Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

gezocht Hybride uitbreiding op pijporgel

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 23 dec 2014 00:35

gezocht Hybride uitbreiding op pijporgel

Er is een wens uitgesproken het orgel bij ons in de kerk uit te breiden. Gedacht werd aan een 2e klavier met een aantal stemmen en uitbreiding van pedaalstemmen. Helaas is tijdens een eerste oriënterend gesprek met een orgelbouwer al gebleken dat de financiële middelen ontoereikend zijn hiervoor.
Nu weet ik dat er mogelijkheden zijn om een pijporgel uit te breiden met elektronische stemmen, dus een hybride oplossing. Eventueel zou ook met het huidige klavier kunnen worden volstaan, maar dan met een bas/discant verdeling van enkele elektronische stemmen.
Is er een professionele commerciële partij geïnteresseerd om eens te kijken naar de mogelijkheden en de financiële consequenties?

Reacties graag via PB.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 dec 2014 01:28

Re: gezocht Hybride uitbreiding op pijporgel

Hoi

Kijk eens rond op het forum, zijn een paar fraaie voorbeelden te vinden.
Heb zelf op een Hybride mogen spelen die door 1 van de comm. mannen op dit forum is uitgebreid.
Geweldig!! lees mijn verslag maar.

mvg

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 23 dec 2014 08:27

Re: gezocht Hybride uitbreiding op pijporgel

Zelf heb ik hybride orgels beluisterd en bespeeld van Johannus/Monarke (Lelystad) en Custom Made Organ van Peter, ook op dit forum actief (Goes).
Die laatste sprong er toch duidelijk bovenuit.
Ik zou zeggen. Benader hem eens om te horen wat er mogelijk is.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 23 dec 2014 13:42

Re: gezocht Hybride uitbreiding op pijporgel

Jan schreef:Helaas is tijdens een eerste oriënterend gesprek met een orgelbouwer al gebleken dat de financiële middelen ontoereikend zijn hiervoor.


Al eens aan Klop Orgelbouw in Garderen gedacht? Bij ons in de Chr. Geref. Kerk in Putten hebben wij jaren geleden een orgel door hen laten bouwen. De kosten lagen op 50% van de andere orgelbouwers waar offerte was aangevraagd. Klop werkt alleen met houten pijpen en dat betekent niet dat er geen tongwerken mogelijk zijn : op 'ons' orgel is een Dulciaan gesitueerd. Tel. 0577 – 461 512. Mail mail@klop.info.
Tussen haakjes : ik heb geen aandelen van hen o.i.d.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 23 dec 2014 15:44

Re: gezocht Hybride uitbreiding op pijporgel

Al eens aan Klop Orgelbouw in Garderen gedacht?


Mijn lijkt dat op tenminste twee problemen stuiten - nog los van het feit dat 50% goedkoper vermoedelijk nog altijd 3x zo duur is als een hybride oplossing...
1. Ruimte: eenklaviers positiefjes hebben meestal geen ruimte voor een volledig tweede werk
2. Klank: Klop-orgels hebben een eigen geluid door het uitsluitend houten pijpwerk. Deze klank moet wel aansluiten bij het bestaande werk en het is de vraag of dat gaat lukken. Misschien bij een Holpijp 8' of Fluit 4' nog wel, maar bij kleiner pijpwerk/hogere registers wordt dat vermoedelijk lastig. Of het orgel als een eenheid gaat klinken vraag ik me af.

Dit heeft niets te maken met een onderwaardering van het werk van Klop - ik ben erg van de eigen sound gecharmeerd. Maar of het past bij een orgel met veel metalen pijpwerk vraag ik me af.
Laatst bijgewerkt door jaco op 23 dec 2014 19:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 23 dec 2014 18:30

Re: gezocht Hybride uitbreiding op pijporgel

undix schreef: De kosten lagen op 50% van de andere orgelbouwers waar offerte was aangevraagd.


Ook dan is het boven budget.

Jan

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 dec 2014 13:20

Re: gezocht Hybride uitbreiding op pijporgel

Toevoegen van een 2e manuaal is inderdaad kostbaar. Alleen het aanbrengen van een extra manuaal met traktuur en koppels is al relatief kostbaar. En dan heb je nog geen lade met pijpwerk.

Maar wellicht is een ander 2e hands pijporgel het overwegen waard?? Er thans veel aanbod wat de prijs drukt. De kosten zitten niet zozeer in de aanschaf als wel in het demonteren en monteren (uren dus). Bijna alle orgelbouwers in nederland hebben wel enige orgels in de verkoop, meestal voor veel te veel maar onderhandelen kan altijd.

Tenzij de keuze natuurlijk al is maakt om elektronisch te gaan...

Keer terug naar Aangeboden / Gezocht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com