Toon actieve onderwerpen •
Berichten: 1322 Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00 Woonplaats: Ermelo
30 sep 2014 14:55 door Geert
Heeft er slechts zijdelings mee te maken natuurlijk, maar de sets van OAM, zoals Arlesheim, Ebersmunster, ja, dat is wel topkwaliteit. Sommigen prefereren OAM boven SP. Zelf vind ik ze vaak ook beter, maar, aan de andere kant, Caen en Forcalquier, daar speel ik toch met veel genoegen op. De produktiesnelheid bij SP is de laatste jaren wel erg hoog geworden. Er speelt hier wel een psycho-akoestisch fenomeen: hoe meer je op 1 en hetzelfde instrument speelt, hoe meer zijn/haar klank in je "systeem"gaat zitten zeg maar, het is telkens weer thuiskomen, en tegelijkertijd krijg je dan iets meer afstand tot de andere instrumenten. Er zijn natuurlijk talloze organisten, die gewoon gelukkig zijn met slechts enkele samplesets, die je hier ook nooit tegenkomt, omdat ze gewoon lekker zitten te spelen........... Ik betrap me erop, hoewel zelf een ernstige techneut en sleutelaar, dat ik toch ook vaak bij al die diskussies hier moet denken aan de kreet KISS ( Keep It Straight and Simple)....
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
30 sep 2014 15:12 door Loosman
Tja Geert Dan kom je in de discussie hoeveel sample sets je moet hebben. Na deze aankoop denk ik dan, ik moet nu echt stoppen ik heb genoeg sets om alles wat ik mooi vind te kunnen spelen! Maar ja die mooie Bavo komt eraan en ik ben bang dat ik toch weer zwicht!
Gr Jan
Berichten: 316 Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30 Woonplaats: Woerden
30 sep 2014 15:38 door pahasoft
Geert schreef:Sommigen prefereren OAM boven SP. Zelf vind ik ze vaak ook beter, maar, aan de andere kant, Caen en Forcalquier, daar speel ik toch met veel genoegen op. De produktiesnelheid bij SP is de laatste jaren wel erg hoog geworden.
Hoi Geert, Zou produktie snelheid niet ten koste gaan van kwaliteit. We hebben ook lang op Tholen moeten wachten, maar dat is wel kwaliteit. Ook OAM heeft lage snelheid, maar levert kwaliteit (althans voor mijn oren). Mvg, Paul
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
30 sep 2014 17:28 door adri
Is het volledige sample set veel beter dan de demo versie, die ik niet bepaald indrukwekkend vind?
De audio demo van Kellner's Praeludium pro Organo pleno con Pedale obligato als overigens prima gespeeld by Pieter Leebeek op de SP and CB website geven de indruk van een veels te dicthbij opgeneomen sample set. Het pedaal klinkt erg brutaal.
Helaas is de demo-set echt onvoldoende om het orgel echt te kunnen evalueren.
Reakties a,.j.b.
-Adri
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
30 sep 2014 18:55 door Evert-Jan
pahasoft schreef:Hoi Geert,
Zou produktie snelheid niet ten koste gaan van kwaliteit. We hebben ook lang op Tholen moeten wachten, maar dat is wel kwaliteit. Ook OAM heeft lage snelheid, maar levert kwaliteit (althans voor mijn oren).
Mvg, Paul
Je kunt in de verwerking van samplesets heel veel automatiseren als je wat extra werk doet bij de opnames. Dit kan automatisch: - het goed wegwerken van alle ruis - het knippen van de opnames is vervolgens een fluitje van de cent - eventueel L/R -component WAV files maken op de opnames. Bovenstaande kun je 's nachts in batch verwerken. Het grafische werk besteed je uit (Gerrit). Ook in de ODF zijn zaken gestandaardiseerd of met extra software makkelijk in te vullen. Met al dit ruwe materiaal volgt het handwerk/luisterwerk om dit tot een goede sampleset te maken. En dat is arbeidsintensief en kost de meeste tijd. Of te wel: produktie snelheid wordt bij SP verkregen door automatisering van processen en uitbesteding. Daardoor hoeft de kwaliteit er per definitie niet minder om te zijn.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
30 sep 2014 19:00 door Evert-Jan
adri schreef:De audio demo van Kellner's Praeludium pro Organo pleno con Pedale obligato als overigens prima gespeeld by Pieter Leebeek op de SP and CB website geven de indruk van een veels te dicthbij opgeneomen sample set. Het pedaal klinkt erg brutaal.
Helaas is de demo-set echt onvoldoende om het orgel echt te kunnen evalueren.
Reakties a,.j.b.
-Adri
Adri Ik had dezelfde indruk bij de opname van Kellner. Het is alsof je bijna achter de speeltafel zit. Nu willen sommigen dat graag, dus zij vinden dit een goede positie van de microfoons. Deze en de andere opnames geven wel de mogelijkheden van de set weer: schuiven tussen direct en difusse. De demo moet ik nog installeren, dus zelf geen ervaringen
Berichten: 296 Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05 Woonplaats: Elspeet
30 sep 2014 21:35 door WiBo
Met de demo heb ik reeds wat geëxperimenteerd, ook heb ik wat ervaring met Menesterol en was ook deels betrokken bij de alternatieve ODF's voor deze set. Naar mijn mening zijn de Directe opname minder geschikt om een opname terug te luisteren, dat zijn we eenvoudigweg niet gewend, en het is ook niet mooi. Wel zijn de directe opname naar mijn mening onmisbaar voor het echte pijporgelgevoel tijdens het spelen. Velen herkennen dit wel van Anloo, welke echter behoorlijk tekort schiet wat releases betreft. Door de sliders is deze set voor elk wat wils. Zelf stuur ik (tegen de bedoeling van Jiri) wel 6 separate kanalen aan: - 2 speakers boven me in het orgelfront, de Directe opnames, soms met een snufje Diffuse bij forsere registraties - 2 speakers 4 meter achter me, bij Brasov daar geen Rear, maar Diffuse - 2 speaker 8 meter verderop in de (L-vorm) woonkamer voor, hier de Rear-kanalen. Zo heb je niet allen het "orgelmodel" in de kamer, maar ook een model van de "kerkruimte" in de woonkamer Wim Boer
Berichten: 519 Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32
01 okt 2014 14:48 door Fokko
Dat is wel een interessante opstelling van Wibo. Ik heb daar geen ruimte voor… Het nadeel van Direct is voor mij dat er sprake is van (te) weinig versmelting van de klank ten opzichte van Diffuse. De meerwaarde van Direct is wel de zeer gedetailleerde klank die pijp voortbrengt en moet je de soms ook scherpe kantjes voor lief nemen. Persoonlijk - en daar komt het toch op neer, het is geen kwestie van meer of minder kwaliteit - houd ik toch meer van de Diffuse. Geert schreef:Sommigen prefereren OAM boven SP. Zelf vind ik ze vaak ook beter, maar, aan de andere kant, Caen en Forcalquier, daar speel ik toch met veel genoegen op.
Er speelt hier wel een psycho-akoestisch fenomeen: hoe meer je op 1 en hetzelfde instrument speelt, hoe meer zijn/haar klank in je "systeem"gaat zitten zeg maar, het is telkens weer thuiskomen, en tegelijkertijd krijg je dan iets meer afstand tot de andere instrumenten.
Mooi geformuleerd, Geert. Ik ben het ook helemaal met je eens. Uiteindelijk gaat er mij om dat ik veel plezier beleef aan dat ene orgel waarvan de klank mij steeds weer raakt - ongeacht de graad van perfectie.
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
01 okt 2014 21:28 door Jan Wim
Loosman schreef:Vanwege de hoge korting die ik kreeg toch maar gezwicht voor deze set. De aller eerste indrukken na installatie waren erg positief veel registers waar je heel mooi mee kan kleuren etc, klonk allemaal prachtig. Vanavond weer een tijd gespeeld op deze set en nu twijfel ik toch wel een beetje. Ik weet niet of het aan de opname techniek ligt met de mix van de 4 frontkanalen? maar ik vind het af en toe wat mat klinken er is wat weinig definitie in de registers. Morgen maar weer eens uitproberen misschien hoor ik het dan weer heel anders?
groet Jan
Hoi Jan, Het "wat mat klinken" kan dat geen oorzaak zijn van het toch aanwezige fase probleem?? dat er sommige frequenties sterker uit gedoofd worden?? ik zelf heb de set niet dus kan het ook niet beoordelen in ieder geval toch succes ermee gr JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
01 okt 2014 22:33 door Loosman
Hoi Jan Wim
Heb er vanavond nog even kort op gespeeld. Alles klinkt best wel aardig, maar ik word er niet door geinspireerd. Ook nog even Tholen geladen. Dat klinkt dan klinkt heel anders, dan heb je zin om door te spelen. Ik heb er geen verklaring voor misschien een kwestie van smaak. Opname technisch zou je het misschien toch met het fase verschil kunnen verklaren. De aanzet van de noten in near en diffuus zullen wel in fase beginnen daar heeft Jiri met zijn vakkennis vast wel voor gezorgd maar de reflecties van de op verschillende plaatsen opgenomen samples gaan natuurlijk al snel uit fase lopen en ik denk dat daar het probleem zit. Het was denk ik beter geweest als de opnamens daadwerkelijk tussen near en diffuus waren opgenomen.
Groet Jan
Berichten: 1322 Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00 Woonplaats: Ermelo
01 okt 2014 23:10 door Geert
Het is duidelijk, dat het tegelijkertijd weergeven van de direct en de diffuse samples, een maskerend effekt gaat hebben op de pijp-aanspraak. Die zit immers meer in de direct dan in de diffuse, terwijl de navolgende tijd, als de toon staat dus, beide samples, zij het in een iets verschillende akoestiek, hetzelfde signaal afgeven.
Men kan het wel mooi vinden allemaal, maar, zoals reeds eerder gemeld, ik ben nog niet om.
Ja, dat Tholen, heeft dat niet met jouw voorkeursrepertiore te maken, Jan? Misschien krijg je wel beelden door, als je op Th speelt? Dat hoor ik nog weleens, bij mensen.
Nouja, als je maar gelukkig bent... ik ben ineens helemaal op de piano! Das weer een heel andere dimensie. Meer de menselijke maat, en dat je dus elke emotie via je vingers direkt te horen krijgt. Ik hoor er de menselijke worsteling in, en in het (kerk-)orgel veel meer het eeuwige, wat dat ook mag zijn.
Dit was mijn avond-overdenking.
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
02 okt 2014 01:38 door adri
is het jullie opgevallen dat op Hauptwerk.com er (nog) geen reakties zijn op de aankondiging van dit orgel, en dat er maar ca. 400 mensen de post hebben gelezen?
is de belangstelling voor nieuwe sample sets omlaag gegaan, omdat er nog niet genoeg Hauptwerk gebruikers zijn?
enkele vragen om over na te denken.....
Berichten: 316 Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30 Woonplaats: Woerden
02 okt 2014 06:03 door pahasoft
Adri,
Als ik naar mijzelf kijk: ik heb bijna voor ieder stuk wat ik wil/kan spelen het juiste orgeltype/bouwer. Waarom zou ik dan een voor mij onbekend orgel nog willen hebben? Temeer omdat het 4 manualen heeft en mijn speeltafel slechts 3.
Ik zie dus zelf een verzadiging optreden en zal dus zeer kritisch zijn bij aanschaf nieuwe sampleset.
Mvg, Paul.
Berichten: 1820 Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35 Woonplaats: Barneveld
02 okt 2014 10:38 door Jaap380
Misschien tijd om de prijs van samplesets wat omlaag te schroeven?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Berichten: 296 Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05 Woonplaats: Elspeet
02 okt 2014 10:39 door WiBo
is het jullie opgevallen dat op Hauptwerk.com er (nog) geen reakties zijn op de aankondiging van dit orgel, en dat er maar ca. 400 mensen de post hebben gelezen?
Hoi Adri, Het topic over Brasov loopt door in het verlengde van het Topic over de prijsverlaging van St. Omer. Jiri compenseert dit volgens mij voor eedere kopers door in zijn webshop een persoonlijke korting op met name Brasov. Deze is 1933 maal bekeken ... St. Omer sample set - and new sample set from Sonus Paradisi Zie http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 0&start=15Groet, WiBo
Berichten: 519 Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32
02 okt 2014 12:00 door Fokko
Adri en Paul hebben wel een punt, denk ik. Er lijkt een punt van verzadiging bereikt, er is een forse bibliotheek aan samplesets opgebouwd door providers en met meer of minder voldoening geinvesteerd in samplesets (en audiocomponenten) door gebruikers.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
02 okt 2014 12:43 door Loosman
Misschien wordt het tijd om het lease concept van samplesets nu eens van stal te halen. Je least de sets die je aanspreken en als het niet bevalt of je raakt er op uitgekeken dan stop je de lease en ga je weer een nieuwe set leasen.je hebt minder last van verkeerde aankopen. Je zit dan niet zo aan die hoge aanschaf kosten vast en je bent veel flexibeler, de Sample sets producers hebben een vast inkomen. Etc.volgens mij is dit idee al eens eerder geopperd door een forum lid?
Groet Jan
Berichten: 296 Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05 Woonplaats: Elspeet
02 okt 2014 12:56 door WiBo
Mee eens Foko, Als er voldoende keus is in samplesets en leverancier, zal de uiteindelijk keus meer op details gaan plaatsvinden. Toen er nog geen Hollands orgel beschikbaar was, speelde ik op Leaken opgevolgd door Maximim, later op Caen, ..het kwam steeds dichterbij. Nu speel ik op Utrecht, Tholen en Rotterdam. Zo gaat dat. Het doen van dergelijke consessies is gelukkg niet meer nodig.. Nu er nog veel meer (in mijngeval Hollandse en soortgelijke) orgels te koop zijn zal de keus min of meer bepaald gaan worden op zaken als * mogelijkheden/details/kwaliteit (gesampelde trem, sliders etc) * systeemeisen, * klik met het orgel, smaak, * service (updates!) * en uiteindelijk ook prijs * etc .. Dit rijtje zal best verder aangevuld raken. Daarnaast zijn er A) Hauptwerkers die eenmalig een uitgave doen en (evenals op hun vorige electonicum) weer jaren vooruit kunnen zonder wijzigigen, B) Hauptwerkers die streven naar het maximum technische haalbare, en blijven updaten, speakers vervangen, samplesets inruilen.. C) Hautpwerkers die SAmplesets verzamelen alsof het postzegels zijn Ik vergeet wellicht een groep die (uitsluitend/hoofdzakelijk) met gratis samplesets, of uit demo's samengestelde composite sets werken wilt. Zo kun je, afhankelike van je Audio-setup) ook met een smalle beurs veel plezier aan HW beleven. Enfin er zijn nooit "hokje" genoeg" Het is mijns insziens welke groep (A, B of C) voor de commerciele partijen het meest interssant is of aandacht moet krijgen.. WiBo
Berichten: 316 Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30 Woonplaats: Woerden
02 okt 2014 16:41 door pahasoft
Jaap380 schreef:Misschien tijd om de prijs van samplesets wat omlaag te schroeven?
hallo jaap, Nee dit trek mij ook niet over de streep. Ik betaal liever voor een goede sampleset (naar mijn oren) een goede prijs. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eeste rij te zitten. Metz was niet goedkoop, maar ik geniet daar nog steeds bijna dagelijks met grote teugen van. Voor mij dus: geld dubbel en dwars waard. Ik koop liever een orgel wat ik in werkelijkheid ken, of van goede cd opnames (stille hint naar Bavo). Mvg Paul
Laatst bijgewerkt door pahasoft op 02 nov 2014 09:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Berichten: 164 Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04
01 nov 2014 21:50 door Frans
Sinds kort ben ik in het bezit van deze sample set. Mijn eerste indruk is positief, alleen zou ik toch graag wat meer zweving zien in de onderlinge tonen en registers. Ik vind het iets te strak klinken en zou dus graag zoals bv de sample set Metz / Krezov / Zurek. alles iets meer minder steriel horen klinken . Kan iemand mijn adviseren hoe ik dat in hauptwerk op een simpele manier voor elkaar krijg ?
Alvast bedankt.
HG Frans
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
03 nov 2014 00:40 door Evert-Jan
Frans
Jiri heeft m.i.v. de sampleset van Doesburg de afwijking van de tuning kleiner gemaakt. Dit omdat hij steeds klachten kreeg dat verschillende tonen vals waren. Nu de ODF van St. Omer beveiligd is, kun je het zelf niet aanpassen door het weer ruimer te zetten.
Je moet het dus zelf doen. Een aantal aanwijzingen: - de sampleset set mag niet in 'original organ tuning' temperament staan. Dan staat de stemming van de pijpen zoals het orgel is opgenomen. Maar misschien was het orgel voor de opname niet goed gestemd. Je zou deze stand even kunnen proberen.
Alternatief 1 - Menu 'organ settings' --> Organ preferences en dan tabblad 'Audio engine'. Random pipe detuning is standaard 100. Zet deze waarde hoger (bijv. 150%). Bij het (opnieuw) laden van het orgel worden dan random meer pijpen out-of-tune gezet. Als je de waarde dus aanpast moet je het orgel opnieuw laden, omdat het alleen bij het laden stemmen out-of-tune zet (dus geen nieuwe cache file aanmaken maar gewoon laden). Let wel: Voor St. Omer kun je de tuning het beste in equal zetten voordat je hieraan begint (dus niet in original organ tuning)
Alternatief 2 is in het voicings menu aan de gang te gaan. Maar dan moet je de bovengenoemde waarde weer terug zetten naar 100% of misschien wel uitzetten (= 0%) want alleen dan heb je de zuivere re-voicings resultaten.
Berichten: 560 Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38
03 nov 2014 13:24 door Gerrit
Evert-Jan schreef:Nu de ODF van St. Omer beveiligd is
Is dat zo? Ik dacht dat Jiri alleen een deel van de samples versleutelt en niet de ODF.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
03 nov 2014 13:36 door Evert-Jan
Gerrit
't Zou kunnen. Vaak wordt de ODF nl. ook beveiligd, maar doet Jiri dit niet. Ik heb Brasov niet, maar misschien kan Frans of een ander dit nagaan: HBX of XML aan het einde van de ODF bestandsnaam?
Berichten: 164 Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04
03 nov 2014 18:57 door Frans
Hallo Evert-Jan en Gerrit,
Bedankt alvast voor jullie reactie op mijn vraag. Aan het einde staat XML.
Random pipe detuning staat nu op 150 en dat helpt. De tuning staat op origineel.
Evert-Jan bedankt voor de tip, ik wist niet dat je na de wijziging random pipe detuning van 100 % naar 150 % de set opnieuw moest laden, vandaar dat ik in eerste instantie ook geen verschil hoorde.
Ik ga nog wat verder hiermee uitproberen.
Nogmaals Hartelijk dank.
Frans.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
03 nov 2014 20:04 door Evert-Jan
Als er XML staat, dan is de ODF dus niet beveiligd/encrypt en zit de beveiliging in de WAV files.
Je moet de set opnieuw laden omdat HW alleen dan random een aantal pijpen out-of-tune zet. Je hoort dan steeds dezelfde pijpen "er naast" staan. Als ze eenmaal in het geheugen zitten, werkt dat random niet omdat er dan niet random andere en/of dezelfde ontstemd kunnen raken. Temperament op original is de originele stand zoals het orgel is opgenomen incl. alle al ontstemde pijpen tijdens de opname.
Keer terug naar Hauptwerk samplesets
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 99 gasten
|
|