Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 feb 2011 19:55

Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Uit andere topic:
viewtopic.php?f=2&t=6&p=283#p283

10.000 euries voor een tweeklaviers huispijporgel met twee stemmen en een integraal Hauptwerkorgel.
Nou, als dat zo zou zijn: "Doe d'r mij dan maar gelijk drie"
Voor wie er belangstelling voor heeft: als mijn huidige orgel klaar is wil ik best serieus naar deze mogelijkheid kijken.
Met wat ik op dit moment weet kan ik zo'n orgel organiseren.
Alleen niet op heel korte termijn.

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 feb 2011 20:22

Re: Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Hallo Anton,
je meent het dus serieus :o
De opmerking in de quote "doe d'r mij dan maar gelijk drie" was van mij en je proefde er wellicht m'n verbazing :o en ook een beetje ongeloof :roll: in.

En voor alle duidelijkheid: Ik geloof jou wel, maar je bewering daarna trek ik toch wat in twijfel.
Ik weet wat een ambachtelijk tweeklaviers huispijporgel bij "een beetje orgelbouwer" moet kosten, ook al is dat maar met 2 stemmen. Vooral het in de bouw zittende arbeidsloon is zeer hoog.
En dan ook nog een complete hauptwerkconfiguratie met touchscreen, goede speakers etc etc.
Wellicht als iemand geheel zelf - niet lettend op arbeidsloon - zo'n orgel weet te bouwen, hopenlijk toch van proffessionele kwaliteit, red je het wellicht met die 10.000 euro.
En als je zelf echt alles KAN en WIL bouwen ben je daar zeer lange tijd mee bezig.

Ik ben benieuwd hoe je je redenering weet te onderbouwen en hoe andere gebruikers daar over denken. :?:

Muzikale hauptwerkgroet, Ron.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 feb 2011 20:41

Re: Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Hallo Ron,

Ik kan van een orgelbouwer een inruilorgel kopen en daar Hauptwerk inbouwen. Soms zijn deze mensen blij als ze van dat kleine spul af zijn...
Hij heeft me een concreet aanbod gedaan, al heb ik de kast e.d. nog niet gezien.
Eignelijk is het dus heel eenvoudig ;)

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 feb 2011 20:46

Re: Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Aha, je had dus al een konkreet plannetje ;)
In het vervolg trek ik je beweringen niet meer in twijfel, Anton :oops:

Ik ben benieuwd of er liefhebbers zijn. Durf je al een plaatje van dat orgel te laten zien :?:
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 18 feb 2011 21:00

Re: Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Er is ook een andere vorm van een hybride orgel, in 1984 heb ik mijn eerste exemplaar gemaakt.
Het is een bovenbouw die op een bestaande speeltafel kan worden geplaatst en via een controller wordt aangestuurd.
Alle pijpwerk is van hout en de dispositie : Holpijp 8' - Fluit 4´ - Blokfluit 2´
De registers kunnen onafhankelijk van elkaar op elk klavier en op het pedaal worden bespeeld.
De meegestuurde foto is niet spat strak maar geef wel weer hoe het er uitziet. ( er onder stond een Omegan 7900 )

mvrg. JacoP
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 feb 2011 21:10

Re: Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Wel een "gaaf" geheel, Jaco.
maar hier geen mechanische tractuur ga ik vanuit?
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 18 feb 2011 21:28

Re: Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Nee Ron, het concept is niet mechanisch alle pijpen zijn voorzien van een zuigkernmagneet.
In de bovenbouw bevind zich ook de windvoorziening, het geheel is 40 cm. diep.
In mijn werk heb ik veel huispijporgel bij mensen thuis gezien en tot mijn stomme verbazing zag ik er na verloop van tijd ook weer een elektronisch alternatief staan. Volgens de meesten vonden ze het pijporgel nog steeds mooi maar te beperkt in het gebruik.
Vandaar mijn aanpak 3 register onafhankelijk van elkaar op meerdere klavieren te gebruiken, ( geen unitsysteem ) dit is mechanische niet eenvoudig te realiseren.

Mvrg.

JacoP
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 23 feb 2011 21:28

Re: Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Ik weet dat de firma de Wit te Nieuw-Vennep (http://www.sdewit.nl/index-or.htm) ook hybride orgels maakt. Een combinatie van Monarke samples en electronica/speakers + echte pijpwerk. Dit is dan o.b.v. een elektrische traktuur.

Groet,
Edwin
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 feb 2011 22:13

Re: Is er belangstelling voor een hybride orgel?

Maar dat zijn volgens mij dan wel "unitpijporgels" waarbij meerdere registers uit 1 rij pijpen afgeleid wordt.
Ik heb vroeger op zo'n orgel les gehad en wat me daarvan nog bijstaat is dat
"het orgel vrij traag was". (reageerde niet erg direkt op het indrukken van de toetsen). Maar goed, dat is meer als 20 jaar geleden.
Een holpijp 8 klinkte dan ook wel als een echte holpijp 8.
Ron.

Keer terug naar Aangeboden / Gezocht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com