Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geluid via speakers anders dan via opname of koptelefoon

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 42

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 28 jun 2023 15:36

Geluid via speakers anders dan via opname of koptelefoon

Goedemiddag,

Ik zit met een probleem.

Het scenario:
Ik speel op Hauptwerk (of Sweelinq), en ik neem het stuk op.
Daarna speel ik de onbewerkte opname af, en die klinkt veel directer dan het orgel in het programma zelf (1 op 1 vergelijken met afwisselen tussen beide).
Ook klinkt het orgel wat ik gebruik (tijdens spelen) ook veel directer via de koptelefoon.

Ik gebruik een Motu M4 (via USB C verbonden). Midi gaat PC in vanaf het orgel.
Geluid gaat daarna met kabel via een Adam Sub7 subwoofer naar 2x Adam T7V speakers.

Ook als ik een ander instrument (piano) aansluit op de geluidskaart is er praktisch geen verschil tussen beide.
Ook als ik een CD afspeel is er niets aan de hand...

Hoe los het op, dat zowel Hauptwerk als Sweelinq niet meer zo afstandelijk klinken via de speakers?

Groet,

Ronald

Berichten: 42

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 28 jun 2023 16:31

Re: Geluid via speakers anders dan via opname of koptelefoon

Inmiddels heb ik de oorzaak gevonden:

MOTU M4 heeft 4 uitgangen: 1/2 en 3/4

1/2 is Monitor (geluid werkt prima, maar is soort van afstandelijk).

Nu de kanalen herzien naar 3/4, kabels daar ingeplugd, en ziedaar!

Ik had de draad ook kunnen verwijderen, maar ik denk dat de eigen oplossing geven wel even nuttig is voor evt. anderen die met hetzelfde probleem zitten.

Groet,

Ronald

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jun 2023 18:47

Re: Geluid via speakers anders dan via opname of koptelefoon

Ronald

toch een vraag: hoe speel jij de audio-opname vanuit de PC af?
Welk programma gebruik je?
En je gebruikt toch niet de analoge ingangen op de geluidskaart daarvoor?

Waarom deze vraag?
Uitgang 1/2 is de monitoruitgang van de geluidskaart.
In geluidsstudio's gebruikt men om geluid op ingang 1/2 en 3/4 via een DAW als Reaper, Steinberg, enz. op te nemen en dan in gemixte vorm direct af te spelen via die uitgang 1/2.
Er zit een kleine vertraging tussen het horen van het opgenomen geluid en het via de studio monitor weergegeven geluid (latency). En daarom zou het iets ruimtelijk kunnen klinken als je een opname via die analoge ingangen afspeelt.

Iets anders kan ik niet verzinnen waarom uitgang 1/2 ruimtelijker klinkt dan uitgang 3/4. De 4 zijn identieke uitgangen. En de M4 heeft geen mogelijkheid om akoestiek toe te voegen.
En ik denk dat de hoofdtelefoon parallel staat aan uitgang 1/2 en die klinkt wel direct.

Berichten: 42

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 28 jun 2023 22:22

Re: Geluid via speakers anders dan via opname of koptelefoon

Hey,

Als ik een WAV (opname) afspeel gebruik ik het standaard programma (wat nog wél werkt, na de hele Windows-strip) Foobar.

Dat signaal gaat vanuit de PC gelijk via de USB-C kabel naar m'n Motu M4.

Als ik een CD afspeel, dan doe ik dat via een losse CD-rom speler, die ik via één van de USB poorten aan de PC hang.
Rest van het geluid loopt via dezelfde weg als hierboven.

Ik ben flink aan het zoeken geweest, om de M4 anders in te stellen, maar kon hier niks over vinden.

Ik heb het me al een tijdje verbeeld, dat er iets niet helemaal goed was met het geluid.
Opnames klonken gewoon anders dan het live-gespeelde.

Vandaag een leerling over de vloer gehad, die hier ook mee aan het stoeien was geweest.
Hij hoorde gelijk een soort van afstand, zonder dat ik iets benoemd had.
Na zijn bevindingen kwam mijn verhaal bovendrijven, omdat ik al een tijdje het idee had, dat er iets niet helemaal klopte.
Helaas kostte het daarna nog wel een tijdje voordat hij met het idee kwam, om het signaal om te gooien van 1/2 naar 3/4. Maar, dat is dus wel gelukt.
Een wereld van verschil! Alles is nu duidelijk aanwezig, zonder een soort 'galm/vertraging-achtig-iets' er in/bij.

(Nog even over de hoofdtelefoon: Deze uitgang heb ik kort even gebruikt, om te testen. Dus, een splitter er in, en de beide audio kabels daarop aangesloten. Gaf gelijk een directer resultaat, echter wel smaller dan eerst.
Dat gaf wel aan, dat er qua audio-kanalen wel iets anders moest kunnen.

Ik denk dat de hoofdtelefoon gelinkt is aan 3/4. Deze klinkt namelijk identiek qua directheid.
1/2 bleef afstandelijk.)

Groet,

Ronald

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jun 2023 23:31

Re: Geluid via speakers anders dan via opname of koptelefoon

Zoals je e.e.a. beschrijft is latency geen oorzaak. Het is recht tot recht aan afspelen via USB.

Ik heb het manual gedownload en even doorgekeken.
Je kunt alleen wat zaken in de driver instellen. Dus geen separate software aanwezig zoals Cuemix bij de grotere Motu's.

Op blz. 8 staat bij een afbeelding van de M4:
Connect your headphones here. This signal matches the signal on the MONITOR outputs on the rear panel, but volume control (6) is independent.
Dus output 1/2.

Alles bij elkaar: het lijkt of er intern iets in de M4 "verkeerd staat"; je kunt niets instellen. Of misschien wel defect.

Wat je kunt proberen is een factory reset (blz. 23):
How do I factory reset my device?
Power off the unit. Press and hold the Input 1 MON button and while doing so, power on the unit. You should see several small white dots below the MOTU logo on power-up. These dots indicate that the factory reset has commenced. Wait a brief moment. When the normal level meter screen appears, this indicates that the factory reset is complete.

HW opnieuw opstarten en kijken of output 3/4 (nog) werkt en dan 1/2 proberen om het verschil te horen.


Edit 29-6-2023 10:55

Toen ik de PC uit had gedaan bedacht ik me nog: je hebt toch wel de ASIO drivers van Foobar geïnstalleerd? https://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_asio

Na installatie configureren: menu library --> configure
Dan Output --> ASIO
In Custom channel mappings Add new en dan (in jouw geval) de kanalen 1-4 toewijzen aan L en R
OK klikken.
Dan ga je link naar Output en selecteer daar bij Device de ASIO driver met die mapping

Nu hoor je op kanaal 1 en 3 het linker kanaal en 2 en 4 het rechter kanaal.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 29 jun 2023 11:56

Re: Geluid via speakers anders dan via opname of koptelefoon

Ronald schreef:Ik denk dat de hoofdtelefoon gelinkt is aan 3/4. Deze klinkt namelijk identiek qua directheid.
1/2 bleef afstandelijk.)


Ronald, even een kleine toevoeging: dan zit er iets niet goed in de M4. Ik heb deze zelf ook jaren gebruikt en contact gehad met MOTU zelf vanwege een paar verduidelijkingsvragen. Zij bevestigden dat de hoofdtelefoon alleen gekoppeld is aan uitgang 1 en 2. Dat fabrieksmatig zo bedraad en niet aan te passen (of resetten ofzo). Dus of een fabricage fout of er is iets anders aan de hand.
Groet, Remco

Berichten: 42

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 30 jun 2023 17:20

Re: Geluid via speakers anders dan via opname of koptelefoon

Heren,

Hartelijk dank voor het meedenken!

Het duurde even voordat ik tijd had om te reageren. Bij dezen!

Ik heb op de site van Motu gekeken, naar de nieuwste drivers.
Zo was er een driver beschikbaar van januari 2023 (ruim jaar na levering, dus wel de moeite waard).
Tevens was er een firmware update beschikbaar, ook maar gelijk binnengehengeld.

Nooit eerder gedacht, dat het nodig was, omdat alles goed werkte, althans dat dacht ik.
Deze week had ik een goede kennis over de vloer, en die zei gelijk, dat alles veel afstandelijker klonk dan bij hem.
Die constatering bevestigde m'n vage vermoeden, dat er al iets niet klopte.

Daarna zijn we op zoek gegaan, en bleek kanaal 3/4 wél te werken.

Goed, dat verhaal kennen we inmiddels.

Ik heb dus de drivers en nieuwe firmware van Motu geïnstalleerd.

Een factory reset wou niet. Als ik de instellingen volgde die Evert Jan hier deelde (welke handleiding heb jij trouwens, ik kan in geen enkele te downloaden handleiding een optie voor factory reset vinden... ;) )

Ik heb in Foobar de instellingen gedaan zoals het hier beschreven werd, dank daarvoor.
Ik vraag me trouwens nog wél af, wat dat te maken heeft met de verdere instellingen van de geluidskaart en andere software zoals HW of SW...

Lang verhaal kort: 1/2 werkt nu net zoals 3/4, dus, zoals het hoort.
Alles klinkt nu zoals het moet!

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Groet,

Ronald

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jun 2023 18:34

Re: Geluid via speakers anders dan via opname of koptelefoon

Ronald

Mooi dat het nu opgelost is.

Factory reset staat op blz. 23 van de M2-M4 handleiding uit 2022. Ik stuur je hem. Nu is het de de M-series handleiding geworden: M2, M4 en M6.
Ik denk dat met de update van de firmware die optie misschien vervallen is en daarom niet in het nieuwe manual staat.
Hier staat het nog wel: https://motu.com/techsupport/technotes/reset

Zoals Foobar nu ingesteld is wordt een WAV file over 2 paar stereo kanalen afgespeeld. En via de ASIO interface rechtstreeks naar de Motu ASIO driver.
Foobar speelt bijna elk soort audiobestand af in elke sample rate. Windows kan dat niet. En om uit te sluiten dat Windows onderweg wat verminkt aan het geluid waardoor 1/2 anders klinkt dan 3/4, is dat met deze Foobar configuratie uitgesloten. Vandaar.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com