De fase en looptijden verschillen worden al gecorrigeerd door de samplesetmaker.
Anders zijn de close en mid opname al niet weer te geven via 1 bron.
Maar daar wringt feitelijk al de muzikale schoen
Wat gebeurd er in de praktijk??
Er worden microfoons geplaatst nl. dichtbij het front
net voor/na het midden
en achter in de kerk
Dus van elke stereo opname word een spoor gemaakt
Totaal 3 sporen
De rear opname ten opzichte van het front, moet uiteraard een looptijd verschil hebben.anders is er geen ruimtelijke beleving
Maar de Mid opname word aan gepast aan de front opnames, dit komt er op neer dat de looptijden verschillen worden aangepast. Anders zou het niet klinken en krijg je een golvende geluids weergaven te horen.
Vervolgens worden alle start momenten van de wave bestandjes zowel van het front als van de mid opname " op tijd " gezet.
Maar wat is dan het voordeel?? Van deze extra opnames?
Ik denk weinig
Want een weergave van front en rear geeft een ruimtelijke werking
Een weergave van alleen mid en rear geeft eveneens een ruimtelijke werking, zij het met minder detail.
Maar een weergave van front,mid,en rear voegt weinig toe, omdat het Mid al bewerkt is qua looptijden verschil, dus krijg je een soort dubbele front weergaven.
Als je 6 kanaals opneemt en dit ook zo wil beleven dan moet je ook met 6 speakerparen gaan werken, 2 voor je, 2 in het midden van je luisterruimte, en 2 achterin je luister ruimte.
Dit is denk ik niet uitvoerbaar in de meeste huiskamers
Waarom steeds meer positie's ??
Ik denk dat er vraag naar is , of meer een gebrek met de huidige opname's
Nu worden de front opname' s te "eng" opgenomen, dit word dan aangevuld met een rear opname, maar nog steeds blijft er een gat tussen front en rear opname's
Dus de een vind de fronts te direct en houd van wat meer afstand, vandaar dat samplesetmakers inspringen op deze Traploos instelbare samplesets.
Maar als ze nu weer eens terug naar de basis gaan
Ga de front opnames niet te "eng" opnemen, maar zorg dat je een breder stereobeeld krijgt door de microfoons niet verder van het front af te plaatsen, maar door ze verder uit elkaar te zetten.
Dan behoud je het zelfde detail, maar je pakt wel gelijk al iets mee van de akoestiek.
Vaak zie je bij professionele opname bedrijven dat er 4 microfoons bij de bron staan( deze staan wel op. 1 lijn natuurlijk)
Waarvan er 2 naar voren gericht staan, en de buitenste 2 staan onder 45 graden naar buiten gericht.
Dit levert een uiterst gedetailleerd geluidsbeeld op wat ook al ruimtelijk is.
Maar zo zie je maar dat de opnames heel erg belangrijk zijn, maar dat er vaak een persoonlijke smaak van de samplesetmaker in verwerkt zit.
Gr.
JW