Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 10 mei 2014 21:13

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Bedankt Anton! Top! Nog iets van Jiri gehoord? Dit maakt deze set toch interessanter voor de consument.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 mei 2014 21:30

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Leonard schreef:Wel vraag ik me af welke methode hauptwerk gebruikt voor het mono laden van een stereo sample. Doen ze dat met een downmixing techniek dus het mixen van het linker en het rechter kanaal, of wort alleen het kanaal van de sample geladen dat correspondeert met het kanaal van de audiogroep?

Mono laden is het mixen van beide kanalen van een stereo sample. En dit is de methode die HW gebruikt. Maar bijna iedereen stuurt het mono geluid daarna naar 2 audio outputs (dat kan ook naar 1 audio output; een 2e kun je dan gebruiken voor aansturen van de subwoofer met de mix van L en R front samples).

Een heel enkele keer zijn de bijgeluiden in een set als mono WAV file uitgevoerd.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 mei 2014 21:40

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Gerrit schreef:Ik geloof dat ik het nu begrijp. Bedankt Anton en Evert-Jan!

Om te controleren of ik het echt begrepen heb, zal ik een poging wagen om de vraag van Leonard te beantwoorden: omdat 1 kanaal leeg is, levert het downmixen als resultaat exact hetzelfde signaal op als de inhoud van het ene gevulde stereo-kanaal.

Ik zie het zo voor me: 1 + 0 is nog steeds 1. Bij een gewoon (dubbel gevuld) stereosignaal zou het geweest zijn: 1 + 1 = 2, dus dan zou je na het downmixen een ander signaal gekregen hebben. Is dit duidelijk? (En Anton en Evert-Jan: klopt dit?)

Dit klopt.
Je kunt het gewoon zien als de stereo/mono knop op je audioversterker.

Als een sampleset WAV file zuiver mono wordt aangeleverd (dus 1 gevuld kanaal i.p.v. een gevuld en een leeg kanaal), dan is een sample qua grootte 2x zo klein als in stereo. Echter omdat HW mono niet zonder truc aan kan, moet Jiri de WAV files in stereo aanleveren zoals hij dat nu doet: een gevuld kanaal en een leeg kanaal. En in HW neemt dat dus ook 2x zoveel RAM ruimte in. Reken dan ook nog de 3 releases er bij, dan neemt 1 toets/registercombinatie sample 4x zoveel geheugen ruimte in dan als het in mono wordt aangeleverd.

De truc voor het zuiver mono gebruik heeft Anton nu hierboven beschreven met als resultaat veel minder RAM gebruik van de sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 12 mei 2014 21:00

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Helaas heb ik maar twee ASIO-out kanalen en kan ik (voorlopig) de truc van Anton niet toepassen.

Hoe groot is kwaliteitsverlies door alle samples in MONO te laden? Ik vraag dit omdat geregeld opnames maak, die ik het liefst in de hoogst mogelijke kwaliteit heb hoewel ik slechts 16GB RAM en een QuadCore heb.

Is het verschil tussen enkel MONO laden en de truc van Anton duidelijk hoorbaar?

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 12 mei 2014 21:56

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Volgens een bericht van Martin Dyde van vandaag is het niet nodig om aparte groepen Adio Outputs voor L en R te maken (zie hauptwerk.com forum). Je kunt volgens hem de L en R componenten in mono naar je stereo Adio Outputs sturen. Met deze oplossing bereik je volgens hem hetzelfde resultaat.
Ik heb het zojuist geprobeerd en er lijkt inderdaad gewoon stereo geluid uit te komen met de geheugenwinst.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 12 mei 2014 22:05

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Volgens een bericht van Martin Dyde van vandaag is het niet nodig om aparte groepen Adio Outputs voor L en R te maken (zie hauptwerk.com forum). Je kunt volgens hem de L en R componenten in mono naar je stereo Adio Outputs sturen. Met deze oplossing bereik je volgens hem hetzelfde resultaat.
Ik heb het zojuist geprobeerd en er lijkt inderdaad gewoon stereo geluid uit te komen met de geheugenwinst.


Inderdaad!
Ik ben verbijsterd over de eenvoud van zijn voorstel.
Hij kent Hauptwerk van binnen uit en weet alles van de tricks!
De 'panning function': nooit van gehoord, maar die alles voor ons in dit verband.

Laad van Zwolle alle L/R-samples in MONO in een stereo audio output en alle Pedaal-registers in stereo.
Het past binnen 26GB en het geeft exact hetzelfde resultaat!
Dus ook niks geen moeilijke audio-setup meer nodig!

HG,
Anton

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 12 mei 2014 22:36

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Een en ander nodigt uit tot testen :P
Blijkbaar heeft Jiri de "links of rechts"-informatie voor de halve-stereo sample ook in de ODF verwerkt,
een beetje dubbelop, maar anders "weet" HW toch nooit waar de tot mono gedegradeerde sample heen moet ?

Als het echt zo simpel is verbaast het me dat Jiri niet op de hoogte lijkt te zijn..
uiteindelijk komt het er op neer dat je de l-r component samples slechts als mono moet laden,
Niets is wat het lijkt...of is dit te kort door de bocht ? :shock:

Grt,
wibo

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 12 mei 2014 22:45

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Bedenk dat Martin als programmeur de ins en outs van Hauptwerk vèèl beter kent dan wie dan ook. Dit zijn zo van die verborgen ongedocumenteerde tricks...
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 mei 2014 22:45

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Als je voldoende geheugen hebt maar toch op deze manier samplesets inlaad heeft dat dan ook evt. een positief effect op de polyphonie. Of te wel is het niet beter om Zwolle standaard zo te laden?

Groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 mei 2014 23:07

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

WiBo schreef:Een en ander nodigt uit tot testen :P
Blijkbaar heeft Jiri de "links of rechts"-informatie voor de halve-stereo sample ook in de ODF verwerkt,
een beetje dubbelop, maar anders "weet" HW toch nooit waar de tot mono gedegradeerde sample heen moet ?

Dit is wat Martin op het Engelstalig forum schrijft:
If a rank is loaded in mono but routed to a stereo audio output then Hauptwerk will pan it in real-time using the channel levels measured from the original stereo sample files.

Ook bij mono zijn het dezelfde L en R component samples die middels de ODF naar de audio output gestuurd worden.
Het is dus een automatisme in HW dat het ene mono signaal naar links gestuurd wordt en het andere naar rechts.
Het staat ook in het HW manual : blz 76 bovenaan ("Memory channel format").

Deze truc van mono selecteren gaat dus ook op voor L en R component samples in Rotterdam, Doesburg en Caen. Scheelt in geheugengebruik en polyfonie.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 13 mei 2014 08:50

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

WiBo schreef:Als het echt zo simpel is verbaast het me dat Jiri niet op de hoogte lijkt te zijn..


Sluit ik me helemaal bij aan. Jiri had toch minstens bij Martin informatie kunnen inwinnen over zijn werkwijze. Nu zullen in ieder geval vast meer mensen over gaan tot het kopen van de Caen en Zwolle updates.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 mei 2014 10:07

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Leonard schreef:Sluit ik me helemaal bij aan. Jiri had toch minstens bij Martin informatie kunnen inwinnen over zijn werkwijze.

Leonard

dit is toch iets te eenvoudig geredeneerd.
1. Er is over HW en ODF/CODM gedocumenteerd en dat kan gebruikt worden
2. Er is veel niet gedocumenteerd. Er staan bijv. in de ODF meer tags dan dat er in het CODM manual staat.
3. Ook HW levert samplesets. Jiri is voor hen gewoon een concurrent. En die hoef je niet alles te vertellen ...... (alhoewel Martin wel iets meer meedenkt dan Brett; bijv. ook over het mono issue. Na een weekend denken kwam hij er op terug.)

Met dank aan Anton is dit issue nu getackeld.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 13 mei 2014 12:42

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

En het blijkt zelfs nog simpeler: ja een nachtje slapen zegt Martin nu dat Jiri het mono-laden kan instellen in de ODF, zodat dit altijd standaard gebeurt. Nu is dus het wachten op updates van Jiri voor Utrecht, Rotterdam, Caen en Zwolle, zodat het allemaal vanzelf gaat... Anton, je hebt heel wat overhoop gehaald! Ik denk dat velen je dankbaar zijn.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 13 mei 2014 15:22

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Evert-Jan schreef:
Leonard schreef:Sluit ik me helemaal bij aan. Jiri had toch minstens bij Martin informatie kunnen inwinnen over zijn werkwijze.

Leonard

dit is toch iets te eenvoudig geredeneerd.
1. Er is over HW en ODF/CODM gedocumenteerd en dat kan gebruikt worden
2. Er is veel niet gedocumenteerd. Er staan bijv. in de ODF meer tags dan dat er in het CODM manual staat.
3. Ook HW levert samplesets. Jiri is voor hen gewoon een concurrent. En die hoef je niet alles te vertellen ...... (alhoewel Martin wel iets meer meedenkt dan Brett; bijv. ook over het mono issue. Na een weekend denken kwam hij er op terug.)

Met dank aan Anton is dit issue nu getackeld.


Inderdaad Evert-Jan, ik denk dat jij dat heel goed ziet.

Gerrit schreef:Nu is dus het wachten op updates van Jiri voor Utrecht, Rotterdam, Caen en Zwolle, zodat het allemaal vanzelf gaat... Anton, je hebt heel wat overhoop gehaald! Ik denk dat velen je dankbaar zijn.


Ik denk niet er updates nodig zijn en/of zo snel zullen komen. Alle functies en dialogen zijn beschikbaar en het blijkt dus niet eens zo complex te zijn. Laat Jiri svp werken aan die 25 opgenomen orgels die nog moeten verschijnen als sampleset. Tijd voor een nieuw draadje welke orgels dit zijn???

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 mei 2014 19:09

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Evert-Jan schreef:2. Er is veel niet gedocumenteerd. Er staan bijv. in de ODF meer tags dan dat er in het CODM manual staat.

Ook de door Martin aangegeven tag om de R en L component registers standaard in mono te laden (Pipe_SoundEngine01_Layer.AudioOut_OptimalChannelFormatCode) staat niet in het manual ............

Dus hoe moet je dit nu als sampleset maker weten ??

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 13 mei 2014 21:01

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Evert-Jan schreef:
Evert-Jan schreef:2. Er is veel niet gedocumenteerd. Er staan bijv. in de ODF meer tags dan dat er in het CODM manual staat.

Ook de door Martin aangegeven tag om de R en L component registers standaard in mono te laden (Pipe_SoundEngine01_Layer.AudioOut_OptimalChannelFormatCode) staat niet in het manual ............

Dus hoe moet je dit nu als sampleset maker weten ??


Je kunt dergelijke dingen weten door je probleem eerst uitvoerig met developers van software te bespreken alvorens zelf een work around (want dat is jiri's oplossing eigenlijk) te bedenken. ik vraag me af of Jiri de vraag aan Martin Dyde heeft voorgelegd, ik weet uit ervaring dat het mogelijk is om hem met technische vragen te benaderen. Maar inderdaad Evert-Jan, hier speelt het een rol dat MDA ook een concurent is van Jiri. Wellicht denk ik er te makkelijk over.

Ik denk inderdaad dat updates voor de sets wel een tijdje op zich laten wachten. Hoewel in eerste instantie nieuwe odf's volstaan moet er toch gewerkt worden richting nieuwe mono samples, omdat die stereo samples met één kanaal volstrekt overbodig worden met deze oplossing.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 mei 2014 22:08

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Leonard

Jiri's oplossing is geen work arround maar een door hem bedachte oplossing binnen de kaders van HW.
De HW tremulant model voldoet niet voor registers die niet met een tremulant zijn opgenomen. Martin en Brett zijn zelf ook tot die conclusie gekomen. Jiri heeft tijd gestopt in de ontwikkeling van een verbeterd model voor die sets die geen opgenomen tremulant bezitten.
Er is dus geen ander probleem dan alleen een geheugen vreter bij die samplesets.

In HW zelf kun je dit niet oplossen dan alleen door de software van HW aan te passen. Samplesets producenten kunnen dat niet, dat is voorbehouden aan MDA. En deze update laat nog even op zich wachten.

Verder hoort de documentatie volledig en up-to-date te zijn. Dit geldt voor elke programmeertaal als C++, C#, Java, JavaScript, HTML, enz. En in geval van de CODM manual is dat NIET het geval. En wat niet in het manual staat kun je natuurlijk niet aan de ontwikkelaars vragen ...... En zij zijn in dit geval ook nog een concurrent.

Ik denk inderdaad dat jij er iets te gemakkelijk over denkt.

Jouw idee over nieuwe mono samples zal niet voldoen; je kunt er geen richting aan geven.
Bij orgels met C/Cis lade indeling hoor je duidelijk links en rechts. Zet je de tremulant aan, dan hoor je dat niet meer vanwege mono .......

wim

Berichten: 7

Geregistreerd: 07 maart 2013 23:13

Bericht 27 mei 2014 11:20

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Op de site van Sonus Paradisi geeft Jiri nu zelf ook aan in zijn blog dat je Zwolle in mono kunt laden.
Hij geeft ook aan hoe je dit moet doen. Komt volgens mij overeen met hetgeen Anton heeft geadviseerd.
Ik heb de nieuwe versie trouwens zelf nog niet.
Is het verschil met de vorige versie, waar ik graag op speel, erg groot.
Want dan ga ik de update misschien toch wel aanschaffen.
Kun je trouwens de oude versie en de nieuwe naast elkaar draaien, afgezien van de vraag of dit zinvol is.

Groet

Wim

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 mei 2014 12:00

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Het verschil is vrij groot, een verbetering! Belangrijk is dat de tremulanten nu functioneren, dat resulteert in prachtige klanken!

Je kunt v2 en v2.5 niet naast elkaar draaien bij mijn beste weten.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 27 mei 2014 18:33

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Komt volgens mij overeen met hetgeen Anton heeft geadviseerd.

Dag Wim,

Dat klopt.
De discussie heeft uiteindelijk geleid tot deze oplossing die voor gebruikers erg voordelig uitpakt.
Jiri's enige opmerking richting mij hierover op het Engelse forum is dat hij vindt dat ik een onnodige discussie ben begonnen omdat niemand hem ooit had gemeld dat er een probleem was. Hij vindt ook dat ik het onnodig ingewikkeld heb gemaakt. Hij schrijft dan nog wel (sorry Anton) tussen haakjes.
Bizarre reactie.

Een ieder heeft zo zijn eigen-aardigheden

HG,
Anton

PS Maar het zou natuurlijk hebben kunnen zijn dat ik hem echt verkeerd had begrepen maar uit zijn mails hierover kon ik dat niet opmaken...
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 mei 2014 21:46

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Hoi Anton

Ik heb het nog eens even terug gelezen op het Engelse forum en ik snap Jiri zijn reactie ook niet. Hij moet je eigenlijk dankbaar zijn door dat jij op jou manier (later vereenvoudigd door Martin) de SP samplesets bereikbaarder hebt gemaakt voor een wat groter publiek die computers hebben met wat beperkter geheugen. Zijn bankrekening zal er alleen maar bij welvaren denk ik dan. Als jij het niet had aangezwengeld dan had niemand het geweten.
Ik vond het in ieder geval een slimme truc van jou.
Keep up the good work.

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 mei 2014 21:56

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Hi Anton, ik heb ook even teruggekeken denk dat er een aantal oorzaken zijn: 1) je noemde het onderwerp "memory issues", wat zich laat vertalen als "geheugenproblemen". 2) de nogal verwarde reacties van " 1961TC4ME" en 3) het feit dat het uiteindelijk veel simpeler opgelost kon worden dan we aanvankelijk dachten.

Wat Jiri m.i. tegen wilde gaan was dat er de indruk zou ontstaan dat er allerlei complicaties zouden zijn met zijn sample sets. Zo had je het niet bedoeld, maar door de manier waarop de communicatie verliep kon het er bij oppervlakkige lezing wel op lijken.

Ik denk dat Jiri je zeker erkentelijk is / zou zijn, maar dat taalbarrieres er een beetje tussen staan.

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 dec 2012 20:59

Bericht 20 jun 2014 20:43

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Beste mensen,

Het is voor jullie mogelijk gesneden koek maar ik kan het totaal niet volgen. Met name die kanalen aanmaken enz kan ik niet plaatsen. Waar moet ik dat doen enz. Heeft iemand mogelijk schermafdrukken zodat e.e.a. wat duidelijk wordt?

Dank Arie

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 jun 2014 11:19

Re: Zwolle v.2.5 in 24bit in 26GB geheugen

Arie, de in dit topic voorgestelde truc van Anton bleek achteraf onnodig. Zie de berichten hierboven vanaf 12 mei 2014 21:56.

De nieuw truc is dat je alle stemmen met een L/R verdeling niet in stereo, maar in mono laadt. Dat is alles. Aparte kanalen zijn niet meer nodig (behalve voor surround natuurlijk).
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com