Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kampen vals in nagalm

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 12 aug 2011 11:24

Kampen vals in nagalm

Beste Forumleden,

Als ik op Kampen I speel wil het nog weleens voorkomen dat als ik een groot slotakkoord pak de nagalm weleens vals klinkt/is.

Dit gebeurd vooral als je het akkoord een beetje laat "bewegen"(wat Wim Magré altijd zo overdreven doet)

Is dit een fout van Hauptwerk, omdat ik dan net het akkoord los laat terwijl Hauptwerk het windmodel inschakeld?
Of is dit een fout in mijn instellingen?

Gr. Gert

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 aug 2011 12:04

Re: Kampen vals in nagalm

Je kunt wel merken dat jij van een jongere generatie bent. ;) Wat jij beschrijft als 'wat Wim Magré altijd zo overdreven doet', staat ook wel bekend als het WHZ-effect, genoemd naar Willem Hendrik Zwart, maar die heb jij natuurlijk niet meer meegemaakt. Wim Magré heeft het van hem overgenomen en er zijn er meer die het gebruiken, alleen niet allemaal zo 'overdreven'.

Ik denk dat het vals klinken van de nagalm inderdaad met het windmodel te maken heeft. Ik heb hetzelfde wel eens bij Zwolle (maar dan al zonder WHZ-effect). Het windmodel maakt daar gebruik van 12 balgen en is veel gevoeliger dan in het echt. Voor mij een reden om het windmodel bij Zwolle terug te schroeven naar 75% en misschien ga ik nog wel lager.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 aug 2011 12:14

Re: Kampen vals in nagalm

Nog even een aanvulling: het zou natuurlijk jammer zijn om in Kampen ook de windvoorziening lager te zetten. Dat zou ik je niet aanraden. Ik denk dat je in je spel gewoon rekening moet houden met de windvoorziening. Dat moet in het echt ook, zeker in Kampen of (ik noem nog maar een voorbeeld) Hasselt. Dus bijvoorbeeld, als je het WHZ-effect gebruikt, moet je de wind de tijd geven om weer tot rust te komen, voor je het akkoord loslaat.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 12 aug 2011 15:11

Re: Kampen vals in nagalm

Beste Gerrit,

Het klopt dat ik van een jongere generatie ben, maar ik weet zeker wel wie Willem Hendrik Zwart is/was en hoe hij speelde.
Maar om geen nutteloze discussies te veroorzaken zullen we het niet over Wim Magre en zijn WHZ-effect gaan praten ;)

Maar ik ben ook zeker niet van plan om de windvoorziening lager te zetten, want een "hijgend" Kampen is (soms) mooi.

Bedankt voor uw reactie, ik zal oppassen bij de slotakkoorden..

Ik dacht: Ik zal het toch maar even vragen, want wie weet had ik iets verkeerd staan oid..

Groeten,

Gert

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com