Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke Adam speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 140

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 03 aug 2023 21:56

Welke Adam speakers

Momenteel heb ik 2st Adam T7v en 2st Adam T5v speakers in mijn orgel. Later dit jaar wil ik een nieuw orgel bouwen en bekijk de opties om mijn audio te upgraden.
Optie is om de overstap te maken naar de Adam A7x of A7V. Maar ik vraag me af of dat een grote verbetering is.
Ook heb ik een mogelijkheid om 2 st Adam S2A over te nemen, speakers uit het premium segment, maar wel de vorige serie (is nu de S2V).
Welke optie zouden jullie adviseren? Is het verschil van T naar A en daarna de S serie groot en een duidelijke verbetering?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 aug 2023 09:38

Re: Welke Adam speakers

Op wat voor verbeteringen hoop je bij een upgrade?

De T5V doet het erg goed in objectieve metingen en is volgens mij een nieuwer model dan de A7x of de S2A. Ik zou zelf wat twijfel hebben. Maar misschien kun je ze op de proef in huis krijgen en wat AB tests doen.
* Speakers pal naast elkaar zetten
* Tegelijk aansluiten op audio interface
* Zorg dat ze precies even luid spelen (liefst checken met REW) - doe je dat niet, dan zal de speaker die het luidst klinkt waarschijnlijk de beste indruk maken
* Zorg dat je bijv. in Reaper snel kunt wisselen van kanaal.
Avatar gebruiker

Berichten: 140

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 04 aug 2023 10:45

Re: Welke Adam speakers

Een algehele verbetering van de klank. Is opzich best goed nu, maar kan waarschijnlijk beter.
Ik denk dat de A7x inderdaad niet veel verbetering opbrengt.
De S2A is een speaker uit het topsegment van Adam, ik vraag me dus af of dat merkbaar verschil geeft.
De speakers naast elkaar testen word wat lastig. Tenzij ik de S2a aanschaf en wanneer het weinig verschil oplevert ze weer door verkoop.

Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 14 aug 2023 21:29

Re: Welke Adam speakers

Nog een kleine aanvulling. Zelf heb ik 2x A7X en 2x A3X, plus sub. Ik heb me ook verdiept in de verschillen van de Adam speakers.

Er zijn behoorlijk wat reviews over de series. Uiteraard is er een kwaliteitsverschil tussen de T, A en S serie:
- De A serie is schoner en gedetailleerder (stereobeeld en frequentierespons) dan de T. Maar minder dan de S.
- De A heeft de baspoort aan de voorkant (niet aan de achterkant zoals op de T). Maar of dat een probleem is, hangt van je opstelling af.
De A7X is nu opgevolgd door de A7V, qua geluid weinig vernieuwend. Wel qua techniek, o.a. standaard roomcorrectie.

Maar zoals op dit forum veelvuldig valt te lezen: of je dat thuis hoort hangt ook van heel veel andere factoren af (plaats, positie, kanalen, PC-configuratie/polyfonie, 'ruimte'-effect, emotie, etc.). Dus een eenduidig advies is niet te geven.

Ik heb thuis de A7x en T7V (en Focal en KRK :lol: ) vergeleken en uiteindelijk met overtuiging gekozen voor de A7X.

Groet, Remco

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 aug 2023 22:56

Re: Welke Adam speakers

De A5x en de T5V kun je hier direct vergelijken:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.22860/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.18122/

En ook hier:
https://www.spinorama.org/compare.html? ... 1=Adam+A5X

Een paar opvallendheden:
* T5V heeft een vlakkere frequentierespons in het midden en laag. A5x heeft een opmerkelijke dip bij 1kHz, dit betreft een resonantie van de baspoort aan de voorkant
* A5x is vlakker in het hoog. T5V lijkt iets opgehoogd vanaf 5kHz
* T5V lijkt een iets gelijkmatiger DI (directivity index) te hebben. Dit betekent dat de T5v gelijkmatiger afstraalt in alle richtingen
* De THD van de T5V ligt in de middenfrequenties iets lager. Dus iets meer vervorming bij de A5x. Ook dit zou aan de baspoort kunnen liggen.

Het zijn geen dramatische verschillen overigens.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 aug 2023 14:19

Re: Welke Adam speakers

Beste Allemaal,

De AX serie is vervangen door een nieuwe serie.
Nu zijn er de
A4V
A44H
A7V
A77H
A8H
Met ingebouwde roomcorrectie.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com