Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 feb 2018 09:29

Re: Orgelfronten

het is altijd jammer dat een bepaalde club mensen "macht" heeft over een instrument.

lees een denkbeeldig nieuwsbericht:

Martinikerk verwoest door brand

"zeg Buurman", uhhhhhh.......... hadden we achteraf toch niet beter het orgel digitaal kunnen vastleggen Buurman?

"er zijn toch nog cd's te koop" buurman
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 feb 2018 17:51

Re: Orgelfronten

Jan Wim schreef:het is altijd jammer dat een bepaalde club mensen "macht" heeft over een instrument.

lees een denkbeeldig nieuwsbericht:

Martinikerk verwoest door brand

"zeg Buurman", uhhhhhh.......... hadden we achteraf toch niet beter het orgel digitaal kunnen vastleggen Buurman?

"er zijn toch nog cd's te koop" buurman


Het ergste van die misplaatste macht is dat een orgelrestauratie voor verreweg het grootste gedeelte gemeenschapsgeld is.
Pas las ik nog hoe W. van Twillert zich beklaagde dat zelfs hem (als toch zeer kundig speler) geen toegang werd verleend tot het Martiniorgel te Groningen. (Orgelvriend 1992) Heden ten dage is het doorgaans niet veel anders. (Als jij op mijn orgel concerteert doe ik het op het jouwe)
Of we vragen woekerprijzen voor het bespelen van een stadsorgel. Ik snap best dat het financieel krap kan zijn maar overdrijven we niet een beetje?
Toegegeven, gelukkig hebben we wel open orgelspeeldagen!
Orgels: prima! Maar dat wereldje er omheen... bah.

Maar laten we niet teveel dit topic vervuilen het ging tenslotte over orgelfronten! ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 feb 2018 18:26

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Het Kam orgel in Dordt is een orgel waar Witte een flink stempel met vrij luide tongwerken op gedrukt heeft. Persoonlijk vind ik het nou niet zo'n orgel waar ik een wauw gevoel bij krijg.
Maar... smaken verschillen. ;) Ik zie liever het orgel van de Oude Kerk Delft opgenomen..
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 12 feb 2018 20:27

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Harm schreef:Het Kam orgel in Dordt is een orgel waar Witte een flink stempel met vrij luide tongwerken op gedrukt heeft. Persoonlijk vind ik het nou niet zo'n orgel waar ik een wauw gevoel bij krijg.
Maar... smaken verschillen. ;) Ik zie liever het orgel van de Oude Kerk Delft opgenomen..


Smaken verschillen inderdaad ;)
Ik houd wel van luide tongwerken. Net zoals Tholen, blijft in het echt en op hauptwerk prachtig.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 12 feb 2018 21:30

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Ik begreep dat Hasselt ook niet opgenomen mocht worden. Maar misschien dat daar nu verandering in kan komen? Evan Bogerd is daar nu organist en Evan is ook heel actief in het Hauptwerk wereldje. Dus wie weet...???

En wat betreft Bolsward... Ja misschien moeten we een aantal goed lobbyisten hebben die daar met de kerkrentmeesters gaan praten en verstandig gaan toelichten wat de meerwaarde van een sampleset is voor kerk en orgel. En dat het orgel daar alleen maar meer bekendheid door krijgt. Ik vermoed dat ze het zelf niet weten. Ze zijn nu bang dat er minder bezoekers naar Bolsward zullen komen..., maar dat zal toch niet waar zijn? Ik heb het een aantal jaar geleden geprobeerd met een mooie nette brief van anderhalf kantje en ik kreeg ruim 4 maanden later beleefdheidshalve een briefje met 3 regels terug. Het had ook een woord van 3 letters kunnen zijn: NEE. En daar moet je het dan mee doen. Gemiste kans voor Bolsward... En inderdaad... gerestaureerd met gemeenschapsgeld, dan mogen we daar toch wel wat voor terug krijgen?

Maar wie weet.... Steeds meer bekende organisten wagen zich aan Hauptwerk. Nu ook Jan Hage in de Dom. Dat biedt misschien mogelijkheden en opent misschien kerkdeuren... die nu nog stevig op slot zitten. Wel raar eigenlijk voor een kerkdeur.... :shock:

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 24 feb 2018 19:24

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Renaissance orgel van Oosthuizen!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 feb 2018 20:04

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Adri,

misschien kun je ook argumenten geven waarom persé dit orgel.
Voor een sample set maker moet het wel renderend zijn om dit orgel als een set uit te brengen.
Waarom zou een orgel als Kiedrich geen goede vervanger zijn?

Trouwens, sinds de laatste restauratie van Oosthuizen veronderstelt men dat het orgel in de huidige vorm is gebouwd door orgelmaker Pieter Backer (1751)

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 24 feb 2018 20:47

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

in e'e'n kort woord: de KLANK!

Ik hoor die ruige en toch milde klank niet in Kiedrich. De akoustiek in Oosthuizen is ook erg fraai.

Oosthuizen heeft een special oud klinkende kwaliteit, ook al zijn het wellicht oudere restanten tesamen gepakt by Pieter Backer op een later tijdstip. Het klavier is nog kort, de omvang beperkt.

Rendabel: weet ik niet; ik heb geen idee hoeveel Hauptwerkians van Renaissance muziek houden. Ik wel heel veel.

Prof. Maier komt spoedig uit met een ander Spaanse orgel; rendabel? Weet ik dus ook niet. Maar het komt dus wel uit. Hij heft zijn redenen. Oosthuizen kan, voor dezelfde redenen, dus ook wel uitkomen. Op die manier wordt de HW community wel goed en zo uitgebreid mogelijk gediend.

Je moet de international diversiteit van de Hauptwerk community tevens niet onderschatten, dunkt me.


Bedankt voor je reaktie.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 27 feb 2018 13:19

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Goedemiddag,

Zoals eerder gemeld ben ik in R'dam -W met het G. van Leeuwen orgel opgegroeid, zie http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LIJST=lang . Dat is er helaas niet meer, had een geheel eigen karakter met een ietwat snerpende Kromhoorn en wat ronkende Bazuin 16. (zo gewenst heb ik wel klankvoorbeeld). Ik zie die bezetting lijken op die van de Bergsingelkerk (zie http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LIJST=lang , is uitgebreider. Enn die is er nog wel samplemakers!! Het lijkt me ook een mooi klankvoorbeeld uit die periode. Al zullen sommigen het afdoen als naoorlogse goedkope pneumatische pulp ;)

Verder uiteraard ook de Oude Kerk Amsterdam, als het klaar is.
Grote Kerk Maassluis, het Garrels orgel natuurlijk.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2018 14:22

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Alho schreef:Goedemiddag,

Zoals eerder gemeld ben ik in R'dam -W met het G. van Leeuwen orgel opgegroeid, zie http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LIJST=lang . Dat is er helaas niet meer, had een geheel eigen karakter met een ietwat snerpende Kromhoorn en wat ronkende Bazuin 16. (zo gewenst heb ik wel klankvoorbeeld). Ik zie die bezetting lijken op die van de Bergsingelkerk (zie http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LIJST=lang , is uitgebreider. Enn die is er nog wel samplemakers!! Het lijkt me ook een mooi klankvoorbeeld uit die periode. Al zullen sommigen het afdoen als naoorlogse goedkope pneumatische pulp ;)

Verder uiteraard ook de Oude Kerk Amsterdam, als het klaar is.
Grote Kerk Maassluis, het Garrels orgel natuurlijk.


Albert, na het overlijden heeft zoon Willem het bedrijf voortgezet, uit die periode is wel een set beschikbaar(hw1)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 27 feb 2018 20:48

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

oudste orgel klank ter wereld? Zou ik graag willen hebben als sample set.


https://www.youtube.com/watch?v=YxmsZ5ksaVY

https://www.youtube.com/watch?v=YxmsZ5ksaVY

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 02 maart 2018 23:41

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Het orgel van de Waalse Kerk in Amsterdam uit 1734 gebouwd door Christiaan Müller, altijd een zwak voor gehad :)

Berichten: 1

Geregistreerd: 10 mei 2019 14:02

Bericht 16 mei 2019 14:57

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Ik geniet iedere dag weer van de orgel-CD van Willem van Twillert, die het Smits-orgel in Oirschot bespeelt.
Een sampleset van dit orgel lijkt mij ideaal voor iedere organist die een Hauptwerk-orgel bezit of bespeelt.
Martin Janssen, Dordrecht.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 16 mei 2019 16:55

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Martin Janssen schreef:Ik geniet iedere dag weer van de orgel-CD van Willem van Twillert, die het Smits-orgel in Oirschot bespeelt.
Een sampleset van dit orgel lijkt mij ideaal voor iedere organist die een Hauptwerk-orgel bezit of bespeelt.
Martin Janssen, Dordrecht.


Heel goed, zoals ook ik vaker schreef ontbreekt er nog een mooie Smits in HW-land!
Zelf heb ik een opname van Aldert Winkelman op o.a. deze Smits, genieten geblazen :)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 09 jun 2019 14:36

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Het orgel van de basilica de Santa Maria in Elche Spanje vind ik ook erg mooi.
Prachtige klank en acoustiek.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 jun 2019 22:29

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

The 1926 Harrison & Harrison organ of the historic Temple Church, London.
Lijkt me geweldig.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 04 sep 2019 20:49

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Wat te denken van het Metzler orgel in Krefeld-Hüls, met een voortreffelijke horizontale trompet.
Een klankvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=Oyb5JNA2D6o

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 04 sep 2019 21:20

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Of het Naber orgel in de st. Joriskerk in Amersfoort.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 04 sep 2019 21:21

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

djvmeeuwen schreef:Wat te denken van het Metzler orgel in Krefeld-Hüls, met een voortreffelijke horizontale trompet.
Een klankvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=Oyb5JNA2D6o


Fraai orgel inderdaad Dirk-Jan, ik heb dit schijfje in bezit. Prachtig!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 7

Geregistreerd: 18 maart 2014 20:56

Bericht 10 okt 2019 13:51

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Een grote Metzler zou welkom zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 okt 2019 14:04

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Het Metzlerorgel is een imposant orgel, maar ik weet niet wat het toevoegt t.o.v. Gorlitz? (ja, een chamadetrompet).
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 10 okt 2019 14:51

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Sjors schreef:Een grote Metzler zou welkom zijn.



Die is er al hoor...
https://www.organartmedia.com/de/2012-m ... gel-op-650

Prachtig orgel, maar ik ken de hauptwerk versie niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 10 okt 2019 20:56

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Een kleine maar schitterende parel: het orgel uit de Hervormde Kerk te Arnemuiden.

Luistervoorbeelden:
Improvisatie 'Psalm 21'
Improvisatie 'Een vaste Burcht'
(Goede organist ook)

Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 11 jun 2020 22:00

Re: Welk orgel zou jij nog een sampleset van willen zien?

Lutherse kerk in Den Haag en de Ichtuskerk Urk
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com