Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 06 mei 2016 14:53

1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Er is een nieuwe sample-set uitgebracht door OAM (Prof. Helmut Maier)

Link naar de website: https://www.organartmedia.com/en/karl-joseph-riepp

Prijs bedraagt nu € 335 tot 31 Mei daarna € 395

Nu uitgebracht in twee kanalen later komt er een update met vier kanalen.

Willem.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 13 mei 2016 23:05

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Heel bijzondere set! Met heel fraaie registers: van heel zacht en intiem tot stevige tongwerken.
Ik ga er nu eerst op spelen :) dan hoop ik later hier wel terug te komen met een vergelijking met mijn geliefd Trost orgel ;)

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 14 mei 2016 10:54

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Willem Orlando schreef:
Nu uitgebracht in twee kanalen later komt er een update met vier kanalen.

Willem.


Goedemorgen,

Weet iemand of de 4-kanaalsversie een (gratis) update wordt of een (te betalen) upgrade ?

WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 27 mei 2016 10:16

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Zijn er al mensen die hem hebben (de korting is tot 31 mei)?
Zouden die misschien wat op het forum kunnen schrijven? ;)

Ik zie op contrebombarde dat er (bijna) geen Bach plenum op gespeeld wordt. Is dat minder mooi op dit orgel of is dit gewoon toeval?
Is de pedaal partij sterk genoeg?

Als je Steinkirchen en de Laurens (transpt) al hebt, moet ik dan gewoon tevreden zijn of voegt dit orgel nog veel toe?

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 27 mei 2016 10:37

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Hallo Karel,
Onderstaande tekst heb ik vorige week op het Engelse forum gezet (dan nu vertaald in het Nederlands);

Na twee weken met Riepp, is het tijd om te zeggen wat een ongelooflijk sampleset dit is! Ik heb veel sets in het verleden gehad, maar de meeste van hen verkocht. Trost is de eerste waar ik nog steeds dol op ben (sinds december 2015) :-) en nu is Riepp is de ander. Beiden hebben een veel echt verschillende 8-voeten registers. Riepp's dispositie varieert van krachtige prestanten tot heel intieme fluiten. De Flet 4 is heel bijzonder als solo-stop en in combinatie met de Copel en Quint kun je wegdromen (zeker als je ook nog de tremulant gebruikt :-) ). De tongwerken klinken echt; alle normale onregelmatigheden in het geluid bestaan nog steeds en het geven je het gevoel van een sterke persoonlijkheid van deze registers. De Pedaal is krachtig genoeg om te gebruiken zonder de master-koppelingen. De Mixturen geven helderheid zonder dat ze gaan 'schreeuwen'. Wil je een plenum; 5 registers zijn voldoende en er zijn dus diverse mogelijkheden om variatie te creëren, ook in het plenum.

Ik moet stoppen. Mijn enthousiasme is zelden zo hoog geweest als bij dit orgel. Relatief klein, maar zo compleet dat kon ik niet weerstaan om het te kopen. En ik ben er blij mee.
Het is tijd om verder te spelen: Bach natuurlijk; BWV 668; Copel 8 op het Positief en de Copel + Gamba voor de cf. Een onweerstaanbaar orgel inderdaad!


Er is veel meer te zeggen: twee verschillende tongwerken onder de Schalmei; een heel 'oud-klinkende' Vox die ooit op het orgel zat, verhuisd is naar het grote orgel, maar wel in deze sampleset is opgenomen naast de huidige Schalmei.
Ondanks de grote akoestiek zijn de details in het geluid gewoon hoorbaar gebleven. Knappe opname techniek!
Dat er geen 16-voets tongwerk op het pedaal zit is geen enkel probleem. De basis wordt gevormd door de Copel 16 en de Principal 16, en die zijn stevig; in combinatie met de Fagot 8 ronkt het stevig!
Enzovoort.

Het belangrijkste verschil met Steinkirchen en Rotterdam (transept) is het beperkte aantal 8-voet registers op deze orgels. Variatie in klankkleur is nauwelijks mogelijk. Ik heb het Transept om die reden dan ook weer verkocht :roll:


Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 27 mei 2016 12:09

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Dank je wel Anton.

Zelf mis ik ook wel een 8´strijker op Steinkirchen. Dit compenseer ik in dat geval door de q16´te nemen en een octaaf hoger te spelen. Maar als hij er bij dit orgel gewoon in een 8´ variant opzit....
Sowieso octaveer ik ook vaak met de 4´registers als basis op dit orgel. Inderdaad om meer geluidsvariaties te krijgen.

Dat er ook een Vox opzit had ik nog niet gezien.

Mis je de surround (nog) niet?

Voor mezelf ben ik nog in dubio....
Omdat ik Steinkirchen zo mooi vind (sinds die uit is speel ik echt nergens anders meer op), weet ik niet of ik weer een nieuw barok orgel aandurf.... Ik twijfel nog maar eventjes... ;)

Groetjes en bedankt voor je informatie.
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 27 mei 2016 16:11

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Mis je de surround (nog) niet?

In het geheel niet! Sinds ik de rondstralers heb is surround totaal overbodig :!: (scheelt ook lekker veel geheugen- en cpu-gebruik)

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 27 aug 2016 17:19

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Vanmorgen bij Anton een klein uurtje gespeeld op het set van Riep. Dit is wel een heel mooi orgel. De kwaliteit van de opname is gewoon erg goed. Ik had ook niet anders verwacht van OAM. ;)
Gezien de dispositie en intonatie kun je een heel breed repertoire op dit instrument spelen.

Een set voor op de verlanglijst :)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 aug 2016 13:21

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Hoi Anton.

Rondstralers zijn in mijn optiek geen vervanging voor echt surround. Zoals Jan Wim al aangaf zijn de rears nodig voor de klank opbouw van de front kanalen waardoor ze beter klinken (mits ze ook goed getimed zijn.). Het is leuk om eens te experimenteren met fase omkering hetgeen makkelijk kan in Reaper. Als je de rears even mute en je luistert alleen naar de front kanalen dan hoor je bij faseomkering geen verschil.
Als je de rears erbij zet en je keert dan de fase om dan is het een verschil van dag en nacht tussen gelijke fase en reverse fase van het front. Door dit experiment merk je overduidelijk de invloed van de rears op de front kanalen.
Rondstralers hoe lekker ze ook mogen klinken creeeren door hun afstraal gedrag rondom een surrogaat ruimtelijkheid die adsoluut niet hetzelfde is als een gesampelde akoestische kopie van de ruimte.

Groet Jan

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 29 aug 2016 13:38

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Beste heren,

Ik bewonder de stelligheid in jullie beweringen. Laat mij het zo zeggen: met de kennis van de fysica en de ervaring met Hauptwerk die ik in huis heb, ben ik tot mijn standpunt gekomen. Ik doe daar niets van af.
10 jaar met verstand experimenteren met stereo èn surround geven mij een voldoende referentiekader om te beoordelen wat ik van mijn huidige opstelling vind; ik zou voor geen goud terug willen naar mijn vorige surround opstelling. Met mijn huidige rondstralers, sub en versterker is er niets meer te verbeteren.

Groeten,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 aug 2016 14:01

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Anton Heger schreef:
Mis je de surround (nog) niet?

In het geheel niet! Sinds ik de rondstralers heb is surround totaal overbodig :!: (scheelt ook lekker veel geheugen- en cpu-gebruik)


Hoi Anton.

Ik begrijp je keuze voor deze no-nonsens, eenvoudig plaatsbare speakers volkomen!
Alleen als je zo'n stelling op het forum zet dan kan je natuurlijk wat tegengas verwachten met name van Jan Wim en mij.
Dit even ter zijde.
Wat betreft de sampleset. Deze set lijkt mij erg mooi. Zeker gezien mijn ervaringen met OAM samplesets ben ik de laatste tijd eerder geneigd om sets prof Maijer aan te schaffen. Deze sets klinken altijd zo overtuigend. Wat ik soms wel eens heb met de sets van bijv. SP. is dat ze bij het opstarten fraai klinken maar als ik er een tijdje op speel, dat ik dan wat luister moeheid ervaar en dat heb ik met de sets van OAM totaal niet. Ik weet niet waar dat aan ligt?

Groet Jan

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 29 aug 2016 17:54

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

@Jan
Wat jij luistermoeheid noemt heb ik altijd al zo ervaren. Ook met surroundsets. Nu ik al sinds dec/jan slechts 2 stereo orgels gebruik, en tot mijn verrassing deze moeheid niet meer ervaar, kom ik tot de conclusie dat OAM gewoon bijzonder en goed opneemt. Alle andere sets heb ik in de la gestopt of verkocht en ik heb ze nog totaal niet gemist.

@JW
Ik heb respect voor je betoog maar ik kan met je verhaal niets. Het is een manier van kijken, een bril, die mij niet past. Ik heb datzelfde gevoel als iemand mij ervan probeert te overtuigen dat luidsprekerkabel van 6 mm2 goud echt beter klinkt dan 1,5 mm2 koper. Ik heb dan altijd de neiging een beetje recalcitrant te worden. Sorry.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 aug 2016 18:07

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Jan Wim schreef:ik ben zelf bang dat het luistermoe worden veroorzaakt word door de 6-kanaals keuze van SP
ik denk zelfs dat SP niet een fysieke 6-kanaals opneemt maar gewoon 4-kanaals en daaruit vandaan een 6 kanaals extraheert.

SP mixt denk ik iets meer in de nabewerking dan dat OAM dat doet

gr
JW


Huh ??? Ik denk dat Jiri flipt als je hem deze suggestieve opmerking ook maar enigzins bedekt voorlegt . :oops:

DIt is echt NIET het geval.
Wel kan het zijn dat als je gaat mixen via de sliders in hauptwerk of via reaper, dat er dan een onlogisch geluid wordt uitgebootst, Dit is hetzelfde het geval wat je ook Anton voor de voeten werpt. Iedere bron heeft een unieke opname en die zou je recht moeten doen in de weergave keten.
Strikt genomen is het 6 kanaals principe dus onzin maar (gelukkig) zijn verre de meeste gebruikers niet zo audiophiel dat het mengen van diverse bronnen interessanter is.
Het mengen van diverse audiokanalen kan bij SP, maar ook bij OAM, bij Voxux, bij Prospectum etc.

Het fenomeen luistermoeheid heeft misschien ook wel meer te maken met subjectieve voorkeuren. Het ene orgel spreek mij uiteindelijk veel meer aan, dan het andere. Zo speel ik nooit meer op Holzey - terwijl dat toch veelbelovend leek, maar het oude beest Zwolle raakt me altijd weer. En dat met oude opname techniek en de stand van kennis toen...

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 29 aug 2016 18:49

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

@JW
Belachelijk? Welnee! Ik heb respect voor je betoog, schreef ik.
Ik geef alleen aan dat het niet de bril is waardoor ik kijk. Als ik jouw leesbril op zou moeten zetten (als je die tenminste hebt) zie ik hoogstwaarschijnlijk niets scherp. Omdat dat mijn bril niet is. Ik kan daar dus niets mee.
Zo is het bedoeld: het zal allemaal wel waar zijn, maar ik heb er niets aan.

Ik luister en ik beoordeel. Mijn oren zijn mijn belangrijkste meetinstrument.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 29 aug 2016 19:56

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Plaats ik 3 maanden na de laatste bijdrage aan dit topic mijn ervaring over het sampleset waar deze topic over gaat en weer is er helaas een topic vervuild. :shock:

Heel erg jammer.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 aug 2016 22:08

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Jan Wim schreef:
Fokko schreef:
Jan Wim schreef:ik ben zelf bang dat het luistermoe worden veroorzaakt word door de 6-kanaals keuze van SP
ik denk zelfs dat SP niet een fysieke 6-kanaals opneemt maar gewoon 4-kanaals en daaruit vandaan een 6 kanaals extraheert.

SP mixt denk ik iets meer in de nabewerking dan dat OAM dat doet

gr
JW


Huh ??? Ik denk dat Jiri flipt als je hem deze suggestieve opmerking ook maar enigzins bedekt voorlegt . :oops:

DIt is echt NIET het geval..............
..


Fokko

ik heb dit Jiri zelfs onbedekt voorgelegd, en heb van hem een goud eerlijk antwoord gekregen
waarbij ik niet de behoefte heb om dit antwoord openbaar te maken.

maar denk alleen maar aan bv Freiberg dit is een 4-kanaals opname geweest
zonder dat SP Freiberg opnieuw heeft opgenomen is er later in versie 2.5 een 6-kanaals ontstaan.

denk aan Dinglestad beluister eens het verschil tussen difuus en direct

zomaar wat voorbeelden, en je mag ervan uit gaan dat ik niet zomaar in het wilde weg iets ga roepen


Hmm, hier pak je mij niet mee in, Jan Wim.

Wellicht werkt OAM wel op deze manier en verwar je beide producers?

Freiberg is inderdaad een oudere set, meer kanaals opgenomen. Aan de surround versie is later de dry opnames toegevoegd (oorspronkelijke opnames, niet geextraheerd) in een ODF.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 aug 2016 23:28

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Peter schreef:Plaats ik 3 maanden na de laatste bijdrage aan dit topic mijn ervaring over het sampleset waar deze topic over gaat en weer is er helaas een topic vervuild. :shock:

Heel erg jammer.


Is dat zo'n probleem? Ik zie zo vaak zijsprongen op dit forum en uiteindelijk komen we toch weer op het onderwerp uit.

Groet Jan

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 11 nov 2023 21:02

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

OAM is bezig met een surround versie van deze sample set. Hierbij een klein voorproefje:
https://www.youtube.com/watch?v=FR-B6ZmWTqE

Ik vond het al een goede set, het wordt nu nog beter.

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 21 jan 2024 14:46

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Eindelijk is de surround-versie van deze set uitgebracht na een intensief testproces.
Hierbij een Bach-stuk en een variatiereeks om wat verschillende klankkleuren te presenteren:
https://www.youtube.com/watch?v=efGj0zCiL68
https://www.youtube.com/watch?v=FK3I_4EH4bw
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 feb 2024 21:40

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

2016 stereo versie en nu 2024 de surround uitgave. Ik wacht ook nog steeds op de Poblet surround versie.
Laat de prof eens een voorbeeld nemen aan Jiri van SP die bij zijn sets altijd alle perspectieven of dry gelijk aanbied.

Gr Jan

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 22 feb 2024 14:10

Re: Nieuwe samle-set 1766 Karl Joseph Riepp Heilig-Geist

Loosman schreef:2016 stereo versie en nu 2024 de surround uitgave. Ik wacht ook nog steeds op de Poblet surround versie.
Laat de prof eens een voorbeeld nemen aan Jiri van SP die bij zijn sets altijd alle perspectieven of dry gelijk aanbied.

Gr Jan


Die vergelijking gaat een beetje mank, aangezien beide producenten op een compleet andere manier werken (ik test voor beide).
Als het nu zo was dat de stereo-versies ondermaats waren, was het iets anders. Maar ik snap je punt. Overigens zijn de laatste twee complete nieuwe sets (Riepp Dreifaltigkeit en Steinmeyer, Berlijn) direct uitgebracht in 4-kanaals.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com