Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

kabinetorgel sampleset?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 dec 2014 11:41

kabinetorgel sampleset?

GESPITST van 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)


Als ik eerlijk ben vind ik de droge set ook erg mooi.
Ik heb er meer op gespeeld dan op de surround versie.

Hallo,
Voeg je dan zelf nog galm toe of gebruik je het als een soort huispijporgel-klank?

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 dec 2014 12:28

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Anton Heger schreef:
Als ik eerlijk ben vind ik de droge set ook erg mooi.
Ik heb er meer op gespeeld dan op de surround versie.

Hallo,
Voeg je dan zelf nog galm toe of gebruik je het als een soort huispijporgel-klank?


Hallo Anton,

Een aantal stemmen lijken qua klank erg veel op het huispijporgeltje wat ik gehad heb, voor mij is het een stukje nostalgie, maar ik vind zelf een droog huispijporgel ook z'n charmes hebben.
Alleen er is geen samplemaker die een paar mooie 18e eeuwse kabinetorgeltjes opneemt.

Galm toevoegen op deze set heb ik nog niet geprobeerd.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 09 dec 2014 13:35

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Andre schreef:Alleen er is geen samplemaker die een paar mooie 18e eeuwse kabinetorgeltjes opneemt.


Is Gapinge dan geen 18e eeuws kabinetorgeltje?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 dec 2014 14:56

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Ja, Marien, daar moest ik ook meteen aan denken......daar was ik toendertijd - en nog steeds natuurlijk - perplex van, die realiteit die dat apparaatje afstraalt! Dat gaf bij verschijning al aan, wat er kwa kwaliteitsverbetering nog mogelijk was binnen het HW-concept.

Jouw inbreng op dit forum zal lijkt mij steeds ingewikkelder worden, naarmate jullie bij Voxus meer sets uitbrengen. Dus het probleem van objektief blijven, en dat de commercie daar dan doorheen wil sijpelen.....Soms denk ik weleens, dat de samplesetmakers best een eigen forum zouden kunnen hebben, waar de gebruikers dan gezellig ervaringen kunnen uitwisselen?? Dat zie je ook bij bv de virtuele pianowereld.
Zeker na die zeer geslaagde dag in Haarlem!

Omdat het in dit topic over LaurensTransept gaat, wilde ik - tussen het spelen en beleven door - nog even kwijt, dat de zweving die soms optreedt tussen net iets verschillend gestemde pijpen van tegelijk getrokken registers, zo duidelijk naar voren komt in dit supertransparante set, dat ik eerst dacht dat er wat mis was met mn installatie........

Dit supertransparante orgelspelen, dat je al die details hoort, terwijl ik toch ook een behoorlijke kerk-akoestiek erop losgelaten heb, bezorgt mij nog steeds kippevel, en het blijft betaalbaar......

Tip: je kunt dus aan de schuifregelaar van het RW op het mixerpanel, gewoon een vrij zwelpedaal toewijzen.
Dan kan je net een paar dB meer gas geven, als je die mooie Dulciaan als solo gebruikt.

Naast het zwelpedaal op de Borstwerk-deurtjes, heb je zodoende wel voor zo,n bescheiden instrument, hele mooie mogelijkheden.

Wie dit orgel nog niet heeft: snel aanschaffen, als kerstkadootje ofzo!!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 09 dec 2014 16:11

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Is Gapinge dan geen 18e eeuws kabinetorgeltje?


Precies, en ik speel er met zeer veel plezier op!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 dec 2014 20:50

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Marien schreef:
Andre schreef:Alleen er is geen samplemaker die een paar mooie 18e eeuwse kabinetorgeltjes opneemt.


Is Gapinge dan geen 18e eeuws kabinetorgeltje?


Gapinge is inderdaad een kabinetorgeltje/ eigenlijk meer een huispositiefje, maar omdat hij in een kerk geplaatst is zijn er aanpassingen op geweest/ gedaan zodat hij niet meer klinkt zoals hij als huisorgel gebouwd is. Tevens heb je in een kerk een nagalm die je in een huiskamer niet hebt. Daar kan jij voor de rest niets aan doen, noch ligt dat aan de sample maar dat is een gegeven van de tijd/ plaats.
Er zijn er nog verschillende die wel min of meer ongewijzigd in een huiskamer staan.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 09 dec 2014 21:57

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Daar heb je gelijk in wat betreft Gapinge. Een echt kabinet orgel willen we ook wel samplen. Wanneer je een mooie weet te staan, laat het maar weten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2014 22:16

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Marien schreef:Daar heb je gelijk in wat betreft Gapinge. Een echt kabinet orgel willen we ook wel samplen. Wanneer je een mooie weet te staan, laat het maar weten.



Als je wat akoestische schermen neerzet tijdens de opname, dan verdwijnt de kerk akoestiek, en heb je een authentiek 18 eeuws kabinet orgel.



https://www.youtube.com/watch?v=HjXfXMrO7H4
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 dec 2014 22:41

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Gaaf filmpje en orgel(tje).....bedankt Jan Wim.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 dec 2014 23:36

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Marien schreef:Daar heb je gelijk in wat betreft Gapinge. Een echt kabinet orgel willen we ook wel samplen. Wanneer je een mooie weet te staan, laat het maar weten.


Ik weet er een redelijk aantal te staan, helaas niet alle bespeelbaar (Chr. Muller, Batz, Hess, Moreau, Vool enz), maar enige wel.
Ik zal eens informeren.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 dec 2014 23:41

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Hoi Jan Wim,

Ook in Naarden heb ik contacten, dus ik denk dat dat wel te regelen valt.
Deze heeft de originele winddruk en volgens mij is er in de loop van de tijd weinig aan veranderd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2014 23:56

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Andre schreef:Hoi Jan Wim,

Ook in Naarden heb ik contacten, dus ik denk dat dat wel te regelen valt.
Deze heeft de originele winddruk en volgens mij is er in de loop van de tijd weinig aan veranderd.



Hoi Andre,

inderdaad buiten de reastauratie om is er aan dit instrumentje wezenlijk niks aangepast of veranderd.

maar er zijn er nog genoeg te vinden in nederland die in goede staat verkeren.
https://www.youtube.com/watch?v=Zlwo55DXnOc

https://www.youtube.com/watch?v=ir1wDwAOEZI

en een beetje 18 eeuwse kleding tijdens het spelen voor de sfeer ;)
https://www.youtube.com/watch?v=uiFHMe94Jhk
gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 dec 2014 00:12

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Marien schreef:Daar heb je gelijk in wat betreft Gapinge. Een echt kabinet orgel willen we ook wel samplen. Wanneer je een mooie weet te staan, laat het maar weten.


Freytag Anloo?
http://www.magnuskerk.nl/in-de-kerk/orgels/freytag-kabinetorgel

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 dec 2014 00:18

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Jan schreef:
Marien schreef:Daar heb je gelijk in wat betreft Gapinge. Een echt kabinet orgel willen we ook wel samplen. Wanneer je een mooie weet te staan, laat het maar weten.


Freytag Anloo?
http://www.magnuskerk.nl/in-de-kerk/orgels/freytag-kabinetorgel

Jan


Hoi Jan,

strikt genomen is dit orgel 19 eeuws,

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 10 dec 2014 00:24

kabinetorgel sampleset?

haarlem.jpg


Zou dit ook een optie zijn? Het orgel In de Oud-Katholieke kerk van Haarlem. Hier bevindt zich een fraai orgel van de hand van Künckel, dat rond 1785 is gebouwd. Daniel Chorzempa nam er in het verleden wel eens concerten van Händel op. Ik hoor niet meer zo vaak over dit orgel. (of vergis ik mij?) Maar het orgel is volgens mij de moeite waard!

De dispositie:
Hoofdwerk: (C-f3)
Praestant 8 (D)
Holpijp 8 (B/D)
Praestant 4 (B/D)
Quint 3 (B/D)
Octaaf 2 (B/D)
Cornet III sterk (D, 1977)

Bovenwerk: (C-f3)
Viola da Gamba 8 (D)
Echoholpijp 8 (B/D)
Dwarsfluit 4 (B/D)
Zwitsersche Pijp 2 (B/D)

Koppelingen: Manuaalkoppel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 dec 2014 01:06

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Jan Wim schreef:
Jan schreef:
Marien schreef:Daar heb je gelijk in wat betreft Gapinge. Een echt kabinet orgel willen we ook wel samplen. Wanneer je een mooie weet te staan, laat het maar weten.


Freytag Anloo?
http://www.magnuskerk.nl/in-de-kerk/orgels/freytag-kabinetorgel

Jan


Hoi Jan,

strikt genomen is dit orgel 19 eeuws,

gr

JW


Jan Wim,

En wat is daar dan mis mee? De Magnuskerk is misschien wel vanwege de merkwaardige akoestiek (zandsteen) een goede locatie. Ook lekker rustig in het dorpje, handig voor de opnames.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 dec 2014 07:54

Re: kabinetorgel sampleset?

Hoi Jan,

Uiteraard is met jou voorstel niks mis,
De vraag van Andre was echter het samplen van een 18 eeuws kabinet orgel.

Dus heel zwart wit hoort daar geen orgel bij uit de 19 eeuw.

Wat niet wegneemt dat het door jou genoemde orgel van voldoende kwaliteit en schoonheid betuigd.
Ik denk dat het qua pijp lood gehalte ook wel een aansluiting vind.

Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 10 dec 2014 08:22

Re: kabinetorgel sampleset?

Één van de grootste kabinetorgels van ons land staat in Lobith.
18e eeuws (Hess, 1790). Twee klavieren, geen pedaal.
http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl ... LIJST=lang

Een groot eenklaviers kabinetorgel staat in de Ned.Geref.Kerk te Oostzaan:
http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl ... LIJST=lang

Ik begrijp de vraag en zie de charme.
Maar om heel eerlijk te zijn vraag ik me af of er voldoende afzetmarkt zou zijn voor een virtueel kabinetorgel.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 dec 2014 10:14

Re: kabinetorgel sampleset?

jaco schreef:Één van de grootste kabinetorgels van ons land staat in Lobith.
18e eeuws (Hess, 1790). Twee klavieren, geen pedaal.
http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl ... LIJST=lang

Een groot eenklaviers kabinetorgel staat in de Ned.Geref.Kerk te Oostzaan:
http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl ... LIJST=lang

Ik begrijp de vraag en zie de charme.
Maar om heel eerlijk te zijn vraag ik me af of er voldoende afzetmarkt zou zijn voor een virtueel kabinetorgel.



Hoi Jaco,

Daar heb je wel een punt de afzetmarkt is wel beperkt, anderzijds onbekend maakt onbemind, Huispositiefjes en kabinetorgels hebben een heel eigen karakter, maar door meestal 1 klavier is het gebruik beperkt. Ze zijn erg mooi qua klank.
2 klavierige kabinetorgels zijn er maar enkele 10 tallen van gebouwd en er zijn er momenteel nog maar een paar over. huispositieven zijn er overigens meer met 2 klavieren (oa die David meld, wat een erg fraai instrument is qua klank en kast (de andere nog bestaande Kunkel is nog indrukwekkender).
Er is overigens in ieder geval 1 (vermoedelijk 2 of 3) 3 klaviers kabinetorgels gebouwd.
In de 19e eeuw zie je de kabinetorgels snel vervangen worden door secretaire orgels.

Misschien toch wat om eens te proberen/ te bekijken of er markt voor is
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 dec 2014 11:01

Re: kabinetorgel sampleset?

SP heeft wel een modern kabinet orgel uit 2007 opgenomen een Prib! prijs 41€ voor diegenen die zoiets eens willen uitproberen.
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/e ... organ.html
Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 dec 2014 13:54

Re: kabinetorgel sampleset?

Loosman schreef:SP heeft wel een modern kabinet orgel uit 2007 opgenomen een Prib! prijs 41€ voor diegenen die zoiets eens willen uitproberen.
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/e ... organ.html
Groet Jan


Heb em indertijd van Hauptwerk.com en vrij te downloaden.
https://www.hauptwerk.com/index.php?src ... =Downloads
Voordat ik Gapinge had, ook veel gebruikt, zowel moist als ook droog.
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 dec 2014 14:42

Re: kabinetorgel sampleset?

Vreemd hoor dat je op de SP site moet betalen en dezelfde set op de Hauptwerk site als shareware staat, of moet je na de evaluatie periode betalen?

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 11 dec 2014 23:29

Re: kabinetorgel sampleset?

Jan,

dat heb ik ook nooit begrepen. Hetzelfde geldt voor Brescia. Bij mij liep het traject als volgt. ooit als beginnend hauptwerker een aantal gratus sets gedownload, waaronder deze twee. Toen een poos met enige regelmaat gebruikt. Vervolgens ontdekt dat er volgens de leverancier voor deze twee sets betaald moet worden.
Vervolgens het dilemma opgelost door een keuze te maken tussen uninstallen of betalen. De arbeider is zijn loon tenslotte waard! Als ik het gemak zie waarmee sommige medeforanten samplesets uit de muur trekken lijken de kosten voor deze sets in het niet te vallen. Ik zie de gratis download dus als evaluatie periode. Misschien krijgen we nu wel een discussie over de "rekkelijken" en de "preciezen". Overigens een leuk kistorgel om zo af en toe eens op te spelen.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 dec 2014 10:13

Re: kabinetorgel sampleset?

Loosman schreef:Vreemd hoor dat je op de SP site moet betalen en dezelfde set op de Hauptwerk site als shareware staat, of moet je na de evaluatie periode betalen?

Na evaluatie betalen voor gebruik is natuurlijk de essentie van shareware. Anders was het freeware.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 15 dec 2014 09:01

Re: kabinetorgel sampleset?

In De Pollen staat een leuk kabinetorgeltje. Is rijksmonument en in goede staat. Gebouwd in 1766 door J.H.H. Bätz.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex en 138 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com