Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 8

Geregistreerd: 21 nov 2015 22:46

Bericht 25 nov 2015 23:32

Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Ik heb vorige week de sampleset van de Dom in Utrecht aangeschaft (Was in de aanbieding). Dit draai ik op Hauptwerk Advanced Free. Ik wacht namelijk even op de aanbieding van Hauptwerk. Hopelijk duurt het niet te lang... Die iritante piep ben je snel zat, maar dat zal vast de bedoeling zijn!!

Ik draai dit alles op een PC met een I5 processor, 16 GB geheugen, windows 10 en een Steinberg UR22 geluidskaart. Op zich moet dit voldoende zijn om de sampleset op 16 bit te draaien volgens mij. Dit lees ik ook elders op dit forum.

Ik had hiervoor de demo geinstalleerd van Utrecht waarin je kon kiezen uit Wet en Surround. Bij de net aangeschafte officiele versie kan ik alleen Utrecht Dom Surround v2 laden. Moet hier ook niet Wet tussen staan?

Ik kan nu net alles laden, maar dan begint de boel te stotteren. Ik heb nu alles maar op 14 bit geladen, en nu lukt het net. Af en toe hapert de boel.

Op de USB stick staan de volgende bestanden:

Utrecht_883_888.CompPkg.Hauptwerk.rar
Utrecht_884.CompPkg.Hauptwerk.rar
Utrecht_885.CompPkg.Hauptwerk.rar
Utrecht_886.CompPkg.Hauptwerk.rar
Utrecht_887.CompPkg.Hauptwerk.rar
Utrecht_889.CompPkg.Hauptwerk.rar

Wat mij opvalt is dat Utrecht_888.CompPkg.Hauptwerk.rar er niet bij staat. Bestaat deze niet, of is dit toevallig het bestand waarin Wet moet staan?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 nov 2015 23:42

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

In Utrecht_883_888.CompPkg.Hauptwerk.rar zitten 2 packages: 883 en 888.
De installatie set is dus compleet.

Je moet alles installeren in Hauptwerk (via File-->Install)
Als dat gedaan is, dan via menu Organ --> Load Organ Utrecht Dom Surround v2 selecteren
Vervolgens zie je alle registers staan in het linker deel van het scherm.
Selecteer alle REAR registers en kies in het rechter deel van het scherm achter Load ranks: NO
Alle front registers kun je vervolgens installeren zoals je zelf wil.

Je hebt nu de Dom in Wet geladen.

Ik denk dat je Rear ook geladen hebt.
RAM requirements (wet only): bij 16-bit: ca. 9.6 GB, dus het moet ruim in het geheugen passen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 nov 2015 23:42

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Ik zie dat Jan Wim op hetzelfde moment geantwoord heeft

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 nov 2015 00:02

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Nog even een plaatje opgezocht.

Afbeelding

Berichten: 8

Geregistreerd: 21 nov 2015 22:46

Bericht 26 nov 2015 01:07

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden! Het is gelukt.

Wat mij nog wel opvalt is dat het wat minder levendig klinkt. Of verbeeld ik me dat? Als ik bijvoorbeeld naar de Vox Humana luister sprankelt deze minder. Zal het beter klinken als ik bijvoorbeeld de uitkomende stemmen surround inlaad? Of is dit weer nadelig als ik bijvoorbeeld het volle werk speel?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 26 nov 2015 01:28

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Ja, dat komt me zeker niet vreemd voor, dat je de beleving hebt dat de surround een stuk levendiger klinkt dan wet, zelfs in een opstelling met slechts 2 speakers.

Een alternatieve benadering is: 1) alle samples laden en 2) bij de front samples (waar dus geen "rear" bij staat) achter "release sample truncation" een van de opties met "simulated semi-dry" kiezen.

Op deze wijze kort je bij front samples de galmstaarten in, waardoor de helderheid behouden blijft of zelfs toeneemt. De rear samples nemen dan de akoestiek voor hun rekening, waardoor de levendigheid blijft.

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 28 nov 2015 15:00

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Ik heb deze set ook net gekocht; een paar vragen:
1. op de usb staat 2.5 maar op de PC. 2.0. Is er een 2.5 en wat is dan het verschil?
2. ik vind hem tamelijk vals op de 8" rugwerk prestant. (en enkele andere ook wel) is dat zelf bij te stemmen?
3. de vox H in de baskant vond ik zo schitterend mooi maar ineens lijkt het wel of ik de helft (heel mager) ervan hoor. is dat mogelijk (en wat kan ik er dan aan doen) of vergis ik me nu zo?
4. een enkele stem gaat tot c. (niet C) Is dat normaal?
5. Ik heb 32 Gig ram en de nieuwste pc, gel.krt en proc. en HW 4 advanced.
Alles gedownload zonder iets aan te passen of in te stellen behalve de maxima die haalbaar waren. (Ik beluister uitsluitend via 1e klas hoofdtel.) Het klinkt allemaal prima zonder gekraak en onderbrekingen maar heb ik daar nu goed aan gedaan als ik lees van wet en surround? (ik heb liever wel iets minder galm) Moet ik dan doen wat Josq scxhrijft en wordt dat dan een nieuwe (oude eraf) of een 2e download cq orgel wat ik kan kiezen?

bvd!
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 28 nov 2015 17:23

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Ik heb hem ook aangeschaft en zojuist geinstalleerd, als ik het orgel wil laden zie ik staan Utrecht Dom Surround en niet Utrecht Dom Surround V2 ??
Waar herken je aan of je de laatste update 2.5 hebt ?

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 28 nov 2015 18:00

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

dvwerkhoven schreef:Ik heb hem ook aangeschaft en zojuist geinstalleerd, als ik het orgel wil laden zie ik staan Utrecht Dom Surround en niet Utrecht Dom Surround V2 ??
Waar herken je aan of je de laatste update 2.5 hebt ?


Je ziet de aanduiding Surround v.2 staan als je het orgel selecteert via Load organ/adjust…. en ook als je het orgel laadt: loading: Utrecht Dom - Surround v.2
Kan niet missen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 nov 2015 20:36

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Fokko schreef:
dvwerkhoven schreef:Ik heb hem ook aangeschaft en zojuist geinstalleerd, als ik het orgel wil laden zie ik staan Utrecht Dom Surround en niet Utrecht Dom Surround V2 ??
Waar herken je aan of je de laatste update 2.5 hebt ?


Je ziet de aanduiding Surround v.2 staan als je het orgel selecteert via Load organ/adjust…. en ook als je het orgel laadt: loading: Utrecht Dom - Surround v.2
Kan niet missen.

Van Utrecht wordt de laatste versie als V2.5 gepresenteerd, maar de ODF is 2.0.
<Identification_Name>Utrecht Surround v.2</Identification_Name>
Zie http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/top-selection/utrecht-dom-batz-organ-model.html en dan updates voor alle aanpassingen in V2.5.

Deze versie is dus de laatste en is te herkennen bij het installatie aan L- en R-component bestanden voor een aantal tremulant stemmen. Deze registers moet je dan ook mono laden; scheelt voor die stemmen de helft aan geheugen gebruik.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 nov 2015 20:42

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Antwoorden in het rood

bruce schreef:Ik heb deze set ook net gekocht; een paar vragen:
1. op de usb staat 2.5 maar op de PC. 2.0. Is er een 2.5 en wat is dan het verschil?
zie antwoord hierboven
2. ik vind hem tamelijk vals op de 8" rugwerk prestant. (en enkele andere ook wel) is dat zelf bij te stemmen?
Je kunt stemmen via het voicingstool: Organ settings --> Pipe and rank voicing .....
Kies links de betreffende stem (let op: zowel de gewone als de tremulant versie en dan front en rear !! ) en dan rechts "Overall: tuning (cents)". Zoek de betreffende toets op en dan de schuif omhoog of andersom. Je moet dit dus 4x doen.
Let op: bij HW worden random stemmen vals gezet. Je kunt het orgel opnieuw laden en weer controleren op valsheid.
Andere mogelijkheid: temperament misschien niet equal?

3. de vox H in de baskant vond ik zo schitterend mooi maar ineens lijkt het wel of ik de helft (heel mager) ervan hoor. is dat mogelijk (en wat kan ik er dan aan doen) of vergis ik me nu zo?
Uit zichzelf kan dit niet gebeuren. Je hebt dus ergens een instelling gewijzigd. Welke, dat moet je zelf zien te achterhalen. Temperament misschien niet equal?
4. een enkele stem gaat tot c. (niet C) Is dat normaal?
Dat is op het echte orgel ook zo (bijv. Fluit Travers 8'), Cornet, enz. Die ontbrekende pijpen zijn dus niet opgenomen voor de sampleset
5. Ik heb 32 Gig ram en de nieuwste pc, gel.krt en proc. en HW 4 advanced.
Alles gedownload zonder iets aan te passen of in te stellen behalve de maxima die haalbaar waren. (Ik beluister uitsluitend via 1e klas hoofdtel.) Het klinkt allemaal prima zonder gekraak en onderbrekingen maar heb ik daar nu goed aan gedaan als ik lees van wet en surround? (ik heb liever wel iets minder galm) Moet ik dan doen wat Josq scxhrijft en wordt dat dan een nieuwe (oude eraf) of een 2e download cq orgel wat ik kan kiezen?
Als je alles geïnstalleerd hebt, is voor de set bij 24-bit 32,6 GB nodig. Daarnaast 2 GB voor Windows.
Als je wet installeert is het de helft: 16,3 GB
Of de oplossing van Jos werk (dus minder galm) wet ik niet omdat ik begrijp dat daar ook Rear geladen wordt. Bij jou is dat denk ik niet het geval.
Wat je wel kan doen (in geval van Wet) is bij front release sample truncation gebruiken, maar niet de DRY deel.
Je hoeft de oude installatie set niet eraf te halen, hij wordt gewoon overschreven. Bevalt de galm in de nieuwe situatie niet, dan gewoon met andere instellingen opnieuw proberen (Load organ, adjust audio, performance ....). Ook die overschrijft de laatste geïnstalleerde versie.


bvd!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 nov 2015 21:05

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

In versie 2.5 werken de koppels niet meer zoals ze op het echte orgel in de Dom functioneren. Je kunt dit weer terugdraaien (want in versie 1.x werkte het wel goed) en origineel maken.
Zie viewtopic.php?p=14932#p14932 en het antwoord daarop.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 17 dec 2015 23:28

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Ik heb ook de versie 2.5 aangeschaft, dit een paar weken terug. Nu is dit mijn eerste sampleset, en de eerste keer dat ik dus Hauptwerk gebruik, maar ik had een handig mannetje die dit voor mij heeft geïnstalleerd.

Ik weet wel dat als het orgel is geladen, dat ik 31 gigabyte DDR4 in gebruik heb, en ik heb exact 1 gigabyte over voor windows, ( op 10 pro). alles is op 24 bits ingeladen. En hoe de koppels voorheen werkten dat weet ik niet, dit zal ik nog eens navragen, verder de audio buffersize op 512. en de polyfonie op 7000 ,met een vertraging van 12 ms.

Klinkt als een klok, tenminste ik weet niet beter dan dat het zo hoort. ik zal mij daar nog wel eens verder in verdiepen, Dus de puntjes op de i zetten.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 8

Geregistreerd: 21 nov 2015 22:46

Bericht 29 dec 2015 21:47

Re: Kan sampleset Utrecht alleen surround installeren

Ik heb de boel inmiddels helemaal goed draaiend. Iedereen hartelijk bedankt voor de snelle en goede tips!!

Ik heb nu alles ingeladen op 16 bits, behalve de rearspeakers. Die heb ik op 14 bits ingeladen. De galm had ik eerst standaard laten staan, want alles paste precies in mijn 16 GB. Maar bij snelle stukken en veel registers open kwamen er toch hinderlijke haperingen. Zelfs als ik niks deed, zat de CPU meter regelmatig in het rood. Het viel mij trouwens ook op dat de CPU meter in Hauptwerk in het rood was, maar van Windows niet. Het bleek dat er net teveel in het geheugen was geladen en de computer teveel heen en weer moest schrijven naar de cache.

Ik heb toen de galm ingekort naar 4,5 sec. Nu heb ik nog steeds een natuurlijke klank met genoeg galm. Als het orgel ingeladen is, kan ik met de computer multitasken zonder problemen. Ben nu met mijn bestaande configuratie tevreden. Volgend jaar maar eens een snellere pc, maar misschien eerst een geluidskaart met meer uitgangen. Ik zit daarbij aan een Tascam US-16x08 USB geluidskaart (http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =mympBuyer)te denken. Maar dit hoort, denk ik, in een andere topic thuis. Misschien dat ik die straks nog even ga openen :)

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com