwerk systeem kan realiseren.

Groet Jan
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com