Bericht 11 okt 2014 12:51

Organist gezocht in Sint-Jansklooster

Omdat ik sinds deze week preekbevoegdheid heb verkregen stop ik vanaf januari 2015 als organist in twee PKN-kerken te Sint-Jansklooster (vlakbij Giethoorn).

Zij zijn daarom m.i.v. januari 2015 op zoek naar één of meerdere nieuwe organisten.

Het gaat om de Gereformeerde Johanneskerk en de Hervormde Kapel.
In de Johanneskerk staat een Patijn-orgel uit 1994 (2 klavieren, vrij pedaal, 16 stemmen waaronder twee tongwerken).
In de Kapel een Verschueren-unit-orgel van het type Mignon (2 klavieren, pedaal, 3 grondstemmen waaruit tien registers zijn afgeleid, dit orgel is in 2013 uitgebreid met twaalf 16-voets pijpen om de Subbas een zelfstandig groot octaaf te geven.)

Beide kerken gebruiken het Nieuwe Liedboek, de Johanneskerk daarnaast ook een aanvullende liedbundel (met o.a. Johannes de Heer, Evangelische Liedbundel, het 'oude Liedboek 1973' en Opwekking).
De invulling van de liturgie is vrij traditioneel (Psalmen, Gezangen en een enkel ander lied. Gezongen acclamaties en ordinaria worden niet gebruikt).

De kerken zijn zelfstandig (geen fusie of federatie, wel goede contacten). De roosters van beide kerken worden door dezelfde persoon gemaakt en er zijn geregeld gezamenlijke diensten, vandaar dat er tussen de organisten wel uitwisseling is.

In de Kapel wordt alleen een middag-/avonddienst gehouden (zomertijd: 19.00u, wintertijd 14.30u), ook in de Johanneskerk speelde ik alleen middagdiensten, die op dezelfde tijdstippen beginnen.

Er wordt een vergoeding gegeven (25 euro per dienst voor de Johanneskerk, 30 euro per dienst voor de Kapel).

Mocht je interesse hebben in het spelen in deze kerken, dan kun je een via dit forum een privébericht sturen of mailen naar jaco.weij@gmail.com.