Jan Wim schreef:ik ben zelf bang dat het luistermoe worden veroorzaakt word door de 6-kanaals keuze van SP
ik denk zelfs dat SP niet een fysieke 6-kanaals opneemt maar gewoon 4-kanaals en daaruit vandaan een 6 kanaals extraheert.
SP mixt denk ik iets meer in de nabewerking dan dat OAM dat doet
gr
JW
Huh ??? Ik denk dat Jiri flipt als je hem deze suggestieve opmerking ook maar enigzins bedekt voorlegt .
DIt is echt NIET het geval.
Wel kan het zijn dat als je gaat mixen via de sliders in hauptwerk of via reaper, dat er dan een onlogisch geluid wordt uitgebootst, Dit is hetzelfde het geval wat je ook Anton voor de voeten werpt. Iedere bron heeft een unieke opname en die zou je recht moeten doen in de weergave keten.
Strikt genomen is het 6 kanaals principe dus onzin maar (gelukkig) zijn verre de meeste gebruikers niet zo audiophiel dat het mengen van diverse bronnen interessanter is.
Het mengen van diverse audiokanalen kan bij SP, maar ook bij OAM, bij Voxux, bij Prospectum etc.
Het fenomeen luistermoeheid heeft misschien ook wel meer te maken met subjectieve voorkeuren. Het ene orgel spreek mij uiteindelijk veel meer aan, dan het andere. Zo speel ik nooit meer op Holzey - terwijl dat toch veelbelovend leek, maar het oude beest Zwolle raakt me altijd weer. En dat met oude opname techniek en de stand van kennis toen...