Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1855 Cavaillé-Coll, St. Omer (49/4+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 12 jul 2014 22:13

Re: St Omer Cavaille Coll

Josq je laatste voorstel spreek mij persoonlijk nog veel meer aan.
Ook een mooi groot orgel incl die extra mixturen .
Veelzijdig waarop je veel kwijt kan.

Voor alle duidelijkheid dit is mijn persoonlijke mening, maar met als basis de demo Caen , St Omer en wat je verder vernoemd kan een erg mooie mix worden.

Een Zurek 2 maar dan op de meer franse toer ;)

Vr gr Frans

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 15 jul 2014 17:15

Re: St Omer Cavaille Coll

Josq de Voix Humaine incl Trem Zurek V is inderdaad een mogelijkheid verder heeft de demo Utrecht
ook een Voix Humaine ( disc ) met tremulant alleen weet ik niet of die galm bruikbaar is. :?:

Vr gr Frans
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jul 2014 17:29

Re: St Omer Cavaille Coll

hij is niet Frans maar de Dulciaan 8' van het rugwerk van (demo) Zwolle vind ik met tremulant ook prachtig!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 15 jul 2014 18:24

Re: St Omer Cavaille Coll

Jaap dat klopt ! deze heb ik net ook herondekt, is erg mooi :!:

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2013 23:43

Woonplaats: Chilliwack, BC, Canada

Bericht 17 jul 2014 09:17

Re: St Omer Cavaille Coll

adri schreef:
Evert-Jan schreef:Op het Engelstalig forum is een extended St. Omer gemaakt door een gebruiker en beschikbaar
Zie http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=13170#p97517


Ik heb het geinstalleerd and het klinkt niet goed; the tongwerken klinken te hard in 't pedaal en tevens erg vreemd, te kunstmatig.

Het is dus een mislukkeling als je het mij vraagt.


Hallo adri,

Bedankt voor u kritiek! Hierbij een update waar u de klank en volume van iedere stem naar wens aan kan passen.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=13170#p97667

Er waren nog meer mensen die de nieuwe stemmen te hard vonden. Achteraf bleek het dat de "Front" en "Rear" samples allebei door de "Front" speakers klonken. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar misschien was dat hier ook het geval?

Voor de duidelijkheid, mijn doeleinde is wel iets anders dan die van josq. Dit demo orgel is namelijk een voorbeeld van wat de mogelijkheden zijn met het modificeren van het Organ Definition File. Het is dus geen "compleet" orgel zoals josq aan het maken is.

Als er Hauptwerkers zijn die graag iets willen veranderen aan een Hauptwerk orgel (b.v. nieuwe stemmen, meer klavieren, nieuwe "screen layouts", combineren van verschillende orgels, enz. enz.), dan help ik daar graag mee. Stuur gerust een berichtje. Meer informatie is te vinden op het Engelstalig forum:
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=13170

Groeten uit Canada,

Jake

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 17 jul 2014 17:17

Re: St Omer Cavaille Coll

bedankt en sorry voor de harde woorden....
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 18 jul 2014 13:47

Re: St Omer Cavaille Coll

Beste Jake,

Ik zou al dik tevreden zijn met 1 enkele 16 voets in het pedal met maximaal behoud van het huidige karakter van de St. Omer sample, inclusief nagalm. Is dat mogelijk?

Vriendelijke groet,
Peter

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2013 23:43

Woonplaats: Chilliwack, BC, Canada

Bericht 18 jul 2014 18:13

Re: St Omer Cavaille Coll

pdejong schreef:Beste Jake,

Ik zou al dik tevreden zijn met 1 enkele 16 voets in het pedal met maximaal behoud van het huidige karakter van de St. Omer sample, inclusief nagalm. Is dat mogelijk?

Vriendelijke groet,
Peter


Hallo Peter,

Helaas heeft het "St. Omer DEMO" geen 16' stemmen. Voor de "St. Omer DEMO extension" die op het Engelstalige forum staat heb ik alle 16 voeters van "Caen DEMO" aan het pedaal van St. Omer toegevoegd. Die stemmen hebben dus een ander karakter dan die van St. Omer.

De Montre 16' en Bourdon 16' op het Grand Orgue zijn samples van St. Omer maar de laagste octaaf is eigenlijk een 8 voeter die een octaaf lager gestemd is. Deze stemmen klinken dus meer overeen met de rest van St. Omer. Als u het nuttig vind, kan ik een transmissie voor deze twee 16 voeters op het pedaal zetten.

Groeten,

Jake

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 19 jul 2014 13:59

Re: St Omer Cavaille Coll

josq schreef:Beste Frans, ik ben nu bezig met het verwerken van de feedback van Evert-Jan, de eerste bèta-tester. Als je geinteresseerd bent, stuur ik je het concept daarna graag zodat je het ook kunt testen:

Josq zou je een Plein jeu V kunnen toevoegen op het positief / Récit ?

Vr gr Frans

De dispositie is (onder voorbehoud):

Récit Expressif:
Diapason 8
Flûte Harmonique 8
Bourdon 8
Viole de Gambe 8
Vox Celeste 8
Flûte Octaviante 4
Dulciane 4
Octavin 2
Piccolo 1
Basson-Hautbois 8
Trompette 8

Positif Expressif:
Montre 8
Cor de Nuit 8
Salicional 8
Unda Maris 8
Prestant 4
Flûte Douce 4
Nasard 2 2/3
Cornet V
Trompette 8
Cromorne 8
Clairon 4

GO:
Montre 16
Bourdon 16
Montre 8
Flûte Harmonique 8
Gamba 8
Bourdon 8
Salicional 8
Prestant 4
Grande Tièrce 3 1/5
Quinte 2 2/3
Doublette 2
Fourniture V
Bombarde 16
Trompette 8

Pédale:
Contrebasse 16
Soubasse 16
Grosse Flûte 8
Violoncelle 8
Bourdon 8
Flûte 4
Bombarde 16
Trompette 16
Clairon 4

Copulas:
POS-GO
REC-GO
REC-POS

Octaves Graves:
GO
REC

(Unison off):
GO
POS
REC

Tirasses:
GO
POS
REC

45 sprekende stemmen in totaal, sommige daarvan zijn transmissies, anderen zijn op een andere manier van elkaar afgeleid
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 19 jul 2014 14:41

Re: St Omer Cavaille Coll

De Montre 16' en Bourdon 16' op het Grand Orgue zijn samples van St. Omer maar de laagste octaaf is eigenlijk een 8 voeter die een octaaf lager gestemd is. Deze stemmen klinken dus meer overeen met de rest van St. Omer. Als u het nuttig vind, kan ik een transmissie voor deze twee 16 voeters op het pedaal zetten.


Beste Jake,

Dat zou geweldig zijn (als het niet te veel moeite is natuurlijk)! De demo van St. Omer is mooi en veelkleurig. Wanneer er een zestien-voet op het pedaal zit dan kan ik de demo beter gebruiken bij de voorbereiding van de kerkdiensten met een Frans-barok orgel.
Ik ben echter niet zo'n fan van compositie-orgels waar een kunstmatige nagalm aan wordt toegevoegd. Misschien suggestie, maar het begint dan weer te lijken op een Johannus-orgel...

vriendelijke groet,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 jul 2014 15:40

Re: St Omer Cavaille Coll

Als je dus de galmcomponent in het digitale domein gescheiden procest, is dat beslist niet kunstmatig te noemen ten opzichte van wat er bij een sampleplayer allemaal gebeurt rondom het gedigitaliseerde pijpgeluid.

Dan moet je gewoon eerlijk zijn, en het GEHEEL kunstmatig noemen, wat het natuurlijk ook is, zolang er geen echte pijpen aan te pas komen.

Koop dan svp ook geen cd,s meer, want daar is dus ook in 90 procent van de opnames achteraf gesleuteld aan de akoestiek. Kunstmatig?? What,s in a name!

Wat niet wegneemt, dat de fabrieksdigitale orgels idd vaak een "kunstmatig" geluid laten horen, wat vooral wordt veroorzaakt door het afregelen op een voor een zo groot koperspubliek "mooi" gevonden worden......

Toch zie je, dat men de hete adem van HW voelt, want ineens levert men wat meer mogelijkheden voor persoonlijke afstelling, en shcermt ook wat meer met termen als " samples van beroemde orgels".
Maar zolang het geen Ebersmunster of Haarlem is, blijft HW toch koploper.....

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2013 23:43

Woonplaats: Chilliwack, BC, Canada

Bericht 19 jul 2014 20:40

Re: St Omer Cavaille Coll

pdejong schreef:Dat zou geweldig zijn (als het niet te veel moeite is natuurlijk)!

Geen probleem, maandag is het klaar!


pdejong schreef:Ik ben echter niet zo'n fan van compositie-orgels waar een kunstmatige nagalm aan wordt toegevoegd. Misschien suggestie, maar het begint dan weer te lijken op een Johannus-orgel...

De nagalm van de pedaal stemmen zijn precies hetzelfde zoals in de Caen demo. Er wordt verder geen "kunstmatige nagalm" toegevoegd.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 jul 2014 13:29

Re: St Omer Cavaille Coll

lieve mensen, wat een gepruts allemaal om voor een minder dan een habbekrats op de eerste rij te zitten. Spaar die paar centen bij elkaar of ga een week minder met vakantie en koop je favoriete sampleset en steun zo de hele hw community en sampleset producenten.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jul 2014 16:43

Re: St Omer Cavaille Coll

Fokko schreef: Spaar die paar centen bij elkaar of ga een week minder met vakantie en koop je favoriete sampleset en steun zo de hele hw community en sampleset producenten.


Die kunnen er dan een paar weken meer van op vakantie.... :lol:
Het gaat m.i. niet alleen om geld te besparen. Er bestaan ook mensen die het leuk vinden om zelf dingen te maken/samen te stellen. Tegen een knutselaar die zelf een tuinbank maakt zeg je toch ook niet dat hij aan het tobben is en beter naar LeenBakker kan gaan? :?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2013 23:43

Woonplaats: Chilliwack, BC, Canada

Bericht 21 jul 2014 18:17

Re: St Omer Cavaille Coll

Hallo Peter,

Hier is een update voor "St. Omer DEMO - Extended" met de twee Grand Orgue 16 voeters op het pedaal:
https://db.tt/iYognI6D

Het is wel belangrijk dat u eerst "version 1" installeert (als u dat nog niet gedaan heb):
https://db.tt/Bwfn0guD

Het is ook belangrijk om even te controleren dat alle "Front" samples door de "Front" speakers klinken, en alle "Rear" samples door de "Rear" speakers:
Organ -> Load organ, adjusting rank audio/memory, options/routing ...
Selecteer: "St. Omer - Surround DEMO - Extended"

Met vriendelijke groet,

Jake
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 26 jul 2014 17:16

Re: St Omer Cavaille Coll

Hallo Jake,

Het werkt allemaal perfect! Dankjewel!

vriendelijke groet,
Peter

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2013 23:43

Woonplaats: Chilliwack, BC, Canada

Bericht 26 jul 2014 23:28

Re: St Omer Cavaille Coll

Peter,

Geen probleem!

Dit is misschien een beetje "off-topic" maar ik been op het moment bezig met een iets serieuzer project: een flinke uitbreiding van het Caen sample-set. Het word een vier-klaviers orgel in de stijl van Cavaille-Coll. Er komt dus een extra klavier bij, verschillende nieuwe stemmen, een zwelkast voor het Positif, enz. Als er nog ideetjes zijn, dan hoor ik het graag. Meer informatie op het Engelstalig forum:
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=13254

Jake

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 01 aug 2014 10:41

Re: St Omer Cavaille Coll

Dag Jake,

Jouw uitbreiding van St.Omer is fantastisch, het is echt een mooi orgel geworden.
Dank daarvoor!

Ik zou je nog een suggestie willen doen.
Er zijn namelijk op het Recit nog een aantal registers die ook in de Caen demo zitten en die daar goed zouden passen:
- Octavin 2
- Flute Oct. 4
- Basson-Hautbois
- Viola 4 (de Cor de Nuit een octaaf opgeschoven)
En op het G.O.:
- Gambe 8
- Flute Oct. 4 (die van het Recit ?)

Groeten,
Anton

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2013 23:43

Woonplaats: Chilliwack, BC, Canada

Bericht 01 aug 2014 21:27

Re: St Omer Cavaille Coll

Hallo Anton,

Bedankt voor u bericht! De uitbreiding van St. Omer is misschien wel een beetje klein in de schaduw voor u Zurek Organ, maar het was wel een leuk projectje :).

Op het moment heb ik het best wel druk met andere custom ODF projecten, maar ik probeer in de komende maand een update te maken voor St. Omer. Ik denk er over om een ODF te maken met displays voor twee orgels:
1) alleen stemmen van St. Omer
2) stemmen van St. Omer en Caen (met u suggesties)

Maar voor dat ik daar aan begint, probeer ik eerst de uitbreiding van Caen v2.5 af te maken:
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=13254

Natuurlijk zijn suggesties nog steeds welkom, maar het plan is om drie verschillende versies te maken:
1) Caen met zwel-trede voor het Positif
2) 3-klaviers uitbreiding van Caen (ruim 20 nieuwe stemmen)
3) 4-klaviers uitbreiding van Caen (ruim 35 nieuwe stemmen)

Nummer 1) is inmiddels in de beta-test fase, en ik verwacht dat het begin volgende week af is. Disposities voor 2) en 3) hoop ik ook volgende week op het forum te zetten.

Vriendelijke groet,

Jake

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 aug 2014 11:54

Re: St Omer Cavaille Coll

Opmerking: de composite Cavaillé-Coll heb ik nu bijna af, na diverse rondes van bètatesten. Als het mee zit kan het volgende week gepubliceerd worden. De uiteindelijke versie heeft 52 stemmen.

Ik ben van plan om daarna een groot Frans-symfonisch orgel samen te stellen, van 90-100 stemmen, gebaseerd op de complete versie van Caen 2.5 en enkele demo-sets. Voor het ontwerp gelden de grotere Van den Heuvelorgels als referentie, zonder die overigens exact te willen nabootsen.

Weliswaar is er enige overlap met de plannen van Jake, maar ik kan er lekker mijn creativiteit in kwijt en kom daarbij tot een andere benadering.

Berichten: 5

Geregistreerd: 04 jul 2014 00:11

Bericht 02 aug 2014 16:16

Re: St Omer Cavaille Coll

Heb de demo geprobeerd, en een ding viel me op: bij de Clairon lijkt het hoogste oktaaf een herhaling van het vorige oktaaf. Is iemand anders dat ook opgevallen?

Groet,
Thijs

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2013 23:43

Woonplaats: Chilliwack, BC, Canada

Bericht 03 aug 2014 07:33

Re: St Omer Cavaille Coll

Thijs schreef:Heb de demo geprobeerd, en een ding viel me op: bij de Clairon lijkt het hoogste oktaaf een herhaling van het vorige oktaaf. Is iemand anders dat ook opgevallen?


Hallo Thijs,

Zo ver ik het weet, is dit ook zo op het echte orgel. Dit komt namelijk wel vaker voor, bijvoorbeeld ook met het Caen sampleset.

Jake

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 aug 2014 09:25

Re: St Omer Cavaille Coll

Thijs schreef:Heb de demo geprobeerd, en een ding viel me op: bij de Clairon lijkt het hoogste oktaaf een herhaling van het vorige oktaaf. Is iemand anders dat ook opgevallen?Thijs


Dat klopt, in het echte orgel is dit ook zo. Dat hoogste octaaf is bijna niet te maken, de tongen worden zo klein. Afgezien dat het praktisch onmogelijk wordt om ze te stemmen en te houden neemt het volume ook erg af. Een orgelbouwer heeft eigenlijk twee oplossingen: overgaan op labiaal pijpen of een repetitie maken naar een octaaf lager (8 voet dus). Aangezien de Clairon altijd samen met de Trompette wordt gebruikt valt zo'n repetitie minder op. Overigens heeft Cavaillé-Coll beide oplossingen gebruikt in verschillende orgels.

Mocht je de Doesburg set hebben: hier gaan zelfs de 8 voets tongwerken op c3 over naar labiaal.

met vriendelijke groet,
Martijn

Berichten: 5

Geregistreerd: 04 jul 2014 00:11

Bericht 07 aug 2014 14:18

Re: St Omer Cavaille Coll

Bedankt Martijn en Jake! Als beginner in orgelland heb ik er niet veel verstand van, maar wel nog net genoeg om jullie uitleg te begrijpen ;)

Groet,
Thijs

Berichten: 19

Geregistreerd: 09 nov 2012 19:14

Bericht 07 aug 2014 22:40

Re: St Omer Cavaille Coll

Geachte Mede-Hauptwerkers,

ik wil graag de Demo van St Omer Cavaille Coll downloaden, maar bij Free Stuff wordt geen Download-Link vermeld.
Hoe is het dan mogelijk om deze Demo te downloaden?
Graag verneem ik uw antwoord,
met vr. gr. gerritb
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fransvdl en 149 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com