Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 31 maart 2011 17:08

Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Morgen wil ik samen met een goede kennis het historische Van Vulpen orgel in Maartensdijk gaan opnemen.
Het is niet zo'n groot orgel, dus ik verwacht dat we de sampleset snel klaar zullen hebben.
Mail me even op info@pcorgan.com als je een gratis copy wil hebben van de set.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 31 maart 2011 23:57

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel

Gert schreef:Morgen wil ik samen met een goede kennis het historische Van Vulpen orgel in Maartensdijk gaan opnemen.
Het is niet zo'n groot orgel, dus ik verwacht dat we de sampleset snel klaar zullen hebben.
Mail me even op info@pcorgan.com als je een gratis copy wil hebben van de set.

Maar natuurlijk! Ik kan niet wachten om deze bijzondere set te mogen downloaden. Een historisch Van Vulpen orgel, dat maak je niet elke dag mee. Over dag gesproken: welke datum is het ook alweer? 8-)

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 01 apr 2011 00:13

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel

Goed wakker Dick!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 apr 2011 05:56

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel

Een Van Vulpen uit 1969, het lag er natuurlijk wel een beetje dik bovenop.
Maar ik heb toch nog wel een paar mailtjes gekregen.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 01 apr 2011 07:23

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel

Gert, wel een beetje jammer dat je dan mijn berichtje hierover wel verwijderd hebt :oops:

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 apr 2011 07:40

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel

Lubbert, dat was alleen omdat je al reageerde toen het er nog maar een paar minuten opstond.
Dan was de lol er te snel af.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 09 apr 2011 06:47

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Ik blijf mailtjes krijgen met aanvragen voor deze set, een paar minuten later vaak nog een mail met "o ja, nu zie ik het, ik ben erin getrapt".
Grappig dat veel mensen dus gelijk al in actie komen zonder verder te lezen.
Vandaar dat ik nu maar "(1 april)" achter de titel heb gezet.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 09 apr 2011 09:12

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Gert, Hoewel ik dit zelf geen goede 1-april grap vond, heb je hier toch wel degelijk aangetoond hoe gemakkelijk sommige mensen denken over Hauptwerk-samplesets en dan vooral als ze gratis zijn.

De meeste reacties die ik lees over Hauptwerk is: dat het een mooi programma is maar het moet vooral gratis zijn en blijven. :? Mensen willen er eigenlijk niks voor betalen. En al helemaal niet voor de samplesets.

Dat de meeste gratis sets totaal geen recht doen aan het idee achter Hauptwerk daar bekommeren sommige organisten zich totaal niet om en dat is jammer. Ik weet ook wel dat samplesets zoals die van Kampen en Zwolle, veel geld kosten maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Bijvoorbeeld een set als dat van Anloo is een prima set om mee te beginnen. Je kunt dan voor en redelijk bedrag zien wat je met Hauptwerk kunt en dat kan ook al op een vrij standaard computer. Een ieder kan voor zichzelf wel uitmaken of hij er verder mee wil ja dan nee....

Ik hoop dit bijdraagt tot een beetje discussie onder de forumleden, ik zie reacties graag tegemoed en hoop echt dat ik het mis heb.

Mijn stelling:
De meeste Hauptwerkers willen niet investeren in software die ze wel 7 dagen per week intensief willen gebruiken en dan bedoel ik niet Windows (7).

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 apr 2011 10:35

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Dat de meeste gratis sets totaal geen recht doen aan het idee achter Hauptwerk daar bekommeren sommige organisten zich totaal niet om en dat is jammer.

Hallo Lubbert,

Je gaat er van uit dat gratis sets niet goed kunnen zijn omdat ze gratis zijn.
Die veronderstelling is onjuist.
Er zijn commerciële (en héél dure) sets, die ik niemand zou aanraden (maar dat is dan natuurlijk op basis van mijn smaak). Er zijn heel goedkope en ook gratis sets die juweeltjes zijn.
Er is zeker kwaliteitsverschil. We kunnen het hebben over kwaliteit, technische kwaliteit dan, maar dan nog kan een sampleset iemand gewoon bekoren.

Zomaar wat gedachten :)

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 09 apr 2011 10:54

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Anton,

ik ga er niet vanuit dat gratis sets niet goed zijn omdat ze gratis zijn. De allereerste sets die ik een jaar of 4 gratis heb gedownload waren toen uitstekend, ze hebben mij overtuigd om te een Hauptwerkspeeltafel aan te schaffen. Mijn eerste dure sampleset was Kampen 1 en die kreeg ik pas toen mijn speeltafel aanschafte.

Op het moment dat HW-samplesets noch moest worden bewezen was er noch niets op de markt, nu zijn we een x-aantal jaren verder en zijn er diverse sampleset-aanbieders beschikbaar die onderling de meeste samplesets willen verkopen. Dat is een hele andere markt. Maar dat is nu niet de discussie.

Noem mij nou eens 2 of 3 gratis samplesets (onaangepast door andere HW-ers) die jij 3 tot 4 keer per week bespeelt en die je nog steeds uitdagen om te spelen, ik ben beniewd, met welke je komt.

Even voor alle duidelijkheid: Persoonlijk adviseer ik mensen die beginnen met HW dat ze er wel rekening mee moeten houden dat HW nooit af is, wil je bijblijven moet je blijven investeren, dit in tegenstelling tot een Johannus of Eminent speeltafel die kunnen onaangepast 20 jaar of langer mee.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 apr 2011 11:12

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Hallo Lubbert,

Daar komen ze:
Jeux d'Orgues
http://www.jeuxdorgues.com/files/Jeuxdo ... ptwerk.rar
Little Waldingfield
ftp://downloads.hauptwerk.com/instrumen ... ptwerk.rar
Zwolle demo
http://www.sonusparadisi.cz/sampleset/z ... ptwerk.rar
Smecno demo
http://www.sonusparadisi.cz/sampleset/s ... ptwerk.rar

De eerste is, technisch gezien, oud en achterhaald maar zo fraai dat ik hem toch in dit lijstje zet.

Er zijn nog andere (engelse) orgels die zo in dit rijtje passen (ook technisch!), maar ik vind engelse orgels niet zo aantrekkelijk.

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 apr 2011 11:58

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

1 april

En wie was er NIET ingestonken? 8-) ;) :lol:

Hallo Anton,
ik kan die rar-bestanden niet openen, maar dit zijn over het algemeen DEMO's, dus een zeer beperkt deel van (inderdaad soms mooie) sets. Maar nogmaals het blijft zeer beperkt, want ik denk, dat als je veel op bijv. de Demo-Zwolle speelt, je toch "hunkert naar" de volledige set.

Overigens ben ik van mening, dat als je met Hauptwerk aan het experimenteren bent, je inderdaad gratis sets en deze demo's kan gebruiken.
Maar als je van plan bent een volwaardig Hauptwerkorgel aan te schaffen is het verstandig ( en logisch) als BASIS gelijk een goed en inderdaad duurder sampleset aan te schaffen. Dan is je orgel ( net als een digitaal orgel) in de basis ook AF. (en een nieuw goed digitaal orgel is ook niet goedkoop).

En als je dan een in de basis goed en volwaardig Hauptwerkorgel hebt (met enkele dure samplesets), waarom zou je daar dan niet 10/15 jaar mee kunnen doen.
Dan moet je je "wel afsluiten" voor toekomstige ontwikkelingen en niet altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Maar dat is met digiale orgels ook zo.
Als ik had besloten een nieuw (bijv) Contentorgel te kopen, zou dat dit jaar weer achterhaald zijn, want er dit jaar komt daar een "geheel nieuw" orgel(concept) uit (als ik de berichten mag geloven).
Maar dat is mijn mening.
Ron

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 09 apr 2011 12:08

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Gratis

Even extreem: Als ik iets koop betaal ik er graag zo min mogelijk voor en het liefst niets.
Daar is helemaal niets mis mee, je kunt een euro maar 1 keer uitgeven.
Bovendien vind ik dat een hobby niet het meest belangrijk is om geld aan uit te geven.

Natuurlijk ben ik voor 'eerlijke' prijzen en 'eerlijke' concurrentie.
Maar dan vooral in relatie met voedselprijzen in het kader van derde-wereld-problematiek.
Hauptwerk is voor de meeste mensen een hobby.

Degenen die samplesets maken doen dit geheel vrijwillig, medelijden is daarom niet op z'n plaats.
Ze zijn ook geheel vrij in de prijs die ze er voor vragen.
De 'markt' bepaalt of het een 'optimale' prijs is, of het een prijs is die veel mensen er voor over hebben om het aan te schaffen.

Verontwaardiging vanwege te hoge prijzen (zoals ik in het verleden wel heb gezien op forums) heb ik ook altijd vreemd gevonden, niemand is toch verplicht om het aan te schaffen. Het is alleen de vraag of het slim is om veel te vragen.

Samenvattend, mijn mening:
    - Er is niets mis met 'gratis' (als het maar niet illegaal is, daar ben ik fel op tegen), dat is keuze van aanbieder.
    - Er is niets mis met 'hoge' vraagprijzen.
    - Er is niets mis met 'lage' vraagprijzen.
    - Vaak is waar: 'Alle waar naar zijn geld', maar het gaat niet altijd op. De 'gratis demo sets' (Smecno, Velesovo, Zwolle en Maximin) zijn zeer bruikbaar en van zeer goede kwaliteit.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 apr 2011 12:52

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Even voor alle duidelijkheid: Persoonlijk adviseer ik mensen die beginnen met HW dat ze er wel rekening mee moeten houden dat HW nooit af is, wil je bijblijven moet je blijven investeren, dit in tegenstelling tot een Johannus of Eminent speeltafel die kunnen onaangepast 20 jaar of langer mee.[/quote]

Beste Lubbert,

Ik ben het absoluut niet eens met je persoonlijk advies!

Als je een vergelijking maakt tussen HW en een standaard digitaal orgel moet je uitgaan van dat wat je op een bepaald moment aanschaft.

Dat HW het voordeel heeft om in de tijd gezien het een en ander te beteren of uit te breiden moet je zien als extra optie en niet meenemen in je vergelijk.

Het is natuurlijk zo dat HW op dit moment in Nederland niet gepromoot wordt op een professionele manier. Hierdoor blijft HW in de hobby sfeer van een aantal techneuten en mensen die niet bang van een computer zijn! Deze mensen proberen HW steeds verder uit. (Een enkeling daar gelaten die een complete speeltafel aangeschaft hebben)

Belangstellenden (niet techneuten of digibeten)die HW proberen of in aanraking komen met niet goed afgestemde HW consoles worden denk ik afgeschrikt.

Ik denk dat veel goed geïntoneerde, ook gratis samplesets, HW vanzelf promoten. Hierdoor is er voor bijna ieder budget een console samen te stellen die ieder standaard orgel overtreft!

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 apr 2011 13:01

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Maar nogmaals het blijft zeer beperkt, want ik denk, dat als je veel op bijv. de Demo-Zwolle speelt, je toch "hunkert naar" de volledige set.


Hallo Ron,

1 april ? Nee hoor! Deze topic gaat opeens over iets heel anders :roll:
Met jouw opmerking (zie quote) ben ik hen niet eens.
Ik heb Zwolle; de volledige set.
Het past volledig in surround in mijn geheugen (16 bit).
Toch gebruikt ik meest een twee klaviers versie (alleen hoofdwerk, rugwerk en pedaal) vanwege de voordelen (en dat zijn dezelfde voordelen als wanneer de kleinere orgels gebruikt):
1) Het is veel overzichtelijker om te kiezen uit registers. Ik wordt soms helemaal tureluurs van al mogelijkheden (welke van de drie identieke prestanten plenums zal ik nemen :roll: ).
2) Een subset past in 24 bit in mijn geheugen,en dat klinkt écht veel beter

Kortom: jouw quote herinnert mij aan twee spreekwoorden:
1) ontberen doet waarderen
2) het bezit van de zaak is (vaak) het einde van 't vermaak
Helemaal wáár!
En dat zou me véél geld hebben gescheeld als ik dat eerder in de gaten had gehad :oops:

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 09 apr 2011 13:28

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

@ Anton:
Met gratis sampelsets bedoel ik geen demo's. Maar complete samplesets. Dan blijft er nog maar een gratis sampleset over en die is achterhaald..... :mrgreen:

@ Peter:
Op het moment dat je bijvoorbeeld bij Mixtuur een HW-speeltafel aanschaft is deze af voor dat moment. Maar voorschrijdend inzicht in de softaware van HW, doet je al heel snel beseffen dat je van HW3 naar HW4 moet. En je koopt tegenwoordig al een pc die je over een jaar gaat/kunt uitbreiden naar meer geheugen. En dat kost geld.

Koop je een elektronisch orgel bv van Johannus, is deze compleet af en hoeft later niet meer de software worden aangepast. Ik neem vooralsnog aan dat de software-updates van Johannus gratis zijn.

Over de enkeling die wel een speeltafel kan aanschaffen gaat nu even niet de discussie. De manier waarop HW gepromoot wordt doet niet af van het feit dat het een dure hobbie is en kan worden. Uiteindelijk ben je er zelf bij als je iets aanschaft.

@Gert:
Ook ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven. En doe dit dan ook bewust. Als ik alles zo goedkoop mogelijk aanschaf weet ik zeker dat de helft van mijn aankopen op korter of langer termijn, 2 keer moeten worden aangeschaft. Dus kun je het beter in 1 keer goed doen.

Ik weet overigens zeker dat een samplesets van 700 tot 1000 euro zijn geld wel waard is. Als je dit te duur vind kun je het gewoon niet betalen, dit is niet erg, er zijn belangrijker dingen in het leven dan orgelspelen.

Met je samenvattende mening ben ik het volledig eens. Uiteraard met deze aanvulling dat een demo wordt gemaakt om uiteindelijk over te gaan tot aanschaf van de complete set.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 apr 2011 13:55

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Lubbert,

Zoals ik eerder schreef heeft HW toegevoegde waarde tov standaard digitale orgels doordat er uitbreidingen en verbeteringen mogelijk zijn.

Of je de toegevoegde waarde in de toekomst wilt benutten kan van veel factoren afhangen.
Als je als uitgangspunt bij vergelijking alleen uitgaat van de klankbeleving tussen HW en een standaard orgel en niet denkt aan de mogelijkheden voor de toekomst hoeft HW niet steeds duurder te worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 09 apr 2011 17:40

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Peter, dit ben ik zeker met je eens. Maar volgens mij is de discussie niet elektronisch orgel vs Hauptwerk. Nog wel een puntje: van Hw weet je van te voren dat je in de nabije toekomst kunt upgraden om het orgel beter te maken hetzij een nieuwere versie van HW of intern geheugen of een andere geluidskaart. Maar daarom hoeft een HW-speeltafel niet duurder te zijn dan een elektronisch orgel.
Laatst bijgewerkt door Lubbert op 09 apr 2011 17:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 09 apr 2011 17:42

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Anton, heb je ergens een bericht gewist? volgens mij mist ik een antwoord op complete samplesets.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 apr 2011 20:25

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

Ik heb inderdaad mijn laatste reactie gewist.
Ik vond hem bij nader inzien niet zo nuttig ;)
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 apr 2011 21:08

Re: Gratis sampleset historisch Van Vulpen orgel (1 april)

2) Een subset past in 24 bit in mijn geheugen,en dat klinkt écht veel beter

Ja Anton, jou voorkeur wordt dus enigszins bepaald door "de beperkingen" van je systeem. Objectief gezien zullen mensen (wanneer hun systeem (en portemonnee) dit aankan) toch kiezen voor de volledige Zwolle (24 bit) boven de Demo van Zwolle (24 bit). En daar is een demo - zoals sommigen schrijven - ook voor bedoeld.

1) ontberen doet waarderen

Ja, zo weet ik er nog wel een paar. Dan kan je net zo goed slechts een leeg orgel aanschaffen.....dan BLIJF je "ontberen"....maar "waarderen"? :roll: Ik denk dat je dan al "ontberend en dromend" van je orgelbank afsukkelt.
Zo legt een ieder voor zich de grens en bepaald zijn doel. Het gaat er maar om, dat je er daarna tevreden mee bent.
Voor mij geldt zeker niet "het bezit van de zaak is het eind van 't vermaak"......bij het bezit van de zaak begint pas mijn vermaak. ;)
Maar goed, mijn wens is "gewoon een mooi orgel" en "op computer- en sampletechnisch gebied" is mijn kennis en interesse gewoon wat minder. Dat zorgt er wellicht voor, dat ik tevreden zal zijn en niet voortdurend zal uitzien naar nieuwe technische ontwikkelingen. De toekomst zal het leren. ;)
Gr. Ron

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com