Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Mooiste sample set

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jun 2015 19:23

Bericht 14 okt 2015 08:46

Mooiste sample set

Ik wil wat discussie los halen over de verschillende sample sets.

Ik vind zelf Zwolle wel een mooie en toch houd ik van romantisch.

Ik vind zelf Bolsward een mooi orgel.
Is er een sample set te verkrijgen die daar in de buurt komt?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 okt 2015 10:07

Re: Mooiste sample set

Tholen komt er misschien een heel klein beetje in de buurt, met een tertsmixtuur, cornet op 16-voetsbasis en zwoele tremulantregistraties. Voxus heeft er een sample set van hoge kwaliteit van gemaakt. Maar Bolsward heeft veel meer mogelijkheden.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 14 okt 2015 13:45

Re: Mooiste sample set

Dat wordt een lastige discussie, kan ik je voorspellen. Wat bedoel je precies? Of een sampleset goed gelukt is? Maar als het betreffende orgel je niet aanspreekt, schiet je persoonlijk niet veel op. Andersom trouwens ook niet.

Als je dat voor je zelf zou rubriceren, dan krijg je een soort matrix:

____________________Lelijk orgel_____Mooi orgel
Slechte Sample set__________?______________?_____
Mooie Sample set___________?______________?_____

Persoonlijk vind ik Tholen een erg mooie sampleset, terwijl het orgel me niet bijzonder aanspreekt.
Toch speel ik er vanwege de kwaliteit van de samples relatief veel op. Met name koraalgebonden muziek.

Daar aan tegen vind ik Steinkirche geen bijzondere sampleset. Maar het orgel vind ik zo mooi, en passend bij mijn smaak en muziek keuze, dat als samplesets zouden kunnen verslijten....

Ik bedoel maar. Discussies over mooi / minder mooi, hebben alleen zin als je het wat nader inkleurt.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 14 okt 2015 14:32

Re: Mooiste sample set

Hallo,
probeer een demo van zwolle en utrecht ik zou zelf voor Freiberg kiezen
of ga eens naar Kees Noorlander kun je zo een paar uur spelen en de mooiste uitkiezen
al krijg je dan wel een ander geluid dan in de huiskamer.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 14 okt 2015 16:18

Re: Mooiste sample set

Ik vind zelf Bolsward een mooi orgel.
Is er een sample set te verkrijgen die daar in de buurt komt?

Dan kom je toch bij Tholen uit denk ik. Hangt een beetje van je muziek keuze af.
Als je bijv muziek van Harm Hoeve, John Propitius of Pieter Heykoop speelt op Tholen, kun je de "Bolsward sound" zoals die op div cd's van hun te beluisteren is, aardig nabootsen.

Samen met de beide orgels van de Laurenskerk is Tholen mijn meest gebruikte set.

Groet,

Albert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 okt 2015 16:23

Re: Mooiste sample set

dit blijft een lastige discussie.............

een sampleset is in mijn optiek pas geslaagd(mooi) als je direct na het spelen van wat akkoorden het orgel kan herkennen, en dan wel zoals een luisteraar dit ervaart.

een sampleset die de verminkte positie van een organist op de orgelbank weergeeft, daar heb ik totaal niets mee.
en het verhaal dat er dan geen gevoel met het instrument is, is puur een knop omzetten in je hoofd/beleving.

een sampleset moet een orgel laten horen zoals deze bedoeld is door de orgelbouwer, in kombinatie met samensmelting van de akoestiek.
als dat lukt zonder een wollig geheel te creëren dan is een sampleset geslaagd


wat dan over blijft is smaak gebonden, de een houd van zoet, de ander zuur, of zout
oftewel welke type orgel past het beste bij jouw gevoel/beleving


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 14 okt 2015 17:00

Re: Mooiste sample set

Het spijt me, maar Bolsward is een geheel ander orgel dan Tholen (en zeker veel vollediger!), en je kunt appels niet met peren vergelijken.

Ik vind Tholen een heel goed opgenomen sample set; de sampling kwaliteit is er duidelijk in te horen.

Maar het orgel zelf vind ik een problemen kind: onvolledige dispositie, te mager bezet bovenwerk, gebrek aan zachtere tongwerken (beide trompetten zijn loeihard), 16' mixtuur, 16' cornet, enz. Dit maakt het orgel ongeschikt voor veel literatuur en plenum gebruik. De 1' is een schreeuwer. Het is wel erg mooi in bescheidener registraties.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 okt 2015 17:11

Re: Mooiste sample set

adri schreef:Maar het orgel zelf vind ik een problemen kind.

Dat is te negatief. De beperkingen en eigenaardigheden die je noemt zijn er gewoon, maar daarmee is het orgel nog niet problematisch. Speel je literatuur, dan loop je weliswaar al gauw tegen grenzen op, maar dat neemt niet weg dat het gewoon een prachtig orgel is voor samenzangbegeleiding en koraalimprovisaties. De lage tertsen passen prima in dat plaatje. De Sifflet en Carillon overheersen inderdaad, maar het is prachtig om ze uitkomend in het volle werk te gebruiken: begeleiding op het HW, cantus firmus op het RW.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 14 okt 2015 17:21

Re: Mooiste sample set

Te negatief?
Het orgel was in het verleden verschillende keren afgekeurd vanwege de on-ontwikkelde dispositie.

Persoonlijk hou ik me bijna nooit bezig met koraal gebaseerde muziek in de Worp-Zwart-Asma-Mulder-Propitius-enz. traditie. Spreekt me niet erg aan.

Ik woon al vele jaren niet meer in NL, en als organist ben ik dus niet met een typische NL hervormde of gereformeerde kerk verbonden.

Het orgel van Bolsward is veeeeeel mooier dan Tholen.Ik geloof dat niemand hier over hoeft te twisten.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 okt 2015 18:12

Re: Mooiste sample set

Kijk, het is gewoon niet jouw stijl. Andere mensen knappen wellicht af op een Schnitgerorgel, omdat het geen strijkers, weinig tongwerken, weinig koppels en een kort octaaf heeft. Maar dat maakt een Schnitgerorgel nog geen slecht orgel.

En het mag zo zijn dat Bolsward een veel vollediger dispositie heeft, maar daar heb je niks aan zolang er van Bolsward geen sampleset is.

Mijn mening: Tholen is een hoog-kwalitatief sampleset van een orgel met schitterende klanken. Die klanken vertonen op sommige punten overeenkomst met de klanken van Bolsward. Bolsward is echter uitgebreider, breder inzetbaar en wellicht ook mooier, maar jammer genoeg is er schijnbaar geen perspectief dat het ooit opgenomen wordt voor Hauptwerk.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 okt 2015 18:23

Re: Mooiste sample set

Hoi,

Volgens mij is dit zo persoonlijk wat een goede sampleset is. Iedereen schat een sampleset in volgens zijn eigen parameters. Wat voor de één zeer belangrijk is, is voor iemand anders totaal onbelangrijk (en andersom).
Daarom ga nooit af wat anderen zeggen, maar ervaar het zelf. Of een sampleset je aanspreekt, weet je snel genoeg (is mijn ervaring).

Als je op zoekt bent is het ook verstandig om (indien mogelijk) bij iemand langs te gaan die de samplesets heeft waartussen je twijfelt. Vergelijk op dezelfde avond/dag op hetzelfde orgel is ideaal.

Er zijn voor mijn twee samplesets die eruit springen: Arlesheim (barok) en Metz (romantisch). Dit zijn de twee door mij meest gebruikte sets.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 140

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 14 okt 2015 19:10

Re: Mooiste sample set

Tholen is juist ook een orgel waarop je heel veel verschillende registraties kan gebruiken. Ook verschillende literatuur kan je er prima op spelen.
Maar waar ik iedereen zeer positief hoor over de sample van Tholen valt deze mij eerlijk gezegd wat tegen. Ik speel regelmatig op het orgel in de kerk, maar als ik de sample dan hoor, vind ik de verschillen toch wel erg groot.
Maar misschien luister ik te kritisch naar deze sample...
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 14 okt 2015 21:45

Re: Mooiste sample set

Hallo allemaal,

Ik mis Utrecht een beetje in dit verhaal.
Als we het toch over koraal gebonden muziek hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=sSNApbB3UAk

of

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/13350

Sorry, ik vind de tremulanten van zowel Bolsward als Tholen niet mooi, te snelle slag.
Tholen is wel goedkoper dan Utrecht, dus ik kan me wel voorstellen, dat het voor sommige mensen binnen een
bepaald budget past.

Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 140

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 14 okt 2015 21:48

Re: Mooiste sample set

De tremulanten van het rug en bovenwerk zijn inderdaad erg snel. De tremulant voor het hele orgel is wel mooi. (Tholen)

Jochum schreef:Hallo allemaal,

Ik mis Utrecht een beetje in dit verhaal.
Als we het toch over koraal gebonden muziek hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=sSNApbB3UAk

of

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/13350

Sorry, ik vind de tremulanten van zowel Bolsward als Tholen niet mooi, te snelle slag.
Tholen is wel goedkoper dan Utrecht, dus ik kan me wel voorstellen, dat het voor sommige mensen binnen een
bepaald budget past.

Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 14 okt 2015 21:57

Re: Mooiste sample set

De tremulanten van het rug en bovenwerk zijn inderdaad erg snel. De tremulant voor het hele orgel is wel mooi. (Tholen)


Nu heb ik begrepen dat alleen de tremulant van het hele orgel nu alleen werkt in hauptwerk op het hoofdwerk.
Maar dat in het "echt" dan ook het rug en bovenwerk de langzame slag heeft. Klopt dit?
De tremulant van het hoofdwerk klinkt wel mooi, voor mij althans!
Dit is een kwestie van smaak, hoor.

Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 140

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 15 okt 2015 09:30

Re: Mooiste sample set

Op het echte orgel werk deze tremulant inderdaad op het hoofd, rug en bovenwerk.

Jochum schreef:
De tremulanten van het rug en bovenwerk zijn inderdaad erg snel. De tremulant voor het hele orgel is wel mooi. (Tholen)


Nu heb ik begrepen dat alleen de tremulant van het hele orgel nu alleen werkt in hauptwerk op het hoofdwerk.
Maar dat in het "echt" dan ook het rug en bovenwerk de langzame slag heeft. Klopt dit?
De tremulant van het hoofdwerk klinkt wel mooi, voor mij althans!
Dit is een kwestie van smaak, hoor.

Jochum

Berichten: 15

Geregistreerd: 30 apr 2015 09:55

Bericht 15 okt 2015 12:43

Re: Mooiste sample set

Zelf ben ik een enthousiast amateur en ben ik in bezit van wat kleine samplesets, Menesterol, Saint Eucaire en Tholen, heb ik zo'n beetje alle demo's al geprobeerd die er zijn en heb ik Heusden op mijn verlanglijstje staan. Ik hou erg van het spelen van zoete koraal muziek en daarbij (omdat ik graag kerkorganist wil worden) ben ik erg gericht op de gemeentebegeleiding. Een orgel is zoals hij is en ik vind het juist een uitdaging om er mooie registraties op te vinden. Vanuit dat standpunt bekijk ik dus ook een sampleset.

Dat gezegd hebbende, die strijkers en fluiten van Tholen, heerlijk!! En die rauwe trompetten!! Dat ik nog steeds geen klachten heb gehad van de buren... Een uitkomend spel met de speelfluit op het bovenwerk, de Fluit d'Amour op het rugwerk hmmm... Tijdens het koraal in de melodielijn er een octaaf bij pakken waardoor de drievoeters pas loskomen, prachtig! Wat ik ook veel doe is een octaaf hoger of lager spelen. De bourdon 16 + trem(evt + holpijp 8) vind ik prachtig als je hem een octaaf hoger speelt. En de prestant 8 of trompet 8 een octaaf lager.

Helaas omdat het windmodel en gedrag van het orgel niet opgenomen kunnen worden mis je wat karakter en helaas zijn niet de rustige tremulant van het bovenwerk en rugwerk opgenomen welke je beide op cd’s wel hoort. Je kan inderdaad discusiëeren over de dispositie of de geschiedenis van het echte orgel, deze twee maken het orgel voor mij alleen maar rijker.

Zelf kan ik er prima Peter Wildeman, Klaas Jan Mulder, John Propitius (Psalm 124 klinkt bijna hetzelfde als op de cd! Psalm 42 is ook heel goed te benaderen) en Pieter Heykoop op kwijt. Dus je raad het al, Tholen is mijn favoriet! Al ben ik bang dat Heusden daar wel eens verandering in zou kunnen brengen...

Zou ik dan niet een sampleset willen hebben waar alles op en aan zit? Natuurlijk wel!! Maar budget en pc(16gb) laten te wensen over...

Mijn conclussie:


Tholen:_____________Lelijk orgel_____Mooi orgel
Slechte Sample set___________________________
Mooie Sample set_______________________X____

Groeten,

Sander

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 15 okt 2015 14:17

Re: Mooiste sample set

Misschien om nog even te vermelden dat die tremulant hele werk in Tholen heel veel bijgeluiden veroorzaakt. Echt een probleem, is soms ook nog defect. We hadden graag het bovenwerk en rugwerk ook met deze tremulant willen samplen, maar dit was helaas onmogelijk. Er bleef weinig meer over van de zachte 8 voeten. Met heel veel moeite is het gelukt om die herrie uit de sterke registers van het hoofdwerk te filteren.

Zie het als uitdaging om te spelen op een orgel met beperkingen. Zelf ben ik organist in Brouwershaven op een orgel met aangehangen pedaal. In de beperking toont zich de meester!

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com