Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1912/2002 Stahlhuth/Jann orgel, Dudelange (78/4+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 17 mei 2013 18:30

1912/2002 Stahlhuth/Jann orgel, Dudelange (78/4+P)

Een van de volgende projecten is Dudelange: Een demo staat op contrebombarde: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/10177

Het orgel van Dudelange is wel bekend denk ik: de afgelopen 10 jaar verschenen er meer dan 100 cd's. Het orgel is uitermate geschikt voor Duitse romantiek (het oude Stahlhutt orgel), Franse romantiek (door de toevoegingen van Jann) en ook nog wel Engelse romantiek door de vele 8 voeten en de Tuba Mirabilis op hoge winddruk. Je kan er ook goed orkesttranscripties op spelen :D . Het is een grote wens van de orgelcommissie van Dudelange dat het orgel virtueel beschikbaar komt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 17 mei 2013 18:35

Re: Dudelange

Iets meer info:
Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/4+P)
Voxus is bezig om een sample set te maken van het grote orgel van Dudelange ( http://orgue-dudelange.net/Pages/MainFrame.htm ).
Het orgel heeft 4 klavieren en 78 sprekende registers, 23 daarvan zijn tongwerken.
Bron: http://orgue-dudelange.net/Concours/Competition2013.pdf
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 17 mei 2013 21:59

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Zeer, maar dan ook zeer interessant project!
Maarre... Gaat die voor Tiel uit of achter Tiel aan?

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 17 mei 2013 23:14

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

jaco schreef:Zeer, maar dan ook zeer interessant project!
Maarre... Gaat die voor Tiel uit of achter Tiel aan?


Interessante vraag, maar dat is nog niet duidelijk. Zoals ik al schreef is Dudelange een van de volgende projecten. De tijdsindicatie van Tiel is wel van de website gehaald. We wachten het af.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 18 mei 2013 00:08

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Marien schreef:
jaco schreef:Zeer, maar dan ook zeer interessant project!
Maarre... Gaat die voor Tiel uit of achter Tiel aan?


Interessante vraag, maar dat is nog niet duidelijk. Zoals ik al schreef is Dudelange een van de volgende projecten. De tijdsindicatie van Tiel is wel van de website gehaald. We wachten het af.


Dat zou voor veel mensen een teleurstelling zijn die graag Tiel op hun verlanglijstje hebben staan

ik had graag gezien dat Voxus zich ook richt op de Nederlands orgels want er zijn al andere samplesetmakers op de buitenlandse markt.

Jammer!


Peter

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 18 mei 2013 00:22

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

peterdb72 schreef:
ik had graag gezien dat Voxus zich ook richt op de Nederlands orgels want er zijn al andere samplesetmakers op de buitenlandse markt.

Jammer!


Peter


U bedoeld waarschijnlijk enkel inplaats van ook? Nederlandse orgels hebben onze aandacht zeker, maar de wereld bestaat niet alleen uit Nederland toch? ;)

GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 18 mei 2013 01:24

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Het lijkt me niet een goed teken dat de tijdindicatie van Tiel verwijderd is van de website van Voxus Organs. Eigenlijk geeft dat al een beetje aan wat we kunnen verwachten vrees ik.

Best een leuk orgeltje hoor, daar in Luxemburg, maar ik zie toch liever dat Tiel eerst wordt afgemaakt.
En aan de reacties van Peter en Jaco te zien weet ik dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
Waarschijnlijk zijn er nog veel meer mensen die liever eerst Tiel zien verschijnen...

Groet,
Gaatze
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 18 mei 2013 08:31

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Sluit me volledig aan bij bovenstaande reactie!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 18 mei 2013 08:54

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Aangezien Tiel eerder op de website stond (dudelange volgens mij nog niet) is het voor de mensen die reikhalzend naar Tiel uitzien wel zo eerlijk als Tiel eerder komt. Maar ach, wat Voxus wil moeten ze natuurlijk zelf weten, laten we ook weer niet gelijk te negatief doen. Feit is wel dat Dudelange een prachtig orgel is!

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 mei 2013 10:53

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Ik sluit me ook aan bij de wachters op Tiel. Zeker na het luisteren van alles wat o.a. Kees Verhoek op Youtube heeft staan, gespeeld op de Tielse Batz met z’n rustigere tremulant dan Tholen.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 mei 2013 11:36

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Wat ik eigenlijk belangrijker vind, ongeacht wat de volgorde is,
dat welk orgel er ook gesampeld word,

de kwaliteit dik in orde is

ik persoonlijk zou wel eerder Tiel kopen als zo'n groter orgel, maar ik denk dat Voxus, zichzelf met dit sampleset wel beter op de internationale hauptwerk markt zet.


Maar als ze dan na deze "fout" :lol: :lol: maar wel Tiel afmaken ;)

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 18 mei 2013 11:38

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Inderdaad, Tiel is voor mij de reden om t.z.t. te upgraden naar HW4.
Ik speel nu nog op HW3 met Anloo en de demo van Caen (en als student met nog drie studiejaren voor de boeg leg ik niet zomaar een paar duiten op tafel voor een nieuwe versie). Omdat ik een tweeklaviers speeltafel (Johannus) heb en een computer met beperkt geheugen kan ik toch niet voor de grootste set gaan. Maar Tiel is wel heel mooi, en echt aanvullend op wat ik nu heb.

Maar aan de andere kant: Dudelange is 'hot' op dit moment: een gewild instrument en een trend op de 'wereldmarkt'. Uit marketingsoverweging dus slim. Ik kan me zo voorstellen dat voor het internationaal publiek dit in een behoefte voorziet en dat Voxus daarop aansluit begrijp ik ook goed.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 18 mei 2013 12:18

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Tja, wat is een goede marketingstrategie? Wat "we" als eerste verlangen, scheelt denk ik per persoon ;) . Zelf zou ik meer geïnteresseerd zijn in Dudelange (en het allermeest in een mooi recent opgenomen groot Schnitger-orgel bv Hamburg?)). En als Voxus zich wat meer internationaal wil presenteren, lijkt me dit wel een handige set.

Ik wens Voxus en alle andere samplesetmakers veel succes en zie wel wat er op de markt verschijnt en bekijk dan wel of ik het wil.


Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 mei 2013 17:19

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Spijtig dat er toch ietwat negatief wordt gereageerd op deze aankondiging! Onterecht ook. Dudelange lijkt mij een PRACHTIG orgel, uniek voor Hauptwerk, vergelijkbare sets zijn er niet. Ook een lekker groot orgel, met heel veel mogelijkheden.

Voxus heeft met Tholen bewezen topkwaliteit te leveren - nu ik dat set wat langer heb ga ik het alleen maar mooier vinden. Het is een geweldig interessante ontwikkeling dat Voxus nu bewijst ook in staat te zijn om een internationaal toonaangevend orgel te samplen. Ik voorspel dat Voxus een geduchte concurrent wordt van Sonus Paradisi en andere belangrijke samplesetmakers.

Vraag: is Dudelange ook met gesamplede tremulanten opgenomen?

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 18 mei 2013 19:23

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

josq schreef:Voxus heeft met Tholen bewezen topkwaliteit te leveren - nu ik dat set wat langer heb ga ik het alleen maar mooier vinden. Het is een geweldig interessante ontwikkeling dat Voxus nu bewijst ook in staat te zijn om een internationaal toonaangevend orgel te samplen. Ik voorspel dat Voxus een geduchte concurrent wordt van Sonus Paradisi en andere belangrijke samplesetmakers.

Vraag: is Dudelange ook met gesamplede tremulanten opgenomen?


Helemaal mee eens.
Groet,

Jacob

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 18 mei 2013 20:09

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Roland schreef:
peterdb72 schreef:
ik had graag gezien dat Voxus zich ook richt op de Nederlands orgels want er zijn al andere samplesetmakers op de buitenlandse markt.

Jammer!


Peter


U bedoeld waarschijnlijk enkel inplaats van ook? Nederlandse orgels hebben onze aandacht zeker, maar de wereld bestaat niet alleen uit Nederland toch? ;)



Je hebt gelijk dat bedoelde ik, was ook laat toen ik dit typte:)

Ik wil eigenlijk mee zeggen dat er zoveel orgels gaan verdwijnen en dan zou het nu mooi zijn dat er een samplesetmaker is die de klank wil behouden en dit ook goed doet. en dat heeft voxus nu bewezen met tholen

GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 18 mei 2013 20:31

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

josq schreef:Spijtig dat er toch ietwat negatief wordt gereageerd op deze aankondiging! Onterecht ook. Dudelange lijkt mij een PRACHTIG orgel...


Mijn reactie zou je als ietwat negatief kunnen uitleggen. Zelf zou ik het eerder teleurgesteld noemen.
Dat moet ik misschien even uitleggen:

Dudelange lijkt misschien een prachtig orgel, Tiel is gewoon een prachtig orgel.
Ook ik heb veel naar Kees Verhoek geluisterd via YouTube. Prachtig orgelspel op een even zo prachtig orgel.

Op dit orgel zit ik al te wachten vanaf het moment dat bekend werd dat het beschikbaar zou komen voor Hauptwerk. Sterker nog, toen nog niemand, ook ik niet, wist dat Tiel zou worden gesampled, heb ik het orgel eens onder de aandacht gebracht van een andere sample-maker dan Voxus, met de vraag om dit orgel te samplen.

In eerste instantie zou Tiel eind 2012 beschikbaar komen. We weten inmiddels allemaal dat dit tijdpad niet is gehaald. Het lijkt me ook moeilijk om zoiets goed in te schatten. Voor je het weet loopt er iets tegen en heb je behoorlijke uitloop. De sampleset is toen helaas direct een jaar uitgesteld, tot eind 2013. Als je op Tiel zit te wachten dan is dat best een teleurstelling.

En nu verschijnt opeens Dudelange op het toneel. Ongetwijfeld een prachtig orgel, daar twijfel ik niet aan. Maar de levertijd van Tiel staat nu op "onbekend". En dat is dan voor mij weer een teleurstelling.

Nogmaals, mijn reactie is niet negatief bedoeld, maar een uiting van mijn teleurstelling.
Waarschijnlijk nog langer wachten op het prachtige orgel van Tiel...

Ik wens de heren van Voxus Organs veel wijsheid en succes met het maken van prachtige samplesets.
Ze zijn er goed in, dat hebben ze al bewezen.

Allen nog een prettige voortzetting van het weekend.

Groet, Gaatze

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 mei 2013 21:01

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Hi Gaatze, ik denk dat ik je reactie begrijp.

Voor mij persoonlijk zit het zo: ik heb met kerst Utrecht aangeschaft, en daarna Tholen ook. Daarmee heb ik 2 Hollands-Romantische orgel waar ik me prima in kwijt kan. Tiel voegt voor mij niet meteen heel veel toe. Niet zoveel althans als een orgel van een andere bouwstijl.

Ik denk dat je teleurstelling vanuit jouw perspectief zeker niet onterecht is, maar voor anderen is het een goede ontwikkeling.

Van de Voxusmensen begreep ik dat ze aan diverse orgels tegelijk werken en dat ze efficiente manieren hebben gevonden om de samples te bewerken. Wie weet hoe snel het nu gaat. Al kan ik me voorstellen dat na het vele uitstel voor Tholen ze nu wat voorzichtiger zijn geworden in het beloven.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 mei 2013 21:45

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Voxus komt met een verrassing; welke zouden ze nog meer in petto hebben?
1) Tiel
2) ...
3) ...
4) ...
5) ...
6) ...
7) ...
8) ...
9) ...

Kom op Marien; vul ze eens in!


Dit Luxemburgse orgel is wel indrukwekkend; zou de speeltafel er bij geleverd worden ??? :roll: :o :lol:
Ik mis alleen een 'high-pitch' mixtuur, geloof ik, en dat zou wel jammer zijn.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 18 mei 2013 23:58

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Het zou leuk zijn om het rijtje van je in te vullen, Anton! Maar het doet me toch teveel denken aan een repetitieblad wat ik moet invullen. En laat ik daar nu net geen zin in hebben. Misschien kom ik ook wel vakjes tekort. Het zou trouwens ook helemaal niet leuk zijn om alles nu al bekend te maken, deze verrassing was wel even genoeg voor deze week. Het zorgt in ieder geval weer voor wat leven in de brouwerij.

Alle begrip voor de reacties over Tiel. Zodra er nieuws is zal ik het ook melden. Alleen met leverdata zijn we voorzichtig geworden.

Luister nog maar even naar Daniel Roth in Dudelange: http://www.youtube.com/watch?v=jwSWTOKuBHo

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 19 mei 2013 00:02

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

josq schreef:Vraag: is Dudelange ook met gesamplede tremulanten opgenomen?


Het antwoord is ja....
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 19 mei 2013 13:40

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Marien schreef:
Luister nog maar even naar Daniel Roth in Dudelange: http://www.youtube.com/watch?v=jwSWTOKuBHo


* net gedaan :) , heel indrukwekkend, ook wat Daniel Roth vertelt over hoe e.e.a hem inspireerde tot het componeren deze muziek,


ik ga zeker nog wat meer luisteren van dit orgel ;)

groeten

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

wim

Berichten: 7

Geregistreerd: 07 maart 2013 23:13

Bericht 19 mei 2013 14:48

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Prachtig orgel.
Luister ook eens naar de mooie cd van Ben van Oosten "A festival of french organ music".
Muziek o.m. van Bonnet, Dubois, Gigout en Guilmant.

Dit is Frans-romantisch maar Duits-romantisch moet er ook prachtig op klinken.
Lijkt me ook aardig om straks eens de vergelijking te maken met Doesburg.

Groet Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 mei 2013 16:13

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Mijn vraag over de consequenties voor de uitgave van Tiel doen niet af aan de kwaliteiten van het orgel in Dudelange.
Het is voor bij boven discussie verheven dat dit een fraai project is.
En de kwaliteit van Gapinge en Tholen beloven wat voor de Luxemburgse project!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 mei 2013 16:39

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe sampleset producers te werk gaan?

1: Hoe komen ze tot de keus van het te sampelen orgel?
2: Hoe maken ze contact met de kerk/ organist, gaan ze onderhandelen over een prijs of krijgt een kerk een deel van de winst? Gaan ze eerst proef spelen?
3: Hoe gaan ze opnames maken? Doen ze dat snachts? I.v.m. Verkeers geluiden. Wat voor apparatuur gebruiken ze?
4: hoe bepalen ze de posities van de microfoons? Gaat dat proefondervindlijk?
5: hoe lang zijn ze meestal bezig met opnames?
6: hoe gaat het verder met het bewerken? Wat voor software gebruiken ze en wat wordt er gecorrigeerd / gefilterd aan samples bijv. Ruis of wind geluid. Wordt er veel geïntoneerd of juist niet?
7: hoe komt de layout tot stand van de console. Etc
8: hoe gaat het dan verder met het commercieel op de markt zetten?
9: hoe gaat het dan richting Milan audio i.v.m. Dongle updates.

Zomaar eens wat vragen waar ik wel nieuwsgierig naar ben?
Niet dat ik van plan ben zelf zoiets op te zetten :!: :!:

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 20 mei 2013 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com