Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Meerdere kanalen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 16

Geregistreerd: 02 feb 2015 15:04

Bericht 18 dec 2023 13:11

Meerdere kanalen

Wie heeft het antwoord op de volgende vragen?

Ben zoekende naar de meest ideale weergave van mijn Hw-opstelling, nu stereo, maar wil dit uitbreiden.
Wie kan mij helpen om de onderstaande vragen te beantwoorden?

Heb een groot vermoede, dat de weergave (stereo-speakerset) per register het meeste rechtdoet aan bv. een huispijporgel; is dit ook zo?
Of krijgen we dan te maken met allerlei bijkomende negatieve zaken ivm de grote hoeveelheid speakers?

Wanneer je de functie meerdere kanalen inschakelt, bv bij een opstelling van 8-kanaals (in stereo); wat doet dit precies?
Wanneer ik op klavier 1 met een Prestant 8' 4-stemmig speel en op het 2e klavier ook 4-stemmig speel met een Prestant 8' en beide manualen worden gekoppeld; horen we dan dan 4-kanalen of 8-kanalen?
Maw bij optie 1: beide (bij gekoppeld klavier) c toetsen 1-kanaal (stereo)?
bij optie 2: beide (bij gekoppeld klavier) c toetsen 2-kanalen (stereo)?

Nog een andere vraag: blijft Hw bij grotere registraties zoeken welke speakers-sets vrij zijn, per toets of per register of per klavier, gekoppeld of ongekoppeld?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 dec 2023 17:55

Re: Meerdere kanalen

Je kunt het in Hauptwerk allemaal precies instellen zoals jij het wilt hebben. Ik kan het alleen niet aanbevelen... Wat je ook doet, je maakt het oorspronkelijke stereobeeld van de opname kapot als je de stemmen verdeelt over meerdere speakers/speakerparen. De zij/midden en hoog/laagverhoudingen van de oorspronkelijke opname worden vertekent in een dergelijke opstelling.

Met name Amerikanen hebben er een handje van om zoiets groots aan te pakken. Je kunt foto's vinden van mensen die hun hele muur volgezet hebben met speakers. Ik wil graag geloven dat dit indrukwekkend klinkt in een tutti. Maar wanneer je met 1 registertje speelt is het echt niet leuk als het geluid het ene moment van recht voor je komt en het volgende moment uit de rechteronderhoek van je kamer...

Als je stereo wilt uitbreiden, zou ik naar surround gaan. Dus een apart speakerpaar voor elk opnameperspectief (de front en rear kanalen die in de meeste sample sets beschikbaar zijn). Door de rear kanalen schuin achter je te plaatsen, vergroot je het gevoel van ondergedompeld te worden in het geluid. Dat komt het realisme van de beleving vaak ten goede.

Berichten: 16

Geregistreerd: 02 feb 2015 15:04

Bericht 19 dec 2023 19:21

Re: Meerdere kanalen

Hartelijk dank voor uw uitgebreide toelichting.

Meerdere kanalen en Hw de keuze laten maken, is dus geen optie.

Hoe ziet u of iemand anders, de optie om bij elke register een stereo speakerset te koppelen, zonder nagalm en dan per klavier gegroepeerd? Vanzelf hebben we het dan over een klein aantal registers!

Mijn punt is, wanneer je bv. twee Prestanten 8' koppelt of twee 8' op hetzelfde klavier gebruikt, geen dimensie (zoals bij het echte pijporgel: verbreding en verdieping) verandering hoort, alleen een iets andere klank.
Mijns inziens is een dimensie verandering alleen mogelijk door meer speakersets, of is dit niet juist.
Wanneer u of iemand anders, een speaker-advies heeft waar wel een dimensie verandering geeft, hoor ik dat graag.

Hoe ziet u dan om per klavier een of twee speakersets te nemen?
Met andere woorden: je wijst zelf de registers toe op een bepaalde speakerset, zodat het wel een geheel blijft!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 dec 2023 22:40

Re: Meerdere kanalen

Stereofoon geluid kan heel goed een 3-dimensionale beleving geven.

Voorwaarden zijn
1) een goede stereo-opname. Liefst eentje waarbij een dummyhoofd is gebruikt (maar dat is geen strikte vereiste).
2) een goede hoofdtelefoon of een goede stereo-opstelling. Speakers staan symmetrisch opgesteld, in een gelijkzijdige driehoek met je luisterpositie, op oorhoogte

De 3-dimensionele geluidservaring is afkomstig van een aantal verschillende effecten
* verschillen in nagalm, helderheid en luidheid
* verschillen in hoe luid het geluid het linker- versus het rechteroor bereikt
* kleine verschillen in hoe laat het geluid het linker- versus het rechteroor bereikt
* kleine verschillen in welke frequenties gedempt worden door je hoofd, afhankelijk van de richting van het geluid

De links/rechts dimensie hoor je met name doordat geluid iets eerder en iets luider bij het ene oor komt dan bij het andere.
De ver weg/dichtbij dimensie hoor je vooral door verschillen in luidheid, geluidsvertraging, helderheid en hoeveelheid nagalm.
De voor/achter en hoog/laag dimensies hoor je vooral door verschillen in de balans tussen frequenties.
Laatst bijgewerkt door josq op 19 dec 2023 23:11, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 dec 2023 23:01

Re: Meerdere kanalen

Deze geluidsdemonstratie is een klassieker:
https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Je hoort de virtuele kapper rondlopen, praten, knippen, scheren... Dichtbij, ver weg, voor, achter, links, rechts. Vaak ook verschillende richtingen tegelijk.

Een hoofdtelefoon of een goede nearfield stereo speakeropstelling volstaat.

Berichten: 16

Geregistreerd: 02 feb 2015 15:04

Bericht 21 dec 2023 20:01

Re: Meerdere kanalen

Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord met toelichting.

Fijn dat er altijd weer mensen zijn, die altijd weer willen helpen.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com