Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1855 Cavaillé-Coll, St. Omer (49/4+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 20 jun 2014 20:06

Re: St Omer Cavaille Coll

Josq dat is geweldig nieuws.
Je inzet en inbreng met de tot standkoming van Zurek v 5 mag best enige naam hebben.

Er is iets erg moois uitgekomen waar ik met grote regelmaat prezier aan beleef en ik denk zo ook vele mede forumleden.

denk je al in een bepaalde richting of is het daar nu nog te vroeg voor :?:

vr gr Frans

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 jun 2014 23:19

Re: St Omer Cavaille Coll

Ik overweeg op dit moment 3 opties voor St Omer

met Caen Demo: de twee Cavaillé Colls gecombineerd
met Doesburg Demo: uitgebreid assortiment aan 8' (incl een zacht tongwerk) en pedaalstemmen, ik heb ook de indruk dat de tremulanten bij elkaar passen.
met Rotterdam Demo: volledig surround.

Het valt nog even te bezien wat er qua galm en intonatie redelijk bij elkaar past. Compromissen zullen bij dit soort samengestelde orgels overigens altijd onvermijdelijk zijn, maar anderzijds kunnen natuurlijk unieke combinaties gemaakt worden.

Met de CODM krijg je overigens een zeer eenvoudige layout, maar die is wel snel te ontwerpen en aan te passen.

In alle gevallen opteer ik waarschijnlijk voor een opzet met 2 klavieren en pedaal, want ik denk dat daar best nog wel behoefte aan is gezien de grote aantallen sample sets met 3 of meer klavieren

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 23 jun 2014 19:24

Re: St Omer Cavaille Coll

hallo Josq, ik heb je genoemde mogelijkheden bekeken en ja gemakkelijk is het niet.
Inderdaad je hebt 3 inputs om er mooie samplesets van te maken.
Dan toch maar geen grote Zurek 2 zoals je destijds zelf voorstelde :?:

HG Frans

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 23 jun 2014 20:40

Re: St Omer Cavaille Coll

de samples zijn "encrypted"; kan bv. een pedaal dispositie werkelijk aan de demo worden toegevoegd?
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 jun 2014 23:22

Re: St Omer Cavaille Coll

Voor mijn gevoel gaat het niet werken omdat elke set teveel verschilt in galm duur. Doesburg is behoorlijk wet, Caen iets minder en St. Omer kan je indelen bij de medium wetsets. Bij St Omer klinkt alles behoorlijk direct en bij Doesburg klinkt alles behoorlijk op afstand. Ik denk niet dat het goed mixt. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 24 jun 2014 09:17

Re: St Omer Cavaille Coll

Voor mijn gevoel gaat het niet werken omdat elke set teveel verschilt in galm duur.

Helemaal mee eens. De gemengde sets inspireren wat mij betreft veel minder en gaan meer richting de "gewone" digitale orgels.

Groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 jun 2014 14:29

Re: St Omer Cavaille Coll

... stelletje doemdenkers....
Leuk initiatief Jos!
Ben benieuwd hoe het wordt!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 24 jun 2014 16:27

Re: St Omer Cavaille Coll

Jaap dat bedoel ik nu ook, helemaal goed !
Mooi initiatief ! Ben ook erg benieuwd.
Nogmaals ik vind Zurek 1 een prachtig resultaat !,

Het is immers ieders vrije keuze om er wel of geen gebruik van te maken.

HG Frans
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jun 2014 16:32

Re: St Omer Cavaille Coll

Hey Jaap

Natuurlijk is het een leuk initiatief en Jos moet het zeker doen alleen denk ik nog steeds dat de sets qua galm etc. teveel verschillen om een hoorbaar geheel te gaan vormen, maar misschien zit ik ernaast dus tot die tijd blijf ik nog doemdenken :twisted:

groet Jan

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 24 jun 2014 17:47

Re: St Omer Cavaille Coll

Jan heeft gelijk wat betreft de onderlinge verschillen van de nagalm.
Om die redenen passen misschien Caen en st Omar het best bij elkaar.
Toch is er bij Zurek V 5 een prestant 8 toegepast uit de demo Freiberg welke een redelijke droge set is.
Wanneer je deze Prestant nu gebruikt gaat deze prachtig op in een mooie volle nagalm.
Daarom is er ( mijn inziens ) veel mogelijk zo ook met de genoemde demo's Laurens en Doesburg.

Afwachten dus ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jun 2014 17:54

Re: St Omer Cavaille Coll

Ik zat nog even te (doem)denken over dit soort composiet sets en ik denk dat de beste manier om div.sets goed met elkaar te laten integreren is, door ze allemaal truncated te laden en dan met Reaper galm d.m.v. IR toe te voegen.
Voordeel is dat de galm voor iedere set gelijk is en dat indirect klinkende sets zoals Doesburg winnen aan definitie, waardoor ze beter aan sluiten op sets zoals St. Omer die al vrij direct klinken.
Ik denk dat je op deze manier zulke totaal verschillende sets wat meer naar elkaar kan laten toe groeien en uiteindelijk een beter resultaat zal krijgen.
Wie heeft het al eens op deze wijze geprobeerd met bijv. Zurek1??

Groet Jan

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 24 jun 2014 19:20

Re: St Omer Cavaille Coll

Jan bedankt je bericht sluit eigenlijk mooi op dat van mij aan :D

vr gr Frans
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 jun 2014 12:21

Re: St Omer Cavaille Coll

Dat is nu met recht een positieve (doem)gedachte! Nooit geweten dat ze bestonden... :lol:

Heb je ervaring met Reaper reasurround Jan?
Dat zou ook veel geheugen schelen waardoor je een groot composiet-orgel met surround kan spelen op een beperkt geheugen. Je kunt dan met single releases laden...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 jul 2014 13:59

Re: St Omer Cavaille Coll

Ik ben nu aardig op weg met wat ik een "composite Cavaille-Coll" noem, een samenstelling dus van St. Omer en Caen.
Het wordt een set met zo'n 40-45 registers op 3 klavieren en pedaal. De dispositie is in lijn met die van verschillende CC-orgels, zonder overigens een bepaald orgel te willen simuleren.

Beperkingen: geen tremulanten, alleen front samples. De verschillen in galm lijken weinig tot geen afbreuk te doen aan het concept. Overigens: een positief en een bovenwerk op hetzelfde orgel verschillen ook in galm toch?

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 07 jul 2014 17:40

Re: St Omer Cavaille Coll

Josq, geweldig !
St Omer / Caen , en misschien st Michel ?

Vr gr Frans
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 08 jul 2014 01:10

Re: St Omer Cavaille Coll

K'ben bar nieuwsgierig!!
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 jul 2014 11:12

Re: St Omer Cavaille Coll

Op het Engelstalig forum is een extended St. Omer gemaakt door een gebruiker en beschikbaar
Zie http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=13170#p97517

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 jul 2014 11:25

Re: St Omer Cavaille Coll

OK, bedankt voor het bericht. 'n Heel ander concept dan het mijne. Hij neemt de originele ODF als uitgangspunt en gebruikt meer unificaties. Ik heb de CODM gebruikt en meer registers van Caen benut.

Ik heb er gisteren en vandaag stevig aan doorgewerkt en het is nu nagenoeg klaar. Evert-Jan, je hebt ook meegewerkt aan de Zurek. Ben je ook geinteresseerd om het in de loop van deze week te testen?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 jul 2014 17:06

Re: St Omer Cavaille Coll

josq schreef:OK, bedankt voor het bericht. 'n Heel ander concept dan het mijne. Hij neemt de originele ODF als uitgangspunt en gebruikt meer unificaties. Ik heb de CODM gebruikt en meer registers van Caen benut.

Los van de transmissie die er gebruikt zijn heeft deze methode de voorkeur. Immers Jiri heeft in zijn configuratie file van St. Omer de balans tussen de diverse registers geconfigureerd evenals mogelijke intonaties.
En de CODM hebben we niet, dus gebruik je de ODF die met de demo set wordt meegeleverd. De Zurek V is hier ook op gebaseerd.
Door van nul af te beginnen, moet je dit zelf aanmaken .......... En als je geen goede referentie hebt, dan kan het uiteindelijk resultaat ander klinken dan de werkelijkheid.

josq schreef:Ik heb er gisteren en vandaag stevig aan doorgewerkt en het is nu nagenoeg klaar. Evert-Jan, je hebt ook meegewerkt aan de Zurek. Ben je ook geinteresseerd om het in de loop van deze week te testen?
Ik zie of hoor wel als er een versie is om te testen.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 10 jul 2014 12:42

Re: St Omer Cavaille Coll

Evert-Jan schreef:Op het Engelstalig forum is een extended St. Omer gemaakt door een gebruiker en beschikbaar
Zie http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=13170#p97517


Ik heb het geinstalleerd and het klinkt niet goed; the tongwerken klinken te hard in 't pedaal en tevens erg vreemd, te kunstmatig.

Het is dus een mislukkeling als je het mij vraagt.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 12 jul 2014 19:14

Re: St Omer Cavaille Coll

Josq kun je al iets zeggen over je samenstelling ?
Ben ook erg benieuwd ;)

Vr gr Frans

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 jul 2014 20:13

Re: St Omer Cavaille Coll

Beste Frans, ik ben nu bezig met het verwerken van de feedback van Evert-Jan, de eerste bèta-tester. Als je geinteresseerd bent, stuur ik je het concept daarna graag zodat je het ook kunt testen:

De dispositie is (onder voorbehoud):

Récit Expressif:
Diapason 8
Flûte Harmonique 8
Bourdon 8
Viole de Gambe 8
Vox Celeste 8
Flûte Octaviante 4
Dulciane 4
Octavin 2
Piccolo 1
Basson-Hautbois 8
Trompette 8

Positif Expressif:
Montre 8
Cor de Nuit 8
Salicional 8
Unda Maris 8
Prestant 4
Flûte Douce 4
Nasard 2 2/3
Cornet V
Trompette 8
Cromorne 8
Clairon 4

GO:
Montre 16
Bourdon 16
Montre 8
Flûte Harmonique 8
Gamba 8
Bourdon 8
Salicional 8
Prestant 4
Grande Tièrce 3 1/5
Quinte 2 2/3
Doublette 2
Fourniture V
Bombarde 16
Trompette 8

Pédale:
Contrebasse 16
Soubasse 16
Grosse Flûte 8
Violoncelle 8
Bourdon 8
Flûte 4
Bombarde 16
Trompette 16
Clairon 4

Copulas:
POS-GO
REC-GO
REC-POS

Octaves Graves:
GO
REC

(Unison off):
GO
POS
REC

Tirasses:
GO
POS
REC

45 sprekende stemmen in totaal, sommige daarvan zijn transmissies, anderen zijn op een andere manier van elkaar afgeleid

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jul 2014 20:51

Re: St Omer Cavaille Coll

Trompette 16 op Pedal is een typo, moet 8 voet zijn

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 12 jul 2014 21:08

Re: St Omer Cavaille Coll

Josq en Evert Jan , ziet er geweldig uit zo.
Als ik 1 opmerking mag toevoegen vraag ik om de aandacht voor de mooie Voix humaine met die mooie iets langzame tremulant.
Deze kom je tegen bij de demo St. Michel en Thierache.

Misschien kan dit niet, maar wanneer wel is het mijn inziens een prachtige aanvulling.

Doe verder rustig aan en neem je tijd, ik was alleen erg benieuwd naar de ontwikkelingen omtrent je geweldige initiatief.

Alvast bedankt daarvoor.

Vr gr Frans

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 jul 2014 21:59

Re: St Omer Cavaille Coll

Evert-Jan, dank voor je correctie!

Frans: Ik heb St Michel zojuist weer even gecheckt. De Voix Humaine is erg mooi, maar de galm is vrij kort.

Ik neig er sterk naar om Rotterdam te gebruiken (misschien pas in een versie 2.0). Deze heeft een galm die vrij goed lijkt te passen

Dit zou op kunnen leveren:
*Een Voix Humaine+trem. In een experiment heb ik deze een klein beetje in de buurt kunnen brengen van zo'n typisch Frans-Romantische (vgl Caen)
*Een Bazuin 16 en een Trompet 16, vanwaar uit in het pedaal de tongwerken afgeleid kunnen worden. Evt ook een Bombarde 16 op het Recit erbij.
*2 extra Mixturen
*Prestantenkoor en fluiten voor een evt 4e werk
*Een Soubasse voor het pedaal en evt voor het groot octaaf van een extra 16' fluit
*Een Chamadetrompet zoals in Anton's Zurek v5
*Fluit 4 voor op het GO
*Fluiten voor een Cornet, al dan niet décomposée
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 130 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com