Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk Actieve Sub en Passieve Speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 sep 2013 20:51

Hauptwerk Actieve Sub en Passieve Speakers

Beste Forumleden,

Alleen voor geregistreerde Forumleden, start ik met het bouwen van High-End Subwoofers die geschikt zijn voor hauptwerk.



Let wel op dit zijn Sub woofers die tot 18Hz diep gaan, en dit zijn gemeten Hz's en geen gebooste Hz.
het gaat om Transmissie Lijn Subwoofer.
met een gevouwen lijn van 2870mm
De kast word gemaakt van MDF natural, afwerking als optie mogelijk.

Deze driver en poort zijn geheel in fase met elkaar afgestemd.
Van de genoemde afmeting valt niet af te wijken omdat dan het concept verloren gaat

Afmeting:

Hoogte 1000mm
Breedte 300mm
Diepte 400mm


Versterker: DS Hypex 2.0
Driver: Scan Speak 26W/4558T00





Gr


JW
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 20 sep 2013 22:02, in totaal 6 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 sep 2013 21:40

Re: Hauptwerk Actieve Sub

Dat gaat vast een groot succes worden, Jan-Wim! Transmissionline, my favourite!

Waarschuw je evt klanten wel, voor loszittend pleisterwerk en ramen??

Die 18 Hz moeten natuurlijk wel ruimte krijgen!!

Ik snap nu ook weer beter, waarom jij voor speakers bent; kan je lekker zagen en lijmen....

Goeie speakerkeuze! Succes gewenst ermee.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 sep 2013 21:45

Re: Hauptwerk Actieve Sub

Geert schreef:Dat gaat vast een groot succes worden, Jan-Wim! Transmissionline, my favourite!

Waarschuw je evt klanten wel, voor loszittend pleisterwerk en ramen??

Die 18 Hz moeten natuurlijk wel ruimte krijgen!!

Ik snap nu ook weer beter, waarom jij voor speakers bent; kan je lekker zagen en lijmen....

Goeie speakerkeuze! Succes gewenst ermee.

HG

Geert


Hoi Geert,

in de meeste woonkamers gaat 18 Hz niet klinken, omdat eenvoudig weg de ruimte te klein is, maar goed de sub kan het wel weergeven.

Voor een gemiddelde woonkamer is 21 Hz(ware Hz) ook meer dan genoeg, dit is het grote voordeel van de Digitale versterker, er kan op elk gewenst kantelpunt worden ingesteld, en de sub vind aansluiting bij elk gangbaar type speaker, actief of passief

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 sep 2013 21:27

Re: Hauptwerk Actieve Sub

bouwtijd van de Sub is ongeveer 2,5 week, dit incl. bestellen materiaal, speakers enz.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 sep 2013 21:35

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

na diversen mails, waar in gevraagd werd waarom er alleen een sub word aangeboden en geen speakers.

is het "pakket" uitgebreid, met het even eens bouwen van speakers.

dit doe ik ook enkel op verzoek van forumleden, het gaat om maatwerk, dus er kan per situatie gekeken worden naar model, afmeting, wel is het altijd een 2,5 weg systeem omdat dit het beste dynamische bereik geeft met hauptwerk.

en toch op een vrij korte afstand al geluisterd kan worden, net zoals een monitor speaker

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 sep 2013 10:37

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

Hallo Jan Wim,

Ziet er erg goed uit, veel mooier dan de normale sub's, ik had hem graag een keer gehoord.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 sep 2013 12:43

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

Doe er nog een paar klaviertjes en pedaal bij, en je kunt denk ik voor kritisch huiskamergebruik de konkurrentie ver achter je laten, Jan-Wim, met jouw oren en inzicht!

Succes gewenst,

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 sep 2013 14:58

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

mooie subwoofer mooi afgewerkt. Maaaaaar zijn wij hier getuige van een nieuw Hauptwerk bedrijf in wording ;)
Misschien ook wel een idee om downward firing subwoofers aan te bieden?

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 sep 2013 15:57

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

Andre schreef:Hallo Jan Wim,

Ziet er erg goed uit, veel mooier dan de normale sub's, ik had hem graag een keer gehoord.

mvg

André



Hoi Andre,

je kan altijd komen luisteren, geen probleem.

het nadeel van de sub is de afmeting, maar bij veel orgels is die nog wel in te bouwen achter het knieschot. heb hem zelf nu ook ingebouwd, zonder dat er merkbaar verlies optreed.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 sep 2013 16:08

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

Geert schreef:Doe er nog een paar klaviertjes en pedaal bij, en je kunt denk ik voor kritisch huiskamergebruik de konkurrentie ver achter je laten, Jan-Wim, met jouw oren en inzicht!

Succes gewenst,

Geert



Hoi Geert,

:lol: :lol:

nee dat is niet mijn insteek, er zijn goede hauptwerk meubelmakers op de markt.

wat ik miste was een speakerlijn die vanuit de subsonisch laag tot hoog een goede weergave had.

zonder opdringerig in het mid / hoog te worden en te boemerig in het laag,

Wel is het zo dat het gehele concept ontworpen is om de sweetspot vanuit de speelpositie te krijgen, maar dat is mijn inziens belangrijker dan een gehele kamer te voorzien van difuus geluid.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 sep 2013 16:20

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

Loosman schreef:mooie subwoofer mooi afgewerkt. Maaaaaar zijn wij hier getuige van een nieuw Hauptwerk bedrijf in wording ;)
Misschien ook wel een idee om downward firing subwoofers aan te bieden?

Groet Jan



Hoi Jan,

aan mijn eigen bedrijf heb ik genoeg werk :roll: , dus het word geen 2e bedrijf (tenzij ik er 100 per dag moet maken ;) )

om een Downfiring te maken moet de TL mond verplaatst worden, dit kan wel uiteraard,

er bestaat al een ontwerp van een sub in de vorm van een plantenbak( is beter verkoopbaar voor de vrouw des huizes)

waarbij Down firing word toegepast, maar de ontworpen sub past ook op zijn kant achter het knieschot( mits daar de ruimte voor aanwezig is)
dan word de sub 180 graden gekanteld en heb je al een down firing.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 sep 2013 16:02

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

Jan,
mooie sub qua vormgeving. Ik hoop dat je eea kan demonstreren op een volgende hauptwerk dag.
Het zou helemaal mooi zijn als er nog meer demonstraties zijn om eea te kunnen vergelijken.
Veel succes,
Fokko
PS, ik ben wel benieuwd, wat voor prijskaartje hangt hier nu aan zo'n set?

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 20 sep 2013 21:41

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

Mooi ontwerp! Leuk dat hij ook op zijn kant kan! Dat geeft inderdaad mogelijkheden achter het knieschot.
Versterkermodule is ook prima. Ik ben ook wel benieuwd naar de prijs. Wat stop je er voor woofer in?
Is de onderkant van kast open als bas gat (ik bedoel niet de bodem :D ) of gebruik je een passieve woofer?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 sep 2013 21:59

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Speakers

Jacco de Bree schreef:Mooi ontwerp! Leuk dat hij ook op zijn kant kan! Dat geeft inderdaad mogelijkheden achter het knieschot.
Versterkermodule is ook prima. Ik ben ook wel benieuwd naar de prijs. Wat stop je er voor woofer in?
Is de onderkant van kast open als bas gat (ik bedoel niet de bodem :D ) of gebruik je een passieve woofer?



Hoi Jacco,en Fokko

de driver en versterker worden in het eerste bericht genoemd
inderdaad de voorzijde in het voorfront is open, dit is de mond van de TL.
feitelijk komt daar het aller laagste geluid uit, dit word via een gangenstelsel, van achter de driver weggehaald

en vervolgens dmv afremmingen en versnellingen exact op tijd in fase met de speaker de ruimte in gebracht.

omdat het allemaal high end spul is, incl ontwerp en bouwen van het geheel, kan je als richt prijs aanhouden rond de 650/700 euro, mede afhankelijk of de kast gefineerd of gespoten moet worden.

het is heel veel geld, maar goedkoper kan het niet,

gr
JW
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 22 sep 2013 20:26, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 sep 2013 22:19

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Passieve Speakers

Dit soort TL kasten leent zich ook heel goed voor het bijplaatsen van mid en high speakers ( uiteraard een iets gewijzigd ontwerp, waarbij alleen de basspeaker op de Tl is gekoppeld).

Dan krijg je hele goede fullrange weergevers. ik vind het een btje zonde van zo,n mooie kast voor alleen een sub.
Komt nog wel een goed filter bij natuurlijk.

Op zich is 700,- voor een aktieve sub van deze kwaliteit een alleszins kloppende prijs. Zit er voor die prijs ook een filtering in, ergens, of is er alleen sprake van een voorgeplaatste eindtrap??

Wellicht, Jan-Wim, heb jij reeds fullrange TL's gebouwd??

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 sep 2013 22:52

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Passieve Speakers

Geert schreef:Dit soort TL kasten leent zich ook heel goed voor het bijplaatsen van mid en high speakers ( uiteraard een iets gewijzigd ontwerp, waarbij alleen de basspeaker op de Tl is gekoppeld).

Dan krijg je hele goede fullrange weergevers. ik vind het een btje zonde van zo,n mooie kast voor alleen een sub.
Komt nog wel een goed filter bij natuurlijk.

Op zich is 700,- voor een aktieve sub van deze kwaliteit een alleszins kloppende prijs. Zit er voor die prijs ook een filtering in, ergens, of is er alleen sprake van een voorgeplaatste eindtrap??

Wellicht, Jan-Wim, heb jij reeds fullrange TL's gebouwd??

HG

Geert


hoi Geert,

omdat speakerkasten altijd een sta in de weg is, heb ik van alles geprobeerd, ook heb ik dit bestaande model gemaakt met full range, maar dit gaat direct ten koste van de 18 Hz.

heb een speaker gemaakt met sub en mid high, maar dan is de 18 hz niet meer te halen.
in combinatie met hauptwerk vind ik de losse sub met aparte mid high speakers het beste klinken.

heb thuis nog zuilen staan van 21 Hz full range, maar persoonlijk vind ik deze minder overtuigend klinken.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 sep 2013 23:22

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Passieve Speakers

Hoi JW,

Ben nieuwsgierig naar het resultaat, hoop dat ik binnenkort (samen met Reinier & Ron) een keer bij kan/mag komen luisteren. Zal wel oordopjes meenemen :-)

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 sep 2013 00:05

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Passieve Speakers

Andre_Kaptein schreef:Hoi JW,

Ben nieuwsgierig naar het resultaat, hoop dat ik binnenkort (samen met Reinier & Ron) een keer bij kan/mag komen luisteren. Zal wel oordopjes meenemen :-)

André


Hoi Andre,
Als het orgel af is ben je zeker van harte welkom, het mooie is dat 18 Hz geen oordopjes nodig heeft. omdat dit meer lucht verplaatsing is, dan volume.

het geheel is zo samen gesteld dat alles onder een verantwoord volume te bespelen is, maar dat je toch de totale beleving waarneemt.

Wel kom je er steeds meer achter dat de meeste samplesets een te magere stereo spreiding in zich hebben, misschien een tip voor de samplesets maker.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 21 sep 2013 01:12

Re: Hauptwerk Actieve Sub en Passieve Speakers

Jan Wim ,het is tijd om naar bed te gaan.
Ik zou ze wel in Canada voor je kunnen verkopen. :lol: :lol: :lol:
Pete

Keer terug naar Aangeboden / Gezocht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com