Loosman schreef:Wat vinden jullie van dit nieuwe gadget van de recentere sample sets?
Persoonlijk ben ik er niet blij mee omdat:
De polyphonie afneemt doordat er meer samples ingeladen moeten worden.
De systeem eisen toenemen en op deze manier de 128 gb machines in beeld gaan komen.(weer investeren??)
De sample sets duurder worden?
De geluidskwaliteit minder is.
Dit laatste ervaar ik als ik dry en diffuse ga mixen. Ik ervaar dan toch enig verlies in detailering van de samples.
Bij de sets die ik heb met deze faders, gebruik ik daarom alleen de diffuse samples o.a. Transept en Heusden.
Jammer!,ik was zelf dik tevreden met de authentieke surround sets.
Groet Jan
Veel aspecten die verbonden zijn met de zogenaamde slider of perspective faders.
Vooropgesteld: deze sets verschijnen al zeer geruime tijd bij Voxus, Sonus Parardisi, Milan en OAM. Het is dus niet iets nieuws. Het beantwoordt mijn inziens aan de heel uiteenlopende behoefte van de klanten - wij dus. Mensen van het eerste uur weten dat er veel discussie was over de ideale opname positie: de bank, een paar meter verder, middenin de kerkzaal. De specifieke opname positie bepaalde daarmee ook de meer beperkte omvang van de doelgroep.
Wat mij betreft is het een goede en flexibele oplossing om meer dan 1 opname positie te bieden in een het zelfde product. De doelgroep is hiermee in principe maximaal groot en dat drukt per saldo de prijs. Denk ik. Ook al zijn er gebruikers die niet alles van het product gebruiken. Direct gebruik ik zelden, hooguit in kleine registraties.
Bij het opnemen blijft het nog steeds de kunst om de juiste posities te kiezen voor direct - front - rear. Bij het ene orgel is dat beter gelukt dan het andere, vind ik. Rotterdam Transept vind ik top- opnames. Goerlitz -dffuse is mij persoonlijk te wet in een surround opstelling, maar toch zeer wel geschikt voor hoofdtelefoon.
Je kan in de meeste sets gebruik maken van een slider waarmee de verschillende bronsamples gemixt worden. Het hoeft niet! En dat is denk ik belangrijk. Je kan gewoon kiezen voor de pure diffuse samples. of the rear, of een andere combinatie. Er is geen kwaliteitsverlies. En als je mengt- de meesten merken het een kwaliteitsverlies niet op. Net zoiets als de 16/20/24 bits discussie. Mengen hoeft niet maar mag wel: vrijheid!
Dit is nog belangrijker voor mij geworden nu ik recentelijk vernam dat OAM stereo sets eigenlijk standaard een mix zijn van diverse opnames (Jan Wim meldt dat ergens op het forum). Dat vind ik dus niet prettig. Datzelfde kom je tegen bij MDA, bijv Kampen.
Sonus Paradisi en Voxus leveren wat dat betreft maximale authenticiteit in de samples, waar ik het vermoeden heb dat er bij Voxus/Tholen enige wat verloren gaat in het audioprocessing. Tholen komt mij ietwat te schoon over.
Resumerend: er is voor mij geen verlies, wel extra te kiezen en te expirementeren.
Het geheugengebruik neemt weliswaar toe. Als dat structureel zo blijft dan is dat iets om rekening mee te houden, de levensduur van de ict is toch beperkt tot 5-10 jaar? Hopelijk komt er een nieuwe techniek om de ruimtevretende wav-files te vervangen. Dan kijken we hier opeens anders tegenaan.