Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstelling

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 10 feb 2024 16:00

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

D.V. hoop ik volgende week de gelamineerde platen in uit te frezen.
Alvast een fijne zondag morgen. ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 13 feb 2024 22:16

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Hier nog wat foto's van de Subwoofer in aanbouw.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 feb 2024 22:55

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Het gaat lekker Sjaak

over de lange zijde inwendig nog 2x rondhout (trapleuning rond) oversteken aub ;)


sub sjaak.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 13 feb 2024 23:39

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Ha Ha, dat gaat eigenlijk niet meer :)
De sub is al helemaal dicht.
Ik zou de stokken nog wel vanaf de buitenkant kunnen plaatsen(gaten boren en dan die stokken er door)
Maar waar zijn ze eigenlijk voor nodig Wim?
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 feb 2024 23:44

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Sjaak den Hertog schreef:Ha Ha, dat gaat eigenlijk niet meer :)
De sub is al helemaal dicht.
Ik zou de stokken nog wel vanaf de buitenkant kunnen plaatsen(gaten boren en dan die stokken er door)
Maar waar zijn ze eigenlijk voor nodig Wim?


nee niet doorboren, ze dienen om de laatste resonantie te killen.
Maar als de kast al gesloten is dan niet achteraf toevoegen, dat doet meer kwaad dan goed in dat geval.

als ik je bouwtekening bekijk kan je de stok via de driver sparing nog invoeren, voorzover ik het kan zien loopt de uitgefreesde driversparing glad met de zijwanden.
misschien via die route de stok op zijn locatie brengen.
verlijmen wordt lastig, maar je mag wel vanaf buiten een houten deuvel invoeren, goed vol laten lopen met lijm
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 13 feb 2024 23:58

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Oke, ja zoiets dacht ik ook.
Ik verzin wel wat.
Bedankt.
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 14 feb 2024 20:43

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Stabilisatie stokken zitten er in.
Wat ik me wel afvroeg is, dat het inwendige volume nu verandert is door die stokken.
De inhoud is nu 49.6 ipv 50 liter.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 feb 2024 21:28

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

De inhoud is nu 49.6 i.p.v. 50 liter.


dat is dan 0.014% verlies in het sublaag :lol:

je moet subsonisch gehoor hebben om dat te horen Sjaak.

Resonantie is hoorbaar dus no problem in deze hoor

succes ziet er netjes uit Sjaak
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 14 feb 2024 22:06

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Ha Ha oke, dan valt dat mee .
Mooi man.
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 15 feb 2024 20:25

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Onze woofer
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 feb 2024 20:42

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

een levende driver
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 15 feb 2024 21:47

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Zaterdag sub in het orgel plaatsen.

Maak het nog uit of de driver gemonteerd wordt schroeven of moet dit echt met boutjes zoals het orgineel?
Met boutjes moet dan door de kast geboord worden.
Moet de driver en het filter echt met foamband gemonteerd worden? of niet per se.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 feb 2024 22:37

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Driver en de Plate Amp inleg sponning voorzien van foamband i.v.m. gesloten systeem

de woofer zit normaal vast met boutjes die connecten met de onderliggende inboor hulsjes
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 16 feb 2024 18:34

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Jan Wim vraagje,

Arjan en ik willen vanavond proberen om bij de originele en de nieuw sub het verschil te meten.(REW)
Moet dit nog in een grote ruimte om b.v aan die lage 20hertz te komen.
Of kunnen we dit gewoon in mijn kleine huiskamer doen.
En heb je nog tips.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 feb 2024 19:10

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Sjaak den Hertog schreef:Jan Wim vraagje,

Arjan en ik willen vanavond proberen om bij de originele en de nieuw sub het verschil te meten.(REW)
Moet dit nog in een grote ruimte om b.v aan die lage 20hertz te komen.
Of kunnen we dit gewoon in mijn kleine huiskamer doen.
En heb je nog tips.


meten altijd in de ruimte waar de sub komt te staan.

uiteindelijk moet de sub net zo snel reageren als je front driver, en fase moet kloppen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 feb 2024 19:56

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Sjaak den Hertog schreef:Jan Wim vraagje,

Arjan en ik willen vanavond proberen om bij de originele en de nieuw sub het verschil te meten.(REW)
Moet dit nog in een grote ruimte om b.v aan die lage 20hertz te komen.
Of kunnen we dit gewoon in mijn kleine huiskamer doen.
En heb je nog tips.


Metingen, altijd boeiend! Ben benieuwd.

Ik ben niet Jan Wim maar toch een paar kleine tips, als het niet te laat is ;)

Meet de oude en nieuwe sub op dezelfde locatie. Een centimeter maakt niet veel verschil, een meter wel.
Over het algemeen haal je het meeste uit een sub door hem in een hoek te zetten, het geluid wordt daardoor versterkt, je komt makkelijker richting/onder de 20Hz, en het scheelt je in veel gevallen een "null" in de frequentierespons.

Grootte van de ruimte maakt niet veel uit voor hoe diep je kan, ook hoofdtelefoons kunnen de 20Hz bereiken.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 16 feb 2024 20:27

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Ha Jullie zijn top en onmisbaar ;)
Josq, ga lekker je gang hoor bedankt.
We gaan kijken of het gaat lukken.
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 16 feb 2024 23:28

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Dit is onze eerste meeting van het de originele sub.
We hebben geen idee waar we naar kijken :lol:

Sub meting origineel 1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 16 feb 2024 23:54

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

En nu in de nieuwe kast

Sub meting nieuwe kast 1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 feb 2024 10:59

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Beste Sjaak,
Je mag vooral kijken naar de bultige lijn, de zaagtandlijn doet er op dit moment niet zoveel toe.

Op de horizontale as staat de frequentie van het geluid in Hertz, hier is (bij een subwoofer) vooral het gedeelte van 10-200Hz van belang. Op de verticale as staat de geluidssterkte in decibel. Hierbij is vooral de bovenste 40-50 dB van belang, gerekend vanaf de top van de bult naar onder. Dit komt overeen met het gedeelte boven de zwarte lijn. Je kunt dus op zowel de horizontale als de verticale as inzoomen, voor meer detail en minder irrelevante details.

Kijkend naar de bult in dit gebied, zie je praktisch geen verschil tussen de oude en nieuwe situatie. Dat is denk ik goed nieuws: je hebt op het eerste gezicht nog steeds een goed werkende subwoofer.

De top van de bult ligt rond de 60-80 Hz, daar kan de subwoofer dus het hardst. Om het frequentiebereik te bepalen, kun je kijken wat er gebeurt 10dB beneden deze top. Daar gaat de subwoofer in zowel de oude als de nieuwe situatie tot circa 32 Hz. Dat is precies de frequentie van de grondtoon van de laagste C van een 16-voet register. Dus deze subwoofer kun je uitstekend gebruiken voor het spelen met 16-voets registers. Beneden de 32 Hz loopt de geluidssterkte van de subwoofer steeds verder af. Ook is je gehoor minder gevoelig in dit gebied. Dus de grondtonen van het laagste octaaf van een 32-voetsregister zullen niet goed worden weergegeven door deze subwoofer.

Ik denk dat het interessant is om in REW het tabje Distortion te bekijken voor zowel de oude als de nieuwe situatie. Dat kan veel vertellen of je door de verbouwing van de subwoofer resonanties of andere vervormingen hebt opgelost (of gecreeerd).

Als alles klaar is, zal het nog nodig zijn om de subwoofer en de speakers te meten op de luisterpositie, en EQ toe te passen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 feb 2024 15:55

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

de huidige meting is niet correct uitgevoerd voor het doeleinde.

plaats de sub op de definitieve locatie in je orgel, en ga dan een nieuwe meting maken.

na de meting moet je een vertaalslag maken naar een filter analoog/digitaal.
je wilt uiteindelijk de sub niet als losse driver zien maar als onderdeel van je front speakers.
een goed afgestelde sub is best lastig maar met metingen moet het lukken, een sub laat zich niet dwingen naar lineair daar heb je andere technieken voor nodig.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 17 feb 2024 16:22

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Goedemiddag,

Ons doel was nu alleen te meten of er verschil te zien is tussen de curve, gemeten in de originele behuizing en in de nieuwe. Zo te zien, is daar niet veel verschil tussen. Het leek ons dat het karakter van de losse sub niet wezenlijk verschilt in de nieuwe behuizing. Dus lijkt het project van Sjaak geslaagd. Of zien we dat verkeerd?

Als de verf droog is, zal Sjaak de sub in het orgel plaatsen en komt het echte werk. Dat hebben we allebei nog nooit gedaan, dus dat wordt even puzzelen. Hebben jullie tips hoe we dat wel juist kunnen meten? Of weten jullie een goed artikel waarin leken op weg geholpen worden.

Ik denk aan:
- meting van sub alleen
- meting van frontspeakers
- meting van frontspeakers en sub samen
- bepalen cross-over frequentie
- instellen volume sub

Hoe maak je een filter bij een actieve sub?

Jullie tips, aanvullingen, terechtwijzingen ;) zijn welkom!

Groetjes,
Arjan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 feb 2024 17:53

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Beetje veel om alles in 1x in detail uit te leggen. Maar ik doe een "snelle" poging om te vertellen wat de methode is die ik op dit moment bij voorkeur gebruik:

Ik gebruik REW voor metingen en om de EQ filters te berekenen. En Reaper met Rearoute om de audio te routeren vanuit Hauptwerk/Sweelinq/REW naar de speakers en om daartussenin de EQ toe te passen.

Ik gebruik de "moving microphone method" voor metingen. Dat betekent dat ik met de meetmicrofoon langzaam een aantal verschillende cirkels draai (niet groter dan de klavieren breed zijn) rond de luisterpositie op de orgelbank. Ondertussen laat ik de te meten speakers/subwoofer een ruissignaal afspelen. Ik gebruik daarbij de hier vermelde instellingen: https://audiosciencereview.com/forum/in ... ost-374973. Achtergrondgeluiden zoveel mogelijk vermijden.

Eerst meet ik iedere speaker en de subwoofer los, zonder EQ. Ik controleer of de metingen van de linker en rechter speaker op hoofdlijnen met elkaar overlappen. Links en rechts moeten dus even luid zijn afgesteld, allebei vrij zijn van obstakels, en liefst symmetrisch opgesteld staan t.o.v. wanden en ramen.

Ik maak een inschatting van hoe ik de speakers wil EQ-en. Daartoe pas ik eerst in REW de Var smoothing toe op alle metingen. Boven de 500Hz is de frequentierespons dan redelijk vlak (tenzij je te maken hebt met slechte speakers, obstakels, of een luisterpositie wat verder van je speakers af). Boven de 500Hz corrigeer ik in principe niet, ik gebruik dit gedeelte van de grafiek om vast te stellen naar welk geluidsniveau in dB ik wil EQ-en. Dus stel dat het gemeten geluidsniveau in het gebied boven de 500hz rond de 80 dB ligt, dan wordt dat ook de streefwaarde voor het gedeelte onder de 500 Hz.

Een algemeen aanbevolen crossoverfrequentie is 80 Hz. Dit kun je gewoon aanhouden, alleen bij kleine speakers kan een hogere crossover soms wenselijk zijn.

Voor de subwoofer stel ik vast op welk geluidsniveau ik uitkom, als ik de grootste pieken weg zou EQ-en om tot een vlakke frequentierespons te komen in het gebied onder de crossoverfrequentie. De subwoofer moet uiteindelijk luider klinken dan een losse speaker. Het gaat om 3 db extra voor iedere speaker die in je opstelling zit. Eventueel kun je daar nog een klein schepje bovenop doen als je van veel bas houdt. Zo nodig pas ik het geluidsvolume van de sub hierop aan.

In REW bereken ik de EQ filters van de speakers. Ik stel dit in als een Bass limited speaker. De "bass management cutoff" is de crossoverfrequentie. De helling (slope) zet ik op 24dB. Idem bij de subwoofer, die ik natuurlijk wel instel als subwoofer. Voor het Target level gebruik ik het geluidsniveau dat ik van te voren heb ingeschat.

Wat je hiermee dus doet rond de door jou gekozen crossoverfrequentie, is de speakers steeds meer tot zwijgen brengen naarmate de frequentie lager wordt, terwijl je de subwoofer steeds meer zijn zegje laat doen. En andersom bij hogere frequenties.

Ik laat REW de filters berekenen en kijk of het resultaat intuitief klopt. Meestal gaat dat aardig goed. Als REW dips niet corrigeert dan laat ik dat ongemoeid. Soms geeft REW heel rare resultaten, dan varieer ik wat met de instellingen.

Ik exporteer de filters impulse response as WAV, en laadt deze bestandjes in Reaper middels de ReaVerb plugin. Vervolgens controleer ik de EQ door de routing zo in te stellen, dat het testsignaal vanuit REW wordt afgespeeld via de Reaperkanalen waarop de EQ staat ingesteld. Ik kijk of de metingen het verwachte vlakke signaal geven, met een geleidelijke helling rond de crossover.

De laatste stap is dat de fase van de subwoofer zoveel mogelijk moet kloppen met de speakers. Als de fase niet met elkaar klopt, krijg je een dip in de gezamenlijke frequentierespons, ergens in het crossovergebied. Ik speel een testsignaal af van subwoofer en de front speakers tegelijkertijd, en doe verschillende metingen waarbij ik varieer met de fase-instellingen van de subwoofer. Zelf heb ik een fase-draaiknop, zo te zien heeft jullie subwoofer helaas enkel een faseschakelaar (maar dat heeft Reaper ook). Ik kies de instelling waarbij ik het minst last heb van deze dip. Als er nog opvallende pieken overblijven in de gezamenlijke frequentierespons, corrigeer ik deze met handmatig toegevoegde EQ-filters.

Er zijn veel andere methoden dan wat ik hier beschrijf. Er isbijvoorbeeld allerlei commerciele EQ-software die je veel werk uit handen nemen en op basis van geavanceerde natuurkundige kennis een nog beter resultaat geven (in theorie). Maar voor mij werkt dit goed genoeg, ook als ik het resultaat nameet.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 17 feb 2024 20:36

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Vandaag de sub in het orgel geplaatst.
Man man dat ding is niet te tillen.
Als je mn orgel wilt komen stelen neem dan een flinke manmoet kraan mee :geek:
En nog wat bedrading en kabels gerangschikt, want dat was wel nodig :D
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 17 feb 2024 21:48

Re: Kan ik een subwoofer Rel Q100E aansluiten op mijn opstel

Super bedankt voor jullie reactie trouwens,

Ik ben echt blij met Arjan , zonder hem had ik geen orgel zoals ik nu heb ;)
Hier nog wat gedachten van mij ;)

Ja we weten dat het meten niet professioneel is gebeurd, en dat moet natuurlijk veel beter en de tijd vliegt altijd zo snel voorbij.
En idd doen wij dit voor eerst, wat wel grappig is om te doen.
We hebben het ook niet serieus kunnen doen omdat we tegen diverse dingen aan liepen, zoals bv al bij het kalibreren van de microfoon,
dit omdat de nieuwste versie van REW anders is dan in het het beschreven onderwerp in dit forum enz.

Mijn vraag is of er niet een eenvoudige stappenplan te maken zodat mensen als Ome Sjaak het ook een beetje kunnen begrijpen :?

En dan denk ik aan b.v in een PDF met een knipoog naar het boek van Evert-jan (Hauptwerk in de praktijk)
En eenvoudig te beginnen wat er nodig is Reaper Sonarworks Rew microfoon enz.
En dan bv losse metingen van 1 frontspeakers 2 rear speakers 3 subwoofer.
Maar ik weet het dat is natuurlijk erg veel werk :oops:
Omdat je orgel nooit af is.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com