orgelitis schreef:Ha Jan Wim,
ik geloofde je altijd al, maar met dit filmpje (gouden greep) begin ik het ook te begrijpen. Denk ik. Klopt het als ik uit het filmpje afleid dat je voor een goed geluid ALTIJD roomcorrectie moet toepassen? Of het nou uit je orgelspeakers komt of uit je geluidsinstallatie?
Wat ik nog niet snap: wat gebeurt er IN de luidspreker? Dat de microfoon meet is helder, dat softwarematig de frequentiekarakteristiek aangepast wordt begrijp ik ook (min of meer), maar wat verandert er in de luidspreker? Het blijft toch dezelfde trillende conus die het geluid voortbrengt? Of zit er software in de speaker die de conus anders laat trillen? Maar dan zou je toch bij elke speaker (ook van een digitaal orgel) roomcorrectie moeten kunnen toepassen? En tenslotte, is REQ (room equalisatie, toch?) uiteindelijk een soort equalizer zoals die op goede versterkers zit (en in mijn DO) maar dan veel nauwkeuriger? [sorry als dit domme vragen is of als je het allang beantwoordt hebt, ik ben echt leek op dit gebied, met niet meer dan wat ver weggezakte middelbare school kennis van natuurkunde]
groet, O.
beste O.
laat ik er gemakshalve even van uitgaan dat voor de rest alle audioschakels inorde zijn. en je vraag puur m.b.t speaker kan beantwoorden.
een speaker(spreker)
Driver(bestuurder)
ik ga niet de werking van een driver uitleggen omdat het dan een chaos wordt, dus even heel simpel een speaker bestaat uit een spreekspoel, en een elektromagneet
opnieuw zal denk ik een filmpje duidelijker zijn
https://www.youtube.com/watch?v=_rH4XeS7XxUzou je nu puur alleen equalizing toepassen 0f bij intoneren alleen volume aanpassen dan sla je een enorme stap over.
correctie houdt veel meer in dan puur alleen een beetje volume dippen of boosten.
natuurlijk zal een conus altijd trillingen blijven uitsturen, alleen met fouten, dus is de input ook de output van de speaker?
filterhelling is al heel bepalend, oftewel:
-hoe snel
kan de spreekspoel en conus starten en stoppen?
- hoe snel
moet de conus starten en stoppen?
start deze te laat op een signaal? stopt deze te laat?
de uitleg laat zien dat elke trilling geluid geeft, dus als het signaal(input) al weg is en de conus voor/na ijlt dan krijg je hoorbare fouten.
"gratis' geluid wat we juist niet willen horen, die gratis troep geeft versmering.
ik zal later proberen wat meer op te zoeken qua werking
denk maar weer aan dit filmpje de vrouw die vervormd
https://www.youtube.com/watch?v=peQq6BX6jio&t=8sdus even reflectie: als ik een Trompet wil intoneren dan kan ik dit puur tonaal doen, maar niet technisch
kan je dus met een intoneer schuif de timing/fase/groep delay aanpassen??
Nee
kan je de akoestische vervorming(vervuiling simpel weg intoneren? met de beschikbare hw tools?
Nee
is het cirkeltje weer rond
eerst alle technische "mechanische" zaken goed zetten, daarna kan je pas bij behoefte gaan intoneren.