Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

iPad and TouchOSC

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 16 mei 2012 11:47

iPad and TouchOSC

Ik gebruik een iPad als hauptwerk-touchmonitor. Hiervoor moet je, indien je een windows pc hebt, touchosc-bridge installeren. Alleen werkt bij mij de midi-output dan niet goed. Als je een orgel laad wil je ook dat hauptwerk een signaal stuurt naar je iPad dat al de registerknoppen uit worden gezet. Ik kreeg het niet voor elkaar om de output met de midi-bridge werkend te krijgen, dus de output stond bij mij in hauptwerk altijd uit. Als ik een orgel laad zet ik zelf alle knopjes/registers op m'n iPad uit om vervolgens pas te kunnen gaan spelen.

Nu kwam ik er gister achter dat je ook CoreMIDI, vanuit de TouchOSC app, kan gebruiken. Hiervoor moet je het progje rtpMIDI installeren. Als je op deze manier connect vanuit je hauptwerk pc met je iPad wordt na het laden van je orgel alle registers netjes uitgezet. En uiteraard als je zelf een register aan of uit zet op je windows pc gebeurt dit ook op je iPad.

Dit moet je installeren: http://www.tobias-erichsen.de/rtpMIDI.html
En je doet het zo: http://www.tobias-erichsen.de/rtpMIDI_configuration.html

Nu nog stoeien om een LCD panel op m'n iPad aan te sturen, zodat ik wat meer informatie kan zien. Mocht iemand dit weten dan hou ik me aanbevolen.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 16 mei 2012 12:47

Re: iPad and TouchOSC

Beste gjschipper,

sinds kort heb ik ook een nieuwe Ipad (3), maar het is mij nog niet echt duidelijk om het een en ander aan de praat te krijgen. Ik heb wel al een paar keer je teksten doorgelezen die je hebt gepost op dit forum aangaande Ipad.... maar daarmee kom ik er niet echt uit. Mijn vraag dus: zou je me een beetje op weg willen helpen. Misschien is dit ook meteen handig voor andere HW-ers die ook willen touch'en' via de Ipad.

M.v.g. Lubbert Schenk
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 16 mei 2012 13:38

Re: iPad and TouchOSC

Hierbij een poging:

    * Installeer de app TouchOSC op je iPad
    * Zet de eerste drie protocollen uit, namelijk OSC, MIDI Bridge en MIDI Mobilizer
    * Zet CoreMIDI aan:
    touchosc-configuration-connections.gif

    touchosc-configuration-connections-coremidi1.png

    * Download http://www.tobias-erichsen.de/Downloads ... _7_222.zip op je windows pc
    * Kijk in je lijst van Programma's of je Bonjour hebt geinstalleerd, zoniet installeer dan iTunes, Safari of Adobe Photoshop. Bonjour heb je nodig om zonder enige configuratie je iPad te zien vanuit je Windows PC
    Verder staat hier uitgelegd hoe je rtpMIDI configureert: http://www.tobias-erichsen.de/rtpMIDI_c ... ation.html

Nadat je deze stappen hebt gedaan, moet je op je iPad in CoreMIDI twee netwerk sessions zien, de input en output voor Hauptwerk.
touchosc-configuration-connections-coremidi2.png


    * Dan hauptwerk opstarten --> General Settings --> MIDI Ports.
    * Vink bij Console MIDI IN je rtpMIDI (deze naam heb je zelf gekozen) aan en bij MIDI out ook.
    * Installeer TouchOSC editor op je Windows PC: http://hexler.net/software/touchosc
    * Start de editor op
    * Kies voor een iPad layout
    * Maak een Toggle button aan --> rechtermuisknop kies voor Toggle
    * Klik op de MIDI tab
    * Zet een vinkje achter x
    * Kies een kanaal en een uniek nummer, in dit geval is dit de eerste knop dus die kun je op 1 laten staan.
    * Save de layout
    * Klik op Sync
    * Pak je iPad
    * Open TouchOSC --> Layout --> Add
    * Stop Sync op je Windows PC
    * Open je nieuwe layout op je iPad, dan zie je dus 1 knop
    * Rechtermuisknop op een register in Hauptwerk --> Autodetect MIDI trigger
    * touch twee maal je knop, een keer aan en dan weer uit
    * Vink 'Send matching MIDI output tot control ....' in hauptwerk aan en klik op Done

Nu kun je met die knop een register aan en uit zetten. Als je het op je PC doet gaat het knopje op je iPad aan of uit.


Als je zover bent dan kunnen we verder gaan met les 2, hoe maak ik een mooie layout ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 16 mei 2012 14:52

Re: iPad and TouchOSC

Configure rtpMIDI:
rtpMIDI.PNG


Configure midi ports in hauptwerk:
MIDIports-hauptwerk.PNG


TouchOSC editor:
touchosc-editor.PNG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 16 mei 2012 22:07

Re: iPad and TouchOSC

Beste gjschipper,

ik heb de ap geinstalleerd, het programmaatje rtpMIDI ook geinstalleerd, alleen het installeren van de editorlukt niet er moet iets gebeuren met Java, maar dat had ik onlangs al geinstalleerd.

Ik houd je op de hoogte van mijn bevindingen, bedankt tot zover!

Lubbert
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 16 mei 2012 22:26

Re: iPad and TouchOSC

Dag Lubbert,

Voor de editor heb je inderdaad ook java nodig, kun je downloaden van:
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jre-6u32-downloads-1594646.html

Dan heb je een van de onderste twee nodig.

Om te kunnen testen kun je ook een van de standaard layouts pakken, bijvoorbeeld Mix16.

vr.groet,
Gert Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 17 mei 2012 18:40

Re: iPad and TouchOSC

Gert Jan,

Inmiddels werkt het, nu alleen nog ontdekken hoe ik de teksten er op kan krijgen....
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 mei 2012 19:58

Re: iPad and TouchOSC

Kijk dat zijn berichten, bevalt het?

Teskt op het knopje doe je door een label aan te maken en deze op het knopje te slepen.
Er zit ook een raster in de editor dat is net wat handiger om het allemaal strak en netjes te krijgen.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 17 mei 2012 20:15

Re: iPad and TouchOSC

gjschipper schreef:Kijk dat zijn berichten, bevalt het?

Teskt op het knopje doe je door een label aan te maken en deze op het knopje te slepen.
Er zit ook een raster in de editor dat is net wat handiger om het allemaal strak en netjes te krijgen.


Gert Jan,
Het is perfect, dat raster had ik al ontdekt..... Nu proberen labels aan te maken, nogmaals bedankt.

Ik wil het een en ander ook op mijn hauptwerksite site, ik neem aan dat je hier geen bezwaar tegen hebt?

Lubbert
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 17 mei 2012 22:52

Re: iPad and TouchOSC

Hierbij even een fotootje......

En dan weer over totwaar het om ging.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 mei 2012 16:25

Re: iPad and TouchOSC

Mooi, hier ook een layout die ik gebruik:

iPad-OSC.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 18 mei 2012 17:02

Re: iPad and TouchOSC

Dat ziet er perfect uit, ik ben ondertussen ook al op ontdekkingsreis gegaan. Het lijkt me persoonlijk een uitdaging om Kampen III op een scherm te krijgen.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 18 mei 2012 18:33

Re: iPad and TouchOSC

Lubbert schreef:Dat ziet er perfect uit, ik ben ondertussen ook al op ontdekkingsreis gegaan. Het lijkt me persoonlijk een uitdaging om Kampen III op een scherm te krijgen.


Hoi Lubbert,

Misschien een overbodige opmerking, maar heb er wel erg in dat je buttons neemt die, als je een register
op je Ipad bediend, ook inkleurt en ook ingekleurd blijft, en pas weer uitgaat op het moment dat je het register
via je uitpad weer uitzet. Ik had zelf eerst buttons gekozen die wel oplichten maar als je de button losliet ,
ging de inkleuring ook uit, en dat is lastig omdat je op je ipad dan niet kan zien welke registers open staan.

Groet, Pleun
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 18 mei 2012 18:54

Re: iPad and TouchOSC

Pleun,

ik heb vanaf het begin de 'Toggle Button' gekozen, volgens mij is dit de goede. Dit gaf Gert-Jan ook aan. Maar toch bedankt voor de opmerking.

elec schreef:
Lubbert schreef:Dat ziet er perfect uit, ik ben ondertussen ook al op ontdekkingsreis gegaan. Het lijkt me persoonlijk een uitdaging om Kampen III op een scherm te krijgen.


Hoi Lubbert,

Misschien een overbodige opmerking, maar heb er wel erg in dat je buttons neemt die, als je een register
op je Ipad bediend, ook inkleurt en ook ingekleurd blijft, en pas weer uitgaat op het moment dat je het register
via je uitpad weer uitzet. Ik had zelf eerst buttons gekozen die wel oplichten maar als je de button losliet ,
ging de inkleuring ook uit, en dat is lastig omdat je op je ipad dan niet kan zien welke registers open staan.

Groet, Pleun
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 okt 2013 08:59

Re: iPad and TouchOSC

Met de laatste versie van TouchOSC waren er zo af en toe netwerk issues. Het lampje van je knop op je iPad gaat wel branden, maar het register ging niet uit. Dit moet met de versie 1.9.3 zijn opgelost, zie: https://itunes.apple.com/us/app/touchos ... 20394?mt=8

Ik heb het gister even getest en het werkt weer als vanouds, updaten dus!

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 04 maart 2014 00:19

Re: iPad and TouchOSC

image.jpg




Hallo,

Ik pak dit draadje graag weer eens op, sinds enige tijd beschik ik ook over een iPad met TouchOsc.
Om niet het wiel te hoeven uitvinden gebruik ik nu Teamvieuwer, en dat gaat best aardig :idea:

Om TouchOsc te gaan proberen zou ik graag een layout kunnen downloaden of zelfs kopen van bv. één van de (volledige) orgels van SonusParadisi. Wie heeft er iets beschikbaar ?

WiBo
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 11 mei 2015 19:11

Re: iPad and TouchOSC

Jan Wim schreef:heb me afgelopen zaterdagmorgen verdiept in TouchOSC

op zich werkt het allemaal perfect met de beschrijving van G.J. Schipper

het is een goed programma, en het werkt zonder merkbare vertraging of extra belasting van de pc.


ik ben even aan het knutselen geslagen met rotterdam, nu is dit misschien iets te groot voor een ipad.

maar het ging meer om te oefenen, alles werkt

nu kan ik alleen niet zo snel vinden, hoe ik bv tussen de verschillende werken een lijntje kan maken
een dun lijntje of kader om de Rugwerkgroep, of om de hoofdwerkgroep heen???

touchosc.jpg



Jan-Wim dat is niet zo heel moeilijk,

Klik op rechtermuisknop en kies voor Label H
Dan in het linkermenu de kleur kiezen, onderaan outline aanvinken en background vinkje weghalen en de tekst verwijderen
Je kunt hem dan verplaatsen en passend maken.

Groet en succes,
Bram

Berichten: 6

Geregistreerd: 14 feb 2013 11:24

Bericht 10 aug 2015 15:28

Re: iPad and TouchOSC

Hallo,

Ook ik ben aan het stoeien met Touchosc en al aardig op weg.
Wat ik echter niet voor elkaar krijg is de benaming zichtbaar te maken van de diverse tabbladen.
Werkt wel in de editor maar niet op zowel de Tablet als op de Android Telefoon.
Bijvoorbeeld tabblad 'Tholen' en een tabblad 'Menesterol'.

Alvast bedankt voor de reactie.

Gert

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 jan 2015 23:22

Bericht 22 aug 2015 14:06

Re: iPad and TouchOSC

TouchOSC lijkt me wel goed bruikbaar.

Twee vragen:
1
Als deze (android)app via wifi werkt, moet het toch ook via usb kunnen?
Achtergrond: Ik wil wifi liever niet continu actief hebben. (Het afsluiten en openzetten van internetkanalen is omslachtig). Ook is de usb-kabel dan meteen de stroomvoorziening (via usb-hub met externe voeding)

2
Is er iemand die layout van Laurenskerk voor deze app met mij wil delen?

Alvast bedankt voor de reactie

Jan

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 aug 2015 14:47

Re: iPad and TouchOSC

Via USB zal het niet werken. De APP is netwerk georienteerd
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 25 jan 2014 15:34

Woonplaats: Emmeloord

Bericht 04 jan 2016 22:45

Re: iPad and TouchOSC

Vandaag begonnen met iPad aan hautpwerk koppelen.
Uiteindelijk heel makkelijk gedaan.
Het programma (en app) heet Duet Display.
Programma op je computer installeren.
App ($9,99) op je iPad installeren.
Ipad verbinden met snoer aan usb van computer.
En je hebt een extra monitor (met touchscreen).

Werkt in 1 keer. Lijkt wel of het niet met windows werkt , maar met apple alleen. Zo simpel.
Ik raad het iedereen aan.
Eigenbouw orgel (Pedaal Viscount CL40, M-audio klavieren, GINO-midi en meer), FX8350 met 16GB

Berichten: 8

Geregistreerd: 21 nov 2015 22:46

Bericht 29 okt 2016 12:32

Re: iPad and TouchOSC

Ik heb sinds kort een probleem met het krijgen van een goede verbinding tussen TouchOSC en rtpMIDI. Als de computer of iPad opstart maakt deze niet automatisch meer verbinding, terwijl dit altijd goed heeft gewerkt. rtpMIDI geeft een goede verbinding aan, maar de iPad geeft bij CoreMIDI geen verbindingen weer.

Ik ben er achter gekomen dat als ik in rtpMIDI bij sessie Enabled uitzet, de namen verander, enabled weer aanzet, bij paricipants de iPad disconnect en daarna bij directory weer connect er weer verbinding is. Vervolgens doe ik weer hetzelfde en vul dan de oude naam weer in, omdat ik anders in Hauptwerk alle registers weer opnieuw moet toewijzen.

Is iemand bekend met dit probleem?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 jun 2017 11:54

Re: iPad and TouchOSC

Werkt Touch osc en Lemur of Domidi ook op een Ipad 1?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jun 2017 10:41

Re: iPad and TouchOSC

Jaap380 schreef:Werkt Touch osc en Lemur of Domidi ook op een Ipad 1?

En de vraag is eigenlijk: kan ik registreren met alleen een scherm van een Ipad? Er staan losse schermen voor Ipad op Marktplaats. Kan ik die gebruiken om in HW te registreren? Zo'n scherm bezit dus geen Wifi...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jun 2017 10:52

Re: iPad and TouchOSC

Nee, dat kan niet.

Je hebt altijd een complete tablet of iPad nodig, incl. WiFi. Daarop zet je een App. Die communiceert met een programma op de PC (via je netwerk dus). Wat er gebeurt is dat als je een knop op de tablet/iPad indrukt, die door de software als een MIDI code doorgestuurd wordt naar HW als zijnde: er is een register/koppel oid open of dicht gezet.
De registers van een HW orgel worden dus via MIDI-learn gekoppeld aan een knop op het tablet/iPad scherm. De schermen met die knoppen moet je zelf maken (of van iemand anders krijgen die dit al gemaakt heeft). Daarover staat genoeg op het forum (zoals hier boven door Gert Jan of zelf even zoeken).
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com