Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Huispijporgel als HW console

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 22 maart 2018 12:35

Huispijporgel als HW console

1.jpg
2.jpg
1.jpg
Dit bericht is een pilot om uit te zoeken hoeveel mijn huispijporgeltje orgeltje nog waard is en of er belangstelling is. Het pijpwerk van dit orgel is helaas van slechte kwaliteit. De mechaniek is een aantal jaar geleden grondig aangepakt door Ide Boogaard. Het enige probleem is dat er soms een ventiel van Man. II van de stift afschiet, maar verder werkt het wel. Moet alleen af en toe bijgeregeld worden en oppassen met onbeheerst toucher. Verder heb ik, vanwege het pijpwerk, een aantal jaar geleden het orgel omgebouwd als Hauptwerk console en zijn het pedaal en de manualen gemidificeerd. Om het tweede klavier te kunnen midificeren heb ik de koppelingsmechaniek moeten verwijderen (is wel weer terug te plaatsen). En omdat ik het orgel niet meer als pijporgel gebruik, is de windmotor verkocht. Dit orgel is dus geschikt voor:
1. iemand die een mechanisch hauptwerkorgel wil. Kanttekening is dat ik op dit moment niet tevreden ben over de huidge toepassing. De contacten zijn nu direct gemonteerd onder Man I en boven Man II. Dat werkt, maar het is niet ideaal. Een oplossing via de stoters is voorhanden, maar dat is wel een aanpassing die wat gepuzzel vraagt.
2. iemand die een basis zoekt om zelf een eigen orgel te bouwen. Windlades en mechaniek zijn intakt, dus met ander pijpwerk is er wellicht iets leuks van te maken.

Reden voor eventuele verkoop? Ik wil eigenlijk overstappen op een drieklaviers console, maar vind het zonde om dit orgel zomaar aan de straat te zetten. Daarom wil ik eerst uitzoeken of er überhaupt belangstelling voor is. En zo ja, wat is een redelijke prijs?

Groet, Chiel Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 maart 2018 15:58

Re: Huispijporgel als HW console

Hallo Chiel Jan,

Het is met dit orgel hetzelfde als met kerkorgels......wat de gek er voor geeft!!
Waarde in de zin van flink wat te vangen euries kan je vergeten.
Voor het echte gevoel op een mechanisch kerkorgel te spelen is deze tractuur vaak niet voldoende "taai" genoeg.
Met de door jou omschreven "problemen" heb ik er een hard hoofd in dat je het snel kwijtraakt.

maar das mijn bescheiden mening.... :-)

m.vr.gr.

André Kaptein
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 22 maart 2018 17:29

Re: Huispijporgel als HW console

Leuk en interessant instrument.
Probeer het voor bijv. € 7000,- Je kunt altijd nog zakken met de prijs. Voor dat geld koop je ook andere interessante 2-klaviers HW conscoles of HW-orgels. Een hele mooie kast is al zeker € 4000,- waard.
Ik niet de kwaliteit op afstand niet beoordelen van de buiten- en binnenzijde e.d.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 maart 2018 16:14

Re: Huispijporgel als HW console

Marius55 schreef:Leuk en interessant instrument.
Probeer het voor bijv. € 7000,- Je kunt altijd nog zakken met de prijs. Voor dat geld koop je ook andere interessante 2-klaviers HW conscoles of HW-orgels. Een hele mooie kast is al zeker € 4000,- waard.
Ik niet de kwaliteit op afstand niet beoordelen van de buiten- en binnenzijde e.d.


Ik wil niet vervelend en lullig doen, maar zou er een 0 afhalen, dan maak je nog enige kans.....
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 24 maart 2018 15:42

Re: Huispijporgel als HW console

Hoi André en Marius

Bedankt voor jullie reacties! Ik vrees dat André inderdaad wel in de goede richting zit. Pijporgels liggen op dit moment slecht in de markt. Ben op dit moment bezig om uit te zoeken of inruilen nog een optie is.

grtz

Chiel Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 24 maart 2018 19:29

Re: Huispijporgel als HW console

Beste Chiel Jan,

Mijn advies: nooit verkopen.

Ik speel elke les weer met veel plezier op!

Met groet,

David
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 26 maart 2018 14:24

Re: Huispijporgel als HW console

Ha David,

Bedankt voor je advies! Blijft lastige keus! Een drieklavers console zonder problemen met afrekening van de mechaniek etc is toch ook wel lekker. ;)

grtz

Chiel Jan

Keer terug naar Aangeboden / Gezocht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com